Miksi suurin osa ihmisistä vihaa joulua
Olen paljon kuullut näitä lauseita: "Vihaan joulua." "En todellakaan vietä joulua." "Nukkuisinpa joulun ohi." "Kuka oikeesti viettää joulua sehän on turhuutta." Tuntuu että monet ovat joulua vastaan eivätkä voi sietää sitä millään tavalla. Miksi? Perustelkaa?
No itse ainakin odotan innolla joulua. Kiva tehdä joulusiivous, leipoa pipareita ja torttuja, kuunnella joulu lauluja ja valmistautua jouluun, kiva ottaa joulukuusi esiin ja koristella se. Perheen kanssa jouluna käydä saunassa, syödä jouluruokia ja herkkuja sekä availla lahjoja ja viettää yhdessä perheenä aikaa ihanan tunnelmallisesti rauhassa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään vaan vietämme perheen kesken aikaa kotona. Ihan parasta! 😊🎄
Kommentit (361)
Tuskinpa vihaa joulua, vaan sitä hysteriaa ja kulutusta. Sellaiseksi se on muuttunut koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mahdollinen syy voi olla, että jos ei ole lapsuuden jouluista mitään mukavia muistoja.
Ja voi olla toisinkin päin. On kivat muistot lapsuudesta ja nyt odottaa samaa kivaa joulua läheisten kanssa, mutta läheisiä ei olekaan. Se voi tuntua tässä kohtaa kovalta.
Sopii myös muistaa, että nykypäivänä ihmiset ovat tosi sairaita, vihaa tursuvia. Saattaa osittain johtua siitäkin, ettei heillä ole enää edes sanoja, joilla ilmaisisivat sitä äärimmäistä tunnetta, jota aiemmin kutsuttiin vihaksi, koska ovat skaalan jo käyttäneet.
Itse en vietä joulua koska en usko Jeesukseen enkä joulupukkiin, ja pelkistä perinnesyistä en siihen pysty. Jo sikojen verenvuodatus teurastamoissa kauhistuttaa.
Mutta nautin vapaista, ja erityisesti siitä, että ei tarvitse kärsiä joulustressistä. Kartan jouluruuhkaa ja sitä on helppo karttaa, kun ei vietä joulua. :) En käy joulukuussa muissa kaupoissa kuin lähikaupassa ruokaa ostamassa.
En juhli syömällä, vaan ihan muilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa vihaa joulua, vaan sitä hysteriaa ja kulutusta. Sellaiseksi se on muuttunut koko ajan.
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Jokainen voi valita itse, mitä joulustaan tekee.
Minusta on hienoa ja hauskaa, että jotkut iloitsevat juuri tuosta, mistä sinä valitat. Se sopii heille ja synyttää fiilikset. - En ole samanlainen ja jouluni on erilainen. Se on lämmin, iloinen ja pienin asioin tehty. Stressiä ei ole. Iloa ja hyvää oloa on.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei vihaa joulua.
Huomaa ap, että suurin osa suomaisista ihmisistä ei ole tällä palstalla, valittamassa kuinka paskaa joulu on ja kuinka paskaa on ostaa lahjoja ja jouluruokia.
Täällä on vain tietty porukka tuota toittomassa, vuodesta toiseen.
Suomella ja Ruotsilla on erittäin vahvat jouluperinteet, jotka yleensä alkavat jo ensimmäisestä adventtisunnuntaista. Myös Usa ja britit viettävät joulua lahjoineen ja erikoisruokineen täysillä.
Niissä ei vaan jouluaatto ole se suuri huipennus, kuten Suomessa ja Ruotsissa, vaan itse Joulupäivä eli 25.12.
Tämä. En tunne omasta elämästäni ketään, joka vihaisi joulua. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mahdollinen syy voi olla, että jos ei ole lapsuuden jouluista mitään mukavia muistoja.
Tai nimenomaan onkin hyviä muistoja, mutta nykytilanteessa ei saavuta samaa joulumieltä. Yksinäisyys, mt- ongelmat, erot, työttömyys jne.
Vierailija kirjoitti:
Perhekuplassa onkin helppo pitää joulusta. Mutta jos sinulta otettaisiin perhe pois, voisi olla toinen ääni kellossa. Yksinäisyys on yksi suurimpia syitä, miksi joulu ei ole kaikille ihanaa aikaa. Melkoisessa hattaramaailmassa on saanut elää, jos sitä ei käsitä.
Olen yksinäinen ihminen, mutta "joulu on läheisyyttä" -ajattelu ei enää tee kipeää. Olen jo niin tottunut olemaan yksin, luopunut toivosta, että kukaan koskaan välittäisi minusta. Pidän joulusta, koska minulla on silloin mahdollisuus pitää vapaata aatosta loppiaiseen ja tehdä niitä asioita, joista tykkään. Laitan kotini jouluisaan kuntoon ja syön herkkuja ja kuuntelen joulumusiikkia. Mutta ymmärrän oikein hyvin, että monelle yksinäiselle joulu voi olla jopa ahdistavaa aikaa.
Lapsuudenperhe on väkivaltaisia sadisteja joita vih aan niin ei ole kovin hyviä muistoja heidän kanssaan tuhlatusta ajasta. Ja kun tuhosivat minun elämäni etten voi ikinä saada aikuisena mitään terveitä ihmissuhteita, niin kaikki juhlapyhät kotona yksin istuen ei ole kovin paljon tunnelmaa. Toki silti aina parempi vaihtoehto kuin olla seurassa, jossa ei haluaisi oikeasti olla sekuntiakaan, tämä kannattaa muistaa aina. Ketuttaa myös tavarar
öykkiöt joita jotkut ostelevat manioissaan, yhdenkin kakara sai kuulemma niin monta lahjaa(kymmeniä)ettei jaksanut edes avata kaikkia. Oli kai jotain kehumista rahoillaan, mutta tuli oksettava olo tuollaisesta kerskamässäilystä,sama homma jouluruokien ahtamisen kanssa, ovat vielä pahojakin!:(
itse olen ateisti.en siltikään ymmärrä tätä hössötystä,joka pitäisi kristittyjen tapaan olla niin sanotun jeesus -lapsen synnyinjuhla on menty siinä ihan hakoteille.tämähän on vain kaupallista touhua. kuka tarvitsee mahdotonta tavaramäärää,kun puolet maailman ihmisistä näkee nälkää.onneksi ei itsellä tarvi kuulua tähän hössöttäjien joukkon.äkkiä vain uudelle vuodelle
Tuntuu aikansa eläneeltä pakkorituaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan ole paljoa lapsuuden jouluista mukavia muistoja mutta kun menneisyyttä voi muuttaa niin ei kannata jäädä katkeruuteen vaan tehdä aikuisena ihan omat mukavat joulut eikä tarvitse viettää jouluaan negatiivisten joulun pilaajien kanssa. Nautin joulun pimeydestä ja siitä tunnelmasta ja fiilistelystä. Rakastan joulumusiikkia ja kuuntelen koko joulukuun. Meillä on jouluiset pikkujoulut joulu kuukauden joka viikonloppu. Pidän tätä enemmänkin loppuvuoden pimeimmän ajan juhlana jolloin saa koristella, nauttia tunnelmavalaistuksesta ja vähän enemmän herkutella. Pimeimmän ajan mielen piristystä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa niihin pakkorituaaleihin. Ei meillä ole mitään rituuaaleja ja joulu on aina tullut ja mennyt. Sen joulun voi tehdä omanlaiseksi ja karsia epämiellyttävät asiat pois. Ei tarvitse tehdä niin kun muutkin tekevät.
Meillä on joululahjonnassa siirrytty monta vuotta sitten siihen, että kukin kerää pitkin vuotta nettiin listaa siitä mitä itselleen tai kotiinsa tarvitsee, ihan siis listaa sinne kaikki materiaaliset tarpeensa siitä välittämättä miten paljon joku hyödyke maksaa. Eräällä esimerkiksi siellä on auto merkkiä ja mallia myöten ja ihmiset sitten antavat hänelle joululahjaksi rahaa, jos niin kokevat ja kysienen henkilö onlistaansa kirjoittanut, että tämä on monijouluinen lahjatoive, joten sentitkin kelpaavat. Kaikki tykkää tästä systeemistä, koska näin kaikki saavat lahjaksi sitä mitä oikeasti tarvitsevat. Rahalahjoissa on muistettava, että pitää ilmoittaa verottajalle saadut rahalahjat.
Minulla oli omalla listallani esimerkiksi uusi tuoli (siis uusi tuoli kotiini, tuoli saa itsessään olla vaikka käytetty), puulasta, villasukat, suklaalevy, "c:n kotitekoista mietoa sinappia", seinälle sopiva valokuva sinisestä hetkestä, puhelimeen uudet kuoret jne. Tällaisella listalla on sekin hyvä puoli, että köyhätkin pääsee mukaan joululahjontaan ja saavat kerrankin nauttia siitä, että jollekin voi olla ihan oikeasti hyvä ja toivottu lahja joku kaupasta eurolla ostettu puulasta.
En vihaa joulua ja vietämme siten kuin itsestämme tuntuu hyvälle. Inhoan sitä että joulusta tehdään älytön stressin, häsäyksen ja kellon määräämä asia kuten lapsuuskodissa. Joulu saa tulla ja olla.
Joulu on itselle ihan samanlainen päivä kuin mikä tahansa muu päivä vuodesta.
Ei näy yhtään mitenkään, eikä missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa niihin pakkorituaaleihin. Ei meillä ole mitään rituuaaleja ja joulu on aina tullut ja mennyt. Sen joulun voi tehdä omanlaiseksi ja karsia epämiellyttävät asiat pois. Ei tarvitse tehdä niin kun muutkin tekevät.
Tarkoitin, että joulu on itsessään pakkorituaali. Sen voi viettää tai jättää viettämättä, mutta se on olemassa ja näkyy kaikkialla tiettyyn aikaan vuodesta.
Pidän kyllä joulusta, mutta sisäinen kalenterini on siirtänyt sen jo vuosia sitten ikivanhalle paikalleen loka-marraskuuhun. Muutenkin viime vuosien ylenpalttisuus on jo nähty, yksinkertaisempi tyyli raikastaisi myös julkisissa paikoissa.
Ei halpa eikä mauton, vaan mietitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan ole paljoa lapsuuden jouluista mukavia muistoja mutta kun menneisyyttä voi muuttaa niin ei kannata jäädä katkeruuteen vaan tehdä aikuisena ihan omat mukavat joulut eikä tarvitse viettää jouluaan negatiivisten joulun pilaajien kanssa. Nautin joulun pimeydestä ja siitä tunnelmasta ja fiilistelystä. Rakastan joulumusiikkia ja kuuntelen koko joulukuun. Meillä on jouluiset pikkujoulut joulu kuukauden joka viikonloppu. Pidän tätä enemmänkin loppuvuoden pimeimmän ajan juhlana jolloin saa koristella, nauttia tunnelmavalaistuksesta ja vähän enemmän herkutella. Pimeimmän ajan mielen piristystä.
Erilaiset pikkujuhlat onkin hyviä. Niitä on ollut entiseen aikaan ja hyvä että ne on tulossa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Perhekuplassa onkin helppo pitää joulusta. Mutta jos sinulta otettaisiin perhe pois, voisi olla toinen ääni kellossa. Yksinäisyys on yksi suurimpia syitä, miksi joulu ei ole kaikille ihanaa aikaa. Melkoisessa hattaramaailmassa on saanut elää, jos sitä ei käsitä.
Eikö se syy ole silloin nimenomaa yksinäisyys, eikä joulu? Nuo ihmisethän eivät ilmeisesti vihaisi joulua, jos heillä olisi perhe tai ystäviä.
Saa olla katkera omasta yksinäisyydestä, sitä en kiellä, mutta osa näistä ihmisistä puhuu siihen tyyliin. että muutkaan eivät saisi viettää joulua, tai missään ei saisi kuulua joululauluja tai kukaan ei saisi puhua lahjoista vain siksi, ettei heillä itsellään ole kumppania/perhettä. Kuitenkin he tekisivät sen kaiken itsekin, jos voisivat.
Se on eräänlaista itsepetosta ja epäreilua muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi sanoa vihaavani joulua, mutta mieluusti kyllä hyppäisin sen yli. Se on minulle vuoden vaikeinta aikaa, koska olen yksinäinen ja se korostuu erityisesti joulun aikaan, kun tulee muistoja niistä jouluista, jolloin vielä oli läheisiä kanssani.
Eikö kannattaisi mieluummin olla kiitollinen siitä, että sinulla joskus oli läheisiä jouluna? Puhut ihan kuin sinä yksin olisit kärsinyt kaikkein pahimmin tässä maailmassa.
Vähän erikoista että jotkut ei pidä joulusta koska puoliso ryyppää 24/7 tai on joku lista velvollisuuksia?
Ihan omia valintoja.
Joulua voi viettää kuten tahtoo, vähän typerää miten aikuiset ihmiset stressaa kun on "pakko" sitä ja tätä. Ei ole.