Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suurin osa ihmisistä vihaa joulua

Vierailija
07.11.2021 |

Olen paljon kuullut näitä lauseita: "Vihaan joulua." "En todellakaan vietä joulua." "Nukkuisinpa joulun ohi." "Kuka oikeesti viettää joulua sehän on turhuutta." Tuntuu että monet ovat joulua vastaan eivätkä voi sietää sitä millään tavalla. Miksi? Perustelkaa?

No itse ainakin odotan innolla joulua. Kiva tehdä joulusiivous, leipoa pipareita ja torttuja, kuunnella joulu lauluja ja valmistautua jouluun, kiva ottaa joulukuusi esiin ja koristella se. Perheen kanssa jouluna käydä saunassa, syödä jouluruokia ja herkkuja sekä availla lahjoja ja viettää yhdessä perheenä aikaa ihanan tunnelmallisesti rauhassa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään vaan vietämme perheen kesken aikaa kotona. Ihan parasta! 😊🎄

Kommentit (361)

Vierailija
101/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaako ihmiset joulua vai vihaavatko tätä 2000-luvun kaupallista varustelukilpailuksi mennyttä ökykuluttamisen ja yltiösuorittamisen "juhlasesonkia," jossa tämän joulun pitää aina olla edellistäkin joulua hienompi ja lahjojen, joulupöydän, joulunvieton pitää olla aina vain ainutlaatuisen yksilöllisempiä ja ennen kaikkea some-kuvauksellisia?

Kukaanhan ei halua postata someen niitä ihan samoja juttuja, joita kaikki muutkin postaa, vaan jokainen haluaa näyttää, että meillä ollaankin massoja korkeammalla tasolla. Ennen joulussa arvostettiin nimenomaan perinteitä yksilöllisyyden ja ainutlaatuisuuden sijaan ja yhteiskunnan kaikki tuloluokat jakoivat ne samat perinteet. Nyt kun suurin osa on tukevasti keskiluokkaa, keskiluokan sisällä on hirveä kilpailu ei niinkään rahasta - kuka tienaa enemmän, koska enemmistöllä on varaa samoihin asioihin - vaan tyylistä, mausta - kenen joulu näyttää somessa tyylikkäimmältä, ekslusiiviselta luksukselta, kuka löytää sen parhaimman kinkkuviinin. Varsinkin naiset tuntuvat vertailevan myös joulunlaiton suorituksilla: kenellä on jo lahjat ostettuna ja kauniisti paketoituna ja koristeet esillä.

Perinteisessä kristillisessä joulussa on kyse hyvästä tahdosta, armosta, rakkaudesta niin toisia kuin myös itseämme kohtaan. Nämä loistavat kaupallisessa "juhlasesongissa" poissaolollaan siinä kun tuskaillaan, että mitä sille ja sille voi pakko-ostaa kun heillä on jo kaikkea (eli lisää vaan tarpeetonta tavaraa) tai ettei lahja kuitenkaan kelpaa saajalleen kun on niin halpa ja/tai tavallinen (eli lahjan saajalla oikeus määrätä mitä lahjaksi on annettava).

Vierailija
102/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mahdollinen syy voi olla, että jos ei ole lapsuuden jouluista mitään mukavia muistoja.

Tämä. Joulu on juuri niitä perheen kesken vietettäviä juhlia, jolloin joku on vuodesta toiseen monta päivää peräkkäin saanut joko nauttia ihanasta, lämpimästä sukujoulusta tai sitten äidin huudoista, kun humalainen isä pieksää tätä ja taustalla pyörii Joulupukin kuuma linja. Juhla, joka niin voimakkaasti kytkeytyy menneisyyteen ja muisteluun. Vihaahan moni syntymäpäiviäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet pakotettu äitinä ja naisena sen joulun laittamaan joka ikinen vuosi alusta loppuun sen 25 vuota niin kyllä siinä alkaa jo vähän vtuttamaan! Ei kaikkia kinnosta se ylenpalttinen tavaroiden ostelu, siivous, ylimääräinen keittiössä kuhkiminen, tolkuton rahanmeno ja joululaulujen rallatus. Ihan typerä kysymys. Ihan samalla tavalla voisi kysyä miksi IHMEESSÄ joku ei tykkää Kari Tapiosta tai mustasta väristä tai uimisesta niinkuin MINÄ ? 

Vierailija
104/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma näkökantani joulun viettoon on sen liiallisuus.

Liikaa ahdetaan tekemistä ja materiaa joulun aluspäiviin. Jouluaatto lapsiperheissä voisi olla aika rasittava jos eletään pitkän kaavan mukaan.

Aamusta alkaen hössötystä, ruokien laittoa, kuusen koristelua, jos ei ole jo aiemmin tehnyt.

Sitten mahdollinen jouluaaton kiekko, hautausmaakäynti kynttilöineen, joulupukki ja paljon muuta.

Liian monia ruokalajeja, liikaa syömistä joillain myös juomista. Mahdolliset vieraat.

Kaikkimkoristelu käytännössä 3:n päivän takia.

Onneksi olen oppinut että pieni on kaunista. Meille riittää joulukukat ja simppelisti tehty ruoka.

Eli uunissa paistettu lohi, perinteiset laatikot 400 gramman pakkauksissa ja jotain pientä lisäksi.

Ei stressaa.

Tässä oli hauska kirjoitusvirhe! Jotkut saavat mahdutettua jouluaaton stressikimaraan vielä kiekonkin! Tampereella se on varmaan kiakko...

Omat lapsuuteni joulut olivat juuri niitä kännisen isän kotiinpaluun odottelua ja riehumisen pakenemista kellariin. En niistä traumatisoitunut, isällä oli omat ongelmansa, kuten sodanjälkeisellä sukupolvella laajasti oli. Kunhan pidin huolen, etten omille lapsilleni tarjonnut samanlaisia muistoja.

Joulun vietto on varmaan vähän kuin terveys, sitä alkaa arvostaa vasta kun sen menettää. Eron jälkeen saan viettää lasteni kanssa joka toisen joulun (esim. tulevan, jee!). Olen oppinut olemaan hössöttämättä ja stressaamatta. Suurimman osan ruuista saa melko laadukkaina valmiina enkä enää tarjoa niitä ruokia, joita jokainen ottaa sen pakkolusikallisen. Siivotakaan ei tarvitse normaalia kummemmin, kun pitää valaistuksen riittävän tunnelmallisena. En ole uskonnollinen ihminen, mutta kyllä ne hartaat joululaulut viehättävät paljon enemmän kuin joulupukki-/tontturenkutukset.

Tähän muuten lukion äidinkielenopettajani kirjoittaisi, että "otsikon vierestä"... :D

Vierailija
105/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä pyhät vapaalla ja uusi vuosi!

Mikä sen hauskempaa?

Minulla oli viime vuonna 9 päivää vapaata. Harmi että olin tuosta ajasta vain kaksi päivää omassa kodissani rauhoittumassa. Oli kyllä suuri helpotus päästä taas töihin sen höykkyytyksen jälkeen.

Vierailija
106/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvän tähen taas kirjoitti:

Kun olet pakotettu äitinä ja naisena sen joulun laittamaan joka ikinen vuosi alusta loppuun sen 25 vuota niin kyllä siinä alkaa jo vähän vtuttamaan! Ei kaikkia kinnosta se ylenpalttinen tavaroiden ostelu, siivous, ylimääräinen keittiössä kuhkiminen, tolkuton rahanmeno ja joululaulujen rallatus. Ihan typerä kysymys. Ihan samalla tavalla voisi kysyä miksi IHMEESSÄ joku ei tykkää Kari Tapiosta tai mustasta väristä tai uimisesta niinkuin MINÄ ? 

Miksi laitat? Tuskinpa kukaan sitä oikeasti edes haluaa....

Vierailija
107/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaisaikoina saatiin hyvän joulun toivotuksia puhelimeen noin viran puolesta, nykyään ei, luulin sen johtuvan kun muut ei halunneet.

Joulu merkitsee vaikka moni luulee se minullakin kurjaa.

Vierailija
108/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi mahdollinen syy voi olla, että jos ei ole lapsuuden jouluista mitään mukavia muistoja.

Tämä. Joulu on juuri niitä perheen kesken vietettäviä juhlia, jolloin joku on vuodesta toiseen monta päivää peräkkäin saanut joko nauttia ihanasta, lämpimästä sukujoulusta tai sitten äidin huudoista, kun humalainen isä pieksää tätä ja taustalla pyörii Joulupukin kuuma linja. Juhla, joka niin voimakkaasti kytkeytyy menneisyyteen ja muisteluun. Vihaahan moni syntymäpäiviäkin.

Itsellä oli hyvät joulut lapsena ja vanhemmat yhä onnellisesti naimisissa. Silti vihaan joulua, koska menneisyyden ikuinen uudelleen eläminen ei ole kaikkien mielestä mikään ihana asia. Minä elän nyt enkä mitään lapsuuden kiiltokuvajouluja, mitä yleensä se perheen äiti niin rakastaa muiden suureksi harmiksi.

Vierailija
109/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lapsuuden joulut olivat ihan iloisia ja tunnelmallisia. Kymmenisen vuotta vanhempi siskoni on kuitenkin aikuisena usein sekoillut ja vetänyt raivareita juuri jouluisin, joten en enää vietä jouluja hänen kanssaan, enkä enää muutenkaan oikein pidä jouluista. Hän on mm. kerran laittanut välit poikki äitiimme joulun jälkeen, vietettyään ensin joulun normaalisti hänen kanssaan, koska äitimme tarjoili glögiä siskoni mielestä väärällä tavalla joulun alla. Äitimme terveys huononi seuraavana keväänä ja siihen varmasti vaikutti välien katkeaminen. Sisko oli huutanut puoli tuntia vääränlaisesta glögistä eikä joulun jälkeen pitänyt mitään yhteyttä äitiimme neljään kuukauteen, vaikka välimatkaa oli alle puoli kilometriä.

Sisko ei tiedä että äitimme kertoi minulle, mitä oli tapahtunut, ja että huomasin joulunvieton alussa jonkin olevan vinossa. Olen antanut hänelle monena jouluna lahjaksi glögiä.

Vierailija
110/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni lapsuuden joulut olivat ihan iloisia ja tunnelmallisia. Kymmenisen vuotta vanhempi siskoni on kuitenkin aikuisena usein sekoillut ja vetänyt raivareita juuri jouluisin, joten en enää vietä jouluja hänen kanssaan, enkä enää muutenkaan oikein pidä jouluista. Hän on mm. kerran laittanut välit poikki äitiimme joulun jälkeen, vietettyään ensin joulun normaalisti hänen kanssaan, koska äitimme tarjoili glögiä siskoni mielestä väärällä tavalla joulun alla. Äitimme terveys huononi seuraavana keväänä ja siihen varmasti vaikutti välien katkeaminen. Sisko oli huutanut puoli tuntia vääränlaisesta glögistä eikä joulun jälkeen pitänyt mitään yhteyttä äitiimme neljään kuukauteen, vaikka välimatkaa oli alle puoli kilometriä.

Sisko ei tiedä että äitimme kertoi minulle, mitä oli tapahtunut, ja että huomasin joulunvieton alussa jonkin olevan vinossa. Olen antanut hänelle monena jouluna lahjaksi glögiä.

Vai että jonkun glögin takia muka. Kuka tuommoista uskoo? Eiköhän se vaan ollu se pisara joka mursi padon. Teillä vaan ei ole asioita käsitelty ja murheet lakaistu maton alle. Seurauksena on aina jotain tuommoista ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
111/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva kunhan ei vaan tarvitsisi hankkia tai vastaanottaa yhtäkään lahjaa tai muutenkaan tehdä mitään.

Vierailija
112/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä oikeastaan vihaa joulua, en vaan ole aikuisiälläni juurikaan joulua juhlinut.

Yksi asia mikä minua ärsyttää joulussa on se että tulee joulumainoksia,kaupoissa soi joulumusiikki ja ihmiset toivottaa hyvää joulua, tämä ärsyttää siksi koska pidän tyhmänä toimintana juhlia jotain humpuukkipäivää.

Vierailija
113/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.

Vierailija
114/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa alkaa jo vituttaa, kun näkee kolmannen gigantin/powerin/tms. mainoksen uusista pakko-ostoksista joilla saadaan tuhti joulu.

Vierailija
115/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.

Ootko karhu.

Vierailija
116/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kaupassa nykyään kuulokkeita lokakuusta vuoden jouluun, etten kuulisi joulumusiikkia.

Vierailija
117/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut uskonnot vihaa kirjoitti:

Suomalaiset on joulu ihmisiä kristityt muut uskonnot vihaa joulua .

Suo mi han on kuuluisa myös kiroitus taidostaan!

Vierailija
118/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on yksinäinen. Monella on ollut kurja lapsuus tai kurjat joulut. Alkoholismia ja riitoja perheessä. Monelle joulu tarkoittaa että puoliso ryyppää 24/7. Monelle joulu tarkoittaa, että pitää laittaa monta päivää sapuskaa hirveälle porukalle, siivota ja koristella ja huhkia hiki päässä. Moni inhoaa joulun kaupallisuutta, mieletötä kapitalismin huipennusta jossa kaikki muu kuin tavara ja raha unohtuu. Monelle joulu on stressiä rahasta, velvollisuuksista, lapsista, perheestä. Moni luo itselleen valtavia paineita juuri jouluksi. Monelle joulun "vihaaminen" on defenssi, kun ei ole mahdollisuutta sellaiseen jouluun kuin haluaisi. Moni kokee uskonnollisuuden ahdistavaksi, vaikkei jouluun sitä niin liittäisikään. Ja sitten jotkut ei vaan tykkää, semmosta se on.

Mulla ei oo mitään näistä, mutta ymmärrän että syitä on monia. Itse vietän hyvin pakanallista joulua, nautin tunnelmasta ja ruoasta ja rauhasta. <3 Kukin tavallaan.

Vierailija
119/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisajan joulut oli ihania,  lahjaksi sai punaisen omenan,  karamellin tai uudet tumput.

Ruoka oli vaatimatonta vähän lanttulaatikkoa,  perunoita ja lihapullia.  Jälkiruokana rusinasoppa.

Nykyään ostetaan säkki kaupalla tavaraa ja joulun jälkeen viedään roskapönttöön.

Kaupallinen joulu ahdistaa ja kuvottaa.

Vierailija
120/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä syy ja eihän joulusta tarvitse pitää tai sitä viettää jos ei halua. Silti kannattaisi aikuisena koittaa päästä menneistä vähän yli eikä jäädä niihin "roikkumaan", jos mahdollista.