Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suurin osa ihmisistä vihaa joulua

Vierailija
07.11.2021 |

Olen paljon kuullut näitä lauseita: "Vihaan joulua." "En todellakaan vietä joulua." "Nukkuisinpa joulun ohi." "Kuka oikeesti viettää joulua sehän on turhuutta." Tuntuu että monet ovat joulua vastaan eivätkä voi sietää sitä millään tavalla. Miksi? Perustelkaa?

No itse ainakin odotan innolla joulua. Kiva tehdä joulusiivous, leipoa pipareita ja torttuja, kuunnella joulu lauluja ja valmistautua jouluun, kiva ottaa joulukuusi esiin ja koristella se. Perheen kanssa jouluna käydä saunassa, syödä jouluruokia ja herkkuja sekä availla lahjoja ja viettää yhdessä perheenä aikaa ihanan tunnelmallisesti rauhassa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään vaan vietämme perheen kesken aikaa kotona. Ihan parasta! 😊🎄

Kommentit (361)

Vierailija
181/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinosta juhlia satuhahmon synttäreitä.

Eihän sitä siksi tarvitse viettää. Joulu on pakanajuhla.

Vierailija
182/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena yksikää, eikä kukaan vihaa, tai inhoa joulua. Koska silloin on ihminen ajattelultaan, toiveiltaan ja unelmiltaan erilainen. Aikuistuttua ajattelu voi muuttua ja kyynistyäkin. Koska näkee asiat eri tavalla.

Itse en vihaa joulua, mutta suhtaudun siihen vuosia tullessa hieman, tai enemmän eri tavalla. Hössöttäminen ja pakonomainen juokseminen kaupoissa lahjojen perässä jää taka-alalle. Enkä enää niin odota, että minua itseäni muistetaan, tai annetaan lahjoja, kuten lapsena teki niin. Kaipaa enemmän sitä rauhan ja yhteenkuuluvuuvuuden tunnetta omiin läheisiin ja kanssaihmisiin, mikä ( ainakin toivottavasti) kuuluu jouluun, tai ainakin pitäisi kuulua. En kannata mitään materialistista tapaa viettää joulua.

Kukin viettää joulua omalla tavallaan. Nk. on kai jokaisella oikeus ja vapaus tehdäkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden pimein aika. Siksi. On niin raskasta kun ei ole päivänvaloa. Ruoka on epäterveellistä eikä ole mitään järkevää tekemistä. Lapset ovat lomalla ja joululoma on aina inhottavin koska aina sataa ja on märkää, eikä useinkaan ole mahdollista lähteä minnekkään kotiympyröistä. Isovanhemmat eivät ehdi olla

Lasten kanssa( tosin ei koskaan muutenkaan) joten hetkeäkään ei voi levätä, mies on aina töissä… jouluaatto on ihana kun saa antaa lahjat mutta sitten riittää.

Vierailija
184/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa joulua, mutta en siitä välitäkään.

Vierailija
185/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähipiirini ainut perheetön sinkku. Todellakin vihaan sitä hössöttämistä ja vouhottamista, jota pahimmillaan alkaa kuulla jo lokakuussa. Se kun maustetaan säälistä esitetyillä "voithan sä tulla meille (mutta älä oikeasti tule)" kutsuilla. Ei paljon joulu innosta. 

Ite yleensä valehtelen meneväni jonnekkin vaikka olenkin sitten hipihiljaa yksin kotona.  Jaa miksi, siten ei perheellisten mieli pahoitu!  Suomessa on perhekuplajoulunvietto tapa. Se ei suosi yksinasuvia.

Vierailija
186/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liberaalit mädättäjät tuota lähinnä hokevat. 

Heille kaikki traditiot, uskonnollinen ja isänmaallinen on saatanasta. 

Huoraamaan ja narkkaamaan vain pitäisi päästä. 

Onneksi on sinun kaltaisiasi Kunnon Ihmisiä, jotka tuovat joulumielen kaikille :D

Vierailija
187/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en välitä joulusta, vietän joulun yksin muusta perheestä. Yleensä ostan kaljaa ja duunailen omia juttuja,normipäivä mulle muiden joukossa. Viha on liian voimakas sana, ei suinkaan.

Vierailija
188/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen jouluvihaaja. En ole yksinäinen, eikä ole huonoja muistoja, ei vaan kiinnosta! Jouluruoka on pahaa (emme tee sitä), emme hanki lahjoja (hirveää stressiä ja rahanmenoa, on sovittu jo vuosia sitten ettei ostella), eikä kuusta. Vihaan tonttuja, pukkeja, punaista väriä, joululauluja ja kaikenlaista hössäystä. En sukuloi enkä käy haudalla. Enkelit, suklaa ja tunnelmavalot ovat kivoja, mutta niihin ei joulua tarvita.

Onneksi siis lapset ovat aikuisia, pienenä heillä oli perinteinen joulu, nyt voi ottaa rennommin ja odotella kevättä, joulu on päivä muiden joukossa.

Vierailija
189/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materian juhla.

Ei ihmisiä ympärillä.

Unelmien joulu ehkä joillain muilla kuin mulla.

Joulut kuten arki yhtä tylsää.

Nyt sentään pääsen aurinkolomalle, ehkä.

En ymmärrä joulutoivotuksia.

Vierailija
190/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus taas on kuulua selkeään vähemmistöön, kun en välitä joulusta.

En jaksa sitä kaikkea jouluhössötystä. Ja kun se alkaa jo lokakuun lopussa, niin koko jutusta menee maku.

Vierailija
191/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulun vihaajat; vihaatteko muitakin juhlia ja perinteitä?

Vain juhannus herättää minussa joulun lisäksi ahdistusta. Mutta ei lähimaillekaan niin paljoa kuin joulu. Joulu on niin ylikorostettu juhla ja siitä saa melkein syytteen maanpetturuudesta, jos sanoo avoimesti, että vihaa joulua tai ei voi sietää sitä. Henkilökohtaisesti joulussa eniten ahdistaa se, että en koskaan saanut perhettä, jonka kanssa sitä viettää. Juhannus ahdistaa samasta syystä, mutta kuten sanoin, huomattavasti vähemmän.

t. tahattomasti lapseton

Kuulostat samalta kuin anoppini. Koska hän on miehetön niin kaikki juhlapyhät on hänelle kauheita.

Ai jaha. No onneksi sinä et ole miehetön, niin et voi koskaan olla onneton :DDD

Mun onneni lisääntyi radikaalisti kun heivasin juopon ukon ovesta ulos. Vietän joulua ikiomassa, kauniissa kodissani, jonka sohva ei haise perceeltä ja jonka jääkaappi on täynnä sitä mistä itse tykkään.

#pulivapaa joulu

Vierailija
192/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täällä sen toteaakin, joulua on vaikea juhlia kun on yksin. Aikuiset lapset kaukana kotoa, joten ostan jotain kivaa kissoilleni, laitamme takkaan tulet ja nautimme. Ihanaa kun ei tarvitse enää osallistua tuohon kaupalliseen hössötykseen ja stressata ruokien yms.. kanssa. Ehkä olemme lähempänä sitä oikeaa joulua omalla tavallamme?

Vierailija
193/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvän tähen taas kirjoitti:

Kun olet pakotettu äitinä ja naisena sen joulun laittamaan joka ikinen vuosi alusta loppuun sen 25 vuota niin kyllä siinä alkaa jo vähän vtuttamaan! Ei kaikkia kinnosta se ylenpalttinen tavaroiden ostelu, siivous, ylimääräinen keittiössä kuhkiminen, tolkuton rahanmeno ja joululaulujen rallatus. Ihan typerä kysymys. Ihan samalla tavalla voisi kysyä miksi IHMEESSÄ joku ei tykkää Kari Tapiosta tai mustasta väristä tai uimisesta niinkuin MINÄ ? 

Eimen! Lapsena joulu oli kiva, joku muu (=äiti) laittoi sen. Oli kivaa sukulaisten kanssa, ruoat ja lahjat vaan "ilmestyi" jostain. Itse aikuisena kun kaiken joutuu laittamaan ja töissä kiire yleensä myös joulukuussa, ei natsaa. 

Vierailija
194/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut paljon hyviä asioita ilmi. Yksi niistä on juuri se, että lapsena näkee asiat eri tavalla kuin aikuisena.

Itse pidän joulusta, mutta en laita joulua kuin vähän. Joulussa ehkä ärsyttää liika kaupallisuus ja se tunnelma kun asiakkaana näkee ihmisten kahmivan kaikkea, niin kuin ne pääsisivät loppumaan heti. Mutta jouluahan voi viettää miten haluaa. Toki perheellisen pitäisi jaksaa joulupäivinä käydä kaikki päivät omien ja puolison sukulaisten luona, sitten vielä lasten toiveet ja kaikille onni ja autuus jotta jokainen saisi sen mitä joululta toivoo. Tai voihan sitä laittaa rajat sukulaisille ja tuttaville, että tänä jouluna ei tulla. Niin ja meinasin unohtaa mainita joululahjat ja muistamiset ym. 

Muutama vuosi sitten olin töissä myymälässä, jossa meille sanottiin, että joulunaika tuo ihmisille tunteet pintaan. En usko, että joulua varsinaisesti vihataan, mutta monilla voi olla huonoja muistoja kuinka jouluna aina riideltiin tai  muuta. Jokainen varmasti haluaa viettää joulua, kuten muitakin juhlia omalla tavallaan, mutta jos on joku joka määrää miten muiden pitäisi elää, niin se myös nostaa tunteet pintaan. Joulu lauluissa, mainoksissa ja elokuvissa on aina onnellinen joulu, jollaisesta  haaveillaan, mutta onko se todellista. Saako sen joulun onnen hieman vähemmällä, sitä minä toivon.

Vierailija
195/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu aikansa eläneeltä pakkorituaalilta.

Kuka pakottaa niihin pakkorituaaleihin. Ei meillä ole mitään rituuaaleja ja joulu on aina tullut ja mennyt. Sen joulun voi tehdä omanlaiseksi ja karsia epämiellyttävät asiat pois. Ei tarvitse tehdä niin kun muutkin tekevät. 

Tarkoitin, että joulu on itsessään pakkorituaali. Sen voi viettää tai jättää viettämättä, mutta se on olemassa ja näkyy kaikkialla tiettyyn aikaan vuodesta.

Pidän kyllä joulusta, mutta sisäinen kalenterini on siirtänyt sen jo vuosia sitten ikivanhalle paikalleen loka-marraskuuhun. Muutenkin viime vuosien ylenpalttisuus on jo nähty, yksinkertaisempi tyyli raikastaisi myös julkisissa paikoissa.

Ei halpa eikä mauton, vaan mietitty.

Eli jos sinä saisit päättää, niin muut pakotettaisiin viettämään yksinkertaista joulua lokakuussa. 

Väärinkäsität tahallasi täysin samalla tavoin kuin Naisviha29.

Vierailija
196/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tule itse kuuntelemaan kun sukulaiset joulustressaa, mäkättää, valittaa, huutaa ja riitelee rumasti. Yksi ottaa puheeksi lapsuuden traumat kota sitten kiusallisina kuunnellaan, toinen ryyppää kännit ja haukkuu kaikki. Kolmas istuu pimeässä huoneessa pelaamassa koko joulun. Yksi haukkuu puolisoaan rumasti. Mutta hei, ihanaa tonttuilla ja kulkustella, ehkä pitää vaan laittaa pää yhtä syvälle perseeseen kuin AP:lla on niin osaisin ehkä nauttia tästä näytelmästä.

No jää yksin kotiin ja vietä sellainen joulu kuin itse haluat. Mikä pakko se on moukkien kanssa hengailla?

Vierailija
197/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu aikansa eläneeltä pakkorituaalilta.

Kuka pakottaa niihin pakkorituaaleihin. Ei meillä ole mitään rituuaaleja ja joulu on aina tullut ja mennyt. Sen joulun voi tehdä omanlaiseksi ja karsia epämiellyttävät asiat pois. Ei tarvitse tehdä niin kun muutkin tekevät. 

Tarkoitin, että joulu on itsessään pakkorituaali. Sen voi viettää tai jättää viettämättä, mutta se on olemassa ja näkyy kaikkialla tiettyyn aikaan vuodesta.

Pidän kyllä joulusta, mutta sisäinen kalenterini on siirtänyt sen jo vuosia sitten ikivanhalle paikalleen loka-marraskuuhun. Muutenkin viime vuosien ylenpalttisuus on jo nähty, yksinkertaisempi tyyli raikastaisi myös julkisissa paikoissa.

Ei halpa eikä mauton, vaan mietitty.

Eli jos sinä saisit päättää, niin muut pakotettaisiin viettämään yksinkertaista joulua lokakuussa. 

Mitä selität? Ei, vaan jokainen saisi tehdä sen kanssa mitä tahtoo ja viettää sen koska tahtoo, kuten lomat tai häät.

🤬.....

Viittasin tuohon, kun sanottiin, että joulu on pakkorituaali, joka näkyy kaikkialla, ja toivottiin, että julkisissa paikoissa olisi yksinkertaisempi tyyli. Se kuulemma raikastaa. Viestistä minusta huokui ajatus, että kaikkien pitäisi tykätä sellaisesta tyylistä enemmän kuin nykytyylistä, joka on "halpa ja mauton". Siinä halveksittiin niitä, jotka tykkäävät runsaammasta joulusta.

Kumpi nyt sitten on oikein? Jos pidetään pahana sitä, että muille tyrkytetään ylenpalttista joulua, miksi olisi yhtään sen parempaa, että aletaan vaatia hillittyä joulua? Kummassakin tapauksessa toisten tapa nähdään "vääränlaisena". 

Nythän te ilmeisesti riitelette siitä, millaisena markkinamiehet ja mainostoimistot joulun näkevät. Heidän motiivinsa on myydä, jotta saavat teidän rahanne.

Ei ole tarvis ostaa ja kuluttaa. Mukuloilta voi sensuroida mainokset ja keskittyä telkussakin mainoksettomaan tarjontaan.

Vierailija
198/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisista suurin osa on kommareita jotka vihaa kaikkea muutenkin.

Vierailija
199/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, opiskele joulunaikaan yhdyssanat, jookos!

Joulun aika ei ole yhdyssana. Sori, oli pakko. Joulunaikaa kaikki! Ja sitä ennenkin ❤

Vierailija
200/361 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomalaisista suurin osa on kommareita jotka vihaa kaikkea muutenkin.

Onneksi on teitä lämpimiä, maailmaa syleileviä persuja, jotka rakastatte kaikkia ja kaikkea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi