Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suurin osa ihmisistä vihaa joulua

Vierailija
07.11.2021 |

Olen paljon kuullut näitä lauseita: "Vihaan joulua." "En todellakaan vietä joulua." "Nukkuisinpa joulun ohi." "Kuka oikeesti viettää joulua sehän on turhuutta." Tuntuu että monet ovat joulua vastaan eivätkä voi sietää sitä millään tavalla. Miksi? Perustelkaa?

No itse ainakin odotan innolla joulua. Kiva tehdä joulusiivous, leipoa pipareita ja torttuja, kuunnella joulu lauluja ja valmistautua jouluun, kiva ottaa joulukuusi esiin ja koristella se. Perheen kanssa jouluna käydä saunassa, syödä jouluruokia ja herkkuja sekä availla lahjoja ja viettää yhdessä perheenä aikaa ihanan tunnelmallisesti rauhassa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään vaan vietämme perheen kesken aikaa kotona. Ihan parasta! 😊🎄

Kommentit (361)

Vierailija
341/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt h-lv-tti oikeasti. Ei millään pahalla, mutta kannattaisiko yrittää olla kiintymättä siihen lemmikkiin liikaa? Niiden keski-ikä on kuitenkin aika lailla lyhyempi kuin ihmisen, joten yksi ihminen ehtii keskimäärin menettää useamman lemmikin ja jos jokaisen menetyksestä seuraa tuollainen vuoden masennusjakso, niin... jaa-a.

Empatiakyky hoi, älä jätä?

En ole tuo aiempi, jolle kommentoit, mutta oli pakko tarttua tähän.

On ihan normaalia, että ihmiset kiintyvät lemmikkeihin. Varsinkin monelle lapsettomalle se voi korostua, ja lemmikistä tulee kuin se oma "lapsi". Se nähdään perheenjäsenenä siinä missä ipanakin.

Mikset puhu tasapuolisesti lemmikeistä elukoina, jos lapset ovat sinulle ipanoita? Vai kärsitkö pahastakin lapsiavihasta?

Vierailija
342/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ap. ei kuitenkaan ole 'suurin osa suomalaisista'.

Hyvää joulutonta aikaa sitten jatkossa vaan hänelle !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muistan lapsuuden joulut, vanhempien ryyppäämisen ja sitten sen seurauksena yön yli tappelun. Ahdistus siitä kun tiesi että joulu on taas tulossa ja että tuo on edessä oli traumaatista. Vähän vanhempana yritin nuorempia sisaruksia suojella, keksiä kivaa tekemistä ja ennen kaikkea pitää heidät mahdollisimman kaukana vanhempien tappelua näkemästä. Muistan myös kun aina joku oli pettynyt joululahjoihinsa, joko ne olivat vääriä tai sitten juuri sitä eniten toivottua ei tullut tai viimeistään sitten tammikuussa paljastui että kaverit olivat saaneet niitä paljon enemmän ja hienompia kuin mihin meidän köyhällä monilapsisella oli varaa.

Nyt vanhempana jos olisi omia lapsia saattaisin tykätä joulun järjestämisestä, mutta kun ei ole niin se on yhdentekevää. En ikinä ole pitänyt joulu-ruuasta ja se ei ole muuttunut, jouluruoka on yhä pahaa, outoa mössöä ja sitten sitä iän ikuista kinkkua, ei ikinä voi ostaa esim. Kalkkunaa vaihteeksi koska pitää olla kinkkua kun se on perinne. Lisäksi olen kaupassa töissä ja kun lähes kaksi kuukautta kuuntelee karmeimpia joulu-ulinoita (siis lauluja) ei niitä halua kuulla enää ikinä. Tekisi mieli t*ppaa itsensä kun Mariah Carey ulisee All I want for Christmas is you joka kerta ja kuulen sen töissä joka päivä useampia kertoja. Joulukuusen koristelu on kivaa, mutta muuten itselleni ihan sama miten joulua viettää.

Mitä jos kokeilisit jonkun toisen maan jouluruokia? Nekin ovat ihan perinteisiä jouluruokia. Ehkä jenkkien, englantilaisten, ranskalaisten, italialaisten tai espanjalaisten jouluruuat voisivat olla mieleiset? Niitä sitten teet joka joulu ja kohta sinulla onkin jouluperinneruuat.

Ja kotona voi sitten kuunnella ehkä klassisen musiikin puolelta niitä joululauluja. Ei sitä MC tarvitse enää kotona kuunnella lisää. Mutta onhan maailmassa paljon kauniita joululauluja, jos musiikkia kaipaa. Niin ja alkoholia ei tarvitse ostaa jouluksi edes periaatteesta.

Vanhoista huonoista muistoista pääsee parhaiten eroon tekemällä niiden tilalle uusia ihania, koska muuten tosiaan se tulee olemaan loppuelämän inhottava aika. Aivan turhaan. Nyt vaan uudet perinteet itsellesi ja loppuelämäsi ajan joulu tulee olemaan sinulle ihanaa aikaa.

Vierailija
344/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta joulussa muu kuin kinkku. Joulu on naisten ja lasten juhla

mies53v

Vierailija
345/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt h-lv-tti oikeasti. Ei millään pahalla, mutta kannattaisiko yrittää olla kiintymättä siihen lemmikkiin liikaa? Niiden keski-ikä on kuitenkin aika lailla lyhyempi kuin ihmisen, joten yksi ihminen ehtii keskimäärin menettää useamman lemmikin ja jos jokaisen menetyksestä seuraa tuollainen vuoden masennusjakso, niin... jaa-a.

Empatiakyky hoi, älä jätä?

En ole tuo aiempi, jolle kommentoit, mutta oli pakko tarttua tähän.

On ihan normaalia, että ihmiset kiintyvät lemmikkeihin. Varsinkin monelle lapsettomalle se voi korostua, ja lemmikistä tulee kuin se oma "lapsi". Se nähdään perheenjäsenenä siinä missä ipanakin.

Olen minäkin kiintynyt kissaamme. Kiintymys on vähän eri asia kuin se, että kyseisen lemmikin kuolemaa seuraa itselle "vaikea vuosi" vain sen takia. 

Vierailija
346/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin kiintynyt kissaamme. Kiintymys on vähän eri asia kuin se, että kyseisen lemmikin kuolemaa seuraa itselle "vaikea vuosi" vain sen takia. 

Jatketaan vielä: tämä koko keskustelu on hyvä esimerkki siitä, kuinka luonnosta vieraantunut nykyihminen on ja kuinka paljon tämä asia on muuttunut viimeisen sukupolven aikana. Eläimiä inhimillistetään ja tosiaan joillekin ne ovat jopa lapsen korvike. Minun eläkeikäinen enoni lopetti oman lemmikkikissansa kärsimykset (kissa oli sairas) ihan oman käden kautta. Hän on maaseudulta kotoisin. En pystyisi siihen itse, mutta hänelle se oli ihan normaali toimenpide kärsivälle eläimelle. 

Vierailija
347/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnassa on aika vahvana käsitys siitä, mikä on "oikea" tapa viettää joulua ja mitä "oikeaan" ja "aitoon" jouluun kuuluu. Joillekin koko joulu on sitten vain stressiä aiheuttava ajanjakso, jolloin pitää olla ja elää eri tavalla kuin itse haluaisi. Itse olen osittain käytännön syistä viettänyt joulua viime vuonna itsekseni kotona (sukulaiset ovat Pohjois-Suomessa ja töiden takia ei ole ollut mahdollisuutta mennä sinne) ja sukulaisilta kuulee voivotteluja siitä, kun vietän joulua yksin ja enkö voisi mennä jonkun kaverin luokse. Itselleni joulu on rauhoittumisen aikaa ja mikäs sen parempaa kuin ostaa kotiin hyvää syötävää (itselleni se on jotain muuta kuin tyypilliset jouluruoat) ja viettää aikaa kotona. 

Vierailija
348/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä isolla osalla jouluun liittyy lapsuuden traumoja ja tragedioita

Vierailija
349/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo onpa kivaa viettää joulua ja tuntee olonsa yksinäiseksi, kun muut viettää laatuaikaa.

Vierailija
350/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vielä itsekin osallistua tuohon yksin joulu vs joulu jonkun kanssa aiheeseen. Minäkin vietän äitini kanssa joulua oikeastaan siksi, että yksin se olisi vieläkin surkeampi ja menisi tavallaan ohi koko joulu. Kun on toisen kanssa niin saa edes vähän juhlittua sitä ja jää muistoja. Olen muutenkin niin yksinäinen etten välttämättä jaksaisi olla yksin noina päivinä. Saan sen pienen vaihtelun itselleni, kun en ole yksin silloin.

Pitää aina muistaa se, että on ihan eri asia olla omasta tahdostaan yksin kuin pakosta. Minäkin voisin väsyä perhe joulusta, mutta samalla se olisi suuri vaihtelu minulle ja en osaa edes ajatella sitä jos tulisi esim monia vieraita käymään tai minut kutsuttaisiin jonnekin. Se on minulle ihan vieras asia. Jouluun liittyy niin paljon eri ihmiset ja läheisten kanssa vietetty aika, tapaamiset, kyläilyt, lahjojen antamisen ja saaminen sekä yhteisöllisyys, etten meinaa löytää itseäni sieltä ja en kuulu siihen ns

"tavallisesti" joulua viettäviin.

Se on sitten kumma, kun kaikki on aina niin surkeeta.

Tärkeintä olisi saada silti edes oma mieliala paremmaksi. Koirani kuoleman jälkeinen vuosi pahin ja voimat loppui ennen viime joulua ja se meni ihan ohi ja olin ahdistunut. Tämä monista syistä johtuen. Nyt on näkyvissä vähän samoja merkkejä. Vuoden 2019 jouluna koirani oli vielä kanssani, mutta sekin vuosi vaikea. Oikeastaan voi palata sinne jouluun 2018 jolloin voin paremmin.

Vierailija
351/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun voi viettää ilman traditioitakin. Jotkut ovat töissä, ulkomailla tai mökillä/hotellissa ilman sen kummempaa hössötystä. Itseäni ärsyttää sellainen teeskennellyn harras tunnelma haudoilla käynteineen, kuten myös prikulleen "oikea" jouluruoka, kuusen koristelu normien mukaan tai vähän värikkäämpien jouluvalojen kauhistelu.

Niin ja kaupassakin on nykyään lupa käydä jouluna - vaikkapa ihan alkoholipitoisia juomia ostamassa. Ennen sekin oli ihan tavatonta :D

352/361 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä työelämässä ollessani ilmoittauduin aina jouluaatto- ja joulupäivän vuoroihin, koska kukaan ei olisi niitä halunnut. Aina oli töissä mukava tunnelma, kahvihuoneessa oli erilaisia tarjoomuksia (karkkeja, juustoja ym.) ja vuorotkin menivät paremmin kuin tavallisina päivänä. Vieläkin lähtisin keikkatyöläiseksi, jos selkävammat eivät rajoittaisi. :/

- terkkuja vaan sinne päivystykseen

Vierailija
353/361 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eivät ole kristittyjä. Daa

Vierailija
354/361 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni joulut ovat alavireisiä, vaikka nykyään siihen ei ole mitään "hyvää" syytä. Kaipaan jotakin, jonnekin. Jossain kaukana on se kaunis joulu perheen ja suvun seurassa jonka haluaisin kokea, mutta sellaista ei varmaan koskaan enää tule. Vaikka järkkäisin itse kunnon vanhanajan perhejoulun ja kutsuisin koko suvun, realistisesti ajatellen ei siitäkään mitään entisen tyylistä joulua syntyisi. Joku ei haluaisi tulla, toinen on töissä, kolmannet jo niin raihnaisia etteivät jaksa tehdä mitään eivätkä lähteä minnekään.

Ymmärrän kyllä että ne on ne omat muistot, haaveet ja odotukset jotka kampittavat joulun aikaan. Mutta edes kerran olisi ihanaa kokea jälleen se unelmien joulu yhdessä rakkaimpiensa kanssa.

Vierailija
355/361 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva kuuluu enää kirkkoon tai uskoo jumalaan, joten miksi viettää jumalan pojan syntymäjuhlaa.

Vierailija
356/361 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhekuplassa onkin helppo pitää joulusta. Mutta jos sinulta otettaisiin perhe pois, voisi olla toinen ääni kellossa. Yksinäisyys on yksi suurimpia syitä, miksi joulu ei ole kaikille ihanaa aikaa. Melkoisessa hattaramaailmassa on saanut elää, jos sitä ei käsitä. 

Jaa-a. Olen yksinäinen, myös vanhempani ovat kuolleet. En ole koskaan ymmärtänyt tätä kitinää. Mikään ei ole mahtavampaa kuin yksinäinen joulu kynttilänvalossa, muutama joulukonsertin kuunteleminen ja kirja. Hyvää ruokaa ja viiniä. Suklaata. Rauha. Hiljaisuus.

Sitä rauhaa ja hiljaisuutta, kun on 365 päivää vuodessa. Silloin ajattelee eritavalla. Et ole oikeasti yksinäinen.

Vierailija
357/361 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.

Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)

Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!

Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.

Jesaja 45:5-7

"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän."

Vierailija
358/361 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva kuuluu enää kirkkoon tai uskoo jumalaan, joten miksi viettää jumalan pojan syntymäjuhlaa.

No itselleni joulu ei ole koskaan ollut erityisen kristillinen juhla. Talvipäivän seisausta on juhlittu maailman sivu ennenkuin kukaan oli kuullutkaan kenestäkään Jeesuksesta. Kaikki meidän lapsuudenperheen joulunviettoperinteet on olleet enemmänkin pakanallisia. Tontut ja kodinhaltijat ja henget on kuuluneet legendaan, ei jouluevankeliumi eikä kirkko niinkään.

Vierailija
359/361 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suurin osa ihmisistä ei ole kasvanut niin pumpulissa kuin sinä.

Mitäs sitten kun se perheesi on kuollut? Ja jos perheesi olisi kuollut jo lapsena, Ja esim. lapsuuden joulusikin ovat olleet aina täynnä pelkoa ym? Tässä nyt vaan jotain esimerkkejä.

En vaan näe mitään ideaa joulussa. Itsemurhia tehdään joulun aikaan eniten,  erotaan joulun aikaan eniten yms. Olisiko tuo paska korkea aika lopettaa jo vihdoin.

Vierailija
360/361 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittajalta otettaisi pois perhe, rahat leivonta- ym. tarvikkeisiin, herkkuihin, koristeisiin ja lahjoihin, tilava, kaunis asunto/omakotitalo, sauna, takkatuli, mahdollinen kyky siivota ja touhuta jne. niin oliskohan joulu edelleen niin ihana? 

En itse vihaa joulua, en ole mikään intoilijakaan, mutta ymmärrän vallan hyvin miten paljon ihmisten erilaiset kokemukset ja erilaiset elämäntilanteet vaikuttavat hänen suhtautumiseensa jouluun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi