Voiko r-vikainen päästä teakiin?
Eli minulla on siis r-vika, ei pahimmasta päästä mutta kuitenkaan ärrä ei tule niin kuin muilla 'tavallisilla'. Voiko se olla unelmani estona? Esim. Haussa minua kuunnellaan ajatellen että "Okei, tätä ei ainakaan valita" tms..? Onko aivan toivotonta päästä jos puhe ei ole täydellistä?
Kommentit (5)
Kerro haaveestasi puheterapeutille. Aikuinenkin voi oppia r:n.
Opettele nyt se ärrä ensin. Ellei sinulla ole muita puhevikoja, niin ei ole edes iso asia. Jos r-vika johtuu esim. liian kireästä kielen jänteestä, niin se pitää leikkauttaa ensin.
Mieheni opetteli ärrän aikuisena. Koko kesä meni, mutta oppi. Ohjeet sai alla mainitulta kaveriltani.
Kaverillani ehto 20v sitten opettajakorkeaan pääsylle oli, että ensin opettelee oikean ärrän.
Minä itse olen ollut koko elämäni R-vikainen ja olen käynyt paljon puheterapiassa ala-asteelta lähtien kielen jänteen on myös leikattu mutta sekään ei auttanut. En vain pysty oppimaan sitä. R-vikaisena voin sanoa, että ei se aina helppoa ole aika paljon ilkeää kommenttia ja sanomista on tullut siitä, vaikka kyse on vain yhdestä kirjaimesta.
Vanhaan hyvään aikaan puhevikaiset eivät päässeet näyttelijöiksi eivätkä esim. radioon ja telkkariin töihin, mutta nyt ei liene enää rajoituksia. Niin huono ulosanti on monella näyttelijällä ja puhevikaisiakin on mediassa ihan riittämiin. Mene puheterapiaan ja korjaa se ärräsi siellä, niin on ainakin se este poistunut urasi tieltä