Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

S-marketin riivatut itsepalvelukassat

Vierailija
21.01.2015 |

Kävin juuri S-marketissa ensimmäistä kertaa varmaan kahteen vuoteen. Kaupassa oli kauheat jonot ja itsepalvelukassoilla tyhjää, sinne siis. Kassat olivat kyllä helppoja käyttää, MUTTA voi luoja kun piippauksen jälkeen ostokset ladotaan siihen pakkaustasolle niin eihän siihen käynyt muu kuin muovipussi. Itse käytän K-marketista ostettua kauppakassia ettei kotiin tule muovikassitulvaa ja siinä sivussa säästän vähän varmaan luontoakin... Eli, miksi ihmeessä siihen tasolle käy vain muovipussit? Onko vaikeaa kehittää tekniikkaa eteenpäin ja sitä kautta mahdollistaa asiakkaille vähän vihreämpikin tapa kantaa ostokset kotiin? Mielestäni kannattaisi hioa laitteiden tekniikka ja käytännöllisyys kuntoon ennen käyttöönottoa... Lopulta minäkin päädyin mättämään ensin ostokset piippauksen kautta siihen tasolle ja kun olin maksanut niin siitä sitten kasseihin ja kassit kärryyn. Mielestäni tuo siirtelyoperaatio kuitenkin vesittää vähän PIKAkassojen ideaa....

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön keksintö

Vierailija
122/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön keksintö

Yks parhaita keksintöjä koskaan ikinä, sais löytyä noita enemmänkin kaupoista.

Kiva viettää kymmenen minuuttia kassalla jonkuu mummojonon takana yhden maitopurkin takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsepalvelukassoja ei pitäisi käyttää. Vaikka ne nopeuttaisivat omaa asiointia, on kolikolla aina se kääntöpuolikin.

Suuri osa kassoilla työskentelevistä on opiskelijoita. Opiskelijoiden työpaikat ovat kiven alla ja työnsaannin mahdottomuus voi jatkossa kohdata myös sinun lastasi.

Kaupan kassatyöntekijä saattaa olla aika monenkin vanhuksen ainoa ihmiskontakti päivän aikana. 

Olen oppinut kaupallisesta maailmasta sen, että vaikka osa töistä siirretään asiakkaan itsensä hoidettavaksi, siitä säästyneet rahat eivät hyödytä sitä asiakasta lainakaan tai vain nimellisesti. Yhteiskunnan kannalta on parempi, että meillä on niitä palkastaan veroja maksavia ihmisiä.

Millä vuosisadalla elät? Opiskelijalle sopivaa osa-aikatyötä löytyy vaikka millä mitalla nykyään, tekijöistä huutava pula. Älytöntä työllistää ihmisiä turhaan työhön. Toki höyrykonekin aikanaan aiheutti kapinaa ja pelkoa, mutta kuinkas sitten kävikään..

Meitä opiskelijoita on kaupassamme töissä ainakin parikymmentä. Emme todellakaan löytäisi hetkessä uutta työtä. Mieti nyt vähän. Tai kerro, missä on huutava pula, jos kaupan työpaikat katoaa. Eikä se kuitenkaan hintoihin vaikuta mitenkään, vaikka kassat irtisanottaisiin.

Ohis

Vierailija
124/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mulla mennyt nyt jotain olennaista ohi, kun en ollenkaan ymmärrä tuota kassijuttua?

Mulla on siis oma kassi ostoskärryssä koko ajan. Tuotteet otan kärrystä ja vedän viivakoodit laitteen läpi ja sitten pakkaustasolle. Maksan ostokset ja lappaan ne kärryssä olevaan kassiin. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
125/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:25"]

Kaupan kassatyöntekijä saattaa olla aika monenkin vanhuksen ainoa ihmiskontakti päivän aikana. 

Off topic, mutta tämä on todella rasittava argumentti kassojen puolesta. Olen kaupan kassallä töissä siksi, että elätän itseni, en siksi että kuuntelisin vanhuksien höpinöitä. Enkä kuuntelekaan.

T. Kaupan kassa

Ja minä olen vanhus, jolla usein menee monta päivää ihmiskontaktien välissä, enkä silti kaipaa rupattelutuokiota kaupan kassan kanssa, vaan käytän aina itsepalvelukassaa, jos sellainen on. Eivät kaikki kaipaa smalltalkia tuntemattomien kanssa! Ihme käsitys, että vanhukset erityisesti janoavat puhelemista vieraiden ihmisten kanssa.

Vierailija
126/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mulla mennyt nyt jotain olennaista ohi, kun en ollenkaan ymmärrä tuota kassijuttua?

Mulla on siis oma kassi ostoskärryssä koko ajan. Tuotteet otan kärrystä ja vedän viivakoodit laitteen läpi ja sitten pakkaustasolle. Maksan ostokset ja lappaan ne kärryssä olevaan kassiin. Ei mitään ongelmaa.

En mäkään tuota ymmärtänyt, mutta ketju on vuodelta 2015, olisko ohjelmisto muuttunut sen jälkeen.

Vierailija
127/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en minäkään tajunnut kassin osaa tässä. 

Jos on tosi isot ostokset, kannattaa mennä normikassalle että voi pakata samalla kun henkilökunta piippaa. Ei lopu tila kesken.

Vierailija
128/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn prismassa enkä ole koskaan nähnyt itsepalvelukassoilla mitään oma kassi painiketta.

Meillä on tullut sinne nyt pari liukuhihnallista itsepalvelukassaa ja noille yritän aina päästä - ovat tosi käytännöllisiä verrattuna niihin pieniin laskutasollisiin itsepalvelukassoihin.

Vierailija
129/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta enää 2019 ole ongelmaa oman kassin kanssa. S-ryhmän itsepalvelukassa tosin herjaa koko ajan sitä "laita tuote pakkaustasolle" jankutusta. Välittömästi laitankin mutta silti joka tuotteen kohdalla heti luettuani tuotteen alkaa tuo herjaus. Aikaa laittaa tuote pakkaustasolle ilman herjausta on ehkä sekunnin sadasosa. K-ryhmän itsepalvelukassat eivät tätä tee joten en ymmärrä miten S-ryhmä ei saa omaa järjestelmäänsä kehitettyä myös paremmaksi.  

Vierailija
130/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään tuota ymmärtänyt, mutta ketju on vuodelta 2015, olisko ohjelmisto muuttunut sen jälkeen.

Olen käyttänyt noita kassoja vuosia, aika lailla siitä lähtien, kun niitä kauppoihin tuli. Enkä ole koskaan törmännyt tuohon ongelmaan.

Sen sijaan ekalla kerralla tein sen virheen, että laitoin tuotteen heti koodin lukemisen jälkeen kassiin. En tajunnut, että pakko laittaa ensin pakkaustasolle. Ja kerran ostin tuotteita, jossa ei ollut viivakoodia (pieniä voinappeja). Näinä kahtena kertana olen siis tarvinnut myyjän apua, muuten sujunut kaikki ongelmitta.

Vierailija
131/148 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että bonusta tai alennusta pitäisi antaa itsepalvelukassan käytöstä... Minulle on bonusta jo siinä, että ei tarvitse jonottaa, vaan pääsen paljon nopeammin ulos kaupasta. Eikös aika ole rahaa? Toivoisin itsepalvelukassoja myös Lidleihin, koska varsinkin ruuhka-aikaan jonottamiseen menee todella paljon aikaa. Riippuen kaupasta, tuotteista tai muista kassoista käytän joko tavallista kassaa tai itsepalvelukassaa. Esim. alkoholia ostettaessa menen mieluummin ihmiskassalle. Jos ostoksia on iso vetokorillinen eli viikon ostokset, käytän ihmiskassaa. Tai jos ihmiskassa on täysin vapaana, kävelen siihen ja työntekijä voi samalla jo piipata tuotteita, kun itse vasta tyhjennän koria. Muuten säästän useita minuutteja, parhaimmillaan 10 minuuttia, kun käytän itsepalvelukassaa.

Vierailija
132/148 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
133/148 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän pikakassoja jos tavalliselle kassalle on jonoa eikä ostoskorissani ole alkoholia tai punalaputettuja tuotteita. Avopuolisoni luuli säästävänsä aikaa menemällä pikakassalle oluttölkkien kanssa vaan eipähän onnistuneet ostokset, kun hänellä ei ollut henkkareita mukana :D

Asioidessani pikakassalla Tukholmassa paikalla ei ollut myyjää ja portista ulos päästääkseen piti skannata kassakuitti.

Vierailija
134/148 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä käytän normikassaa sen vuoksi että haluan myyjien säilyttävän työnsä.

Kyllä kaupassa työtä riittää, vaikkei tarvitsisikaan liukuhihnan jatkeena istua.

T. Kassamyyjä

Vierailija
135/148 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhoan noita liukuhihnallisia itsepalvelukassoja, koska niissä tulee AINA joku hönkimään niskaan ja latomaan omia ostoksiaan hihnalle, vaikka olisit itse aloittamassa vasta. Ja sitten huokaillaan ja tuijotetaan. Haluan asioida rauhassa ja pakata ostokseni rauhassa, siksi en koskaan enää valitse noita liukuhihnallisia kassoja. Ainakaan kukaan ei ryntää niillä pikkukassoilla piippaamaan omia ostoksiaan kun vielä nostelet viimeisiä kassiin, koska ei yksinkertaisesti ole tilaa. 

Vierailija
136/148 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:25"]

Off topic, mutta tämä on todella rasittava argumentti kassojen puolesta. Olen kaupan kassallä töissä siksi, että elätän itseni, en siksi että kuuntelisin vanhuksien höpinöitä. Enkä kuuntelekaan.

T. Kaupan kassa

Mutta sun työnkuvaasi kylläkin kuulu myös asiakkaiden höpinöiden kuunteleminen. Ainakin ostoksiin ja kaupassa käymiseen liittyvissä asioissa. Vaivasenluu leikkaukset voit skipata, paitsi jos asiakas kysyy kotiinkuljetuksesta.

Vierailija
137/148 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse inhoan noita liukuhihnallisia itsepalvelukassoja, koska niissä tulee AINA joku hönkimään niskaan ja latomaan omia ostoksiaan hihnalle, vaikka olisit itse aloittamassa vasta. Ja sitten huokaillaan ja tuijotetaan. Haluan asioida rauhassa ja pakata ostokseni rauhassa, siksi en koskaan enää valitse noita liukuhihnallisia kassoja. Ainakaan kukaan ei ryntää niillä pikkukassoilla piippaamaan omia ostoksiaan kun vielä nostelet viimeisiä kassiin, koska ei yksinkertaisesti ole tilaa. 

Mutta niinhän normaalillakin liukuhihnallisella kassalla seuraava laittaa tavaransa jo puomin taakse kun edellisen ostoksia vasta luetaan ja maksetaan. Itse tykkään varsinkin isompien ostosten kanssa juuri noista liukuhihnallisista itsepalvelukassoista, joita on esim. minun lähi-Prismassa. Kenenkään ei tarvitse odottaa että pakkaan isoja ostoksiani kolmeen kassiin, kun ne menee kätevästi liukuhihnaa pitkin sinne "laariin" odottamaan. Sitten voin maksaa ja kääntää vaan laarien erottimen niin että seuraavan ostokset voi tulla laarin toiselle puolelle vapaasti samalla kun minä rauhassa pakkaan omia ostoksiani.

Vierailija
138/148 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä näitä kassoja on? En ole nähnyt, mutta en kyllä juurikaan asioi s-kaupoissa. En tykkää niistä Ikeassakaan, vaikka osaan kyllä käyttää, mutta se pakkaaminen! Lidlissä kassa punnitsee hedelmät ja se on ihan huippua!!!

No enpä tiedä onko huippua kun se kassa kysyy onko tomaatit suomalaisia vai ulkomaalaisia, niin siinä se sitten pitäisi muistaa mitä otti.

Vierailija
139/148 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisenä kassana käytän mielelläni itsepalvelukassoja. Kun oppii noi "oma kassi" -jipot, itsepalvelukassa on nopea ja näppärä. Täällä pk-seudulla on S-marketteja joka nurkalla ja isommista löytyy toi palvelu. Lisäksi tietty Ikea, itsepalvelukassojen pioneeri. Nyt uudistuksen myötä myös asematunnelin K-marketissa on. Tätä en oo vielä käyttänyt kuin kerran ja ainakin näyttäisi siltä, että olisi vielä kätevämpi kuin S-marketin omat.

Päivittäistavaraliikkeen kassatyöntekijä on kuin elävä robotti, varsinkin kiireisenä päivänä, kun aikaa smalltalkiin ei jää. Oikeasti koin henkisesti raskaaksi sen, että piti liki 7,5 h päivässä toistaa samaa kaavaa: "Hei!" Piip piip luetaan koodit. "Onko etukorttia?" "Yhteensä 15,50 e." "Kortilla vai käteisellä?" "Kiitos ja mukavaa päivänjatkoa." Vapautin itseni etsimään hieman älyllisesti vaativampia haasteita puolen vuoden jälkeen.

Vierailija
140/148 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:25"]Itsepalvelukassoja ei pitäisi käyttää. Vaikka ne nopeuttaisivat omaa asiointia, on kolikolla aina se kääntöpuolikin. Suuri osa kassoilla työskentelevistä on opiskelijoita. Opiskelijoiden työpaikat ovat kiven alla ja työnsaannin mahdottomuus voi jatkossa kohdata myös sinun lastasi. Kaupan kassatyöntekijä saattaa olla aika monenkin vanhuksen ainoa ihmiskontakti päivän aikana.  Olen oppinut kaupallisesta maailmasta sen, että vaikka osa töistä siirretään asiakkaan itsensä hoidettavaksi, siitä säästyneet rahat eivät hyödytä sitä asiakasta lainakaan tai vain nimellisesti. Yhteiskunnan kannalta on parempi, että meillä on niitä palkastaan veroja maksavia ihmisiä.

Mistäs luulet että ne palkat revitään? Kyllä työvoiman käyttö aina lisää kustannuksia. Osaatko päätellä mistä ne rahat otetaan?

Tällä hetkellä työvaimakustannukset ovat tuotteiden hinnoissa ja silti niitä on varaa laskea. Jätitkö lukematta tuon  viimeisen kirjoittamani kohdan; kokemuksen perusteella hinnat eivät tule laskemaan, vaikka osa työstä siirtyy asiakkaiden itsensä tehtäväksi. Tämä hyödyttää ainoastaan kauppaa, suurempien voittojen muodossa. Vai oletko niin naiivi, että kuvittelet kauppojen innoissaan ryhtyvän laskemaan hintoja heti, kun kaikki  asiakkaat on opetettu käyttämään itsepalvelukassoja?

Ärsyttää pahasti tälläiset keyneesiläiset idiootit. Miten se olikaan... pyramidien rakentaminen on paras lääke lamoihin... XD

Kun joku edistyksellinen kauppa ottaa käyttöön itsepalveluautomaatit se säästää ja on oikein, että se nauttii eduistaan. Kuitenkin pian muutkin kaupat siirtyvät itsepalveluun ja näin kilpailu kiristyy. Kauppoilla on paremmin varaa kilpailla hinnoilla ja hinnat laskevat. Kuluttajat hyötyy, kaikki hyötyy! Esi-isänne varmaan vastusti teollista vallankumousta. 

"If every worker were staffed in the army and fleet we'd have full employment and nothing to eat."

Ainut vaihtoehto on kassatyöntekijöiden kilpailu koneiden itsepalvelukassoja vastaan. Tämä tarkoittaisi palkkojen leikkausta. Se vaan voi joskus olla niin, että joku työ on arvotonta. Siitä ei kannata maksaa. Tämä olisi inhimillisesti ja vähiten taloutta haittaavasti toteutettavissa perustuen ollessa voimassa, siksi kannatankin perustukea.

Ja arvatenkin joku kritisoi kauppiaan samaa pääomatuloa. Tuloa omistamisesta. Se on vain niin, että ilman omistamista ei ole arvoa.
"Se joka kritisoi pääoman tuottoa, lennätettäköön avaruuden tyhjiöön elämään työnsä hedelmillä."–Ikaros Etkö tajua että Suomessa hinnat eivät laske, vaikka jokainen kassahenkilö/työntekijä korvattaisi robotilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän