S-marketin riivatut itsepalvelukassat
Kävin juuri S-marketissa ensimmäistä kertaa varmaan kahteen vuoteen. Kaupassa oli kauheat jonot ja itsepalvelukassoilla tyhjää, sinne siis. Kassat olivat kyllä helppoja käyttää, MUTTA voi luoja kun piippauksen jälkeen ostokset ladotaan siihen pakkaustasolle niin eihän siihen käynyt muu kuin muovipussi. Itse käytän K-marketista ostettua kauppakassia ettei kotiin tule muovikassitulvaa ja siinä sivussa säästän vähän varmaan luontoakin... Eli, miksi ihmeessä siihen tasolle käy vain muovipussit? Onko vaikeaa kehittää tekniikkaa eteenpäin ja sitä kautta mahdollistaa asiakkaille vähän vihreämpikin tapa kantaa ostokset kotiin? Mielestäni kannattaisi hioa laitteiden tekniikka ja käytännöllisyys kuntoon ennen käyttöönottoa... Lopulta minäkin päädyin mättämään ensin ostokset piippauksen kautta siihen tasolle ja kun olin maksanut niin siitä sitten kasseihin ja kassit kärryyn. Mielestäni tuo siirtelyoperaatio kuitenkin vesittää vähän PIKAkassojen ideaa....
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boikotoin itsepalvelukassoja. Jos teen kassatyöntekijän homman, kai ostosten loppusummasta vähennetään tämä työ jonka olen tehnyt ilmaiseksi osakkaille? Ai ei.
Antaa kaupan kassojen säilyttää työnsä. Tykkään muutenkin maailmasta jossa on ihmiskontakteja konekontaktien sijaan.Turhan työn tekeminen ei ole kenkään etu. Täysin turha tehdä töitä jotka voi tehdä paremmin ja halvemmalla koneella.
Kuka kaipaa niitä aikoja kun pullopantit kävi laskemassa joku henkilökuntaan kuuluva, tai että rahaa piti käydä nostamassa pankin tiskiltä?
Ei kone sitä työtä tee vaan sinä. Maksutta kun kassa saa palkkaa. Koneenkäyttäjiä olette
Juuri näin, ei tässä vähennetä ihmisen tekemää työtä, vaan siirretään se ostajalle ja kauppa säästää henkilöstökuluissa. Sama tapahtui pankissa, kun kassapalvelut ohjattiin automaateille ja nettiin. Alkuun se oli ilmaista, mutta eipä ole enää. Yritysten tarkoitus on maksimoida voitto, ja sitähän tässä tavoitellaan. Ei sitä että kuluttajat saa ruokansa halvemmalla. Arvostan palvelua, ja sitä saa paremmin esim Lidlssä jossa ei tarvitse itse hinnoitella hedelmiä vaan kassa hoitaa senkin homman.
Mä taas en tuon vuoksi ost lidukasta muuta kuin valmispakkauksia. Hakuun nähdä hinnan. Ja Lidlissähän työntekijöillä on huonohkot työolot.
woldemar12567 kirjoitti:
Vaan eipä toimi,usein tuote jissa ei viivakoodia,usein tuite jonka hinta ei tarjoushinta.Missä kaupan säästö,koska nyt se kassa häärää opastamassa asiakasta ja on muuten oltava paikalla kokoajan.Mielestäni jos minä teen kassahenkilön työn itse niin kaupan pitää pudottaa tuottn hintaa sillä minä en asiakkaana ole kaupanpalvelluksessa..
Tarjouslappu on lätkästy valmiiksi tuotteeseen.
Mä tykkään kun saan itse vetää viivakoodit ja kukaan ei seiso selän takana!
Ihan turhaa käyttää toista ihmistä siihen hommaan ja asiakkaathan viime kädessä kaiken maksaa eli ne palkat!!
Tykkäisin periaatteessa itsepalvelukassoista, mutta en kestä tätä lapsenkenkävaihetta. Suomessa homma on tuntunut olevan jotenkin tosi hidasta niissä harvoissa kaupoissa joissa olen käyttänyt: ihmiset ei osaa vielä käyttää ja jonot kasvaa järkyttäviksi. Jossain Briteissä koneet huutavat koko kaupan kuultavaksi jos kortti ei toimi tai on muita ongelmia. Jossain myyjän piti tulla tarkistamaan ostajan henkilöllisyys aina, jos maksoi kortilla (vaikka tuotteen arvo olisi ollut 2 euroa ja olisi käyttänyt pin-koodia), eli käytännössä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boikotoin itsepalvelukassoja. Jos teen kassatyöntekijän homman, kai ostosten loppusummasta vähennetään tämä työ jonka olen tehnyt ilmaiseksi osakkaille? Ai ei.
Antaa kaupan kassojen säilyttää työnsä. Tykkään muutenkin maailmasta jossa on ihmiskontakteja konekontaktien sijaan.Turhan työn tekeminen ei ole kenkään etu. Täysin turha tehdä töitä jotka voi tehdä paremmin ja halvemmalla koneella.
Kuka kaipaa niitä aikoja kun pullopantit kävi laskemassa joku henkilökuntaan kuuluva, tai että rahaa piti käydä nostamassa pankin tiskiltä?
Ei kone sitä työtä tee vaan sinä. Maksutta kun kassa saa palkkaa. Koneenkäyttäjiä olette
Juuri näin, ei tässä vähennetä ihmisen tekemää työtä, vaan siirretään se ostajalle ja kauppa säästää henkilöstökuluissa. Sama tapahtui pankissa, kun kassapalvelut ohjattiin automaateille ja nettiin. Alkuun se oli ilmaista, mutta eipä ole enää. Yritysten tarkoitus on maksimoida voitto, ja sitähän tässä tavoitellaan. Ei sitä että kuluttajat saa ruokansa halvemmalla. Arvostan palvelua, ja sitä saa paremmin esim Lidlssä jossa ei tarvitse itse hinnoitella hedelmiä vaan kassa hoitaa senkin homman.
On muuten pankkilainat vähän hiton paljon halvempia nyt kuin mitä oli 30 vuotta sitten. Joten kyllä pankkitoiminnan tehostuminen näkyy kuluttajallekkin ihnan senvinä säästöinä. On täysin oikea suunta että maksut peritään niistä palveluista mitä käytetään, eikä makseta muilla. Odotan milloin kauppa uskaltaa listätä kassapalvelun kuittiin omalle riville ja sille jonku hinnan.
Vierailija kirjoitti:
woldemar12567 kirjoitti:
Vaan eipä toimi,usein tuote jissa ei viivakoodia,usein tuite jonka hinta ei tarjoushinta.Missä kaupan säästö,koska nyt se kassa häärää opastamassa asiakasta ja on muuten oltava paikalla kokoajan.Mielestäni jos minä teen kassahenkilön työn itse niin kaupan pitää pudottaa tuottn hintaa sillä minä en asiakkaana ole kaupanpalvelluksessa..
Tarjouslappu on lätkästy valmiiksi tuotteeseen.
Jep, punaiset alelaput muuttui viivakodillisiksi samalla kun tuli itsepalvelukassat. Hyvä uudistus senkin puoleen että nyt myös normikassalla tulee alennus aina oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas sen aina maksaa ja hintakilpailussa pärjää se joka on tehokkain. Jos ihmiset mielummin ostavat vähän halvemmalla ja piippailevat itse, niin sellainen yritys pärjää.
Ruotsissahan noita on paljon ja oman havaintoni mukaan ihmiset käyttää niitä aika vähän, suurin osa edelleen jonottaa mielummin kassalle kuin käy maksamassa automaattiin.
En käytä itsepalvelukassaa, koska se aiheuttaa lisätyötä itselleni. Paljon helpompi vaan antaa kassatyöntekijän hoitaa homma.
Vierailija kirjoitti:
Riivattu itsepalvelukassa... kuulostaa pelottavalta. Onkohan osuuskaupalla manaajaa palveluksessaan?
Oksentelee ja kävelee eestaas ees liikkeessä. Oi voi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:25"]
Kaupan kassatyöntekijä saattaa olla aika monenkin vanhuksen ainoa ihmiskontakti päivän aikana.
Off topic, mutta tämä on todella rasittava argumentti kassojen puolesta. Olen kaupan kassallä töissä siksi, että elätän itseni, en siksi että kuuntelisin vanhuksien höpinöitä. Enkä kuuntelekaan.
T. Kaupan kassa
Ripaus small-talkkia kuuluu hyvään asiakaspalveluun. Yleensä asioin K-supermarketissa jossa on mukava pysyvä ja tuttu henkilökunta. Ei se tarkoita että kassalle pitäisi jäädä rupattelemaan mutta joskus pari ylimääräistä sanaa parantaa palvelukokemusta.
Kerran kun kävin paikallisessa S-marketissa niin loppusumma oli sillä kertaa paljon alempi kuin mitä olin kuvitellut. Ilahtuneeseen sävyyn tokaisin kassalle että "Nämähän olikin tosi edulliset." tai jotain sinne päin. Hän ei ollut kuulevinaan ja antoi tosi tylyn kuvan itsestään. Olen itsekin tehnyt kassatyötä tosin en päivittäistavarakaupassa mutta sen verran pelisilmää on että tällaiseen vastaisin että "Sepä mukava!" tai jotain muuta lyhyttä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:11"]
Ärsyttää pahasti tälläiset keyneesiläiset idiootit.
Kun joku edistyksellinen kauppa ottaa käyttöön itsepalveluautomaatit se säästää ja on oikein, että se nauttii eduistaan.
Ainut vaihtoehto on kassatyöntekijöiden kilpailu koneiden itsepalvelukassoja vastaan. Tämä tarkoittaisi palkkojen leikkausta. Se vaan voi joskus olla niin, että joku työ on arvotonta. Siitä ei kannata maksaa.
Ei omakaan kommenttisi ainakaan älykkyyden puolesta puhu. Kysehän on edistyneisyydestä vain kauppiaan näkökulmasta, asiakkaan näkökulmasta kyse on palvelun taantumisesta. Hinnoissa tämä ei kuitenkaan näy kuin nimellisesti. Moni asiakas arvostaa palvelua. Siksi en usko että tämä yleistyy ainakaan lyhyellä ajanjaksolla. Myös yhteiskunnan kannalta on parempi että useampi on töissä ja maksaa veroja sen sijaan että pääomasijoittajat rikastuvat entisestään ja entiset työntekijät makaavat kotona sossun elättinä.
Helppo kun ei tarvi joka tavarasta maksaa eikä kukaan huomaa mitään :D idiootit <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mieluummin asioisin henkilökohtaisesti pankkivirkailijalla kuin automaatilla eli kyllä kaipaan. Nyt hoidan itse pankkivirkailijan työt. Maksan laskut verkkopankissa ja nostan rahaa automaatilta. Pankki ei kuitenkaan maksa minulle palkkaa. Sen sijaan palvelumaksuja maksan enemmän kuin silloin vanhaan hyvään aikaan. Eli olen ainoastaan kärsinyt tähän mennessä tästä edistyksellisyydestä. Milloinkahan alan niitä tehokkuuden tuomia etuja saamaan? Epäilen suuresti että ne ovat valuneet Nallen ja kavereiden taskuihin. Pankkialalla kilpailu on niin kapeaa että pankit voivat käytännössä pitää asiakkaita työorjinaan.
En oikein ymmärrä näitä luddiitteja, jotka "eivät käytä itsepalvelukassaa, koska haluaa säilyttää myyjien työt". Ihan turhaa taistelua kehitystä vastaan! Jos tuo ideologia olisi toiminut, elettäisiin nyt ihan toisenlaisessa todellisuudessa. Ette kai puunaa kenkiä itse, että kengänkiillottajilla on töitä? Samoin pyykinpesu kotona on saatanasta, viehän se pyykkäreiden työt. Hissipoikien työkin on tärkeää, lopettakaa se nappien itsepainelu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tu on kyllä niin totta kuin olla voi! Ja tääläkin monet ovat niin hölmäjä että menevät retkuun. Muka edistyksellistä ja samaan aikaan heitä viilataan linssiin 10-0 ja kauppias senkun nauraa partaansa.
Yksi työntekijä ja viisi tai kuusi kassalaitetta lähellä.
Onhan se suuri säästö!
Eikä se ole mitään työtä kun heivauttaa tuotteet lukijan ohi.
Odotan vaan että Prismaankin tulisi nuo.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:25"]
Kaupan kassatyöntekijä saattaa olla aika monenkin vanhuksen ainoa ihmiskontakti päivän aikana.
Off topic, mutta tämä on todella rasittava argumentti kassojen puolesta. Olen kaupan kassallä töissä siksi, että elätän itseni, en siksi että kuuntelisin vanhuksien höpinöitä. Enkä kuuntelekaan.
T. Kaupan kassa
Kannattaa mennä opiskelemaan vaikka automaatiota, sillä minun puolesta sinut voidaan korvata koneella. Joku vanhus voi haluta ihmispalvelua, minä en sitä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi työntekijä ja viisi tai kuusi kassalaitetta lähellä.
Onhan se suuri säästö!
Eikä se ole mitään työtä kun heivauttaa tuotteet lukijan ohi.
Odotan vaan että Prismaankin tulisi nuo.
Meidn Prismassa on jo. Viisi konetta yhden vahdittavana. Aika jouten se henkilö on, pystyisi vahtimaan/opastamaan toisen mokoman heposti.
Systeemi pitäisi viedä siihen suuntaan että tavarat saisi pakata jo kaupassa suoraan ostoskassiin, eikä tarvisi purkaa kärryä ja pakata uudelleen hinnoittelun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
woldemar12567 kirjoitti:
Heti kun näit pikakassoja alkoi tulla S-kauppoihin, niin se alkoi myös halpuuttaa hintoja. Kyllä se kustannustehokkuuden parantauminen tulee aina myös kuluttajan eduksi.
Ja alkoholiakin voi ostaa pikakassan kautta, toisin kuin tuolla jossain edellä väitettiin, myyjän vaan pitää käydä kuittaamassa ostokset, eli varmistaa että ostaja on täysi-ikäinen.
Varsinkin pikkuostosten kanssa toimii hyvin, mutta suuremmilla ostoksilla menen edelleen tavalliselle kassalle.
No niinpä teki. Mutta samalla kun näyttävästi halpuutettiin jotain, niin ääntä pitämättä nostettiin monien muiden tuotteiden hintoja. Mahtava kuluttajaetu todellakin :D