S-marketin riivatut itsepalvelukassat
Kävin juuri S-marketissa ensimmäistä kertaa varmaan kahteen vuoteen. Kaupassa oli kauheat jonot ja itsepalvelukassoilla tyhjää, sinne siis. Kassat olivat kyllä helppoja käyttää, MUTTA voi luoja kun piippauksen jälkeen ostokset ladotaan siihen pakkaustasolle niin eihän siihen käynyt muu kuin muovipussi. Itse käytän K-marketista ostettua kauppakassia ettei kotiin tule muovikassitulvaa ja siinä sivussa säästän vähän varmaan luontoakin... Eli, miksi ihmeessä siihen tasolle käy vain muovipussit? Onko vaikeaa kehittää tekniikkaa eteenpäin ja sitä kautta mahdollistaa asiakkaille vähän vihreämpikin tapa kantaa ostokset kotiin? Mielestäni kannattaisi hioa laitteiden tekniikka ja käytännöllisyys kuntoon ennen käyttöönottoa... Lopulta minäkin päädyin mättämään ensin ostokset piippauksen kautta siihen tasolle ja kun olin maksanut niin siitä sitten kasseihin ja kassit kärryyn. Mielestäni tuo siirtelyoperaatio kuitenkin vesittää vähän PIKAkassojen ideaa....
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
woldemar12567 kirjoitti:
Vaan eipä toimi,usein tuote jissa ei viivakoodia,usein tuite jonka hinta ei tarjoushinta.Missä kaupan säästö,koska nyt se kassa häärää opastamassa asiakasta ja on muuten oltava paikalla kokoajan.Mielestäni jos minä teen kassahenkilön työn itse niin kaupan pitää pudottaa tuottn hintaa sillä minä en asiakkaana ole kaupanpalvelluksessa..
Heti kun näit pikakassoja alkoi tulla S-kauppoihin, niin se alkoi myös halpuuttaa hintoja. Kyllä se kustannustehokkuuden parantauminen tulee aina myös kuluttajan eduksi.
Ja alkoholiakin voi ostaa pikakassan kautta, toisin kuin tuolla jossain edellä väitettiin, myyjän vaan pitää käydä kuittaamassa ostokset, eli varmistaa että ostaja on täysi-ikäinen.
Varsinkin pikkuostosten kanssa toimii hyvin, mutta suuremmilla ostoksilla menen edelleen tavalliselle kassalle.
No niinpä teki. Mutta samalla kun näyttävästi halpuutettiin jotain, niin ääntä pitämättä nostettiin monien muiden tuotteiden hintoja. Mahtava kuluttajaetu todellakin :D
Kaupan hinnat ovat ihan oikeasti laskeneet.
"Heti kun näit pikakassoja alkoi tulla S-kauppoihin, niin se alkoi myös halpuuttaa hintoja." Ja muutaman pikakassan ansiostako koko ketju pystyi halpuuttamaan hintoja? Miettikää nyt vähän mitä puhutte. Kyllä siinä oli kyse ylisuurten katteiden leikkaamisesta kilpailun pakottamana.
Eli jengi ei osaa käyttää itsepalvelukassaa ja luonnollisesti se on kojeen syy?
Kassat vähenee anyway pikku hiljaa, kun jengi vähenee. Yhtäkään ihmiskassaa ei saada pelastettua sillä, että suosii heitä.
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukassoja ei pitäisi käyttää. Vaikka ne nopeuttaisivat omaa asiointia, on kolikolla aina se kääntöpuolikin.
Suuri osa kassoilla työskentelevistä on opiskelijoita. Opiskelijoiden työpaikat ovat kiven alla ja työnsaannin mahdottomuus voi jatkossa kohdata myös sinun lastasi.
Kaupan kassatyöntekijä saattaa olla aika monenkin vanhuksen ainoa ihmiskontakti päivän aikana.
Olen oppinut kaupallisesta maailmasta sen, että vaikka osa töistä siirretään asiakkaan itsensä hoidettavaksi, siitä säästyneet rahat eivät hyödytä sitä asiakasta lainakaan tai vain nimellisesti. Yhteiskunnan kannalta on parempi, että meillä on niitä palkastaan veroja maksavia ihmisiä.
Ei me voida ikuisesti elättää tekniikan myötä turhaksi käyviä ammatteja, se on nyt vaan valitettava totuus..
Joku kaupan kassa on vielä palvelun kannalta vieläpä melko turha, ainakin tulevaisuudessa. Kun eivät osaa esim neuvoa missä on osasto X. Kivijalkakaupoissa taas arvostan palvelua ja myyjää, koska heistä on yleensä oikeasti hyötyä.
En käytä pikakassoja, enkä vie kahvilassa astioita tarjotinkärryyn, koska haluan työllistää ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun teini on innoissaan noista pikakassoista kun ei tarvi puhua kenenkään ihmisen kanssa...
.
En puhu tavallisellekaan kassalle mitään. Miksi pitäisi, ellei jotain ongelmia tai erimielisyyksiä esiinny. Toki tervehdin, sillä se on ehkä kuitenkin ainakin vielä suht normaalia kanssakäymistä.
.
Eipä paljon kiinnosta itsepalvelukassat. Ihan periaatteesta normikassalle. Jos kaikki on "itsepalvelua", niin mistäs työtä ihmisille? Hinnoissa ei näe sitä itsepalvelua?
Ikea muutenkin tympii. Hirveät jonot normikassoille, mutta itsepalveluun pitäisi mennä jonosta päätellen...
Olen jättänyt tavarat kauppaan, minunkin aikani maksaa ja haluan palvelua kysyäkseni jotain. Työtä suomalaisille!
Käytän itsepalvelukassoja aina. Paljon on koneistettu töitä ja niin tapahtuu jatkossakin, eikä maailma ole siihen kaatunut.
Häh? Mikä oma kassi? En minä ole koskaan mitään sellaista painanut vaikka olen pakannut omaan kassiini, kokemusta itsepalvelukassoista on ainakin Helsingin keskustan Sokoksen, Itäkeskuksen ja Ympyrätalon S-marketeista. Olen aloittanut prosessin, lätkäissyt kassini pakkaustasolle ja pakannut sinne sitä mukaa kun piippaan tuotteita. Laskuttaako se automaattisesti muovikassin jos en paina jotain nappulaa vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
En käytä pikakassoja, enkä vie kahvilassa astioita tarjotinkärryyn, koska haluan työllistää ihmisiä.
Muista myös että et mene kuin sellaiseen kahvilaan tai ravintolaan jossa tarjoillaan pöytään.
Jos jätät itsepalvelukahvilassa astiat pöytään niin se on ihan vain pelkkää kusipäisyyttä ja muiden halveksemista.
Jos haluat palvelua, niin sinun pitää myös maksaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Eli jengi ei osaa käyttää itsepalvelukassaa ja luonnollisesti se on kojeen syy?
Kassat vähenee anyway pikku hiljaa, kun jengi vähenee. Yhtäkään ihmiskassaa ei saada pelastettua sillä, että suosii heitä.
Tietysti se on sen koneen syytä. Teen itse työkseni käyttöliittymiä ja kyllä se vaan on minun ja sen koneen syytä jos se on hankala käyttää, ei se sen asiakkaan syytä ole että koneen käyttöliittymä on huonosti tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boikotoin itsepalvelukassoja. Jos teen kassatyöntekijän homman, kai ostosten loppusummasta vähennetään tämä työ jonka olen tehnyt ilmaiseksi osakkaille? Ai ei.
Antaa kaupan kassojen säilyttää työnsä. Tykkään muutenkin maailmasta jossa on ihmiskontakteja konekontaktien sijaan.Turhan työn tekeminen ei ole kenkään etu. Täysin turha tehdä töitä jotka voi tehdä paremmin ja halvemmalla koneella.
Kuka kaipaa niitä aikoja kun pullopantit kävi laskemassa joku henkilökuntaan kuuluva, tai että rahaa piti käydä nostamassa pankin tiskiltä?
Ei kone sitä työtä tee vaan sinä. Maksutta kun kassa saa palkkaa. Koneenkäyttäjiä olette
Juuri näin, ei tässä vähennetä ihmisen tekemää työtä, vaan siirretään se ostajalle ja kauppa säästää henkilöstökuluissa. Sama tapahtui pankissa, kun kassapalvelut ohjattiin automaateille ja nettiin. Alkuun se oli ilmaista, mutta eipä ole enää. Yritysten tarkoitus on maksimoida voitto, ja sitähän tässä tavoitellaan. Ei sitä että kuluttajat saa ruokansa halvemmalla. Arvostan palvelua, ja sitä saa paremmin esim Lidlssä jossa ei tarvitse itse hinnoitella hedelmiä vaan kassa hoitaa senkin homman.
Mä taas en tuon vuoksi ost lidukasta muuta kuin valmispakkauksia. Hakuun nähdä hinnan. Ja Lidlissähän työntekijöillä on huonohkot työolot.
Siellä on vaaka hedelmäosastolla, senkus tarkistat, kyylä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljon kiinnosta itsepalvelukassat. Ihan periaatteesta normikassalle. Jos kaikki on "itsepalvelua", niin mistäs työtä ihmisille? Hinnoissa ei näe sitä itsepalvelua?
Ikea muutenkin tympii. Hirveät jonot normikassoille, mutta itsepalveluun pitäisi mennä jonosta päätellen...
Olen jättänyt tavarat kauppaan, minunkin aikani maksaa ja haluan palvelua kysyäkseni jotain. Työtä suomalaisille!
Tietysti se näkyy hinnoissa jos pystytään toimimaan halvemmalla.
Yrittäjillä on vapaus valita toimintamallinsa ja asiakkailla missä asioivat.
On typeryyttää teettää ihmisille koneella tehtäviä töitä.
Otetaan ravintolaesimerkki. Jos haluan vain nopesti syödä ja halvalla, niin menen hampurilaispaikkaan jossa jonotetaan ruoka tiskiltä ja syönnin jälkeen palautetaan tarjotin telineeseen. Jos taas haluan palvelua, niin en menen hampurilaispaikkaan, vaan ravintolaan jossa odotetaan pyötiin ohjausta ovensuussa. Hinnassa on myös melkoinen ero.
Ei se kassatyö mihinkään katoa siinä itsepalvelussa. Sen työn vaan teet silloin sinä. Minä en halua lisätöitä itselleni, vaan annan sen tehdä, joka on nopea ja kätevä. Ihan samasta syystä en hurraa tarjottimien kanniskelulle ravintolassa.
Ei meidän kaupassa ainakaan ole pelkkiä kassatyöntekijöitä. Että ne itsepalvelu kassat ketään työttömäksi ajaisi. Vai luuleeko ihmiset että kauppa pyörii ihan vain niinkö itekseen jos asiakkaat hoitaa kassa työn itse. Mitään muutahan tekemistähän siellä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti se näkyy hinnoissa jos pystytään toimimaan halvemmalla.
Yrittäjillä on vapaus valita toimintamallinsa ja asiakkailla missä asioivat.
On typeryyttää teettää ihmisille koneella tehtäviä töitä.
.
On typeryyttä luulla sen näkyvän hinnoissa. S-ketju ottaa irti joka sentin jonka saa nyhdettyä asiakkailta, ja heillä on jatkuva paine tuottaa enemmän voittoa. Jos kuvittelet kustannussäästöjen näkyvän tuotteiden hinnoissa, erehdyt pahasti. Se näkyy osakkaiden taskussa. Raha maailmaa pyörittää.
Kuten joku tuossa aiemmin mainitsi, ns. halpuutus oli tehtävä koska Lidl söi markkinaosuutta. Ei siksi että tuli itsepalvelukassoja. On jo useasti todettu että joidenkin tuotteiden hintojen halvetessa toisten hintoja samalla nostettiin.
Tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Maksan kassalla jos käyn s-marketissa. Mua ei kiinnosta tehdä kassahommia. Mulla on jo duuni ja saan siitä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 16:02"]minä käytän normikassaa sen vuoksi että haluan myyjien säilyttävän työnsä.
Varmaan rikot kananmunia kaupan lattioillekin, että siivoajilla riittää töitä. Ja koulun ikkunat on hyvä särkeä kerran viikossa, että riittää töitä lasinvaihtajilla. Ja eikös olisi kiva kun traktorit kiellettäisiin, jotta saataisiin taas puolet työvoimasta peltoja kyntämään...
Tässä taas yksi mamma (tämä jälkimmäinen siis) esittelee tyhmyyttään julkisesti.
Näillä kommenteilla te vain todistatte, että teitä puuttuu kyky ymmärtää kokonaisuuksia. Ette ymmärrä edes, kuinka yhteiskunta toimii. No, jossain vaiheessa se kalahtaa omaan nilkkaan.
Selitä nyt meille tyhmille, että mitä järkeä on tehdä turhaa työtä? Jos kassatyö voidaan helposti automatisoida, niin kenen etu se on, että opiskelijaparat käyttävät ainoasta elämästään kaiken vapaa-ajan tehden työtä, joka ei ole arvokasta?
Kysymyksesi on aivan uskomaton tyhmyydessään. Valitettavasti minulla ei ole tarpeeksi rautalankaa käytettävissä teidän tarpeisiinne.
Vastauksesi on sitäkin huonompi.
Tämä on vain välivaihe. Seuraavaksi mennään siihen että ostoskärry vain työnnetään lukuportista läpi ja se lukee kaikki hinnat ilman että niitä tarvii piippauttaa kaikkia erkikseen. RFID tekniikka on jo olemassa ja hinnat laskee vauhdilla. Jossain vaiheessa se on riittävän halpaa yksittäistuotteiden viivakoodien tilalle.
Ajatelkaa miten helppoa se olisi. Työntäisi vain kasseihin valmiiksi pakatut tavarat kärryllä portista läpi ja maksaisi automaattiin.