S-marketin riivatut itsepalvelukassat
Kävin juuri S-marketissa ensimmäistä kertaa varmaan kahteen vuoteen. Kaupassa oli kauheat jonot ja itsepalvelukassoilla tyhjää, sinne siis. Kassat olivat kyllä helppoja käyttää, MUTTA voi luoja kun piippauksen jälkeen ostokset ladotaan siihen pakkaustasolle niin eihän siihen käynyt muu kuin muovipussi. Itse käytän K-marketista ostettua kauppakassia ettei kotiin tule muovikassitulvaa ja siinä sivussa säästän vähän varmaan luontoakin... Eli, miksi ihmeessä siihen tasolle käy vain muovipussit? Onko vaikeaa kehittää tekniikkaa eteenpäin ja sitä kautta mahdollistaa asiakkaille vähän vihreämpikin tapa kantaa ostokset kotiin? Mielestäni kannattaisi hioa laitteiden tekniikka ja käytännöllisyys kuntoon ennen käyttöönottoa... Lopulta minäkin päädyin mättämään ensin ostokset piippauksen kautta siihen tasolle ja kun olin maksanut niin siitä sitten kasseihin ja kassit kärryyn. Mielestäni tuo siirtelyoperaatio kuitenkin vesittää vähän PIKAkassojen ideaa....
Kommentit (148)
Nosto. Itsepalvelukassat toimivat ihan hyvin niin kauan kun ei ole mitään ongelmia, mutta esimerkiksi se ottaa päähän että siinä ei voi poistaa (korjatkaa jos olen väärässä) itse tuotetta, jos on näppäilyt kaksi kertaa jonkun tuotteen. Pitää pyytää myyjä apuun ja se hidastaa!
En koskaan maksa kortilla eikä pikakassoilla voi maksaa käteisellä.
Jenkeissä oli sellaisia itsepalvelukassoja missä pystyi käteisellä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:25"]Itsepalvelukassoja ei pitäisi käyttää. Vaikka ne nopeuttaisivat omaa asiointia, on kolikolla aina se kääntöpuolikin.
Suuri osa kassoilla työskentelevistä on opiskelijoita. Opiskelijoiden työpaikat ovat kiven alla ja työnsaannin mahdottomuus voi jatkossa kohdata myös sinun lastasi.
Kaupan kassatyöntekijä saattaa olla aika monenkin vanhuksen ainoa ihmiskontakti päivän aikana.
Olen oppinut kaupallisesta maailmasta sen, että vaikka osa töistä siirretään asiakkaan itsensä hoidettavaksi, siitä säästyneet rahat eivät hyödytä sitä asiakasta lainakaan tai vain nimellisesti. Yhteiskunnan kannalta on parempi, että meillä on niitä palkastaan veroja maksavia ihmisiä.
Mistäs luulet että ne palkat revitään?
Kyllä työvoiman käyttö aina lisää kustannuksia.
Osaatko päätellä mistä ne rahat otetaan?
Pikakassat eivät laske tuotteiden hintoja. Kaupoille jää vain suurempi siivu voittoa kun asiakkaat hoitavat kassatyön omaan piikkiinsä. Samalla verotulot vähenee, kun työllisten määrä vähenee.
Vähän vastaavaa tapahtui pankeissa laskujen maksun kanssa. Alkuun automaatilla ja netissä maksaminen oli ilmaista. Nyt joutuu maksamaan palvelumaksua itse tekemästään palvelusta ja pankki käärii palvelumaksut taskuunsa sinun työstäsi. Pankkivrkailijat on tietysti laitettu ulos.
Vierailija kirjoitti:
"Heti kun näit pikakassoja alkoi tulla S-kauppoihin, niin se alkoi myös halpuuttaa hintoja." Ja muutaman pikakassan ansiostako koko ketju pystyi halpuuttamaan hintoja? Miettikää nyt vähän mitä puhutte. Kyllä siinä oli kyse ylisuurten katteiden leikkaamisesta kilpailun pakottamana.
Näin. Tämä halpuutus johtui Lidl:stä. Samalla kun toisia tuotteita halpuutettiin, toisten hintaa nostettiin vaivihkaa.
Käytän aina ihmiskassoja. A) että jollekin olisi töitä B) miksi ihmeessä tekisin ilmaiseksi sen kassanhenkilön työn.
Valitsemalla voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Käy siihen oma kassi. Siinä on kohta jossa painetaan "oma kassi" merkkiä.
Kiitos tästä tiedosta. Tutkin asiaa kun seuraavan kerran asioin itsepalvelukassalla. Olen nimittäin ihmetellyt samaa kuin ap.
Kauppojen kannattaisi antaa jokin lisäbonus pikakassojen käyttäjille, tai esim pieni ale, esim 2-5% pois loppuhinnasta (tulisi automaattisesti). Innostaisi näiden pikakassojen omatoimiseen käyttöön. Kaupalle tulisi siltikin edullisemmaksi kuin palkata kassamyyjiä.
Kävin perjantaina S-marketissa. Kuusi pikakassaa tyhjänä, pitkät jonot perinteisille kassoille.
Hei haloo , olen kyllä kantanut paljon rahaa kauppoihin . Jos muutaman sanan vaihtaa , ei sen pitäisi ketään häiritä !
Voi jumaliste miten yksinkertaisia ihmiset ovat, jos ei itsepalvelukassaa osata käyttää ilman ongelmia ja katastrofeja. 😂 Mutta hyvä niin, naureskelen aina partaani kun menen suoraan vapaana olevalle itsepalvelukassalle samaan aikaan kun pölvästit ja turvenuijat jonottavat pitkissä kassajonoissa samalla kun joku persaukinen räknäilee homeisia kolikoitaan kassalla.
Taalla (Alankomaat) toimii noi (itsepalvelu)kassat niin, etta skannaat alussa bonuskortin ja saat skannerin mukaan. Voit siis pakata tavarat jo (kesto)kasseihin sita mukaa, kun niita hyllyista otat. Sitten vaan itse kassalla parkkeeraat skannerin ja skannaat bonuskortin ja maksat kortilla. Kuitissa on viivakoodi jonka skannaamalla paasee sitten itsepalvelupisteesta ulos.
On muuten ihan sairaan hyva, tehokas ja nopea idea.
Annoin tänään palautetta S-Marketissa itsepalvelukassasta. Se ei tunnu toimivan lainkaan niin hyvin kuin K-kauppojen itsepalvelukassat. S-marketissa ko. kassat ovat hitaita, kömpelöitä, antavat typeriä ääniohjeita eikä niissä pysty maksamaan esim yhtä saunaolutta. Aivan käsittämättömän typerä järjestelmä!!! Onneksi se outo punnitussysteemi on sentään poistettu.
Vierailija kirjoitti:
minä käytän normikassaa sen vuoksi että haluan myyjien säilyttävän työnsä.
Taivaastako ne palkat maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukassoja ei pitäisi käyttää. Vaikka ne nopeuttaisivat omaa asiointia, on kolikolla aina se kääntöpuolikin.
Suuri osa kassoilla työskentelevistä on opiskelijoita. Opiskelijoiden työpaikat ovat kiven alla ja työnsaannin mahdottomuus voi jatkossa kohdata myös sinun lastasi.
Kaupan kassatyöntekijä saattaa olla aika monenkin vanhuksen ainoa ihmiskontakti päivän aikana.
Olen oppinut kaupallisesta maailmasta sen, että vaikka osa töistä siirretään asiakkaan itsensä hoidettavaksi, siitä säästyneet rahat eivät hyödytä sitä asiakasta lainakaan tai vain nimellisesti. Yhteiskunnan kannalta on parempi, että meillä on niitä palkastaan veroja maksavia ihmisiä.
Millä vuosisadalla elät? Opiskelijalle sopivaa osa-aikatyötä löytyy vaikka millä mitalla nykyään, tekijöistä huutava pula. Älytöntä työllistää ihmisiä turhaan työhön. Toki höyrykonekin aikanaan aiheutti kapinaa ja pelkoa, mutta kuinkas sitten kävikään..
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukassoja ei pitäisi käyttää. Vaikka ne nopeuttaisivat omaa asiointia, on kolikolla aina se kääntöpuolikin.
Juu ja yön pimeinä tunteina kannattaa mennä viskomaan kiviä ikkunoihin yms. kivaa. Jonkunhan pitää sitten sirpaleet siivota ja ikkunoita asentaa. Näin luodaan työtä ja hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:25"]
Off topic, mutta tämä on todella rasittava argumentti kassojen puolesta. Olen kaupan kassallä töissä siksi, että elätän itseni, en siksi että kuuntelisin vanhuksien höpinöitä. Enkä kuuntelekaan.
T. Kaupan kassa
Taidat olla psykopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:25"]Itsepalvelukassoja ei pitäisi käyttää. Vaikka ne nopeuttaisivat omaa asiointia, on kolikolla aina se kääntöpuolikin.
Mistäs luulet että ne palkat revitään?
Kyllä työvoiman käyttö aina lisää kustannuksia.
Osaatko päätellä mistä ne rahat otetaan?
Pikakassat eivät laske tuotteiden hintoja. Kaupoille jää vain suurempi siivu voittoa kun asiakkaat hoitavat kassatyön omaan piikkiinsä. Samalla verotulot vähenee, kun työllisten määrä vähenee.
Vähän vastaavaa tapahtui pankeissa laskujen maksun kanssa. Alkuun automaatilla ja netissä maksaminen oli ilmaista. Nyt joutuu maksamaan palvelumaksua itse tekemästään palvelusta ja pankki käärii palvelumaksut taskuunsa sinun työstäsi. Pankkivrkailijat on tietysti laitettu ulos.
Voitto valuu osinkoihin, josta maksetaan ihan kelpo vero. Katso esim. Nordean maksama osinko, ihan hyvä tuotto.
Kaupanalan työpaikat on turvattava, älä käytä itsepalvelukassoja
Ei kaupan kassoilla pelättävää et työt loppuis. Sen näkee jo täällä että itsepalvelukassa ihan liika vaikeakäyttöinen jopa perus palstamammalle.
K-Citymarketeissa ja K-Supermarketeissa on hyvät ja toimivat itsepalvelukassat. Kassamyyjän työ on hanurista - sieltä ja syvältä! Perinteinen liukuhihnakassatyö pitäisi kieltää lailla! Kassamyyjä kuuntelee pitkässä työvuorossa noin 8-9 tuntia vihaisten asiakkaitten typeriä kysymyksiä, valituksia, huutoa, haistattelua, nimittelyä, huorittelua, homottelua, kiroilua, uhkailua ja v####ilua. Kassamyyjä kuuntelee elämäänsä kyllästyneiden ja känttyisten eläkeläisakkojen ja eläkeläisukkojen typeriä, jonninjoutavia jaaritteluita.
Osa asiakkaista käyttäytyy epäystävällisesti, ilkeästi ja röyhkeästi kaupan henkilökuntaa kohtaan. Kassamyyjää tuijotetaan jonosta vihaisesti. Kassalla aivastellaan ja yskitään päin. Asiakas nuoleskelee sormiaan, ottaa setelin lompakosta ja ojentaa räkäisen setelin kassamyyjälle. Hyi olkoon, miten moukkamaista käytöstä! Kassatyö on epäergonomista ja henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa työtä. Kassatyö on haasteetonta, tylsää, yksitoikkoista ja huonosti palkattua. Ja ikävä kyllä - kaikki kaupan työntekijät eivät ole opiskelijoita!!!