Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähes 80% 13-16 vuotiaista kaipaa takaisin kultaiselle 80-luvulle ja kokee vuosikymmenen nostalgiseksi

Vierailija
07.11.2021 |

Suunnilleen neljännes koulukysrlyyn vastanneista kertoo kertoi 1980-luvun olleen osa heidän lapsuuttaan ja ikävöivän sitä.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla ei ollut roadmaneja eikä koulussa joutunut olemaan etnisessä eikä kielellisessä vähemmistössä. Rautatieasemalla ei tapettu ihmisiä. Kouluissa ei opetettu vihaamaan itseään. Ihmiset tiesivät mihin sukupuoleen he kuuluvat.

Kyllä -80 luku oli paljon väkivaltaisempaa aikaa kuin nyt. Itse kiersin rock festareilla ja aina juhannusfestareilla kuoli pari henkilöä puukotukseen ym. Normimeininkiä oli koulutappelut, viikonlopputappelut, nakkikioskitappelut ja tappelut yleensä kadulla. Jos olit punkkari ja eksyit diinareiden alueelle, sinut hakattiin. Ja päin vastoin. Väärälle paikkakunnalle erehtyminen ilta-aikaan oli suuri riski. Naapurikunnan tytön kanssa seurustelu vaati kovia nyrkkejä. Eli sait turpaan siksi, koska seurustelit väärän kylän tytön kanssa. Automerkkisi vuoksi saatoit saada kuonoon. Väärän kiekkojoukkueen takki triggeröi jonkun pamauttamaan sinua turpaan keskellä päivää.

Näin aikuisena olen joskus ihmetellyt, että miten selvisin hengissä kaikista niistä tilanteista -80 luvulla?

m56

Vierailija
42/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvahattu päähän ja netti pois. Siinä nuorille kasaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voisi olla kova paikka näille 13-16 vuotiaille luopua internetistä ja puhelimesta, tai mistä minä tiedän."

Internet eli arpanet tuli 1960-luvulla ja 1994 tuli ekat älypuhelimet eli SPC (IBM Simon).

Vierailija
44/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla ei ollut roadmaneja eikä koulussa joutunut olemaan etnisessä eikä kielellisessä vähemmistössä. Rautatieasemalla ei tapettu ihmisiä. Kouluissa ei opetettu vihaamaan itseään. Ihmiset tiesivät mihin sukupuoleen he kuuluvat.

Kyllä -80 luku oli paljon väkivaltaisempaa aikaa kuin nyt. Itse kiersin rock festareilla ja aina juhannusfestareilla kuoli pari henkilöä puukotukseen ym. Normimeininkiä oli koulutappelut, viikonlopputappelut, nakkikioskitappelut ja tappelut yleensä kadulla. Jos olit punkkari ja eksyit diinareiden alueelle, sinut hakattiin. Ja päin vastoin. Väärälle paikkakunnalle erehtyminen ilta-aikaan oli suuri riski. Naapurikunnan tytön kanssa seurustelu vaati kovia nyrkkejä. Eli sait turpaan siksi, koska seurustelit väärän kylän tytön kanssa. Automerkkisi vuoksi saatoit saada kuonoon. Väärän kiekkojoukkueen takki triggeröi jonkun pamauttamaan sinua turpaan keskellä päivää.

Näin aikuisena olen joskus ihmetellyt, että miten selvisin hengissä kaikista niistä tilanteista -80 luvulla?

m56

Minulla on samat muistot. Tappelut ja väkivalta oli todella yleisiä ja aina kaupungille lähtiessä sai olla varma että näki sitä touhua tai saattoi itse joutua kohteeksi. Ja näitähän ei poliisi sillä tavalla jaksanut noteerata, vain vakavimmat tapaukset kirjattiin. Ei ollut mitään herkkua se aika ihan oikeasti. 

Vierailija
45/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voisi olla kova paikka näille 13-16 vuotiaille luopua internetistä ja puhelimesta, tai mistä minä tiedän."

Internet eli arpanet tuli 1960-luvulla ja 1994 tuli ekat älypuhelimet eli SPC (IBM Simon).

Minä käytin internetiä eka kerran vuonna -95 jolloin pääsin sinne koulun koneelta. Sitä ennen siitä ei tiennyt muut kuin nörtit ja sen jälkeenkin koko netti oli vähän erikoishomma. Vasta vuosituhannen vaihteessa se lähti leviämään kunnolla.

Vierailija
46/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppää kaivoon.

Vierailija
47/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä kasari väkivaltaista aikaa oli, mutta vähän toisella tavalla. Omien kesken.

Väkivalta oli kasarilla enempi sellaista miehuusriittiä, kuin rikollisuutta, ryöstämistä tai huumeita.

Vierailija
48/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla kova paikka näille 13-16 vuotiaille luopua internetistä ja puhelimesta, tai mistä minä tiedän.

Olihan se monin tavoin hyvää aikaa. Silti moni asia voisi olla nykynuorella järkytys.

Ruokavalio oli toisenlainen kuin nykyään, ja syötiin ruoka-aikoina. Oltiin kaikki aamuvirkkuja.

Ei mitään kukkumista puolilleöin. Toki monessa asiassa oli vapaampaakin kuin nykyään.

Silloin oletettiin, että aikuinen ihminen on myös henkisesti aikuinen. Ja että aikuinen kestää työpaikan huonoja vitsejä. Ja että baarissa joku voi yrittää iskeä sinua. Ja ylipäätään, että nuori aikuinen 20+ oli itse vastuussa itsestään. Jos itse teki tyhmiä päätöksiä, niin se vika oli itsessä, eikä yhteiskunnassa. 

Vierailija
49/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nuori kasaria nostalgisoiva sukupolvi johon ap viittaa ovat pelkkiä jenkkisarjojen larppaajia jotka eivät tiedä oikeasta kasarista juuri mitään.

Vierailija
50/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarinlarppauskurssi, osa A/1:

- Herätys joka aamu klo 06:30

- Klo 07:00 perheen kanssa saman pöydän ääressä iso lautasellinen kaurapuuroa.

Sulla ei ole puhelinta. Syöt sitä puuroa etkä sählää muuta.

- Klo 08:00 isän kanssa satamaan raaputtamaan puisen purjeveneen pohjaa räntäsateessa, tai mitä nyt milloinkin.

- Klo 12:00 takaisin kotiin yhteisen ruokapöydän ääreen. Perunoita, ruskeaa kastiketta ja porkkaraastetta 400g. Sotketaan samaksi mössöksi. Sulla ei ole puhelinta, syöt sitä raastetta etkä sählää.

Jne, jne.

-

Tästä voi aloitella, jos kiinnostusta on. Ei sitä kasarin ilmapiiriä tosin oikein voi luoda uudelleen.

Vierailija
51/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nettiä, ei kännyköitä, ei tavaroita pursuavia nettikauppoja. Harvalla vara matkustaa ulkomaille. Edessä tuleva 90- luvun lama, joka kriisiytti ja romutti monet perheet ja vaikeutti työelämään pääsyä nuorilla.

Vierailija
52/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nuori kasaria nostalgisoiva sukupolvi johon ap viittaa ovat pelkkiä jenkkisarjojen larppaajia jotka eivät tiedä oikeasta kasarista juuri mitään.

Saattaa olla. Juu, kasari Suomessa ei todellakaan ollut amerikkaa:D

Etenkään poliittisesti.

Vierailija
53/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielikuvani kultaisesta 80-luvusta on lähinnä sellaiset, että kullanhohtoiseksi itsensä ruskettaneet aerobiccaajat ja lihaksikkaat jupit tanssivat luksusveneellä kuuman Välimeren aallokoissa.

Dolce Vita soi, hohtavanvalkoiset jenkki smilet hehkuvat kilpaa auringon ja paksujen kultakorujen kanssa, shampanja virtaa ja elämä on laiffii.

Kukaan ei köki kotona puhelin kourassa, vaan joka hetki yolotetaan täysillä ja hengaillaan livenä ihmisten kanssa. Jos on tylsää, mennään kylään ja taas elämä on laiffii.

Tiedän tietysti, että tuo on vain osatotuus ja moni eli kasarilla hyvin kämäistä junttielämää jonka huvituksena oli lähinnä Speden ohjelmat tai joku Kummeli lauantai-iltaisin saunan jälkeen rumalla sohvalla istuen.

N29

Vierailija
54/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllä kasari väkivaltaista aikaa oli, mutta vähän toisella tavalla. Omien kesken.

Väkivalta oli kasarilla enempi sellaista miehuusriittiä, kuin rikollisuutta, ryöstämistä tai huumeita.

Onko paljonkin kokemusta kasarin väkivallasta? 

Vierailija
55/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten harmiteltiin sitä kun nostalgia myis, mutta kasari nostalgia puri vain aikuisiin mutta ei nuoriin vaikka nuoret ovat kuitenkin asiakkaista ja kuluttajista se tärkein kohderyhmä. Aloitettiin kampanja siitä miten nuoret saataisiin mukaan tähän nostalgiaan ja kokemaan kasarin omakseen. Näyttävästi siinä kampanjassa on onnistuttu hyvin.

Vierailija
56/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kunnon tietokoneet. C64 nenän eteen. Löytyy.

2. Kunnon musa. TV:stä päälle MTV 80’s. Löytyy.

3. Tyylikkäät vaatteet. No ihan sellaisia kuin 80-luvulla ei löydy, mutta permis tietenkin on.

Paras vuosikymmen. Kyllä sinne osaa kaivata myöhemminkin syntynyt ihminen.

Vierailija
57/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta kasarissa oli Neuvostoliitto. Suuri ja mahtava. 

Vierailija
58/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Kunnon tietokoneet. C64 nenän eteen. Löytyy.

2. Kunnon musa. TV:stä päälle MTV 80’s. Löytyy.

3. Tyylikkäät vaatteet. No ihan sellaisia kuin 80-luvulla ei löydy, mutta permis tietenkin on.

Paras vuosikymmen. Kyllä sinne osaa kaivata myöhemminkin syntynyt ihminen.

C64 oli vain kermaperseiden lapsilla hyvillä alueilla. Se oli kallis. Jo Vic-20 oli kova juttu, jos oli.

Meidän luokalla ehkä kolmella-neljällä oli C64. Yhden niistä luona kävin pelaamassa.

Vierailija
59/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paljonkin kokemusta kasarin väkivallasta? 

Enemmän kuin riittävästi. Todennäköisesti sain jonkin tason aivovamman.

Vierailija
60/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan Eppu Normaalin biisin perusteella mikään ei ole ollut niin tylsää kuin vuosi 1985.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi