Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähes 80% 13-16 vuotiaista kaipaa takaisin kultaiselle 80-luvulle ja kokee vuosikymmenen nostalgiseksi

Vierailija
07.11.2021 |

Suunnilleen neljännes koulukysrlyyn vastanneista kertoo kertoi 1980-luvun olleen osa heidän lapsuuttaan ja ikävöivän sitä.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ei ollut roadmaneja eikä koulussa joutunut olemaan etnisessä eikä kielellisessä vähemmistössä. Rautatieasemalla ei tapettu ihmisiä. Kouluissa ei opetettu vihaamaan itseään. Ihmiset tiesivät mihin sukupuoleen he kuuluvat.

Vierailija
22/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuoret pitäisi sitä kultaisena ja nostalgisena ellei sitä markkinoitaisi ja kaupattaisi sellaisena nuorille. Keinotekoinen nostalgia myy yhtä hyvin kuin oikea nostalgia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla oli kaikki tarpeelinen mitä ihminen tarvitsi ja se toimi.

Vierailija
24/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö muuten että kultaisella 80-luvulla avohakkuista kieltäytyvä metsänomistaja vietiin pakkohoitoon mielisairaalaan ja sillä välin hänen metsänsä hakattiin ja lasku siitä lähetettiin hänelle?

Niin varmaan juu. Myös Elvis lensi ufolla 80-luvulla ihan avoimesti näyttäytyen ja laskeutui senaatintorille kansan ihmeteltäväksi.

Vierailija
25/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin takaisin :D Tarkoititko 33-36-vuotiaita?

Yli 30-vuotiaat loppuvuodesta syntyneet ovat eläneet 80-luvulla. Eli noin 30-58-vuotiaat ovat eläneet lapsuuttaan 80-luvulla.

Vierailija
26/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö muuten että kultaisella 80-luvulla avohakkuista kieltäytyvä metsänomistaja vietiin pakkohoitoon mielisairaalaan ja sillä välin hänen metsänsä hakattiin ja lasku siitä lähetettiin hänelle?

En tiennyt, koska noin ei tehty. Sen sijaan sinne metsään istutettiin taimia hakatun puuston tilalle.

Vierailija
27/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 30-vuotiaat loppuvuodesta syntyneet ovat eläneet 80-luvulla. Eli noin 30-58-vuotiaat ovat eläneet lapsuuttaan 80-luvulla.

Kasaria yleensä nostalgisoi ja muistelee eniten ne jotka ovat olleet silloin 80-luvulla noin 10-20 vuotiaita. Tuskin ne jotka ovat silloin syntyneet ovat vielä tehneet niitä "kasarijuttuka" joita nostalgia -artikkeleissa kerrotaan, kuten roikkunut kavereiden kanssa tunteja lamkapuhelimessa ja käyneet pelaamassa pajatsoa Esson baarissa ja tanssimassa diskossa.

Vierailija
28/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasaria yleensä nostalgisoi ja muistelee eniten ne jotka ovat olleet silloin 80-luvulla noin 10-20 vuotiaita. Tuskin ne jotka ovat silloin syntyneet ovat vielä tehneet niitä "kasarijuttuka" joita nostalgia -artikkeleissa kerrotaan, kuten roikkunut kavereiden kanssa tunteja lamkapuhelimessa ja käyneet pelaamassa pajatsoa Esson baarissa ja tanssimassa diskossa.

Paitsi että lankapuhelimessa roikuttiin vielä läpi 90-luvunkin. Matkapuhelimet yleistyivät "räjähdysmäisesti" vuosituhannen vaihteessa.

Vierailija
29/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tuohon ikähaarukkaan kuuluvatkaan kyllä voi muistaa kasarista juuri mitään, ainakaan itse en muista.

T. 34v

90-luvun alku oli vielä aika lailla samaa jatkumoa.

34-vuotiaasta en tiedä, mutta kyllä 36-vuotiaan jotain pitäisi muistaa. Itse olen 38, ja minulla on tosi paljon ja selkeitä muistoja 80-luvusta. Ihan sellaisiakin kun olen ollut tosi pieni.

Vierailija
30/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että lankapuhelimessa roikuttiin vielä läpi 90-luvunkin. Matkapuhelimet yleistyivät "räjähdysmäisesti" vuosituhannen vaihteessa.

Mutta se lamkapuhelimessa roikkuminen on vahvasti enemmän Kasaria ja ysäriä. Ysärillä mentiin kavereiden luo jos oli asiaa koska se puhelimella soittaminen maksoi ja koko vuosikymmentä varjosti se että rahasta oli pulaa ja teki tiukkaa. Kasari sen sijaan oli sellaista yltäkylläisyyden aikaa jolloin rahaa riitti niin silläkään ei ollut väliä että kuinka pitkiä puheluja sitä soitti.

Vierailija
31/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stranger Things on antanut nuorisolle piiikkuiisen väärän kuvan siitä ajasta :D

Vierailija
32/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän yllättävää, mutta voi pitää paikkaansa.

Oma 13-vuotias poikani fanittaa 80-luvun musiikkia, no ysärin myös. Ovat kuulemma parasta.

Jotain muutakin 80-lukua ihannoivaa poika taannoin sanoi, mutten muista yhtään mihin se liittyi...

Äippä vm - 81

Vierailija
33/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13-16v??? Menikö mulla jotain ohi?

Yllätyitkö että 2000-luvun kasaribuumista on jo kulunut 15 vuotta?

En ole kommentoimasi kommentin kirjoittaja, mutta kyllä minä ainakin yllätyin.

13-vuotias sen paremmin kuin 16-vuotias ei ole edes elänyt 80-lukua.   Miten ihmeessä voi kaipailla TAKAISIN johonkin, missä ei ole ikinään ollutkaan?

Vierailija
34/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tuohon ikähaarukkaan kuuluvatkaan kyllä voi muistaa kasarista juuri mitään, ainakaan itse en muista.

T. 34v

90-luvun alku oli vielä aika lailla samaa jatkumoa.

34-vuotiaasta en tiedä, mutta kyllä 36-vuotiaan jotain pitäisi muistaa. Itse olen 38, ja minulla on tosi paljon ja selkeitä muistoja 80-luvusta. Ihan sellaisiakin kun olen ollut tosi pieni.

Tuskin sen kummempi ilmiö kuin mikään muukaan nuoruuden tai lapsuuden muistelu jonain onnellisena aikana.   Monille ainoa aika jolloin oli ystäviä. -   myöhemmin vain tuttuja tai ei niitäkään.   Arjen rahahuolet olivat vanhempien huolia ja ratkaistavissa.  Ihmiset eivät olleet samanlaisia turhasta natisijoita ja uusavuttomia kuin nykyään.

Vierailija
35/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla oli kaikki tarpeelinen mitä ihminen tarvitsi ja se toimi.

No ei ollut, minultakin meni muutamat tärkeät treffit pieleen kun soiteltiin toisillemme väärään aaikaan eikä oltu kotona vastaamalla toiselle silloin kun toinen soitti. Oli kiva myös jäädä autonsa kanssa tien viereen ja miettiä, että mistä saisi apua kun ei ollut sitä matkapuhelinta millä soittaa.

Vierailija
36/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla kova paikka näille 13-16 vuotiaille luopua internetistä ja puhelimesta, tai mistä minä tiedän.

Olihan se monin tavoin hyvää aikaa. Silti moni asia voisi olla nykynuorella järkytys.

Ruokavalio oli toisenlainen kuin nykyään, ja syötiin ruoka-aikoina. Oltiin kaikki aamuvirkkuja.

Ei mitään kukkumista puolilleöin. Toki monessa asiassa oli vapaampaakin kuin nykyään.

Vierailija
37/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stranger Things on antanut nuorisolle piiikkuiisen väärän kuvan siitä ajasta :D

Lisäksi sarja sijoittuu Yhdysvaltoihin eikä Suomeen kuten myös monet klassiset kasari sarjat jota porukka fanittaa. Totuus vain on niinkin raju että Suomessa ei todellakaan ollut kasarilla samanlaista kuin niissä jenkkisarjoissa.

Vierailija
38/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kommentoimasi kommentin kirjoittaja, mutta kyllä minä ainakin yllätyin.

13-vuotias sen paremmin kuin 16-vuotias ei ole edes elänyt 80-lukua.   Miten ihmeessä voi kaipailla TAKAISIN johonkin, missä ei ole ikinään ollutkaan?

Tehokkaalla markkinoinnilla ka hehkutuksella saa aikaan ihmeitä. On onnistuttu siis myymään kohderyhmälle ajatus, kasari nostalgia, jonka he ovat omaksuneet osaksi identiteettiään.

Vierailija
39/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla ei ollut roadmaneja eikä koulussa joutunut olemaan etnisessä eikä kielellisessä vähemmistössä. Rautatieasemalla ei tapettu ihmisiä. Kouluissa ei opetettu vihaamaan itseään. Ihmiset tiesivät mihin sukupuoleen he kuuluvat.

Rautatieasemalla ja muuallakin kyllä tapettiin ihmisiä silloinkin. Koulu oli monelle perseestä ja luokkatoverini tappoi itsensä kun häntä kiusattiin. Kaikki ihmiset ei silloinkaan tienneet mihin sukupuoleen kuuluivat ja silloin se vasta vaikeaa olikin.

Vierailija
40/99 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarinlarppauskurssi, osa A/1:

- Herätys joka aamu klo 06:30

- Klo 07:00 perheen kanssa saman pöydän ääressä iso lautasellinen kaurapuuroa.

Sulla ei ole puhelinta. Syöt sitä puuroa etkä sählää muuta.

- Klo 08:00 isän kanssa satamaan raaputtamaan puisen purjeveneen pohjaa räntäsateessa, tai mitä nyt milloinkin.

- Klo 12:00 takaisin kotiin yhteisen ruokapöydän ääreen. Perunoita, ruskeaa kastiketta ja porkkaraastetta 400g. Sotketaan samaksi mössöksi. Sulla ei ole puhelinta, syöt sitä raastetta etkä sählää.

Jne, jne.

-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän