Mikä mättää varhaiskasvatuksessa?
Ylen aamu-tv:n keskustelussa tuli esiin, että siinä mättää lähinnä se, että "yliopistokoulutuksen saanut melkein maisteri lastentarhanopettaja" joutuu ripustamaan kuravaatteita kuivumaan, kun taas kuka- tahansa- lähäri-mikä-lie vetää liikuntatuokiota lapsille... Eihän sellainen sovi akateemisen arvolle, että joutuu tekemään jotain fyysistä tai siis sellaista, joka on ollennaista päiväkodin arjen pyöritykselle. Päiväkodeissa pitää olla akateemisille omat looshinsa, jonne voivat vetäytyä piileskelemään, ettei tarvitse liata käsiään duunarien hommissa.
No niin. Pitäisikö laki säätää lasten etua silmälläpitäen vai sen vuoksi, että ajetaan jonkun tietyn ammattiryhmän etuja?
Kommentit (26)
Ongelma ja mihin halutaan kiinnittää huomiota moniammatillisuudessa on se, että tällä hetkellä lastentarhanopettajilla ei ole aikaa tehdä sitä työtä mitä heidän pitäisi tehdä: suunnitella pitkäjänteisesti toimintaa. Monissa päiväkodeissa ei ole edes sitä kahden tunnin suunnittelumahdollisuutta, mikä pitäisi olla, vaan lastentarhanopettajan pitää sekin aika ripustella kurahousuja - älytöntä! Toiminnan suunnittelulla tarkoitetaan muutakin kuin yksittäisten lyhyiden tuokioiden suunnittelua, ja toiminnan tulee olla tavoitteellista, sillä pitää olla yleisiä kasvatustavoitteita sekä omia johdonmukaisia sisältötavoitteita. Se on sitä opetuksen asiantuntijuutta, jota opettajilla on, ja jota saadaan opettajakoulutuksessa, pedagogista tietoa siitä, että osataan asettaa tietoisia kasvatustavoitteita, suunnitella tasapainoinen opetussuunnitelma, joka kehittää lasten eri kykyjä ja taitoja, suunnittelun toteuttamisen keinoja sekä toiminnan arviointia ja kehittämistä. Siihen tarvitaan ainakin se kaksi tuntia viikossa, ja oikeasti enemmänkin, sillä tällä hetkellä hyvin monet lastentarhanopettajat käyttävät omaa vapaa-aikaansa ilmaiseen työhön, opetuksen suunnitteluun sekä opetukseen tarvittavien materiaalien hankintaan tai tekemiseen, koska haluavat tarjota laadukasta toimintaa lapsille.
Eikö se nyt ole ihan ammattitaitoon liittyvä asia tuo "suunnittelu". Lapsi viettää noin 3 vuotta elämästään tarhassa. Kasvatussuunnitelmat ovat kai osittain valmiina, vanhempien kanssa käydään keskusteluja aina kulloisenkin lapsen kehitystarpeista jne. Miten sitä nyt pitää loputtomasti ja jatkuvasti suunnitella? Ei se siltikään ole mitään ydinfysiikkaa, vaikka sitä "suunniteltaisiin" maailman tappiin asti.
Kasvatustiede on näköjään jonkin sortin virus...
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:56"]
Ja sairaalassakin laitoshuoltaja (eli siivoja) vois tehdä diagnooseja potilaasta, sairaanhoitaja leikkais potilaita ja lääkäri tarjoilis ruokia ja pesis pyykkiä? On se jännä että muissa paikoissa on tehtävät jaettu koulutuksen mukaan, eikä kukaan sitä kummastele ollenkaan...
[/quote]
Paitsi että sairaalassa laitoshuoltaja osaa kertoa eteenpäin, että potilas on tajuton (iso osa osaa jopa aloittaa elvytyksen) tai karkaamassa osastolta, lääkäri osaa napata sekavan potilaan ovelta ja palauttaa huoneeseen ja sairaanhoitaja osaa vaihtaa oksennuksessa olevat lakanat. Kyllä siellä sairaalassa tehtäviä tehdään samalla tavalla "ristiin" kuin päiväkodissa, sairaalassa ne "omat tehtävät" vain ovat paljon vaativampia kuin suunnittelu (jonka muuten kasvatustieteen maisterina kykenisin suurilta linjoiltaan tekemään vuodeksi kerrallaan yhdessä iltapäivässä, ei siihen todellakaan tarvita tunteja päivässä, ei ne lapset niin erityisä ole, etteikö samoilla sapluunoilla pienesti vaihdellen voisi mennä vuodesta toiseen ja olla sen suunnitteluajan lasten kanssa toteuttamassa suunnitelmia).
Päiväkodissa keskeistä on toiminta. Toiminnan avulla opitaan, ja oppiminen virittää kehitystä. Toiminnan suunnittelussa pitää huomioida monet sisällöt, ja miten toiminnan avulla käsitellä erilaisia käsitteitä, esim. musiikissa eri aika-arvoja ja äänenväriä, matemattisen ajattelun tukemiseksi lukukäsitteeseen liittyviä asioita jne. Kyllä se kait jonkinlaista osaamista vaatii, ja paneutumista asiaan, jotta ymmärtää mitkä asiat kehittävät mitäkin lapsen kykyjä ja mistä osataidoista erilaiset taidot koostuvat.
Itse olen lastenohjaajakoulutuksen käynyt ja pksss töissä. Koen että koko koulutuksen voisi uudistaa ja yhtenäistää yhdeksi, jolloin kaikki paitsi päiväkodin johtajat olisivat samalla tittelillä ja taidolla. Nyt hoitajiakin on kahdella eri tasolla: lähihoitajia, joilla on hyvin lyhyt erikoistumisjakso lapsiin ja lastenohjaajia, jotka opiskelevat 2-3vuotta pelkkää lapsiin liittyvää ja jonka tietotaidot lähenevät lto:ta, vaikkei akateemista pätevyyttä olekaan.
Miksei siis vain yksi koulutus, joka keskittyy varhaiskasvatukseen ja päiväkotityöhön.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:54"]Itse olen lastenohjaajakoulutuksen käynyt ja pksss töissä. Koen että koko koulutuksen voisi uudistaa ja yhtenäistää yhdeksi, jolloin kaikki paitsi päiväkodin johtajat olisivat samalla tittelillä ja taidolla. Nyt hoitajiakin on kahdella eri tasolla: lähihoitajia, joilla on hyvin lyhyt erikoistumisjakso lapsiin ja lastenohjaajia, jotka opiskelevat 2-3vuotta pelkkää lapsiin liittyvää ja jonka tietotaidot lähenevät lto:ta, vaikkei akateemista pätevyyttä olekaan.
Miksei siis vain yksi koulutus, joka keskittyy varhaiskasvatukseen ja päiväkotityöhön.
[/quote]ammattiliitot pitää kiinni keinotekoisista rajoista ja usuttavat työntekijät toistensa kimppuun. Naurettavaa sinänsä. Papereista ja vasuista ole mitään hyötyä jollei johtaja ja työntekijät puhalla yhteen hiileen! Nyt kun eskareita on yhä enemmän koulujen yhteydessä, pitäisi päiväkoti-ihmisten keskittyä kasvatukseen ja sosiaalisten taitojen kehittämiseen. Siihen kuuluu satuhetket jne.
Meillä ainakin lto, lähihoitaja ja avustaja pn ihan tasavertaisia työntekijöitä. Avustaja toki ei pidä esim aamupiiriä, mutta samalla tavalla kaikki huolehtivat lasten hoidosta ja tarpeista.
Minä luulen, että tämä tasa-arvoinen ajattelutapa ajaa siihen, että ltot hetken työtä tehtyään turhautuvat ja hakeutuvat muihin töihin. Minä pidän siitä, että saan työssäni suunnitella, ohjata, pitää vasuja jne, mutta toivoisin silti ehkä ltoille työstä koulutusta vastaavaa.
Lastenohjaaja, joka mielellään ottaa esim. Nukkarivuorot ltolta, jotta tämä voi valmistella ja suunnitella.
Monta kymmentä nukkaria on tullut nähtyä ja kyllä useimmissa niistä on tarvetta myös pedagogiselle osaamiselle, siellä voi olla meno hyvinkin vauhdikasta.
Ja sairaalassakin laitoshuoltaja (eli siivoja) vois tehdä diagnooseja potilaasta, sairaanhoitaja leikkais potilaita ja lääkäri tarjoilis ruokia ja pesis pyykkiä? On se jännä että muissa paikoissa on tehtävät jaettu koulutuksen mukaan, eikä kukaan sitä kummastele ollenkaan...
Mulle hoitajana on ihan ok, että lto vetää toiminnat, tekee vasut, on yhteydessä psykologeihin yms. Minä voin pyyhkiä pöydät, ripustaa kurahousut jne. Mutta sitten en vedä toimintaa kun lto on pois, en istu palavereissa suunnittelemassa sitä toimintaa. En anna vinkkejä vasun tekoon. Lisäksi meitä hoitajia tarvitaan sitten lisää, vaikka päiväkotiapulaisia jos ei hoitajia. Minun hoitajan koulutus antaa kyllä pätevyyden toimman vetämiseen ja vasuun, mutta se on tietysti vaikea pala yliopistoihmiselle joka huomaakin, että sitä työtä päiväkodissa ei tehdä tutkinnolla.
Olin kerran töissä päiväkodissa tmissä lto:t ilmoitti etä he eivät enää ulkoile lasten kanssa vaan suunnittelevat sen ajan toimintaa. Ulkoilu ei kuulu heille. Me hoitajat kummastelimme, eikö ulkoilu ole tärkeä osa varhaiskasvatusta, samalla tavoin siellä voidaan opetella ystävyyttä, matematiikkaa, harjoittaa kielen kehitystä kuin sisätiloissa suunnitellun toiminnan ääressä. Onneksi heidän vaatimuksensa eivät menneet läpi. Siellä ulkoilevat edelleen, ne yliopistoihmisetkin.
Perushoito etenkin alle 3-vuotiailla on niin olennainen osa toimintaa , ettei sitä vessakäyntiä voi mitenkään erottaa pois varhaiskasvatuksesta. Tai pukemista tai riisumista.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:02"]
Ylen aamu-tv:n keskustelussa tuli esiin, että siinä mättää lähinnä se, että "yliopistokoulutuksen saanut melkein maisteri lastentarhanopettaja" joutuu ripustamaan kuravaatteita kuivumaan, kun taas kuka- tahansa- lähäri-mikä-lie vetää liikuntatuokiota lapsille... Eihän sellainen sovi akateemisen arvolle, että joutuu tekemään jotain fyysistä tai siis sellaista, joka on ollennaista päiväkodin arjen pyöritykselle. Päiväkodeissa pitää olla akateemisille omat looshinsa, jonne voivat vetäytyä piileskelemään, ettei tarvitse liata käsiään duunarien hommissa.
No niin. Pitäisikö laki säätää lasten etua silmälläpitäen vai sen vuoksi, että ajetaan jonkun tietyn ammattiryhmän etuja?
[/quote]
Ennen oli juuri noin. Tosin lto: lla on kahden vuoden opistokoulutus. Mutta osa heistä oli niin arvonsa tuntevia. Eivät voineet pyyhkiä pöytiä ruokailujen jälkeen tai tyhjentää pissapottia, koska he olivat kasvattajia ja opettajia. Onneksi nyt on eri tavalla ja toivottavasti ei enää ole paluuta entiseen.
Ihan oikeastiko siellä puhuttiin noin? Jaha, pitääpä katsoa. Onhan toi ihan päin persettä, jos siitä normaalijärjellä varustettu saa tällaisen kuvan.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:34"]
Ihan oikeastiko siellä puhuttiin noin? Jaha, pitääpä katsoa. Onhan toi ihan päin persettä, jos siitä normaalijärjellä varustettu saa tällaisen kuvan.
[/quote]
Kyllä vaan. Jos lapselta roiskahti maitoa pöydälle, ei se samassa pöydässä istuva lto suinkaan sitä pyyhkinyt, vaan haki päiväkotiapulaisen tai jos ei sellaista paikalla lastenhoitajan pyyhkimään.
Kyllä minä toivon, että kun maisteritasoisia lastentarhanopettajia on koulutettu, heidän ammattitaitoaan hyödynnetään oikein keskittämällä heille kasvatustehtäviä enemmän kuin "lähäreille". Terveisin esikoistaan odottava muun alan maisteri.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:37"]
Kyllä minä toivon, että kun maisteritasoisia lastentarhanopettajia on koulutettu, heidän ammattitaitoaan hyödynnetään oikein keskittämällä heille kasvatustehtäviä enemmän kuin "lähäreille". Terveisin esikoistaan odottava muun alan maisteri.
[/quote]
Tämä toive on oikeasti ihan ok, mutta kun sitä ei tällä menolla millään voida toteuttaa. Lto on yksi henkilökunnan jäsen jolle kuuluu sekä ne kuravaatteiden ripustamiset, ruokakärryn hakemiset ja vessassakäynnin avustamiset. Jos olisi enemmän henkilökuntaa, lto voisi keskittyä kasvatukseen ja sen suunnitteluun, hän voisi palaveerata vanhempien kanssa enemmän jos on tarvetta eikä se olisi pois mistään muusta.
Mutta näillä mennään.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:34"]
[/quote]
Kyllä vaan. Jos lapselta roiskahti maitoa pöydälle, ei se samassa pöydässä istuva lto suinkaan sitä pyyhkinyt, vaan haki päiväkotiapulaisen tai jos ei sellaista paikalla lastenhoitajan pyyhkimään.
[/quote]
Näinkö siellä telkkarissa oikeasti puhuttiin vk-laista? Tyhmänä toistan kysymykseni.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:42"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:37"]
[/quote]
Tämä toive on oikeasti ihan ok, mutta kun sitä ei tällä menolla millään voida toteuttaa. Lto on yksi henkilökunnan jäsen jolle kuuluu sekä ne kuravaatteiden ripustamiset, ruokakärryn hakemiset ja vessassakäynnin avustamiset. Jos olisi enemmän henkilökuntaa, lto voisi keskittyä kasvatukseen ja sen suunnitteluun, hän voisi palaveerata vanhempien kanssa enemmän jos on tarvetta eikä se olisi pois mistään muusta.
Mutta näillä mennään.
[/quote]
Mun mielestä kaikki lapsen kanssa tapahtuva on sitä kasvatustyötä. Esim. vessakäynnin avustaminen. Terveisin varhaiserityisopettaja
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:37"]
[/quote]
Mä olen aina luullut, että ne on kandeja eikä maistereita?
Eihän tuossa ole mitään järkeä! Päiväkodeissa tarvitaan nimenomaan käytännön otetta ja mallintamista, "kasvatusta" joka tasolla.
Päiväkoteja usein muuten vaivaa ihan sairaan huono työilmapiiri. Kaikilla on kädet täynnä töitä, siis ihan OIKEAA tekemistä, eikä siis mitään "kasvatuksellisten tavoitteiden toteutumisen arvioimista" - joka maallikon korviin kuulostaa siltä itseltään. Miten moniammatillista tiimityötä ja henkeä päiväkodeissa parantaa se, että ruvetaan vielä ponnekkaammin röyhistelemään ammattihierarkioilla? Ja käytännössä se siis tarkoittaa sitä, että tietyillä titteleillä varustetut voivat ulkoistaa itseltään varsinaisen työnteon. Eikä sellaisia muuten tarvita päiväkoteihin, vaan ihan kiireapulaisia, osaavia henkilöitä, joilla ei mene sormi suuhun missään tilanteessa.