Sairaanhoitajat ovat pahassa palkkakuopassa
Voisiko sairaanhoitajien palkkoihin jo vihdoin tehdä jonkinlaisen kuoppakorotuksen, esim. 500-1000 euroa. Eihän palkalla tule mitenkään toimeen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008366525.html
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ei kyllä pääse sairaanhoitaja kolmosella alkaviin palkkoihin vaikka tekisi kaikki viikonloput ja yöt. Nyt on tullut mieshoitajalta pikku kalavale, ei ehkä äijänä kehdannut kertoa minipalkastaan?
Olen urani huipulla ja nettopalkkani on 2450€/kk. Haittalisillä saa n. 300€ lisää.
Sh itsekin
"urani huipulla" ja kiitos ketjusta, sain päivän naurut. Ei päivääkään ettei SH valittaisi kuinka paskaa kaikki on.
Olen terveydenhoitaja ja vaihdoin todella äkkiä alaa (menikö 6kk valmistumisesta niin luin pääsykokeisiin). Syy: palkka. Terkat tekee päivätyötä, nettopalkka 1900e kk. En pysty elättämään yksin lapsiani tälläisellä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhoitaja ja vaihdoin todella äkkiä alaa (menikö 6kk valmistumisesta niin luin pääsykokeisiin). Syy: palkka. Terkat tekee päivätyötä, nettopalkka 1900e kk. En pysty elättämään yksin lapsiani tälläisellä palkalla.
Mutta hei! Hätä ei ole tämän näköinen. Minäkin palasin opinnoistani 1.5 vuodeksi hoitoalan töihin. Syy: palkka. Kunnat ovat niin pulassa, että ostavat hoitajia yksityiseltä. Palkka on 25e h + lomarahat, eli n. 4800e kk minulla tällä hetkellä. Teen työtä kunnalle yksityisen kautta. Tasan sitä samaa duunia kuin joskus sillä 2600e palkalla.
Onnea kunnille. Jatkoja on tarjolla kun on päässyt yksityiselle kuntapalvelukseen sisään. Harmi, että näihin paikkoihin on tosi vaikea päästä, jos on ollut julkisella töissä. Minut on voitu palkata suoraan koulun penkiltä takaisin.
Isoin ongelma sote-alan palkkauksessa on se, ettei lisävastuusta, kokemuksesta ja erityisosaamisesta palkita riittävästi. Käytännössä palkkaus nousee kunnolla vain vuorotöiden lisien avulla. Päivätyössä oleva saa järkyttävän alhaista palkkaa, vaikka tekisi miten vaativaa ja vastuullista työtä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen melkein ilmainen terveydenhuolto ja suuret palkat on mahdoton yhtälö. Valtio on muutenkin jo velkavankeudessa, niin miten se nyt maksaisi korkeampia palkkoja hoitoalalle. Ratkaisu olisi tietty verojen nosto, mutta verot ovat jo täällä tapissa.
Yhdysvalloissa sairaalat ovat voittoa tekeviä yrityksiä ja asiakkaat maksavat hoitajien ja lääkäreiden kovat palkat. Hoitajat tienaavat siellä 2-3x enemmän kuin Suomessa. Ero ei ole siinä etteikö hoitajia arvostettaisi, vaan maksaja on eri. Olisitko sinä ap valmis maksamaan moninkertaisia lääkärikäyntikuluja hoitajien parempien palkkojen vuoksi?
Kyllä se lopulta meilläkin siihen menee että koko sairaanhoito yksityistetään ja jokainen ottaa vakuutuksen sen mukaan mihin rahat riittää tai minkä kokee tarpeelliseksi. Ainakin 10 viimeistä vuotta suuntaus on ollut hälyyttävä sairaanhoitajien suhteen, eikä parannusta ole näköpiirissä, joten väistämättä on yksityistäminen edessä jos edes jollain tavalla hoitoa aijotaan jatkossa saada. Julkisella puolella taso laskee kuin lehmän häntä. Julkisen puolen palvelut minimoidaan, ja kaikki parhaat hoitajat hakeutuu yksityisiin hyväpalkkaisiin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma sote-alan palkkauksessa on se, ettei lisävastuusta, kokemuksesta ja erityisosaamisesta palkita riittävästi. Käytännössä palkkaus nousee kunnolla vain vuorotöiden lisien avulla. Päivätyössä oleva saa järkyttävän alhaista palkkaa, vaikka tekisi miten vaativaa ja vastuullista työtä tahansa.
Näin on! Siksi en hae koulutuksiin vaikka olisi ihan kiinnostaviakin koulutuksia tarjolla. Periaatteesta. Kun itse en hyödy niistä mitään, ainoastaan minut sitten velvoitetaan hyödyntämään työssäni sitälisäkoulutusta, mikä helposti tarkoittaa vaan lisää työkuormaa. Työnantaja on se joka hyötyy, kun ei tarvitse kaikkea ostopalveluna hankkia.
Nythän puhutaan jo sairaanhoitajien joukko irtisanomisista, koska heitä tarvitaan nyt vain, kun eläkeläisiä on paljon, sen jälkeen ei.
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei määräydy lapsiluvun mukaan. Onneksi.
Palkka ei määräydy asumismenojen mukaan. Onneksi.
Palkka määräytyy työn mukaan. Onneksi.
Jos ei tule palkallaan toimeen, pitää hankkia lisää pätevyyttä, lisähommia, tai paremmin palkattua työtä.
Eikä tässäkään tapauksessa kannata puolustautua sillä, että kasvattaa tulevia veronmaksajia. Sitä ei kirjoittaja pysty takaamaan.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei määräydy lapsiluvun mukaan. Onneksi.
Palkka ei määräydy asumismenojen mukaan. Onneksi.
Palkka määräytyy työn mukaan. Onneksi.
Jos ei tule palkallaan toimeen, pitää hankkia lisää pätevyyttä, lisähommia, tai paremmin palkattua työtä.
Eikä tässäkään tapauksessa kannata puolustautua sillä, että kasvattaa tulevia veronmaksajia. Sitä ei kirjoittaja pysty takaamaan.
Hoitoalan yksi iso ongelma on palkan lisäksi se, että vaikka kuinka kouluttaudut (jopa omalla kustannuksellasi) niin se ei mitenkään näy palkassa. Lisää vastuuta kyllä saat, mutta palkkaa et. Meilläkin on kaikenlaisia erityisvastuualueita, jotka itse asiassa ovat aiemmin kuuluneet erikoissairaanhoitoon mutta taas kerran siirretty meille kysymättä mitään. Ja tilipussissa se ei tietenkään näy. Motivoiko hankkimaan lisäosaamista, NOT! Hullu sitä ilmaiseksi ottaa lisää työtä. Itse olen päättänyt tämän lopettaa. Älkääkä ainakaan hankkiko mitään reseptin kirjoitusoikeuksia koska siitäkään ei makseta. Kirjoittakoot lääkärit jatkossakin reseptit, siitähän niille maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan palkka oli paras tässä jutussa eli 3 800 euroa eli ei mikään huono.
Hannes saa 2600 nettona, minä 30v sairaanhoitajana 2000-2100 nettona. Hannes tekee yövuoroja, minä en. Hannes on kyllä yölisänsä ansainnut, mutta nyt yleistetään, että kaikki sh:t saavat tuon saman 3800€/kk. En ole ikinä saanut, enkä tule saamaan. Joku muutaman vuoden työssä ollut saa vähemmän kuin minä.
Nyt kaikki sairaanhoitajat äänestämään perussuomalaisia näissä uusissa maakuntavaaleissa. Loppuu se kehitystuki afrikkaan ja rahaa riittää sairaanhoitajillekin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Peruspalkkani on 2400. Ei työ ollut raskasta 12 vuotta sitten, kun valmistuin. Nyt on. Kaikkea on supistettu ja muiden töitä yhdistelty. Ei riitä aika, on kiire ja työasiat pyörii mielessä.
Muutos on työssä tapahtunut. Siksi hoitajat karkaavat. Omassa työssä muun muassa osittain labran töitä on siirretty meille eli otetaan verinäytteitä ja käydään avustamassa toisessa työpisteessä. Silti on ne omat työt, jotka pitää ehtiä hoitaa.
Ei ole sairaanhoitajat ainoita kenellä on tuollainen muutos tapahtunut. Tuntuu että alalla kuin alalla entistä pienempi porukka tekee entistä enemmän töitä, supistetaan ja tehostetaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa KAIKILLA on paska palkka. Kiitos EURO KUSETUKSEN. Markasta tuli euro eli hinnat kuusinkertaistu. Palkat ei. Näistäkin vähistä vielä jaetaan rahaa ympäri eurooppaa.
HÖPÖ HÖPÖ. HINNAT nousi vähintään 36 kertaiseksi. Maksoin kahvikupillisesta 50 penniä ja nyt maksan 3 euroa, siis 18 markkaa. Palkka ei ole noussut yhtään ja veroprosentti vain kasvaa joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu asiantuntija finanssialalla, kokemusta yli 10 vuotta ja palkka hädin tuskin yli 3000 euroa. Että en vaan kyllä ymmärrä miten sairaanhoitajilla on muutaman vuoden koulutuksella huono palkka? Työ on varmasti kamalaa ja työlot, mutta ei niitä mikään palkka muuta. Aika monella muullakin alalla kaikki on vedetty kireälle ja työtahti hirveä, niin meilläkin. Porukkaa on vain juuri ja juuri pyörittämään hommaa ja kaikki kaatuu jos yksikin on poissa. Jokainen tekee oman alavalinnan. Yleisesti kyllä kaikkien palkat laahaa ja pahasti. Ostovoima Suomessa olematon.
Finanssiala = pankin ottopano?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki sairaanhoitajat äänestämään perussuomalaisia näissä uusissa maakuntavaaleissa. Loppuu se kehitystuki afrikkaan ja rahaa riittää sairaanhoitajillekin.
Olet joko täysin pihalla tai valehtelet tietoisesti, teistä perussuomalaisista on vaikea sanoa.
Aluevaaleissa äänestettävä aluevaltuutosto ei millään lailla päätä kehitysavusta, vaan vastaa alueiden terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan mieheni kanssa valmistuttu yhtä aikaa parikymmentä vuotta sitten, minä sairaanhoitajaksi ja hän insinööriksi eli miltei saman pituinen koulutus. Olen suorittanut erikoistumisopinnot ja toimin asiantuntijatehtävissä. Peruspalkkani on alle 2800€/kk siihen maksimaaliset kokemuslisät päälle eli muutama sata euroa, ei vuorolisiä. Mieheni tekee automaatioinsinöörin työtä ja on ollut samalla työnantajalla koko ajan. Alkuvaiheessa palkka oli jonkin verran parempi kuin minulla, mutta nyt ero on kohonnut yli kahteen tonniin per kuukausi. Lisäksi tulee kaikenlaisia bonuksia ja ylimääräisiä palkkioita avokätisesti. Väkisinkin käy kateeksi se miten toisilla aloilla työnantaja haluaa palkita hyvin tehdystä työstä.
Terveydenhuoltoalan kriisiytymistä taivastellaan nyt julkisuudessa, mutta vastuuta pallotellaan taholta toiselle. Tulee olemaan suuri työ saada pidettyä väki töissä ja houkuteltua alalta lähteneet takaisin.
Me myös valmistuttiin miehen kanssa samaan aikaan maistereiksi. Minä kirjastonhoitajaksi ja mies ekonomiksi. Alkuun ensimmäisissä työpaikoissa palkkamme oli aika sama. Nykyään mies tienaa jo yli viisi kertaa enemmän kuin minä. Ei näemmä tässä maassa arvosteta meidänkään työtä. Olisi vähintäänkin kohtuullista korottaa 5000-8000 eurolla meidän kuukausipalkkaa, jotta ero ei olisi enää kuin noin kaksinkertainen. Siltikin olisimme aika pahassa palkkakuopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet joko täysin pihalla tai valehtelet tietoisesti, teistä perussuomalaisista on vaikea sanoa.
Aluevaaleissa äänestettävä aluevaltuutosto ei millään lailla päätä kehitysavusta, vaan vastaa alueiden terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä.
Aluevaltuusto voi määrätä maksamaan sairaanhoitajille lisää palkkaa. Seuraavaksi äänestetään perusut eduskunnan ykköseksi ja johan alkaa rahahanat sulkeutua ulkomaalaisilta. Siis muistakaa äänestää perusuja
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa mentiin metsään, kun hoitoalasta tuli korkeakoulutusta vaativaa. Ennen nämä sairaanhoitajat, labrahoitajat, röntgenhoitajat, ensihoitajat sun muut olivat opistotason koulutuksia.
Amk:n myötä on alettu olettaa tiettyä palkkatasoa, mikä toki on normaalia, sillä on jouduttu hukkaamaan jopa 4 vuotta elämästä ylimääräiseen opiskeluun, joka ennen hoitui peruskoulun jälkeen muutamassa vuodessa.
Peruskoulun jälkeen minimissään 6,5 menee, jos opiskelee sairaanhoitajaksi. Jos tekee kätilön tai terkkarin koulutuksen, joihin sisältyy myös laillistus sairaanhoitajaksi, niin kestää 7,5 vuotta. Eli ensin toisen asteen koulutus 3 vuotta ja sen jälkeen AMK 3,5-4,5 vuotta. Toki monilla sairaanhoitajilla on lisäksi muutakin koulutusta käytynä tuon minimin lisäksi. Esimerkiksi lääkkeenmääräämiskoulutus tai muu erikoistumiskoulutus kestää 1 vuoden. Joillakin on myös ylempi AMK tai terveystieteen maisteritutkinto yliopistosta.
Opistoaikoihin ei enää ole paluuta. Niitten perään ei kannata haikailla. Moni asia on muuttunut niistä ajoista. Siihen aikaan meillä ei Suomessa esimerkiksi ollut samalla tavalla hyvää ammattikoulupohjaista lähihoitajakoulutusta, joka nyt on. Sairaanhoitaja on muualla maailmassa yleensä yliopistotutkinto. Myös ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita sairaanhoitajia on monessa muussa maassa enemmän kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan mieheni kanssa valmistuttu yhtä aikaa parikymmentä vuotta sitten, minä sairaanhoitajaksi ja hän insinööriksi eli miltei saman pituinen koulutus. Olen suorittanut erikoistumisopinnot ja toimin asiantuntijatehtävissä. Peruspalkkani on alle 2800€/kk siihen maksimaaliset kokemuslisät päälle eli muutama sata euroa, ei vuorolisiä. Mieheni tekee automaatioinsinöörin työtä ja on ollut samalla työnantajalla koko ajan. Alkuvaiheessa palkka oli jonkin verran parempi kuin minulla, mutta nyt ero on kohonnut yli kahteen tonniin per kuukausi. Lisäksi tulee kaikenlaisia bonuksia ja ylimääräisiä palkkioita avokätisesti. Väkisinkin käy kateeksi se miten toisilla aloilla työnantaja haluaa palkita hyvin tehdystä työstä.
Terveydenhuoltoalan kriisiytymistä taivastellaan nyt julkisuudessa, mutta vastuuta pallotellaan taholta toiselle. Tulee olemaan suuri työ saada pidettyä väki töissä ja houkuteltua alalta lähteneet takaisin.Me myös valmistuttiin miehen kanssa samaan aikaan maistereiksi. Minä kirjastonhoitajaksi ja mies ekonomiksi. Alkuun ensimmäisissä työpaikoissa palkkamme oli aika sama. Nykyään mies tienaa jo yli viisi kertaa enemmän kuin minä. Ei näemmä tässä maassa arvosteta meidänkään työtä. Olisi vähintäänkin kohtuullista korottaa 5000-8000 eurolla meidän kuukausipalkkaa, jotta ero ei olisi enää kuin noin kaksinkertainen. Siltikin olisimme aika pahassa palkkakuopassa.
Minunkin mielestä kirjastonhoitajilla on ihan törkeän huono palkka, kuten joillakin muillakin naisvaltaisilla aloilla Suomessa. Mutta siitä aiheesta voisi perustaa toisen ketjun. Käsitellään tässä nyt sairaanhoitajia. Jostainhan on lähdettävä, ja sairaanhoitajista on todella pula.
Vitsikäs höpöttäjä 🤣