boomer sukulaiset kutsuu aina kuukauden välein kylään
2/3 osaa ajasta menee kännykkä ja tietokoneongelmien ratkomiseen. Palkaksi saa maustamatonta lihakeittoa.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taannoin oli iso tutkimus, et- ja vauvalehti yhdessä siitä kirjoitti, olikohan väestöliitto mukana myös, ja täälläkin tuloksia käsiteltiin. Siinä oli tuloksena että 20% isovanhemmista ei ole missään tekemisissä lasten/lastenlasten kanssa eikö ole näiden elämässä eikä tapaa heitä.
Tuo on ihan helvetin iso luku. Te jotka höpötätte että marginaalista on, niin EI OLE. Joka VIIDES lapsiperhe on tilanteessa jossa isovanhemmat ei osallistu.Tällaista se on meilläkin. Ja lukemattomilla muilla tutuilla. Tunnen enemmän niitä lapsiperheitä joilla isovanhemmat kieltäytyy isovanhemmuudesta, kuin niitä joilla ne osallistuu
Itse en tunne yhtään isovanhempaa, joka ei pitäisi yhteyttä lastensa perheisiin. Kaikki ystäväni ja tuttavani ovat sellaisia, joilla on tiiviit suhteet lastenlapsiinsa ja käyvät antamassa myös lastenhoitoapua.
Epäilen että tunnet, tämä asia salataan. Niin mun oma äitikin - joka ei ole missään yhteydessä minuun tai lapsiini - selittelee puolitutuille ja sukulaislle miten koko ajan auttaa ja hoitaa. Täyttä valehtelua kaikki. Se on vaan sosiaalinen paine joka laittaa valehtelemaan.
No itse myös tapailen kasvokkain monia ystäviä ja kaikilla on puhelimissaan tuoreita kuvia lastenlapsistaan. Mistä he niitä kuvia saa, jos eivät ole tekemisissä?
Kuvia saa helposti kun pyytää sukulaisilta tai kaappaa facebookista. Tunnen parikin satumummoa jotka väittää olevansa lastenlaten elämässä. Sattumoisin tunnen ne lapsetkin ja tiedän että mummoa ei ole näkynyt vuosiin.
Se on just eläkeläisillä sellainen status että on lapsenlapsia, ja niistä puhutaan kun ”kuuluu” puhua. Vaikkei siis välittäisi koko lapsenlapsista.
Loppuun sellainen kommentti että moni tässä ketjussa on jotenkin naiivi ja luulee että automaattisesti isovanhemmat välittää lapsenlapsistaan. Ei se mene noin. Jos se isovanhempi ei ole omaa lastaan koskaan rakstanut ja ei ole viitsinyt olla aikuisen lapsen elämässä mukana, niin miten joku lapsenlapsen syntymä tilannetta muuttaisi? Ei mitenkään. Tuollaiselle tunnevammaiselle isovanhemmalle lapsenlapsi on kuin ”ventovieraan kakara” eikä mitään lämpimiä tunteita ole. Kun ei ole siiheb aikuiseen lapseenkaan.
Mutta, ymmärrän että moni palstalla elää kuplassa, jossa heitä on rakastettu ja heidän lapsista kiinnostuttu. Se kupla ei ole kuitenkaan totta likimainkaan kaikkien osalta.sama satu taas kerran
vaan minkäs ne 80% jotka välittää, voi sille 20% jotka ei välitä
sama edessä seuraavillakin sukupolvilla, ei ne luuserit lastentekoa lopeta
Sulla on joku todella paha ongelma kun et suostu uskomaan että iso osa isovanhemmista - siis tutkimustenkin mukaan - ei osallistu lastensa elämään mitenkään.
Miten olet noin naiivi? Tajuatko esim että suomessa lapsia on rikollisilla, sekopäälahkolaisilla, narsisteilla, psykoilla, vavasta mt ongelmaisimla, juopoilla, narkeilla…. Jatkanko listaa? Vai välkkyykö yhtään lamppu että nämä esimerkit ei välttämättä ole oikein rakastavia isovanhempia?
Lämmin suositus: katso joskus omasta kuplastasi ulos maailmaan.No niinhän mä just kirjoitin. 20% ei tutkimusten mukaan osallistu ja just ne luuserit joita luettelit jatkavat lisääntymistään. Sama paska seuraavilla sukupolvilla edessä!
Olet kyllä uskomattoman omahyväinen ihminen. Onneksi en tunne sinua. Et sinä ole muita ylempi tai parempi tai voi haukkua muita luuseriksi. Tajuatko että jokainen lapsi on arvokas? Miten sinä voit luokitella johonkin sukuun syntyneet lapset luuseriksi?
Vastenmielistä. Mutta meitä on joka junaan ja joku jää asemalle.no sanotaan sitten edellisen sanoin kauniimmin:
rikollisilla, sekopäälahkolaisilla, narsisteilla, psykoilla, vavasta mt ongelmaisimla, juopoilla, narkeilla…. Jatkanko listaa?
Et selvästi tajunnut. Noille em ryhmille syntyvät lapset ovat arvokkaita. Tärkeitä. Ainutlaatuisia. Se että sinä leimaat nuo syntyvät lapset luusereiksi (”sama paska jatkuu luuserien keskuudessa) on yksiselitteisesti VÄÄRIN. Noiden lueteltujen ryhmien saamat lapset ovat yhtä arvokkaat ja tärkeät kuin sinunkin lapsesi ja meidän kaikkien lapset.
Olen samaa mieltä, kaikki lapset ovat arvokkaita. Ja olisi tärkeää, että edes ne isovanhemmat olisivat perheiden tukena. Itsellä ei ollut mahdollisuutta saada konkreettista apua, kun lapset olivat pieniä, pitkien etäisyyksien takia ja sitä usein surin. Isovanhemmat olivat kyllä mukana puhelimitse, mutta olisin tarvinnut usein auttavaa kättä. Minunkaan vanhemmat eivät ole tulleet ristiäisiin, mutta sen ymmärsin, kun eivät juurikaan olleet matkustaneet kirkonkylää kauemmaksi. Sellaiseen stressiin en heitä halunnut panna, että olisin pakottanut heitä tulemaan. Kävimme lomilla ja pidemmillä vapailla näyttämässä heille lapsiamme.
Siksi päätinkin, että muutamme lähemmäksi lastemme perheitä, että voimme olla myös arjessa apuna. Oma yksinolemisen kokemus on vieläkin monesti mielessä ja siksi tarjoan apuani missä vain pystyn.
Ihmisarvo pitäisi olla kaikilla ihmisillä. Myös sillä mielenterveyshäiriöisellä omalla äidillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taannoin oli iso tutkimus, et- ja vauvalehti yhdessä siitä kirjoitti, olikohan väestöliitto mukana myös, ja täälläkin tuloksia käsiteltiin. Siinä oli tuloksena että 20% isovanhemmista ei ole missään tekemisissä lasten/lastenlasten kanssa eikö ole näiden elämässä eikä tapaa heitä.
Tuo on ihan helvetin iso luku. Te jotka höpötätte että marginaalista on, niin EI OLE. Joka VIIDES lapsiperhe on tilanteessa jossa isovanhemmat ei osallistu.Tällaista se on meilläkin. Ja lukemattomilla muilla tutuilla. Tunnen enemmän niitä lapsiperheitä joilla isovanhemmat kieltäytyy isovanhemmuudesta, kuin niitä joilla ne osallistuu
Itse en tunne yhtään isovanhempaa, joka ei pitäisi yhteyttä lastensa perheisiin. Kaikki ystäväni ja tuttavani ovat sellaisia, joilla on tiiviit suhteet lastenlapsiinsa ja käyvät antamassa myös lastenhoitoapua.
Epäilen että tunnet, tämä asia salataan. Niin mun oma äitikin - joka ei ole missään yhteydessä minuun tai lapsiini - selittelee puolitutuille ja sukulaislle miten koko ajan auttaa ja hoitaa. Täyttä valehtelua kaikki. Se on vaan sosiaalinen paine joka laittaa valehtelemaan.
No itse myös tapailen kasvokkain monia ystäviä ja kaikilla on puhelimissaan tuoreita kuvia lastenlapsistaan. Mistä he niitä kuvia saa, jos eivät ole tekemisissä?
Kuvia saa helposti kun pyytää sukulaisilta tai kaappaa facebookista. Tunnen parikin satumummoa jotka väittää olevansa lastenlaten elämässä. Sattumoisin tunnen ne lapsetkin ja tiedän että mummoa ei ole näkynyt vuosiin.
Se on just eläkeläisillä sellainen status että on lapsenlapsia, ja niistä puhutaan kun ”kuuluu” puhua. Vaikkei siis välittäisi koko lapsenlapsista.
Loppuun sellainen kommentti että moni tässä ketjussa on jotenkin naiivi ja luulee että automaattisesti isovanhemmat välittää lapsenlapsistaan. Ei se mene noin. Jos se isovanhempi ei ole omaa lastaan koskaan rakstanut ja ei ole viitsinyt olla aikuisen lapsen elämässä mukana, niin miten joku lapsenlapsen syntymä tilannetta muuttaisi? Ei mitenkään. Tuollaiselle tunnevammaiselle isovanhemmalle lapsenlapsi on kuin ”ventovieraan kakara” eikä mitään lämpimiä tunteita ole. Kun ei ole siiheb aikuiseen lapseenkaan.
Mutta, ymmärrän että moni palstalla elää kuplassa, jossa heitä on rakastettu ja heidän lapsista kiinnostuttu. Se kupla ei ole kuitenkaan totta likimainkaan kaikkien osalta.sama satu taas kerran
Sulla on joku todella paha ongelma kun et suostu uskomaan että iso osa isovanhemmista - siis tutkimustenkin mukaan - ei osallistu lastensa elämään mitenkään.
Miten olet noin naiivi? Tajuatko esim että suomessa lapsia on rikollisilla, sekopäälahkolaisilla, narsisteilla, psykoilla, vavasta mt ongelmaisimla, juopoilla, narkeilla…. Jatkanko listaa? Vai välkkyykö yhtään lamppu että nämä esimerkit ei välttämättä ole oikein rakastavia isovanhempia?
Lämmin suositus: katso joskus omasta kuplastasi ulos maailmaan.No niinhän mä just kirjoitin. 20% ei tutkimusten mukaan osallistu ja just ne luuserit joita luettelit jatkavat lisääntymistään. Sama paska seuraavilla sukupolvilla edessä!
Olet kyllä uskomattoman omahyväinen ihminen. Onneksi en tunne sinua. Et sinä ole muita ylempi tai parempi tai voi haukkua muita luuseriksi. Tajuatko että jokainen lapsi on arvokas? Miten sinä voit luokitella johonkin sukuun syntyneet lapset luuseriksi?
Vastenmielistä. Mutta meitä on joka junaan ja joku jää asemalle.no sanotaan sitten edellisen sanoin kauniimmin:
rikollisilla, sekopäälahkolaisilla, narsisteilla, psykoilla, vavasta mt ongelmaisimla, juopoilla, narkeilla…. Jatkanko listaa?
Et selvästi tajunnut. Noille em ryhmille syntyvät lapset ovat arvokkaita. Tärkeitä. Ainutlaatuisia. Se että sinä leimaat nuo syntyvät lapset luusereiksi (”sama paska jatkuu luuserien keskuudessa) on yksiselitteisesti VÄÄRIN. Noiden lueteltujen ryhmien saamat lapset ovat yhtä arvokkaat ja tärkeät kuin sinunkin lapsesi ja meidän kaikkien lapset.
Olen samaa mieltä, kaikki lapset ovat arvokkaita. Ja olisi tärkeää, että edes ne isovanhemmat olisivat perheiden tukena. Itsellä ei ollut mahdollisuutta saada konkreettista apua, kun lapset olivat pieniä, pitkien etäisyyksien takia ja sitä usein surin. Isovanhemmat olivat kyllä mukana puhelimitse, mutta olisin tarvinnut usein auttavaa kättä. Minunkaan vanhemmat eivät ole tulleet ristiäisiin, mutta sen ymmärsin, kun eivät juurikaan olleet matkustaneet kirkonkylää kauemmaksi. Sellaiseen stressiin en heitä halunnut panna, että olisin pakottanut heitä tulemaan. Kävimme lomilla ja pidemmillä vapailla näyttämässä heille lapsiamme.
Siksi päätinkin, että muutamme lähemmäksi lastemme perheitä, että voimme olla myös arjessa apuna. Oma yksinolemisen kokemus on vieläkin monesti mielessä ja siksi tarjoan apuani missä vain pystyn.
Tämä oli kauniisti kirjoitettu. Minä aion myös auttaa kaikin tavoin omia lapsiani, tiedän miltä tuntuu kun omat vanhemmat hylkää täysin eikä edes kerta vuoteen soita - ja kieltämättä ajoittain on rakasta olla lapsiperhe ilman tukiverkkoa ja isovanhempia. Omille lapsille olen apuna aina! (Eikä niinkuin omat vanhemmat sanoivat ”emme aio auttaa sitten koskaan missään, edes hätätilanteessa, koska meillä on periaate että emme auta koskaan”)
Menetin 14kk:n aikana kolme lähisukulaistani, mukaan lukien vanhempani.
Kannattaa vaaliata niitä ihmissuhteita, joita omaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kauniisti kirjoitettu. Minä aion myös auttaa kaikin tavoin omia lapsiani, tiedän miltä tuntuu kun omat vanhemmat hylkää täysin eikä edes kerta vuoteen soita - ja kieltämättä ajoittain on rakasta olla lapsiperhe ilman tukiverkkoa ja isovanhempia. Omille lapsille olen apuna aina! (Eikä niinkuin omat vanhemmat sanoivat ”emme aio auttaa sitten koskaan missään, edes hätätilanteessa, koska meillä on periaate että emme auta koskaan”)
Kiitos kauniista palautteestasi.
Tuo hylkääminen on käsittämätöntä, en ymmärrä ollenkaan. Eihän lapsillekaan tule isovanhemmista mitään kokemusta. Olen surullinen puolestasi. Onko vanhemmistasi toinen sellainen , joka hallitsee kodissa asioita ja sanoo, mitä tehdään. Ja toinen alistuu, vai aivan yksituumaisestiko tekevät noin? Onko sinulla sisaruksia, onko suhtautuminen samanlaista muitakin sisaruksia kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit kiitollinen. Meillä boomerisovanhemmat (eli mun ja miehen vanhemmat) ei välitä tippakaan aikuisista lapsistaan ja näiden lapsista. Eivät halua tavata, eivät soittele, eivät kutsu, eivät pidä yhteyttä. Kun kuulemma elävät nyt itselleen. Golfaavat, reissaavat, käyvät karaokessa - mihin toki on oikeus mutta sitä tehdään 365pv vuodessa ja yhtäkään kertaa vuoden aikana ei viitsitä tavata lapsenlapsia, ei edes jouluna, ei koskaan lastenlasten synttärinä.
Maksaisin mitä vaan jos saisin sellaiset isovanhemmat jotka kutsuisi kylään ja haluaisi nähdä. Ratkoisin ilolla tietokoneongelmatkin.
Tuo välinpitämättömyys on boomereiden juttu. Ennen isovanhemmat aina osallistui ja auttoi lapsiaan, itsekkään boomerit on eka sukupolvi joka katkaisi sukupolvien auttamisen ketjun. Osa niitä toki auttaa edelleen, mutta erittäin iso osa vain kieltäytyy isovanhemmiudesta ja niitä ei kiinnosta.
Esim omat vanhemmat ei ole 15 vuoteen pitäneet mitään yhteyttä, ja ei ole mitään riitaa tms, ei vaan kiinnosta. Edes lasteni syntymä ei sitä kiinnostusta tuonut.Vanhempasi eivät ole pitäneet yhteyttä? Ennen boomerisukupolvea oli tapana, että nimenomaan lapset lähdettyään kotoa pitivät yhteyttä vanhempiinsa ja kävivät katsomassa, ehkä auttelemassakin. Ehkä he olettavat että perinne jatkuu ja tuntevat itsensä hylätyiksi. Mikset itse et kyläile lastesi kanssa vanhemmillasi. Etenkään kun ei ole riitaa edes.
Samaa mieltä. Luulen, että nuoremmat nykyään automaattisesti ajattelevat, että vain vanhemmat pitävät yhteyttä. Voi olla, että ne vanhemmat arkailevat soitella ja häiritä kiireisiä työssäkäyviä ihmisiä. Minä ainakin tuumin aina pitkään, onko nyt hyvä aika soittaa, vai onko lapset nukkumassa, päiväunilla, onko ruokailuaika, onko vieraita jne. Joskus olen jopa kuulevani, että oli huono aika soittaa. Sitä me vanhemmat usein mietimme, että häiritsenkö?
Usein laitan sitten viestin, voinko soittaa, vai soittavatko lasten perheet meille, kun on aikaa.
Minä en soittele, laitan viestiä joka ei häiritse ja siihen onneksi vastataan säällisen ajan kuluttua. Varon tuppaamasta, olemme suunnilleen selvillä toistemme elämästä, työ ym.ulkomaanmatkoista yritän pikkasen vaivihkaa urkkia, silleen nätisti. Olen sellainen huolestuja.
Minusta on kuitenkin mukavaa välillä jutellakin, tekstiviestien lisäksi. Siksi tuohon edelliseen vastasin, että jos yhteydenotot olisivat vain lasteni varassa, niin aika pitkään saisin varmaan odotella niitä kuulumisia, vaikka mitään riitoja ei ole meilläkään ollut. Yhteydenotot meillä lasten taholta liittyvät usein siihen, että on tarvetta lastenhoitajille. No menemme iloisina heitä sitten kyllä hoitamaan. En tiedä muuttuuko asia sitten, kun lastenhoitoapua ei enää tarvita? Jääkö yhteydenotot pelkästään minun varaan, näin pelkään.
Tottakai on tärkeää myös jutella, siksi kutsun kotiin syömään tai mennään yhdessä ulos syömään, ja jouluna saan kutsun joulua viettämään jossa me molemmat anopit.
Tuo on muuten kai aika yleistä etteivät lapset tee aloitetta, varsikaan pojat. Pikkusiskokin kertoo että jos hän ei ota yhteyttä hiljaista on. Kai se on meidän vastuulla viedä perinteitä seuraaville sukupolville, vaikka meillä toki nettikin pelittää, kylmää kyytiä nämä virtuaaliset yhteydenpidot.
Ei se mielestäni ole niin että pojat ei pidä yhteytä vaan tapa on SUVUISSA KULKEVA.
Omassa lapsuusperheessä - kylmä, tunnevammainen ja toksinen lapsuusperhe - on se häiriintynyt tapa että kukaan ei ota yhteyttä toiseen, mutta sitten kyräilee ja salaa odottaa että toinen ottaisi. Välillä vanhemmilla oli jopa kirjanpito soitoista, miten suosikkilapsi soitti useammin ja inhokkilapsi ei tarpeeksi. Tämä outo vallankäyttö oli jo ollut heidänkin vanhemmillaan.
Jos sitten soitti, sai kuulla vain nälvimistä ja arvostelua, ei mitään kivaa sanaa tai kuulumisen kyselyä.
Sisareni (naisia) eivät ikinä soita mulle mistään, PAITSI kun tarvitsevat rahaa (olen ainoa jolla vakituinen työ). Ikävältä tämäkin tuntuu.Joissain suvuissa ja perheissä on toksinen vuorovaikutus ja ihmeellinen vihamielinen kulttuuri omia lapsi kohtaan.
Olen nyt etäännyttänyt itseni perheestäni ja koitan sitten ikäänkuin perustaa uuden suvun. Siis siten että omat lapseni ksvatan toisin ja yritän antaa normaalin mallin kanssakäymisestä ja yhteydenpidosta. Omasta suvusta tulee vain pahaa mieltä ja loukkauksia.
Toksinen sitä ja toksinen tätä, huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te ole mitään rakentaneet, vaan löhönneet helpossa yhteiskunnassa.
Ei kannattaisi vaivautua, ihminen joka ei arvosta juuriaan ja vanhempia ihmisiä on hukassa. Sen huomaa, kun katselee ympärilleen ja kuuntelee uutisia maailmalta ja meiltä. Kuvottavaa solvata ihmisiä, jotka ovat sodasta selvinneiden vanhempiensa kasvattamina ryhtyneet töihin. Tehneet töitä, ilman välivuosia. Kateus on kaamea tauti, harmittaako kun meillä on mukavat eläkkeet, voimme matkustella. Harmittaako, kun olemme tyytyväisiä elämään, kykenemme rakastamaan lapsiamme, voimme auttaa kaikintavoin lapsiamme ja lapsenlapsiamme. Lapseni muuten remontoi saunakylppärini, lattiasta kattoon, saunaankin tähtivälot. Tulee vaimonsa kanssa tänään syömään poronkäristystä ja perunamuusia. Laittoi poika uuden modeemin ja pöytäkoneenkin, auttaa kun osaa.
On kertonut, että olen maailman paras äiti, ai niin ja toi Hollywoodista opiskeluaikanaan Oskar patsaan, jossa lukee HOLLYWOOD BEST MOTHER
Siitä oksentamaan alapeukuttamaan hopo hopi, sen te osaatte
Suurilla ikäluokilla on millä patsastella työnteossa, jos on jäänyt kokematta työttömäksi jääminen ja ikäsyrjintä työnhaussa. 70-luvulla syntyneiltä 90-luvun alun lama vei suoralta kädeltä opiskeluajan kesätyöpaikat (= sisäänpääsy työelämään) ja pääsy vakituisiin pitkiin työsuhteisiin eli varmaan toimeentuloon vaikeutui huomattavasti entisestä.
Miksi joukkottain ihmisiä lähti Ruotsiin töihin?
Siksi, ettei ollut tukiviidakkoa turvana. Minäkin lähdin v 69 ja onneksi lähdin.
Nyt nautin siitä ajasta Suomessa.