Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tyhmiä ihmisiä tunnet?

Vierailija
20.01.2015 |

Sanotaan vaikka asteikolla 1-10, missä 10 kuvaa todella tyhmää.

Itsellä muutava kaveri suunnilleen 7-8 ja ovat ehkä ennemmin hölmöjä kuin tyhmiä, mutta sukulaisissa onkin sitten yksi todellinen 10, joka uskoo juurikin horoskooppeihin, luomiskertomukseen ja maailmanloppuihin.

Ja kannattaa Persuja, tottakai..

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta nää liittyvät tyhmyyteen:

-asioiden yksinkertaistaminen: asiat ovat joko-tai, esimerkiksi asiat ovat joko hyviä tai huonoja tai asiat perustuvat yksinkertaisille syy-seuraus -kuvioille.

-asioiden näkeminen oman navan tai elämänpiirin kautta: "koska ei ole tapahtunut mulle niin ei kyllä silloin muillekaan, koska en itse huomaa, niin ei kyllä muutkaan" jne.

-kateuskortti argumenttina (toisaalta liittyy tuohon rajuun yksinkertaistamiseen myös)

-ympäripyöreiden ja näennäisesti sopivien asioiden näkeminen totena (kuten vaikka nuo horoskoopit)

-itsensä älyykkääksi kokeminen (toisaalta liittyy myös keskinkertaisuuteen) yhdistyen kuitenkin yleensä siihen, ettei kykene kertomaan, mitä älykkyys on tai ei huomioi eri älykkyyden lajeja

Vierailija
62/83 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinipissislook 42-vuotiaana ja velaksi ostettu merkkilaukku. Lapset ilman ruokaa kun äiti 42-vuotias teiniäiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"-asioiden näkeminen oman navan tai elämänpiirin kautta: "koska ei ole tapahtunut mulle niin ei kyllä silloin muillekaan, koska en itse huomaa, niin ei kyllä muutkaan" jne."

Tämä! Esimerkiksi:

Jos naapurin Kaisalla on h&m:stä ostettu paita pysynyt hyvänä vuodesta toiseen niin silloin kaikki sen kaupan tuotteet ovat huippu hyviä!

Tai jos oma kissa eli 17 vuotiaaksi ilman että sitä koskaan rokotettiin tai madotettiin niin kissan vieminen eläinlääkäriin tai sen madottaminen on turhaa.

Vierailija
64/83 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:11"]

Millä perusteella on tyhmyyttä uskoa horoskooppeihin? En mä sitä näe tyhmyytenä, iteki joskus lueskelen horoskooppeja ja ne osuu joka kerta kohilleen. En kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä. Vaikka palstsn mukaanhan mä olen tyhmä ja hullu ja hoitoon kikutettava, mut onneks mä tunnen ja tiedän itteni paremmin. Tosin, ketjun aiheeseen niin mun miehen kaveri, joka ei oo seurustellu ikinä, väitti kerran mulle kiven kovaa miten se tietää seurustelusta kaiken kun on katsonu Frendit sarjaa monesti. Tossa kohtaa en vaan tienny mitenpäin olisin ollu ku teki mieli räjähtää paskaseen nauruun päin naamaa.

[/quote]

Tekstisi antaa toisen kuvan.
[/quote]

Perustele.

Vierailija
65/83 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:07"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:57"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:49"] Kaveri lopetti tupakoinnin ja vaihtoi nuuskaan, koska "se on terveellisempää". Nuuskasta ei voi muka tulla syöpää ym. Hän myös poltti raskausaikana koska "ei se nyt hirveesti haittaa, vauva voi syntyä vaan vähän pienikokoisena mutta ei sen kummempaa." Voitte kuvitella miltä minusta tuolloin tuntui. Ja ko. nainen on lähihoitaja! Tyhmyysasteikolla taitaa olla 8-9. Oudointa tässä on se, että hän oli nuorena todella mukava ja järkevä. 18 täytettyään alkoi pikkuhiljaa muuttua, alkoi polttaa ja juopotella. [/quote]   I rest my case [/quote]   Ylipainoinen, likainen ja monilapsinen lähihoitaja valveutui alapeukuttamaan. [/quote] nope, oon kaunis ja laiha. :) [/quote]   Voihan sitä netissä väittää mitä tahansa. [/quote] Kuten sinäkin haluat esittää fiksumpaa mitä oikeasti edes olet.

[/quote]

Ei minun tarvitse esittää.

Varsinkaan, jos ottaa huomioon tämän foorumin yleisen tason ja sellaiset jänkkävänkkäsainpassanottuuBURN-tyypit kuin sinä. Kuten vanha kansa tapasi sanoa, se koira...
[/quote]

Jaa, etkö muuta keksinyt sanottavaksi enää kuin vedota johonkin iänikuiseen sananlaskuun? Viisautta on monenlaista, valitettavasti sinä et ole saanut niistä mitään muotoa itsellesi.

Vierailija
66/83 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyl myö oon ihan täyen kympin hemmo

Vierailija
67/83 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:05"]

Omalla mittapuullani tyhmä ihminen on

- sosiaalisesti kömpelö ja ylpeä "rehellisyydestään". Siis möläyttelee mitä sattuu.

- sivistymätön. Oman itsensä kehittäminen on turhaa. Tiedolla maailmasta hän ei tee mitään.

- kykynemätön itsekritiikkiin. Syy ongelmiin on aina oman itsen ulkopuolella.

- erilaisuuden väheksyminen. Kaikki, mikä on oman kokemuspiirin ulkopuolelta, on väärää.

[/quote]

Tämä potenssiin 9000 cheekkiä.

Vierailija
68/83 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:11"] Millä perusteella on tyhmyyttä uskoa horoskooppeihin? En mä sitä näe tyhmyytenä, iteki joskus lueskelen horoskooppeja ja ne osuu joka kerta kohilleen. En kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä. Vaikka palstsn mukaanhan mä olen tyhmä ja hullu ja hoitoon kikutettava, mut onneks mä tunnen ja tiedän itteni paremmin. Tosin, ketjun aiheeseen niin mun miehen kaveri, joka ei oo seurustellu ikinä, väitti kerran mulle kiven kovaa miten se tietää seurustelusta kaiken kun on katsonu Frendit sarjaa monesti. Tossa kohtaa en vaan tienny mitenpäin olisin ollu ku teki mieli räjähtää paskaseen nauruun päin naamaa. [/quote]   Tekstisi antaa toisen kuvan. [/quote] Perustele.

[/quote]

Millä perusteella on tyhmyyttä uskoa horoskooppeihin? En mä sitä näe tyhmyytenä, iteki joskus lueskelen horoskooppeja ja ne osuu joka kerta kohilleen. En kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä. Vaikka palstsn mukaanhan mä olen tyhmä ja hullu ja hoitoon kikutettava, mut onneks mä tunnen ja tiedän itteni paremmin. Tosin, ketjun aiheeseen niin mun miehen kaveri, joka ei oo seurustellu ikinä, väitti kerran mulle kiven kovaa miten se tietää seurustelusta kaiken kun on katsonu Frendit sarjaa monesti. Tossa kohtaa en vaan tienny mitenpäin olisin ollu ku teki mieli räjähtää paskaseen nauruun päin naamaa. 

Lue tuo teksti ajatuksella läpi. Siinä sinulle perusteluja.
[/quote]

P E R U S T E L E ihan omin sanoin, osaatko?

Vierailija
69/83 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän 8:n, joka tosin kuvittelee olevansa kovinkin älykäs. Tuo omaa mielipidettään vahvasti esiin, mielipiteensä perustaa Iltalehden tai voice.fi artikkeleille. Lisäksi jakaa kaikkia testejä facebookiin, kuten esimerkiksi "kuinka älykäs olet" jollain huipputuloksella, totuutena ja osoituksena omasta älykkyydestä.

Vierailija
70/83 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:30"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:07"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:57"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:49"] Kaveri lopetti tupakoinnin ja vaihtoi nuuskaan, koska "se on terveellisempää". Nuuskasta ei voi muka tulla syöpää ym. Hän myös poltti raskausaikana koska "ei se nyt hirveesti haittaa, vauva voi syntyä vaan vähän pienikokoisena mutta ei sen kummempaa." Voitte kuvitella miltä minusta tuolloin tuntui. Ja ko. nainen on lähihoitaja! Tyhmyysasteikolla taitaa olla 8-9. Oudointa tässä on se, että hän oli nuorena todella mukava ja järkevä. 18 täytettyään alkoi pikkuhiljaa muuttua, alkoi polttaa ja juopotella. [/quote]   I rest my case [/quote]   Ylipainoinen, likainen ja monilapsinen lähihoitaja valveutui alapeukuttamaan. [/quote] nope, oon kaunis ja laiha. :) [/quote]   Voihan sitä netissä väittää mitä tahansa. [/quote] Kuten sinäkin haluat esittää fiksumpaa mitä oikeasti edes olet. [/quote]   Ei minun tarvitse esittää. Varsinkaan, jos ottaa huomioon tämän foorumin yleisen tason ja sellaiset jänkkävänkkäsainpassanottuuBURN-tyypit kuin sinä. Kuten vanha kansa tapasi sanoa, se koira... [/quote] Jaa, etkö muuta keksinyt sanottavaksi enää kuin vedota johonkin iänikuiseen sananlaskuun? Viisautta on monenlaista, valitettavasti sinä et ole saanut niistä mitään muotoa itsellesi.

[/quote]

Perustele väitteesi. 

Voin sanoa ilman sananlaskuakin: tuohtumuksestasi päätellen olet melko yksinkertainen ja siksi otit noin voimakkaasti itseesi osuvat kuvaukset henkilökohtaisena loukkauksena.  Koska et muuta osaa, alat mukanokkelasti haukkumaan itsellesi tuntematonta ihmistä täysin perusteettomilla fraaseilla tunteaksesi ylemmyyttä. Luultavasti pidät itseäsi melko fiksuna, mitä vastaan sotivat sekä tekstisi sisältö että voimakas reaktio topicin aiheeseen.

Tämä on ihan mielenkiintoista, kuin heittelisi pähkinäitä apinoille eläintarhassa.

Vierailija
71/83 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:11"] Millä perusteella on tyhmyyttä uskoa horoskooppeihin? En mä sitä näe tyhmyytenä, iteki joskus lueskelen horoskooppeja ja ne osuu joka kerta kohilleen. En kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä. Vaikka palstsn mukaanhan mä olen tyhmä ja hullu ja hoitoon kikutettava, mut onneks mä tunnen ja tiedän itteni paremmin. Tosin, ketjun aiheeseen niin mun miehen kaveri, joka ei oo seurustellu ikinä, väitti kerran mulle kiven kovaa miten se tietää seurustelusta kaiken kun on katsonu Frendit sarjaa monesti. Tossa kohtaa en vaan tienny mitenpäin olisin ollu ku teki mieli räjähtää paskaseen nauruun päin naamaa. [/quote]   Tekstisi antaa toisen kuvan. [/quote] Perustele.

[/quote]

Millä perusteella on tyhmyyttä uskoa horoskooppeihin? En mä sitä näe tyhmyytenä, iteki joskus lueskelen horoskooppeja ja ne osuu joka kerta kohilleen. En kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä. Vaikka palstsn mukaanhan mä olen tyhmä ja hullu ja hoitoon kikutettava, mut onneks mä tunnen ja tiedän itteni paremmin. Tosin, ketjun aiheeseen niin mun miehen kaveri, joka ei oo seurustellu ikinä, väitti kerran mulle kiven kovaa miten se tietää seurustelusta kaiken kun on katsonu Frendit sarjaa monesti. Tossa kohtaa en vaan tienny mitenpäin olisin ollu ku teki mieli räjähtää paskaseen nauruun päin naamaa. 

Lue tuo teksti ajatuksella läpi. Siinä sinulle perusteluja.

Vierailija
72/83 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:30"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:07"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:57"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:49"] Kaveri lopetti tupakoinnin ja vaihtoi nuuskaan, koska "se on terveellisempää". Nuuskasta ei voi muka tulla syöpää ym. Hän myös poltti raskausaikana koska "ei se nyt hirveesti haittaa, vauva voi syntyä vaan vähän pienikokoisena mutta ei sen kummempaa." Voitte kuvitella miltä minusta tuolloin tuntui. Ja ko. nainen on lähihoitaja! Tyhmyysasteikolla taitaa olla 8-9. Oudointa tässä on se, että hän oli nuorena todella mukava ja järkevä. 18 täytettyään alkoi pikkuhiljaa muuttua, alkoi polttaa ja juopotella. [/quote]   I rest my case [/quote]   Ylipainoinen, likainen ja monilapsinen lähihoitaja valveutui alapeukuttamaan. [/quote] nope, oon kaunis ja laiha. :) [/quote]   Voihan sitä netissä väittää mitä tahansa. [/quote] Kuten sinäkin haluat esittää fiksumpaa mitä oikeasti edes olet. [/quote]   Ei minun tarvitse esittää. Varsinkaan, jos ottaa huomioon tämän foorumin yleisen tason ja sellaiset jänkkävänkkäsainpassanottuuBURN-tyypit kuin sinä. Kuten vanha kansa tapasi sanoa, se koira... [/quote] Jaa, etkö muuta keksinyt sanottavaksi enää kuin vedota johonkin iänikuiseen sananlaskuun? Viisautta on monenlaista, valitettavasti sinä et ole saanut niistä mitään muotoa itsellesi.

[/quote]

Perustele väitteesi. 

Voin sanoa ilman sananlaskuakin: tuohtumuksestasi päätellen olet melko yksinkertainen ja siksi otit noin voimakkaasti itseesi osuvat kuvaukset henkilökohtaisena loukkauksena.  Koska et muuta osaa, alat mukanokkelasti haukkumaan itsellesi tuntematonta ihmistä täysin perusteettomilla fraaseilla tunteaksesi ylemmyyttä. Luultavasti pidät itseäsi melko fiksuna, mitä vastaan sotivat sekä tekstisi sisältö että voimakas reaktio topicin aiheeseen.

Tämä on ihan mielenkiintoista, kuin heittelisi pähkinäitä apinoille eläintarhassa.

[/quote]

Ps. Huomaa, että olet lähihoitaja.

Vierailija
73/83 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju näyttää olevan täynnä tyhmiä ihmisiä. Haukutaan toisia sen mitä keretään. Kiillotellaan omaa sädekehää ja kuvitellaan itse olevansa viisaimpia.
Ei ole tyhmyyttä pukeutua tietyllä tavalla tai uskoa tiettyihin asioihin. Tyhmyyttä on arvostella jokaista suureen ääneen, jotka eivät tee kuten itse haluaisi jokaisen tekevän.
Kyllä mäkin voisin tyhmänä pitää jokaista joka ei esim kuuntele Radio Rockia, pukeudu huppareihin ja kollareihin sekä tupakoi askia päivässä. Mut mulle tuo nyt on ihan sama miten kukakin päivänsä käyttää, miten pukeutuu ja mitä tekee.
En ole tyhmä, koska en elä av-mammojen normien mukaisesti.

Vierailija
74/83 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden, joka ei osaisi kaataa vettä pois saappaasta, vaikka olisi ohjeet sen saappaan pohjassa.

Vierailija
75/83 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:40"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:11"] Millä perusteella on tyhmyyttä uskoa horoskooppeihin? En mä sitä näe tyhmyytenä, iteki joskus lueskelen horoskooppeja ja ne osuu joka kerta kohilleen. En kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä. Vaikka palstsn mukaanhan mä olen tyhmä ja hullu ja hoitoon kikutettava, mut onneks mä tunnen ja tiedän itteni paremmin. Tosin, ketjun aiheeseen niin mun miehen kaveri, joka ei oo seurustellu ikinä, väitti kerran mulle kiven kovaa miten se tietää seurustelusta kaiken kun on katsonu Frendit sarjaa monesti. Tossa kohtaa en vaan tienny mitenpäin olisin ollu ku teki mieli räjähtää paskaseen nauruun päin naamaa. [/quote]   Tekstisi antaa toisen kuvan. [/quote] Perustele. [/quote]   Millä perusteella on tyhmyyttä uskoa horoskooppeihin? En mä sitä näe tyhmyytenä, iteki joskus lueskelen horoskooppeja ja ne osuu joka kerta kohilleen. En kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä. Vaikka palstsn mukaanhan mä olen tyhmä ja hullu ja hoitoon kikutettava, mut onneks mä tunnen ja tiedän itteni paremmin. Tosin, ketjun aiheeseen niin mun miehen kaveri, joka ei oo seurustellu ikinä, väitti kerran mulle kiven kovaa miten se tietää seurustelusta kaiken kun on katsonu Frendit sarjaa monesti. Tossa kohtaa en vaan tienny mitenpäin olisin ollu ku teki mieli räjähtää paskaseen nauruun päin naamaa.    Lue tuo teksti ajatuksella läpi. Siinä sinulle perusteluja. [/quote] P E R U S T E L E ihan omin sanoin, osaatko?

[/quote]

Kirjoitusasusi ja uskosi huuhaahan. Myös usko omaan älykkyyteen, vaikka kaikki näkevät ettei se pidä paikkaansa. Termi "paskainen nauru" ratkaisi tämä vaakakupin heilahduksen.

Siinä sinulle P E R U S T E L U

Vierailija
76/83 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:06"]

Tämä ketju näyttää olevan täynnä tyhmiä ihmisiä. Haukutaan toisia sen mitä keretään. Kiillotellaan omaa sädekehää ja kuvitellaan itse olevansa viisaimpia. Ei ole tyhmyyttä pukeutua tietyllä tavalla tai uskoa tiettyihin asioihin. Tyhmyyttä on arvostella jokaista suureen ääneen, jotka eivät tee kuten itse haluaisi jokaisen tekevän. Kyllä mäkin voisin tyhmänä pitää jokaista joka ei esim kuuntele Radio Rockia, pukeudu huppareihin ja kollareihin sekä tupakoi askia päivässä. Mut mulle tuo nyt on ihan sama miten kukakin päivänsä käyttää, miten pukeutuu ja mitä tekee. En ole tyhmä, koska en elä av-mammojen normien mukaisesti.

[/quote]

On hieman eri asia uskoa horoskooppeihin kuin valita vaatteekseen hupparia. Mutta tämänhän älykkäänä ihmisenä toki tiedostat.

Vierailija
77/83 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys ei ole kovin suuri ongelma ihmisissä verrattuna esim. itsekkyyteen, narsismiin ja sadismiin. Kaikkein viisaimmatkin meistä ovat lopulta aika tyhmiä, minkä huomaa kun miettii tieteen historiaa ja miten kauan monen asian tajuaminen on kestänyt. Ehkä tyhmyys onkin juuri sitä, ettei kykene näkemään omia rajojaan ja ajattelemaan out of the box.

Vierailija
78/83 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen debiilejä pari, jotka ovat täysholhottavia.

Vierailija
79/83 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:08"]

Lähihoitaja. Kävi lääkärillä, joka käski mieluummin polttaa tupakkaa kuin stressata lopettamisesta raskausaikana. Veteli siis tupakkaa koko raskautensa, mutta pitää silti itseään terveystiedossa(kin) lääkäreitä fiksumpana, koska "lääkärit ei tajua ihmisten kohtaamisesta ja käytännön työstä mitään". Juurikin hyvin yksinkertainen. Asiat on joko tai. Perusteeksi kelpaa hyvin tutun tai tutun tutun omakohtainen kokemus.

[/quote]

Ja taas, i rest my case.

Vierailija
80/83 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:48"]

Korkeasti koulutettu ystäväni luuli, että ruususuola tehdään ruusuista.

[/quote]

Olen tämän joskus aiemminkin sanonut ja sanon edelleen: tietämättömyys ei ole sama asia kuin tyhmyys. Osaamattomuus ei ole sama asia kuin tyhmyys. Kömpelyys ei ole sama asia kuin tyhmyys. Se, että ei ole älykäs jokaisella mahdollisella älykkyyden tasolla (esim. sosiaalinen älykkyys, matemaattinen, kielellinen jne, jne) ei tarkoita sitä, että henkilö olisi tyhmä.

[/quote]

Off topic, mutta ihminen joka käyttää joka asiassa "mutta olen sosiaalisesti älykäs" -puolustusta, on yleensä tyhmä...

[/quote]

...ja parturi-kampaajia tai lähihoitajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi