Vinkkejä ehkäisyyn epätoivoiselle
Heippa, onko kellään ideoita mitä ehkäisyä minun kannattaisi yrittää seuraavaksi? Epäonnea kun on tuntunut riittävän. Yhdistelmät pannassa aurallisen migreenin vuoksi, hormonikierukasta paha kohtutulehdus (sairaalassa kaksi viikkoa, sairaslomalla 1,5kk), cerazetesta järkyttäviä mielialan heittelyitä, toistuvaa migreeniä ja vuotoa 4kk putkeen ja kumi mennyt jo kerran rikki (jälkiehkäisypilleri on aivan oma lukunsa). Olen 22-vuotias perusterve nainen. Asun avoliitossa, mutta lapset eivät ole vielä ajankohtaisia, sillä opiskeluja on vielä paljon jäljellä ja suhde on kohtuullisen tuore. Mitä minun kannattaisi tehdä?
Kommentit (61)
Minä toivoisin saavani sterilisaation ja olenkin miettinyt että mahtaisiko sen saada yksityiseltä. Ikää kun on alle 30, yksi lapsi on, mutta lisää emme missään nimessä halua, koska tiedämme omat resurssimme. Mikään muu ehkäisy ei käy kuin kumi, tietyistä sairauksista johtuen, ja pelkään jatkuvasti että se hajoaa. Vaan onhan laissakin se kohta, että sterilisaation voi saada, jos muut mahdollisuudet ehkäistä ovat poikkeuksellisen huonot.
No kyllä saa. Ja kuparikierukoissakin kehitystyötä tehdään kokoajan. Lääkärit on niin medikalisoituneita, että ovat tarjoamassa aina jotain hormonivalmisteita. Ihan kuin meidän luonnollisessa hormonitoiminnassa olisi jotain vikaa. .?? Mulla on käytössä toinen Flexi-t 300, vaihdettiin pari kuukautta sitten uuteen. Eli kuudetta vuotta mennään kuparikierukalla. Ei mitään negatiivista sanottavaa tästä. Ko. Kierukasta on saatavilla pienempi malli synnyttämättömille ja isompi synnyttäneille. Novaa en suostunut kokeilemaan, kun siitä on olemassa vaan se isompi malli ja se on vanhemman mallinen kierukka kuin tämä Flexi. Mulla tää on toiminut tosi hyvin. Kivut ja vuodot riippuu ruokavaliosta ja liikunnan määrästä. Jos syön mitä sattuu, niin silloin on kipuja. Muullon ei.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:09"]Caya ehkäisykupu, netistä löytyy, iso suositus!
[/quote] mistä moisen oot löytäny? Mitään tietoa en googlettamalla saanu...
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:14"]
Minä toivoisin saavani sterilisaation ja olenkin miettinyt että mahtaisiko sen saada yksityiseltä. Ikää kun on alle 30, yksi lapsi on, mutta lisää emme missään nimessä halua, koska tiedämme omat resurssimme. Mikään muu ehkäisy ei käy kuin kumi, tietyistä sairauksista johtuen, ja pelkään jatkuvasti että se hajoaa. Vaan onhan laissakin se kohta, että sterilisaation voi saada, jos muut mahdollisuudet ehkäistä ovat poikkeuksellisen huonot.
[/quote] Jos on alle 30 ja vain 1 lapsi niin ei mitään jakoa steriin. Ja vaikka ne lainmukaiset ehdotkin täyttyisi, niin perkeleellisen tappelun saat siitä käydä lääkärissä. Tämä perustuu siis vain lähipiirin kokemuksiin, voi olla että jossain on vähän eri asenteen omaavia lääkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:32"]Miten te saatte niitä kumeja rikki? [/quote] Juttelin jonkin aikaa sitten kolmen ystäväni kanssa kondomeista. Meistä kolmella oli joskus hajonnut kumi... Ap
[/quote]
Vähän kyllä epäilen, että sitten on kumit olleet joko vanhoja tai säilytetty väärin. Tai vaihtoehtoisesti ollut miehelle liian pieni. Myös pitkillä kynsillä saattaa onnistua tekemään kumiin pienen reijän, joka sitten laajenee.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:14"]Minä toivoisin saavani sterilisaation ja olenkin miettinyt että mahtaisiko sen saada yksityiseltä. Ikää kun on alle 30, yksi lapsi on, mutta lisää emme missään nimessä halua, koska tiedämme omat resurssimme. Mikään muu ehkäisy ei käy kuin kumi, tietyistä sairauksista johtuen, ja pelkään jatkuvasti että se hajoaa. Vaan onhan laissakin se kohta, että sterilisaation voi saada, jos muut mahdollisuudet ehkäistä ovat poikkeuksellisen huonot.
[/quote]
Ei saa yksityiselläkään. Se kondoni käyt.siihen asti kun täytät 30 v. Minkä ikäinen mies on? Jos jo täyttänyt 30 v niin vasektomiaan.
Ehkäisyrengas? Mulla myös implantti, ei testattu mitään minipillereitä ensin.
Minäpä kävin tänään terveyskeskuksessa laitatuttamassa kuparikierukan, eli kyllä niitä vielä saa.
Otan kantaa tuohon kuparikierukka-keskusteluun: siis kyllähän kuparikierukan varmasti saa jos jaksaa sen eteen kunnolla taistella. Itse olen samankaltaisessa tilanteessa kuin ap, eli aurallisen migreenin takia en yhdistelmäehkäisyä enää voi (enkä haluaisikaan) syödä, minipillerit eivät sovi. Kävin YTHS:llä pyytämässä kuparikierukkaa ja eivät suostuneet. Periaatteesta kuulemma määräävät vain hormonikierukoita, mutta en tahdo hormonaalista ehkäisyä enää koska se ei minulle sovi, pelkkä keltarauhashormoni sopii vielä huonommin mitä yhdistelmäehkäisy. Minun tarvisi mitä ilmeisimmin asioida yksityisellä jos kuparisen mielin saada. Kortsuilla siis mennään toistaiseksi.
En tajua tuota YTHS:n hormonipropagandaa, siitä oli ylioppilaskunnan lehdessäkin kerran juttua.
Todella erikoisia väitteitä, ettei kuparikierukkaa muka enää saa. Kyllä saa ja jatkuvasti niitä laitetaan. Kysykääpäs uudelleen... Tietysti jotkut lääkärit eivät synnyttämättömille halua laittaa, mutta mitään oikeaa estettä asialle ei ole.
T. kätilö
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:08"]
Otan kantaa tuohon kuparikierukka-keskusteluun: siis kyllähän kuparikierukan varmasti saa jos jaksaa sen eteen kunnolla taistella. Itse olen samankaltaisessa tilanteessa kuin ap, eli aurallisen migreenin takia en yhdistelmäehkäisyä enää voi (enkä haluaisikaan) syödä, minipillerit eivät sovi. Kävin YTHS:llä pyytämässä kuparikierukkaa ja eivät suostuneet. Periaatteesta kuulemma määräävät vain hormonikierukoita, mutta en tahdo hormonaalista ehkäisyä enää koska se ei minulle sovi, pelkkä keltarauhashormoni sopii vielä huonommin mitä yhdistelmäehkäisy. Minun tarvisi mitä ilmeisimmin asioida yksityisellä jos kuparisen mielin saada. Kortsuilla siis mennään toistaiseksi.
En tajua tuota YTHS:n hormonipropagandaa, siitä oli ylioppilaskunnan lehdessäkin kerran juttua.
[/quote]
Kierukoiden osalta sinänsä ymmärrettävää, koska kuparikierukka ei ole niin luotettava kuin hormonikireukka. Lisäksi ei ehkäise kohdunulkoisia raskauksia.
No tässä toisenlainen kokemus kuparikierukasta: aivan järkyttävät vuodot jotka kesti 2 viikkoa. (en kestänyt kierukkaa kuin 4 kk:tta ja poistatin sen) En tiedä oliko nikkeliallergian syytä mutta kierukan poiston jälkeen papassa todettiin solumuutos jonka jälkeen siihen hoidot. Mutta kiva kun joillakin toimii.
[/quote]
Uskomatonta! Luulisi että terve nainen saa valita ehkäisynsä itse, jos suurempia lääketieteellisiä esteitä ei ole. Kuparikierukka on myös puolet halvempi kuin hormonikierukka, joten opiskelijoilla voi olla myös rahasta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:32"]Miten te saatte niitä kumeja rikki? [/quote] Juttelin jonkin aikaa sitten kolmen ystäväni kanssa kondomeista. Meistä kolmella oli joskus hajonnut kumi... Ap
[/quote]
Niin niin, mutta miten ihmeessä te sen teette? Monta vuotta ollut kumi käytössä ja kertaakaan se ei ole hajonnut.
[/quote]
Mäkään en ole ikinä saanut kumia rikki, vaikka monen kokoista vehjettä on tullut vastaan ja harrastan seksiä myös kuukupin sisällä ollessa. Huolellinen asettaminen on tärkeää, yhdellä kädellä ei saa kunnolla laitettua, eli toisella kädellä puristetaan ilmat orpokodista huolellisesti. Jos pimppi on kuiva, käytetään liukkaria, jottei kitka riko kondomia.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:47"]
[/quote]
Uskomatonta! Luulisi että terve nainen saa valita ehkäisynsä itse, jos suurempia lääketieteellisiä esteitä ei ole. Kuparikierukka on myös puolet halvempi kuin hormonikierukka, joten opiskelijoilla voi olla myös rahasta kiinni.
[/quote]
Ehkäisyä ei koskaan pitäisi valita rahan perusteella.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:47"]
[/quote]
[/quote]
Ehkäisyä ei koskaan pitäisi valita rahan perusteella.
[/quote]
Jotkut nyt joutuu sitä rahaakin hieman ajattelemaan.
Sori typo. Siis höpöhöpö piti kirjoittamani