Vinkkejä ehkäisyyn epätoivoiselle
Heippa, onko kellään ideoita mitä ehkäisyä minun kannattaisi yrittää seuraavaksi? Epäonnea kun on tuntunut riittävän. Yhdistelmät pannassa aurallisen migreenin vuoksi, hormonikierukasta paha kohtutulehdus (sairaalassa kaksi viikkoa, sairaslomalla 1,5kk), cerazetesta järkyttäviä mielialan heittelyitä, toistuvaa migreeniä ja vuotoa 4kk putkeen ja kumi mennyt jo kerran rikki (jälkiehkäisypilleri on aivan oma lukunsa). Olen 22-vuotias perusterve nainen. Asun avoliitossa, mutta lapset eivät ole vielä ajankohtaisia, sillä opiskeluja on vielä paljon jäljellä ja suhde on kohtuullisen tuore. Mitä minun kannattaisi tehdä?
Kommentit (61)
Kokeile minipipillereitä. Niissä on vain keltarauhashormonia. Mulle ne ovat toimineet, eikä ollut sivuvaikutuksia, toisin kuin yhdistelmäoillereissä. Muistelen, että sopivat migreeniä sairastavalle paremmin.
Ehkäisyimplantti.
terv. migreeni täälläkin, kuparikierukka putosi monta kertaa
Cerazette on minipilleri, yritetty on :(
-ap
Miten te saatte niitä kumeja rikki?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:27"]Ehkäisyimplantti.
terv. migreeni täälläkin, kuparikierukka putosi monta kertaa
[/quote]
Eikö ennen implanttia tyypilisesti koiteta juuri cerazettea "kokeilumielessä", sillä jos cerazette sopii, sopii myös implantti todennäköisemmin. Sama myös hormonikierukan kanssa. Tälläistä gyne selitti viime kerralla?
-ap
Selibaatti. Mihin seksiä tarvitsee, kun tuntuu tapauksessasi olevan vain haittaa?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:32"]Miten te saatte niitä kumeja rikki?
[/quote]
Juttelin jonkin aikaa sitten kolmen ystäväni kanssa kondomeista. Meistä kolmella oli joskus hajonnut kumi...
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:27"]Ehkäisyimplantti. terv. migreeni täälläkin, kuparikierukka putosi monta kertaa [/quote] Eikö ennen implanttia tyypilisesti koiteta juuri cerazettea "kokeilumielessä", sillä jos cerazette sopii, sopii myös implantti todennäköisemmin. Sama myös hormonikierukan kanssa. Tälläistä gyne selitti viime kerralla? -ap
[/quote]
joo noin minullekin kerrottiin eikä toiminut tuo cerazettea. Samallaista sähläämistä ollut täälläkin kuin ap_lla. Nyt minipillerit ja kumi. Olen tyytyväinen.
Miten te saatte niitä kumeja rikki?
[/quote] Meillä se on vaan poksahtanut. Varmaan jäänyt ilmaa sinne päähän.. Sen kyllä tuntee heti kun menee rikki.
Mikään ehkäisy ei ole 100% eli jos kerran/joskus kortsu hajoaa niin tuskin heti tulee raskaaksi varsinkin jos silloin ottaa jälkiehkäisypillerin ja kortsun kanssa voi käyttää jotain "ehkäisyvaahtoja ym lisäksi.
Kuparikierukka, ehkäisylaastari. ehkäisyruiske, ehkäisyrengas....
Pessaari+siittiöitä tappava aine.
Avauksestasi tuli taas mieleen että miksi ihmeessä suomessa ei enää myydä ehkäisypuikkoja, patentex ovalia nimittäin? Onko joku löytänyt niitä esim tallinnan apteekeista? Hyvä tuote mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:43"]Mikään ehkäisy ei ole 100% eli jos kerran/joskus kortsu hajoaa niin tuskin heti tulee raskaaksi varsinkin jos silloin ottaa jälkiehkäisypillerin ja kortsun kanssa voi käyttää jotain "ehkäisyvaahtoja ym lisäksi.
Kuparikierukka, ehkäisylaastari. ehkäisyruiske, ehkäisyrengas....
[/quote]
Aurallisen migreenin takia minulle ei anneta mitään yhdistelmäehkäisyä (pillerit, laastari, rengas jne). Kuparikierukka ei tuon edellisen kierukkahelvetin ja runsaiden kuukautisten takia ole vaihtoehto. Kumeilla nyt mennään, mutta olisi kiva löytää joku varmemmalta tuntuva ja helpompi ehkäisy. Tietysti kumit ovat pienempi paha aiempaan kehon hormonirääkkäykseen verrattuna
-ap
Kuparikierukka, toiminut loistavasti jo 3 vuotta! Ei mitään sivuoireita, ei raskautta. Ei ikinä enää hormoneita mulle :)
Ei tosin ole ehkäisyteholtaan ihan yhtä varma kuin hormonaaliset ehkäisyt, mutta kuitenkin kai kondomia varmempi, ja täysin vaivaton + lähes ilmainen.
seuraan., sama tilanne on ja tuskaa tuottaa. ja sama omalla siskolla.
Kuparikierukkaa ei enään edes saa! Se on aina hormoonikierukka nykyään.. Näin ainakin lääkäri kehu viikko sitten, kun asioista juteltiin... Eipä oikein mitään kunnon ehkäisyä varmaan ole, kuin tuo yllä mainittu ehkäisy tietokone, jos sivuvaikutuksilta haluaa välttyä. Tosin, sekään ei ole 100% niinkuin ei mikään muukaan. Jos ei halua vahingossakaan raskautua, ainoa keino on enään pitäytyminen... Valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:27"]Ehkäisyimplantti. terv. migreeni täälläkin, kuparikierukka putosi monta kertaa [/quote] Eikö ennen implanttia tyypilisesti koiteta juuri cerazettea "kokeilumielessä", sillä jos cerazette sopii, sopii myös implantti todennäköisemmin. Sama myös hormonikierukan kanssa. Tälläistä gyne selitti viime kerralla? -ap
[/quote]
Ei mulla ainakaan mitään kokeiltu, tuskin on niin vahva yhteys sopivuudella? Mutta kai se kuparikierukka on se toinen vaihtoehto, jos hormonitonta haet. Runsaat kuukautiset sitten saatat joutua kärsimään (mulla ei tosin muistaakseni vaikuttanut?). Mikä todennäköisyys olisi uudelle kohtutulehdukselle, eikö se olisi jo aika huonoa tuuria?
No kyllä varmasti saa! Mutkin yritettiin ylipuhua hormonikierukkaan, mutta kun pidin pääni ja sanoin, että haluan kuparikierukan, niin sen sain, ja ilmaiseksi vielä (julkiselta puolelta)! Ei runsastuttanut kuukautisia ainakaan mulla, ja toi sun aikaisempi kohtutulehdus oli varmaan huonoa tuuria. T. nro 17
Caya ehkäisykupu, netistä löytyy, iso suositus!
Typerää kun naisen pitää vaarantaa terveytensä ja henkinen hyvinvointinsa ehkäisyn vuoksi...