Teini "tehtaillu" itsestään lastensuojeluilmoituksen....
Eli meillä useampi lapsi. Sekä minun ed suhteesta että tästä. Kaikki nämä vuodet yksi lapsista vihannut uutta puolisoani. Nyt sitten tilanne käristynyt niin, että hän on tehnyt itsestään lastensuojeluilmoituksen. Uusi mieheni käyttäytyy kuulema häntä kohtaan väkivaltaisesti. Tämä EI pidä pätkääkään paikkaansa ja hänen vanhemmat sisaruksensa ovat aivan ymmällään. Myös nämä samassa taloudessa asuvat. Pienet "½-sisarukset" itkevät kun heidän isäänsä haukutaan (tätä tyttö). Tästä on tullut jo sellainen soppa, että meidän parisuhdekin on vaarassa. Mies toki mieli maassa kun häntä syytetään.
Tänne tulossa siis lastensuojelu. Kiva. Teini itse on nyt kauhuissaan koska hän kuulema luuli, että kun hän ilmoituksen tekee niin näin päästään samointein tästä miehestäni eroon. Hommasta tulikin "paljon" hankalampi kuin teini oli ajatellut.
Onneksi välit tytön isään on erittäin hyvät ja saan häneltä tukea. Mutta miten ihmeessä tästä voi selvitä ? Teen itse työtä lasten parissa ja hieno homma jos tämä vaikuttaa työhöni. Tekisi mieli pakata kassi ja jättää tämä kaikki tähän. Omat voimavarat tuon teinin kanssa on koetuksella. Tiedän, että hän on koko ikänsä (13v) ollut tod hyvä valehtelemaan, keksimään juttuja... Täällä kotona hän kulkee kännykkä kädessä ja nauhoittaa sanan sieltä ja toisen täältä. Käyttää niitä kuulema miestäni vastaan. Selän takana naureskelee ja haukkuu siskonsa poikaystävää. Kiusaa ½-sisaruksiaan.
Avoimesti kertoi, että aikoo mennä tekemään ilmoituksen. Teki sen tosiaankin. Nauru onkin nyt muuttunut totiseksi menoksi. Enää ei edes teiniä naurata. Niin ja olihan hän satuillut miten joutuu tekemään kotitöitä.. juu, joka toinen kk saattaa tuurilla vaihtaa lakanansa. EI tee sitten yhtään mitään. Huutaa ja nauraa meille. Nyt syytän itseäni, että en ole osannut kasvattaa ja olisi pitänyt olla tiukempi.
Itse olen melko lepsu, myönnän ja mieheni taas tiukempi. Tyttö tietty yrittää saada tästä rajojen asettajan pois. Mitä ihmettä teen ? En enää saa edes nukuttua :( Anteeksi sekava teksti, mutta tosiaan valvominen ja tämä tilanne on saanut tämän aikaan.
Kommentit (385)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:35"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:54"]
Vastauksia : Isällä ei halua ottaa tyttöä luokseen, eron tullessa tyttö oli 1v. Näillä, jotka olivat eron aikaan 3, 5 ja 7v ei ole mitään ongelmaa nykyisen miehen kanssa ja olen 100% varma, ettei mitään väkivaltaa ole. On väljemmät säännöt. Saa meikata, saa kutsua kavereita, annan vaikka kuun taivaalta, mutta sepä se. Mikään ei tunnu tytölle riittävän :(
Ne rajat, joita mieheni asettaa on nämä : EI saa puhua minulle epäkunnioittavasti, pitää totella äitiä, tehä kotitöitä. Kotityönä käy mm. tiskikoneen tyhjäys, imurointi.... Ei tuo kyllä ole koskaan edes vessaa pessyt. Eikä tehnyt kotitöitäkään. Tytön täytyy myös huolehtia koirastaan : käyttää pissalla, siivota huoneestaan koiranpentunsa kakat... Viikonloppuna saa valvoa niin pitkään kuin haluaa. Ei olla rajattu menoja ja kavereita saa aina kutsua myös yökylään ja vastakin oli 3 tyttöä yökylässä.
Mikään ei silti tosiaan riitä. Ollaan kuskattu ratsastamaan, ostettu harrastusvälineitä... silti sanoo, ettei saa mitään eikä arvosta mitä saa.
ap
[/quote]
kasvatat siitä hirmuista narsistiprinsessaa!!!
- annat kaiken mitä haluaa ==>> ei arvosta mitään
- saa valvoa miten haluaa ==>> ei rajoja, unirytmi sekaisin, ei arvosta aikuisia koska ei rajoja ja auktoriteettia
lapset itse asiassa kärsivät rajojen puutteesta!
- kuskaatte ja ostatte kaiken mitä pyytää ==>> ei arvosta mitään kun kaikki liian helppoa
siitä kasvaa karmaiseva vaativa prinsessa tuota menoa.
lapsille pitää pitää tiukkaa kuria/rajoja että kasvavat arvostamaan aikuisia. mikään ei tule elämässä helposti mutta tyttösi kasvaa luulemaan että kaikki tulee hänelle hopeatarjottimella ja mitään ei tartte tehdä.
itse myönnät ettet ole tiukka! siinä SUURIN ONGELMA.
t. m46
[/quote] Niinpä. Näinhän se on ja miksikö en ole aiemmin hakenut apua vaikka tämä on ollut nähtävissä ? Koska en ole "ilennyt". Olen yrittänyt tehdä kaiken, siis ihan kaiken, jotta tytöllä olisi hyvä olla. Ettei hän joutuisi kokemaan pettymyksiä tai tekemään jotain vasten tahtoaan. Tämä jos mikä on minusta ollut AINA lastensuojeluasia. Vähän kuin lapsen heitteillejättö tämä rajattomuus ja vapaakasvatus... Silti olen sitä itse toteuttanut koko ajan. Olen luullut tekeväni oikein. Nyt on se stoppi. Nyt on pakko myöntää, että MINÄ olen ollut hirvittävän väärässä. Tästä on saanut kärsiä mies, sisarukset ja etenkin tyttö itse. Jos tyttö on jättänyt sovitut hommat tekemättä niin siitä ei ole seurannut mitään. No se netti ja sitäkään ei järjestelmällisesti. Teinimme on lahjakas tyttö ja todella fiksu. Monet kerrat hän on vuodattanut krokotiilin kyyneleitä jos isäpuoli on vaatinut tytöltä velvollisuuksien noudattamista. Minä hellyn ja lepyttelen häntä. Tyttö tietää tasan heikot kohtani ja käyttää niitä. Minä olen sallinut sen. Olen ollut jopa vihainen miehelleni kun hän vaatii tyttöä osallistumaan. Melko hankalassa asemassa siis hänkin ollut. Tarvitsen ohjausta ja tukea vanhemmuuteen. Sitä aion hakea ja korjata tilanteen mitä nyt korjattavissa on. Tilanne on paisunut sietämättömäksi meille kaikille ja nyt on aika kohdata todellisuus ap [/quote]
Että narsistiprinsessa? Ei kuulosta mitenkään vapaalta kasvatukselta. Tai rajattomuudelta. Lähinnä rakkaudettomuudelta ja turvattomuudelta. Narsistiksi ei myöskään kasveta rajattomuudessa vaan rakkaudettomuudessa. Ap:n tytär ei varmasti ole mikään tuleva narsisti, vaan reagoi ihan tavallisen teinin tapaan. Ilmaisee pahaa oloaan. Kokeilee rajojaan.
Ei kovilla otteilla saa mitään hyvää tulosta, vaan pitää löytää turvallinen ilmapiiri. Tietenkin jokainen tekee osansa, muttei siihen tarvita kovistelua. Joskus on vaikeeta olla antamatta periksi, vaikka tietää että ei saisi antaa periksi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:40"]
ihan ihme ketju! teiniä ei saisi puolustaa vaan käsketään pois ketjusta. toiset taas pistäisi teinin lastenkotiin rajoja oppimaan, tai ottaisi kotona kaikki pois ja töitä tekemään. tästähän vasta soppa syntyisi! juu, rajat on oltava ja teoista seuraamukset mutta järjellä. kukaan ei ajattele, ettei teini turhaan kapinoi. jokin syy siihen on oltava. saako teini sitä rakkautta niin kuin ap väittää, ja vaikka heillä puhutaan kuunnellaanko ihan oikeasti. uskon teinin tehneen ilmoituksen juuri siksi, että tulisi kerrankin kuulluksi. ja ihan oikeasti, miksi teinin kapinointi kohdistuu isäpuoleen? jokin syy on siihenkin oltava.
[/quote]
On syy ; minä lellin ja isäpuoli vaatii osallistumaan SOVITTUIHIN (tytöt jakaneet kotityönsä itse) tehtäviin. Minuun tehoaa kyyneleet ja vapautan tytön tehtävistä. Mies taas VALVOO että tehtävät tehdään ja tokihan hän on ikävä. Tyttö on itse näin kertonut, että kun tuo isäpuoli saadaan pois niin sitten ei tarvitse tehdä mitään.
Mutta en sellaisesta tilanteesta selviä koskaan....
ap
122 jatkaa vielä, tyttö nyt täsi-ikäinen ja narsistinpiirteet vahvasti.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:45"]
Hei, meillä oli sama tilanne kun tytär teini(prinsessa). Tyttö saanut aina kaiken, mitä on halunnut.
Käytös tosi epäkunnioitettavaa, kotitöitä teki joskus, omasta vapaasta tahdosta, en ikinää pyytänyt että olisi tehnyt. Rahaa sai kuukaudessa 120e ja minä ostin siihen päälle kaikki merkkivaatteet mitä tyttö halusi.
lisäksi tytön huonen oli viimeisenpäälle varusteltu, oli taulutv, pleikka läppäri, piano ym ym
Tyttö kertoi lastensuojelulle että häntä kohdellaan huonosti, tyttö lähti sijoitukseen ja 2päivän päästä soitti itkien että haluaa takaisin kotia. Mutta eihän se asia noin mee, mitä prinsessa luuli. Pääsi kyllä nopesti takaisin kotiin. Siitä alkoi meidän lastensuojelun asiakkuus.
[/quote]
Hei ! Oletteko vielä "asiakkaana" ? Pystytkö kertomaan tarkemmin miten asiat eteni ?
ap
Hei, nyt vain apua hakemaan. Varmasti on paljon tehtävissä kun tekstistäsi oikein huokuu, että olet valmis ottamaan avun vastaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:44"]
Sääliksi käy tyttöparka. Ei ole missään omaa kotia ja on vielä aivan lapsi.
[/quote]
häh ? mistäs tän repäisit ? Oma koti on tässä ja oma äiti. Kerran kuussa isänsä luona.
ap
[/quote]
Onko se tytön koti vai onko se isäpuolen koti jossa tytön sallitaan oleilla palkintona täydellisestä käytöksestä? Niillä on eroa.
[/quote]
Minusta näyttää samalta. Näyttää myös, että tytöltä on vaadittu paljonkin kotitöitä ja rajoitettu melko paljon. Hän on sopiva syntipukki perheelle. Hyvä, että on uskaltanut ilmaista huolensa
[/quote]
Paljon? 13v 2*astis, omahuone ja koiranpennun pissitys
Meillä 13 ja 10 vuotiaat hoitavat omat huoneet, imuroivat keittiön ja eteisen, huolehtivat omat vaatteet pyykkiin ja wc:n pesua on kummallakin pari kertaa viikkoon, siivouspäivänä (perjantaina) siivotaan yhdessä, pyyhitään pölyjä, moppaillaan ja illalla leivotaan ja kokkaillaan.
Asiakkuus loppui, kun tyttö täytti 18v. Kovaa vääntö on ollut. Uskoivat kaikki mitä tytär sanoi. Sain melkein vuoden taistella että uskoivat minua. Käskivät minun hakea apua, katsoivat että minulla on ongelmia, eipä siinä auttanut muuta kun mennä päälääkärille. Tein kaiken mitä "vaativat". Pelkäsin että menetän tyttäreni.
Kyllähän tuo tyttö uhkaili vvälillä että soittaa meidän sosiaalityöntekijälle ja kertoo kuinka paska äiti mä olen.
Rankka on ollut mutta onneksi ohi. Lastensuojelu tulee ihan varmasti teille kotikäynnille ja haastattelee muita lapsia ja tietysti nallekortit mukana.
http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/narsistisen_persoonallisuushairi/
Olen todellakin kasvattamassa teinistä narsistia... Tuon kun luin niin muistui mieleeni tyttären sanat : en tee mitään mistä en hyödy. Ja kun mieheni pyytää tytärtä tekemään kotityöt niin tämäpä kysyy ekana mitä hän siitä hyötyy :( Voi hyvänen aika !
Olen todellakin ylihuolehtivainen. Minulle on tärkeintä, että lapset voivat hyvin. Nythän asia ei todellisuudessa olekaan niin... Tästä tulee vielä iso vyyhti selvitettäväksi....
ap
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:57"]
Asiakkuus loppui, kun tyttö täytti 18v. Kovaa vääntö on ollut. Uskoivat kaikki mitä tytär sanoi. Sain melkein vuoden taistella että uskoivat minua. Käskivät minun hakea apua, katsoivat että minulla on ongelmia, eipä siinä auttanut muuta kun mennä päälääkärille. Tein kaiken mitä "vaativat". Pelkäsin että menetän tyttäreni.
Kyllähän tuo tyttö uhkaili vvälillä että soittaa meidän sosiaalityöntekijälle ja kertoo kuinka paska äiti mä olen.
Rankka on ollut mutta onneksi ohi. Lastensuojelu tulee ihan varmasti teille kotikäynnille ja haastattelee muita lapsia ja tietysti nallekortit mukana.
[/quote]
Nallekortit ? Mitäs ne on ? Kyllä. Olen vannottanut, että kaikkien pitää olla paikalla ja onneksi näin lupailivat tehdä... Mutta ilman muuta ovat tervetulleita meille !
ap
Onko se nyt ihmekkään, että tytär käyttäytyy tuolla tavoin. Äiti todella lepsu, ja mies tiukempi. Siksihän hän haluaa miehen pois, kun ei sitten kukaan käskytä tytärtäsi. Pääsee elelee prinsensaa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:44"]
Juu, olen "ammattikasvattaja" noin työkseni jos töissä olisin. Osaan kyllä asettaa "vieraille" lapsille rajat ja kasvattaa muita, mutta en näköjään omaani...
Enkä allekirjoita sitä, että tytär on hirveä ja ansaitsee lastenkodin tms. Nämä jätän huomiotta.
Hän käyttää valtaa kaikin keinoin. En voi julkisesti edes kertoa mitä keinoja hänellä on. Pysyttelen mahd anonyyminä. Mutta oveluuden kautta sitä valtaakin löytyy. Hän on taitava myös kiristämään : ellemme mukaudu tytön toiveisiin hän ilmoittaa lastensuojeluun. Tätä uhkailua on ollut meillä jo vuosia... Jotenkin tämä kaikki on kääntynyt minua vastaan... Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta väärällä tavalla.
Tuo ajatus narsismista kuulosti kauhealle. Mutta tosiasioita, jotka pitää NYT kohdata.
ap
[/quote]
Siis oikeasti, sinä pelkäät teiniä ja lastensuojelu on tainen kauhistus, miksi ihmeessä pelkäät noita kahta noin hirveästi. Seuraavan kerran kun teini uhkaa ilmoittaa asioista sinne sun tänne, sanot vain että ihan sama. Siinäpä ilmoitat.
Kun itkee ja kirkuu sanot että elämä on ja jatkat puuhiasi.
Kiellät kiusaamasta sisaruksia, ja kerrot myös näistä ongelmista ulkopuolelle. Nuo nuoremmat sisaruksethan kärsii siitä että yksi saa terrorisoida heitä, kiusata ja kiduttaa. Hekin voi tehdä lastensuojeluilmon isosta siskostaan, kuinkas sitten ollaan.
Ja kaikki iphonet yms, ei niitä tarvita jos ei niitä ansaita. Ja nuorella käytös on ansainta keino.
Ja tietokone pois teinin huoneesta, vie sen vaikka olohuoneeseen, missä jokainen näkee mitä tietokoneella tehdään
Ne kyselevät lapsilta korttien kautta asioita , saavat niiden kautta selville että onko sotkuista, tappelua, huolenpitoa ymym . Ja käytäntö on että äiti eikä isä saa olla samassa huoneessa. Vaan lapsi kerralaan ne tekvät ne "testit". Sitten niillä voi olla kuvia paperilla ja ne kyselee kuka tekee toin asian ja meidän nuorinmaiselta joka oli silloin 8V. kysyttin myös että onko ikinä nähnyt ketään juovuksissa.
Kiinnittävät myös huomiota että onko lapsilla omaa "tilaa" ja omia tavaroita.
Kerran kuukaudessa kotikäynti meillä oli.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:56"]Fiksu tyttö, osaa hakea itselleen apua. Kukaan ei tekisi noin (usko pois, olin oikea kriminaali teininä) ellei olisi pakko.
[/quote]
Ei pahalla, muttet näytä tietävän nykynuorista paskaakaan. Mun laitoksessa oli aikanaan tyttö, joka muutti laitokseen rangaistaakseen siitä, ettei uusi isäpuoli ostanut tälle tytölle satojen eurojen iPhonea. Väitti isäpuolen kiusaavan ja pahoinpitelevän häntä ohjaajille ja sossuille, mutta meille naureskeli, miten puhuu paskaa sossuille ja ohjaajille. No, tytön äiti osti sen iPhonen ja sijoitus purettiin, koska "saivat korjattua välit isäpuolen kanssa". Ja näitä tapauksia on monia...
t. laitosnuori
Kyllä teinit on vaikeita. Voimia sinulle AP.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:56"]Fiksu tyttö, osaa hakea itselleen apua. Kukaan ei tekisi noin (usko pois, olin oikea kriminaali teininä) ellei olisi pakko. [/quote] Ei pahalla, muttet näytä tietävän nykynuorista paskaakaan. Mun laitoksessa oli aikanaan tyttö, joka muutti laitokseen rangaistaakseen siitä, ettei uusi isäpuoli ostanut tälle tytölle satojen eurojen iPhonea. Väitti isäpuolen kiusaavan ja pahoinpitelevän häntä ohjaajille ja sossuille, mutta meille naureskeli, miten puhuu paskaa sossuille ja ohjaajille. No, tytön äiti osti sen iPhonen ja sijoitus purettiin, koska "saivat korjattua välit isäpuolen kanssa". Ja näitä tapauksia on monia... t. laitosnuori
[/quote]
Toi on totta, nuorten kanssa tekemisissä oon paljon ja osa nuoristo tekee vanhemmistaan ilmoituksia ihan kostomielessä, kun eivät saa sitä tai tätä. Nauravat sitten itsekseen kun vanhemmat saadaan hyppäämään oman tahdon mukaan. Ja mitä näistä ihmisistä tulee aikuisena, narsisteja.
Hyv ap, oletko lukenut Thomas Gordonin (Tohtori, psykologi) kirjoittaman kirjan Toimiva perhe? Jos et ole niin suosittelen. Kirjassa opetetaan vanhemmille tehokasta vuorovaikutusta ja neuvotaan kuinka perheen ihmissuhteet saadaan toimimaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:01"]
http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/narsistisen_persoonallisuushairi/
Olen todellakin kasvattamassa teinistä narsistia... Tuon kun luin niin muistui mieleeni tyttären sanat : en tee mitään mistä en hyödy. Ja kun mieheni pyytää tytärtä tekemään kotityöt niin tämäpä kysyy ekana mitä hän siitä hyötyy :( Voi hyvänen aika !
Olen todellakin ylihuolehtivainen. Minulle on tärkeintä, että lapset voivat hyvin. Nythän asia ei todellisuudessa olekaan niin... Tästä tulee vielä iso vyyhti selvitettäväksi....
ap
[/quote]
No hei haloo, et varmasti ole kasvattamassa narsistia. Narsismin kehittyminen vaatii kyllä ihan toisenlaisia olosuhteita, joissa avainsana on rankka laiminlyönti ja äärettömän suuri turvattomuus. En millään usko että tässä on sellaisesta kyse. Se että tyttö on saanut liikaa omaa tahtoaan läpi ei tee hänestä narsistia, lähinnä hemmotellut ja itsekään. Narsimi-sanaa heitellään ihan liian kevyesti ymmärtämättä termin todellista merkitystä.
Googleta nallekortit niin löydät niistä tietoa..
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:15"]
Ne kyselevät lapsilta korttien kautta asioita , saavat niiden kautta selville että onko sotkuista, tappelua, huolenpitoa ymym . Ja käytäntö on että äiti eikä isä saa olla samassa huoneessa. Vaan lapsi kerralaan ne tekvät ne "testit". Sitten niillä voi olla kuvia paperilla ja ne kyselee kuka tekee toin asian ja meidän nuorinmaiselta joka oli silloin 8V. kysyttin myös että onko ikinä nähnyt ketään juovuksissa.
Kiinnittävät myös huomiota että onko lapsilla omaa "tilaa" ja omia tavaroita.
Kerran kuukaudessa kotikäynti meillä oli.
[/quote]
No juu :D Kortit kertovat. Mitenkähän herkästi uskovat noihin ? Meidän nuorin myös 8v ja erityislapsi. Hän nyt kertoo mitä kertoo, omalla tavallaan. Mitenköhän vanhoihin lapsiin käyttävät ? Tytön isosiskoihin ?
ap
Hei, meillä oli sama tilanne kun tytär teini(prinsessa). Tyttö saanut aina kaiken, mitä on halunnut.
Käytös tosi epäkunnioitettavaa, kotitöitä teki joskus, omasta vapaasta tahdosta, en ikinää pyytänyt että olisi tehnyt. Rahaa sai kuukaudessa 120e ja minä ostin siihen päälle kaikki merkkivaatteet mitä tyttö halusi.
lisäksi tytön huonen oli viimeisenpäälle varusteltu, oli taulutv, pleikka läppäri, piano ym ym
Tyttö kertoi lastensuojelulle että häntä kohdellaan huonosti, tyttö lähti sijoitukseen ja 2päivän päästä soitti itkien että haluaa takaisin kotia. Mutta eihän se asia noin mee, mitä prinsessa luuli. Pääsi kyllä nopesti takaisin kotiin. Siitä alkoi meidän lastensuojelun asiakkuus.