Teini "tehtaillu" itsestään lastensuojeluilmoituksen....
Eli meillä useampi lapsi. Sekä minun ed suhteesta että tästä. Kaikki nämä vuodet yksi lapsista vihannut uutta puolisoani. Nyt sitten tilanne käristynyt niin, että hän on tehnyt itsestään lastensuojeluilmoituksen. Uusi mieheni käyttäytyy kuulema häntä kohtaan väkivaltaisesti. Tämä EI pidä pätkääkään paikkaansa ja hänen vanhemmat sisaruksensa ovat aivan ymmällään. Myös nämä samassa taloudessa asuvat. Pienet "½-sisarukset" itkevät kun heidän isäänsä haukutaan (tätä tyttö). Tästä on tullut jo sellainen soppa, että meidän parisuhdekin on vaarassa. Mies toki mieli maassa kun häntä syytetään.
Tänne tulossa siis lastensuojelu. Kiva. Teini itse on nyt kauhuissaan koska hän kuulema luuli, että kun hän ilmoituksen tekee niin näin päästään samointein tästä miehestäni eroon. Hommasta tulikin "paljon" hankalampi kuin teini oli ajatellut.
Onneksi välit tytön isään on erittäin hyvät ja saan häneltä tukea. Mutta miten ihmeessä tästä voi selvitä ? Teen itse työtä lasten parissa ja hieno homma jos tämä vaikuttaa työhöni. Tekisi mieli pakata kassi ja jättää tämä kaikki tähän. Omat voimavarat tuon teinin kanssa on koetuksella. Tiedän, että hän on koko ikänsä (13v) ollut tod hyvä valehtelemaan, keksimään juttuja... Täällä kotona hän kulkee kännykkä kädessä ja nauhoittaa sanan sieltä ja toisen täältä. Käyttää niitä kuulema miestäni vastaan. Selän takana naureskelee ja haukkuu siskonsa poikaystävää. Kiusaa ½-sisaruksiaan.
Avoimesti kertoi, että aikoo mennä tekemään ilmoituksen. Teki sen tosiaankin. Nauru onkin nyt muuttunut totiseksi menoksi. Enää ei edes teiniä naurata. Niin ja olihan hän satuillut miten joutuu tekemään kotitöitä.. juu, joka toinen kk saattaa tuurilla vaihtaa lakanansa. EI tee sitten yhtään mitään. Huutaa ja nauraa meille. Nyt syytän itseäni, että en ole osannut kasvattaa ja olisi pitänyt olla tiukempi.
Itse olen melko lepsu, myönnän ja mieheni taas tiukempi. Tyttö tietty yrittää saada tästä rajojen asettajan pois. Mitä ihmettä teen ? En enää saa edes nukuttua :( Anteeksi sekava teksti, mutta tosiaan valvominen ja tämä tilanne on saanut tämän aikaan.
Kommentit (385)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:59"]
[quote author="AV Mamma" time="23.01.2015 klo 11:54"]
En ihan ymmärrä miksi ap valehteli lasten määrästä?
[/quote]
Mä valehtelen aina jotain tällaisia ettei tunnistettaisi. Lasten määriä ja sukupuolia, vähän ikää ja niin edelleen. Ei vättämättä pysy aina valheet ojennuksessa. Tietysti en oleellisessa sisällössä valehtele jos jostain omasta herkästä asiasta puhun.
[/quote]
Juurikin näin :) Sisältö on kuitenkin 100% rehellisesti kerrottu. Ei kannata takertua noihin "epäoleellisuuksiin" vaan yrittää löytää varsinainen asia.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:05"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:01"]
http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/narsistisen_persoonallisuushairi/
Olen todellakin kasvattamassa teinistä narsistia... Tuon kun luin niin muistui mieleeni tyttären sanat : en tee mitään mistä en hyödy. Ja kun mieheni pyytää tytärtä tekemään kotityöt niin tämäpä kysyy ekana mitä hän siitä hyötyy :( Voi hyvänen aika !
Olen todellakin ylihuolehtivainen. Minulle on tärkeintä, että lapset voivat hyvin. Nythän asia ei todellisuudessa olekaan niin... Tästä tulee vielä iso vyyhti selvitettäväksi....
ap
[/quote]
Tää on kaiken pahin juttu. Tytär ei ole pelkästään perheen syntipukki. Nyt hnä on vielä narsisti. Oikein klassinen tapaus, yhdestä tehdään paha ja sairas
[/quote]
Luin tän ketjun läpi ja toi on aika selvä tapaus munkin mielestä.
Ap tai sen mies on se narsisti, tyttö on perheen syntipukki.
Katsokaa huviksenne te, jotka menitte mukaan ap. juttuun syyttelemään tyttöä, miten helposti narsistit saavat ihmiset mukaan syyttämään lasta, ja asettamaan sen syntipukiksi.
Tuon takia sukulaisetkin menevät mukaan yleensä tuohon.
Ap. tulee yrittämään viranomaistenkin kautta tuota tyttöä syntipukiksi. Toivon, että tyttö pääsee teistä eroon, ja tietäen miten paljon isä- ja äitipuolet vihaavat niitä lapsipuoliaan on erittäin todennäköistä, että miehesi on ap ollut oikeasti asiaton tyttöä kohtaan, ja siihen on termikin (gaslighting) miten tytölle yritetään vakuutella tämän olevan sekaisin, eikä mitään ole tapahtunut (koska se ei ole mahdollista).
[/quote]
Tässä on kuvio narsiti vanhemmat ja kultaiset lapset, sitten on se syntipukki "hylkiö" tässä tapauksessa tuo teini.
Huuuuuuhh tätä vanhempien itsekkyyttä. Jos lapsi ei hyväksy uutta kumppania, niin sitten erotaan. Lapsenko pitäisi asua samassa kodissa vihaamansa ihmisen kanssa ja vanhempi valitsee oman mielihyvänsä ennemmin kuin lapsen? Ap:n tapauksessa homma on jo sohlattu huolella kun on uudet yhteiset lapsetkin, ei voi noin vain heittää miestä ulos. Parasta olisi jos edes uusi perhe pysyisi koossa, mutta teiniä se ratkaisu ei tyydytä. Aika vaikeaa on. Miehen pitää nyt löysätä otetta ja lopettaa teinin komentelu, pitää matalaa profiilia. Muutoin teini vaan alkaa vihaamaan entistä enemmän.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:54"]
Huuuuuuhh tätä vanhempien itsekkyyttä. Jos lapsi ei hyväksy uutta kumppania, niin sitten erotaan. Lapsenko pitäisi asua samassa kodissa vihaamansa ihmisen kanssa ja vanhempi valitsee oman mielihyvänsä ennemmin kuin lapsen? Ap:n tapauksessa homma on jo sohlattu huolella kun on uudet yhteiset lapsetkin, ei voi noin vain heittää miestä ulos. Parasta olisi jos edes uusi perhe pysyisi koossa, mutta teiniä se ratkaisu ei tyydytä. Aika vaikeaa on. Miehen pitää nyt löysätä otetta ja lopettaa teinin komentelu, pitää matalaa profiilia. Muutoin teini vaan alkaa vihaamaan entistä enemmän.
[/quote]
Joo, eli kun lapsi sanoo että isipuoli on tyhmä niin pihalle vaan?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:56"]
[/quote]
[/quote]
Jos ei kemiat kohtaa, niin ulos vaan. Voi jonkun aikaa seurailla tilannetta, mutta jos viha vaan säilyy tai kasvaa, niin homma on sitten sillä selvä. Pikkulapset varmaan hyväksyvät helpommin uudet kumppanit, mutta teiniä ei siihen voi pakottaa jos hän ei halua.
Sillä onko miljoona koiranpetua ja ponia ja lupa kutsua kavereita yökylään, ei ole mitään hyötyä tai merkitystä jos tunnepuoli on "epäkunnossa". Puhu tytöllesi ja näytä että välität, alkaa olla liikaa näitä vanhempia ja perheitä joilla on kaikki muu mutta ei läheistä yhteyttä.
tule ihan vihaiseksi, jos ura, miesystävä ja oma elämä on tärkeämpi niin miksi ihmeessä hankit lapsia.
toivon kaikkea hyvää tytölles ja että tilanteenne korjantuu..
Tosi outoja kommentteja täällä.
Ap, olet liian lepsu. Lapsi ei päätä, kuka on SUN miehesi. Nyt on se hetki, että otat kovemmat keinot esiin ja asetat lapselle selvät rajat. Tiedän toisiakin valehtelijateinitapauksia, oikein fiksuja ja ovelia ovat ikäisikseen. Rajat heillekin tarvii vetää.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:18"]
[/quote]
[/quote]
Jos ei kemiat kohtaa, niin ulos vaan. Voi jonkun aikaa seurailla tilannetta, mutta jos viha vaan säilyy tai kasvaa, niin homma on sitten sillä selvä. Pikkulapset varmaan hyväksyvät helpommin uudet kumppanit, mutta teiniä ei siihen voi pakottaa jos hän ei halua.
[/quote]
En ole koskaan nähnyt tilannetta jossa vanhempi huomioisi teinin toiveen jollei uusi kumppani ole sitten tehnyt jotain väärää. Lasten on ollut perinteisesti pakko alistua. Kiinnostaisi kuulla onko oikeasti olemassa äitejä ja isiä jotka eivät teinin toiveesta ota uutta siippaa asumaan saman katon alle tai jos lasta ei miellytä, niin käskevät kumppanin muuttaa pois.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No enpä ollut silloin reilu 10v sitten selvännäkijä ! Teini oli siis 1v8kk kun tapasin tämän miehen. Silloin ei ollut tietoakaan tulevasta. Että pitäisikö tässä sitten niinkuin erota kun juuri nyt asiat ovat näin ? Minun toimintamalli on toisenlainen. Ekana yritetään avata solmukohdat ja ottaa jokaisen ääni kuuluville. Tapanani EI ole lempata ketään ulos kodistaan ihan tuosta vain. Onko teillä ? Jos teille tulisi vastaavanlaisia ongelmia niin eikun ukko ulos ?
Kun erosimme edellisen kanssa olisihan se ollut helppoa vain nakata miehen tavarat ulos. Sanoa, että jos nyt menee niin ei ikinä näe lapsiaan, kiristää yms. Saada kunnon kohtaus ja lakaista kaikki maton alle. Olen onnellinen, että näin ei tapahtunut. Otimme tuolloin aikalisän ja kun eroaie oli miehen puolelta ilmassa istuimme alas ja puhuimme. Puhuimme puhumasta päästyämme ja päädyimme käymään perheasiain neuvottelukeskuksessa molemmat erikseen ja taisi joku käynti olla yhteinenkin.
Vaikka ero oli jo selvä niin meistä tuntui oikealle jo ihan lastenkin takia saada tilanne johonkin malliin. Hyvissä väleissä siis olemme edelleen ja ystävinä jatkamme. Hän on erinomainen isä, vaikka rajoja ja sääntöjä ei olekaan. Tytöille hän on ainut oikea isä.
En siis mitään isää lapsilleni ollut ottamassakaan. Mutta jo se, että asumme samankaton alla vaatii kyllä molempien vanhempien panostusta. Eroa en koskaan kadu. Itsekin nuorena suunnittelin etten koskaan eroa. Asumme onnellisena yhdessä ja kaikki on yhtä vaaleanpunaista unelmaa... Näin ei käynyt ja näillä eväillä jatkamme. Tarkoitus on jatkaa tällä kokoonpanolla ja saada todellakin tämä perhe toimivaksi.
Nyt tietty aletaan ruotimaan miten korostan omaa erinomaisuuttani ja tapaani hoitaa asioita. En ole erinomainen, en täydellistä lähelläkään eikä minusta koskaan täydellistä tule ! Sen olen jo hyväksynyt. Kerroinpa vaan miten minulla on tapana hoitaa asioita, ottaa kaikki huomioon. MYÖS NE LAPSET ja lapsia ensisijaisesti ajattelin, heidän oikeuttaan isäänsä.
Vaikka aikoinaan isänsä halusi erota minusta niin lapsistahan hän ei ole koskaan eronnut. Se suhde jatkuu.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:45"]
Sillä onko miljoona koiranpetua ja ponia ja lupa kutsua kavereita yökylään, ei ole mitään hyötyä tai merkitystä jos tunnepuoli on "epäkunnossa". Puhu tytöllesi ja näytä että välität, alkaa olla liikaa näitä vanhempia ja perheitä joilla on kaikki muu mutta ei läheistä yhteyttä.
tule ihan vihaiseksi, jos ura, miesystävä ja oma elämä on tärkeämpi niin miksi ihmeessä hankit lapsia.
toivon kaikkea hyvää tytölles ja että tilanteenne korjantuu..
[/quote]
Mmm... ura ? :D Olen ollut kotona erinäisten syiden takia yli 20v. Ammatiltani olen "kasvattaja". Kotona olen tehnyt näitä "kasvattajan" töitä vuosia sitten.... Oma elämä ? Onko se jtn syötävää ? Äläkkä huoli... sääli ei nyt auta ketään mihinkään !
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:55"]
Tosi outoja kommentteja täällä.
Ap, olet liian lepsu. Lapsi ei päätä, kuka on SUN miehesi. Nyt on se hetki, että otat kovemmat keinot esiin ja asetat lapselle selvät rajat. Tiedän toisiakin valehtelijateinitapauksia, oikein fiksuja ja ovelia ovat ikäisikseen. Rajat heillekin tarvii vetää.
[/quote]
Olen, sitä en kiellä. Enkä sanoisi, että tämä on tytön "syytä". Itsehän olen kaiken mahdollistanut olemalla selkärangaton. En usko että kovat otteet tekevät mitään positiivista. Tarvitaan enemmän korvia kuuntelemaan ja suita puhumaan. Eli meidän pitää kuunnella tyttöä ja tytön sitten MYÖS minua.
ap
lainkaan nyt puuttumatta tähän ap. perheen elämään. ihan yleisesti mä ihmettelen näitä vastauksia kun moni sanonut, lapsi tai teini ei määrää kenen kanssa äiti menee avoliittoon. ihanko oikeasti te itse pakotettuna mieluusti asuisitte henkilön kanssa, jonka kanssa kemiat ei vaan kohtaa ettekä häntä hyväksy. pysyisittekö iloisina ja hyväntuulisina,
tai edes mieleltään terveinä jos siihen pakotettaisiin? niinpä! miksi sitten lapsen pitää se vaan hyväksyä?
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, joten vointulla samoja neuvoja. Jos teini käyttäytyy typerästi, voi vanhemmat katsoa peiliin. Miten ero lapsesi isästä on aikanaan hoidettu? Onko siitä jäänyt traumoja lapselle, vaikka nyt olet kertomasi mukaan eksän kanssa väleissä.
kerroit että olet lepsumpi ja nyk miehesi tiukempi. Käytökselläsi saat aikaan lapselle hyvä-paha-asetelman, jolla pahennat hänen tunteitaan isä-puoltaan kohtaan. Sinun tulisi vetää yhtä köyttä miehesi kanssa lastenkasvatusasioissa. Miten on yhteiset pelisäännöt nuoren oman isän kanssa? Onko niissäkin eroa.
jollakin tavalla lapsesi kokee tulleensa syrjäytetyksi taholtasi ja hän purkaa kiukkunsa syrjäyttäjään, sinun nykyiseen mieheesi.
lastensuojelu tulee tekemään nuorellesi lastensuojelutarpeen arvioinnin ja tuskin nuorta tullaan sijoittamaan, jos teillä on kaikki hyvin. Tuskin välttämättä otetaan edes ls-asiakkuuteen. Teille saatetaan tarjota avuksi esim. Perhetyötä vuorovaikutusongelmien ratkaisemiseen tai perheneuvolaa.
Mun käy sääliksi näitä lapsia jotka joutuu jakamaan kotinsa inhoamansa ihmisen kanssa siksi että vanhempi on sattunut ihmisen puolisokseen valitsemaan. Lapsi ei voi vaikuttaa vanhempiensa kumppanivalintoihin mutta joutuu ne kestämään ja vanhempi, kuten ap, sitten vaan itkee parisuhteensa kohtaloa kun tulee ongelmatilanne. Empatiani teinille.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No enpä ollut silloin reilu 10v sitten selvännäkijä ! Teini oli siis 1v8kk kun tapasin tämän miehen. Silloin ei ollut tietoakaan tulevasta. Että pitäisikö tässä sitten niinkuin erota kun juuri nyt asiat ovat näin ? Minun toimintamalli on toisenlainen. Ekana yritetään avata solmukohdat ja ottaa jokaisen ääni kuuluville. Tapanani EI ole lempata ketään ulos kodistaan ihan tuosta vain. Onko teillä ? Jos teille tulisi vastaavanlaisia ongelmia niin eikun ukko ulos ?
Kun erosimme edellisen kanssa olisihan se ollut helppoa vain nakata miehen tavarat ulos. Sanoa, että jos nyt menee niin ei ikinä näe lapsiaan, kiristää yms. Saada kunnon kohtaus ja lakaista kaikki maton alle. Olen onnellinen, että näin ei tapahtunut. Otimme tuolloin aikalisän ja kun eroaie oli miehen puolelta ilmassa istuimme alas ja puhuimme. Puhuimme puhumasta päästyämme ja päädyimme käymään perheasiain neuvottelukeskuksessa molemmat erikseen ja taisi joku käynti olla yhteinenkin.
Vaikka ero oli jo selvä niin meistä tuntui oikealle jo ihan lastenkin takia saada tilanne johonkin malliin. Hyvissä väleissä siis olemme edelleen ja ystävinä jatkamme. Hän on erinomainen isä, vaikka rajoja ja sääntöjä ei olekaan. Tytöille hän on ainut oikea isä.
En siis mitään isää lapsilleni ollut ottamassakaan. Mutta jo se, että asumme samankaton alla vaatii kyllä molempien vanhempien panostusta. Eroa en koskaan kadu. Itsekin nuorena suunnittelin etten koskaan eroa. Asumme onnellisena yhdessä ja kaikki on yhtä vaaleanpunaista unelmaa... Näin ei käynyt ja näillä eväillä jatkamme. Tarkoitus on jatkaa tällä kokoonpanolla ja saada todellakin tämä perhe toimivaksi.
Nyt tietty aletaan ruotimaan miten korostan omaa erinomaisuuttani ja tapaani hoitaa asioita. En ole erinomainen, en täydellistä lähelläkään eikä minusta koskaan täydellistä tule ! Sen olen jo hyväksynyt. Kerroinpa vaan miten minulla on tapana hoitaa asioita, ottaa kaikki huomioon. MYÖS NE LAPSET ja lapsia ensisijaisesti ajattelin, heidän oikeuttaan isäänsä.
Vaikka aikoinaan isänsä halusi erota minusta niin lapsistahan hän ei ole koskaan eronnut. Se suhde jatkuu.
ap
[/quote]
Aloituksessasi sanoit että kaikki nämä vuodet yksi lapsistasi on vihannut uutta puolisoasi. Siis onko tilanne vain nyt tämä vai onko se jatkunut vuosia? Mitenkä teini suhtautui pikkulapsena tähän mieheen?
AP.lle hyviä vinkkejä teinin kunnioittamisesta.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:54"]
Vastauksia : Isällä ei halua ottaa tyttöä luokseen, eron tullessa tyttö oli 1v. Näillä, jotka olivat eron aikaan 3, 5 ja 7v ei ole mitään ongelmaa nykyisen miehen kanssa ja olen 100% varma, ettei mitään väkivaltaa ole. On väljemmät säännöt. Saa meikata, saa kutsua kavereita, annan vaikka kuun taivaalta, mutta sepä se. Mikään ei tunnu tytölle riittävän :(
Ne rajat, joita mieheni asettaa on nämä : EI saa puhua minulle epäkunnioittavasti, pitää totella äitiä, tehä kotitöitä. Kotityönä käy mm. tiskikoneen tyhjäys, imurointi.... Ei tuo kyllä ole koskaan edes vessaa pessyt. Eikä tehnyt kotitöitäkään. Tytön täytyy myös huolehtia koirastaan : käyttää pissalla, siivota huoneestaan koiranpentunsa kakat... Viikonloppuna saa valvoa niin pitkään kuin haluaa. Ei olla rajattu menoja ja kavereita saa aina kutsua myös yökylään ja vastakin oli 3 tyttöä yökylässä.
Mikään ei silti tosiaan riitä. Ollaan kuskattu ratsastamaan, ostettu harrastusvälineitä... silti sanoo, ettei saa mitään eikä arvosta mitä saa.
ap
[/quote]
oletko provo?
Oliskiko kannattunut osaltasi myös hiukan niiden rajojen asettamiseen, ettei uusi mies joudu yksin esittämään pahaa poliisia, kun sinä yrität vaan lahjoa.
Nyt on HYVÄ, että tästä tulee mahdollisimman iso soppa ja, että tytär joutuu (kerrankin) oikeasti kohtaamaan tekojensa seuraukset.
Vaike korjata pitkällä aikavälillä tapahtunutta prosessia, jossa hän on oppinut ettö kiukuttelemalla pääsee aina pälkähästä ja saa mitä haluaa. Tulee se itsenäinen elämä olemaan hiukan hankalampaa kun joutuu tossa iässä opettelemaan sellaista, mikö normisti opitaan ennen kouluikää.
Vaikka voi kuulostaa vinoilulta niin mietipä tarkaan, mikä olisi tyttärellesi parasta? (ps. ei hänen mielestään vaan aikuisen mielestä)
eikö kukaan muu näe ongelmana sitä, että tytär saa kaiken haluamansa, eikä joudu ottamaan ketään huomioon tai vastaamaan tekemisistöön ja vevollisuuksistaan PAITSI uuden miehen toimesta.
Tässä kuviossa ainoa täysijärkinen on uusi mies ja tytär on idioottimaisen kasvatusideologian tulosta - niinkuin on tämä tilannekin.
[quote author="AV Mamma" time="23.01.2015 klo 11:54"]
En ihan ymmärrä miksi ap valehteli lasten määrästä?
[/quote]
Mä valehtelen aina jotain tällaisia ettei tunnistettaisi. Lasten määriä ja sukupuolia, vähän ikää ja niin edelleen. Ei vättämättä pysy aina valheet ojennuksessa. Tietysti en oleellisessa sisällössä valehtele jos jostain omasta herkästä asiasta puhun.