Teini "tehtaillu" itsestään lastensuojeluilmoituksen....
Eli meillä useampi lapsi. Sekä minun ed suhteesta että tästä. Kaikki nämä vuodet yksi lapsista vihannut uutta puolisoani. Nyt sitten tilanne käristynyt niin, että hän on tehnyt itsestään lastensuojeluilmoituksen. Uusi mieheni käyttäytyy kuulema häntä kohtaan väkivaltaisesti. Tämä EI pidä pätkääkään paikkaansa ja hänen vanhemmat sisaruksensa ovat aivan ymmällään. Myös nämä samassa taloudessa asuvat. Pienet "½-sisarukset" itkevät kun heidän isäänsä haukutaan (tätä tyttö). Tästä on tullut jo sellainen soppa, että meidän parisuhdekin on vaarassa. Mies toki mieli maassa kun häntä syytetään.
Tänne tulossa siis lastensuojelu. Kiva. Teini itse on nyt kauhuissaan koska hän kuulema luuli, että kun hän ilmoituksen tekee niin näin päästään samointein tästä miehestäni eroon. Hommasta tulikin "paljon" hankalampi kuin teini oli ajatellut.
Onneksi välit tytön isään on erittäin hyvät ja saan häneltä tukea. Mutta miten ihmeessä tästä voi selvitä ? Teen itse työtä lasten parissa ja hieno homma jos tämä vaikuttaa työhöni. Tekisi mieli pakata kassi ja jättää tämä kaikki tähän. Omat voimavarat tuon teinin kanssa on koetuksella. Tiedän, että hän on koko ikänsä (13v) ollut tod hyvä valehtelemaan, keksimään juttuja... Täällä kotona hän kulkee kännykkä kädessä ja nauhoittaa sanan sieltä ja toisen täältä. Käyttää niitä kuulema miestäni vastaan. Selän takana naureskelee ja haukkuu siskonsa poikaystävää. Kiusaa ½-sisaruksiaan.
Avoimesti kertoi, että aikoo mennä tekemään ilmoituksen. Teki sen tosiaankin. Nauru onkin nyt muuttunut totiseksi menoksi. Enää ei edes teiniä naurata. Niin ja olihan hän satuillut miten joutuu tekemään kotitöitä.. juu, joka toinen kk saattaa tuurilla vaihtaa lakanansa. EI tee sitten yhtään mitään. Huutaa ja nauraa meille. Nyt syytän itseäni, että en ole osannut kasvattaa ja olisi pitänyt olla tiukempi.
Itse olen melko lepsu, myönnän ja mieheni taas tiukempi. Tyttö tietty yrittää saada tästä rajojen asettajan pois. Mitä ihmettä teen ? En enää saa edes nukuttua :( Anteeksi sekava teksti, mutta tosiaan valvominen ja tämä tilanne on saanut tämän aikaan.
Kommentit (385)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:16"]
Ap ymmärrätkö, että jo tuo kun jäät ketjuun puolustelemaan/kehumaan omaa toimintaasi, miten paljon olet viettänyt aikaa teinin kanssa ym.. koko ajan kerrot teinistä lisää huonoja puolija. nyt siellä aamulla yhdeksän aikaan paistat jauhelihapihvejä... tämä kaikki kertoo sinusta aika paljon. ja ei, teinisi puolella olevia ei ole vain yksi jankkaaja vaan meitä on monta.
[/quote]
? mitähän se kertoo ? :D Jos haluat tietää niin minulla on meno klo 12:30. Teen valmiiksi iltaa varten pihvit, jotka sitten tarvitse lämmittää. Ja ketjuun jään siksi, että odotan josko sieltä tulisi jotain rakentavaa tähän. Mutta kerro ihmeessä mitä tuo pihvien paistaminen kertoo sinulle ?
ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:17"]
Suojelet lasta isäpuolelta. Eli lapsella on oikeasti syy pelätä isäpuoltaan, jos äitikin häntä suojelee
[/quote]
Missä niin sanoin ? :D Alat olla huvittava kun et viitsi lukea. Suojelen PETTYMYKSILTÄ rakas ystävä
ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:34"]
No niin... En ala keksimään mitään :) Enkä koe antoisaksi kanssasi jutella tämän enempää, mutta kun tunnut olevan niin fiksu sun muuta niin vastaatko pariin kysykseen ? - oletko töissä kun joudat täällä roikkumaan ? - onko sinulla lapsia ? - onko teinejä? - "joutuvatko" teillä lapset osallistumaan ? - Miten saat heidät osallistumaan ? - eikö teinisi ikinä kapinoi ? - miten olet kasvattanut lapsesi ? - annappa pari vinkkiä minullekin. Niitä otan mieluusti vastaan. Tuollainen syyttely ei johda mihinkään. Kerropa jotain omasta elämästäsi. Millaista se on ? Oletko eronnut ? Onko lapsillasi isäpuoli ? Tiedätkö uusperheistä mitä ? ap
[/quote]
Piti kauan etsiä, että mihin kysymyksiin pitää vastata, koska en koko ketjua jaksanut kahlata ihan tarkkaan, mutta näitä kai tarkoitit.
1. olen töissä, mutta vuorotyön takia olen tänään vapaapäivällä ja nyt aamulla päätin tulla aihevapaalle ja luin tämän ketjun, joten nyt on vähän aikaa roikkua aaveella.
2.on lapsia, 5
3.teinejä on 4
4. lapset ovat osallistuneet
5. saan heidät osallistumaan sanomalla, mitä tehdään ja tekemällä yhdessä
6. teinit ovat kapinoineet joku enemmän, joku vähemmän
7. olen kasvattanut lapset rakkaudella, rajoilla ja läsnäololla
8. elän ydinperheessä, enkä ole eronnut
9.uusperheitä on paljon sukulaisissani ja tuttavapiirissäni
t. se, kuka eli narsistisen isän peukalon alla neljästä sisaruksesta nuorimpana
[/quote]
Jep. Kiitos. Itse en ole asettanut rajoja. Niitä ei ole ollut lainkaan minun osalta. Ei minkäänlaisia. No "ilkeän" isäpuolen perheessä on ollut rajat ja niitä on noudatettu. Tässä se ristiriita katsos
ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:17"]
Suojelet lasta isäpuolelta. Eli lapsella on oikeasti syy pelätä isäpuoltaan, jos äitikin häntä suojelee
[/quote]
Missä niin sanoin ? :D Alat olla huvittava kun et viitsi lukea. Suojelen PETTYMYKSILTÄ rakas ystävä
ap
[/quote]
Alat olla huvittava. Oletko kenties hiukan vainoharhainen. Tuo oli ensimäinen kommenttini ketjuun, tämä toinen. Toisaalta, kun luin ketjua, vaikutat todellakin aika haastavalta ihmiseltä hyökkäyksinesi ja luuloinesi, että yksi ihminen vain provoaa ja myötäileviä on todella paljon.
Tämä ketju olisi erinomaista tavaraa niille lastensuojelun työntekijöille. Tästä saa sinusta vaikutelman bibosta tai jostain muusta ongelmaisesta. Jokin näissä hyökkäävissä viesteissäsi häiritsee todella paljon.
ps. missä minä väitän että perheessänne on kyse insestistä? se oli esimerkki eräästä tapauksesta.
Tosin reaktiosi kertoo enemmän kuin toivot, miksi muuten olisit suuttunut noin?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:01"]
Ja nyt joku puuttuu tuohon kun sanoin että tyttöä suojellakseni. Niin. Suojellakseni, ettei hänelle tule paha mieli. Ei suojellakseni keltään ! Sitähän seuraavaksi "syytät". Takerrut sanoihin. Tässä nyt on myös kyse siitä, että ei ole oikein, että muut lapset hoitavat osuutensa ja tämä yksi saa laistaa. Itsehän olen kaiken tämän mahdollistanut. Mieheni kanssa olemme asiasta jutelleet ja itsekin alan ymmärtämään, että muutos on tultava. Onko teistä väärin vaatia, että velvollisuudet hoidetaan ? ap
[/quote]
Kuka syyttää? Usko, jo ettet keskustele yhden kanssa!
Minä en usko, etteä on teiniä, joka silmänräpäyksessä rientää toteuttamaan velvollisuksiaa. niihin voi suhtautua myös huumorilla. Joskus saa antaa teinin olla siivoamatta huonettaan tai
"korjaillut hänen astoitaan, laittanut ruuan valmiiksi, silitellyt leivät, siivonnut huoneensa.."
Riippuu niin paljon siitä miten asiat esitetään. Jokaisella on myös oikeus saada vapaaehtoisesti tehdä velvollisuutensa. Ei kannata ajaa ketään nurkkaan. Lopulta teini kyllä tekee tehtävänsä
T. äiti, joka koittaa parhaansa ja katsoo välillä läpi sormien. Minulla on lapsia, heillä on velvollisuuksia, he tekevät ne, uuserheestä ei ole kokemusta. Koitan tukea lapsiani
AP, älä vaivaudu tappelemaan häiriintyneisyyttä kanssa. He näkevät nyt vain kaiken omien kokemusten/ennakkoluulojen kautta ja mitään mitä sanot ei saa heitä uskomaan muuta. Päin vastoin.
Tyttösi tarvitsee reality checkin, näkymää miten muut elää ja kuinka hyvin hänellä on. Vielä kerkeää kehittämään empatiaa, ennen aikuisuutta. Muista huolehtia myös muista lapsista. Ikävä kuulla myöhemmin jos sisarusten kiusaaminen onkin ollut isompi juttu.
En kommentoi ennenkuin alat käyttäytymään kunnioittavasti. Opetatko tuollaisen esimerkin lapsillesi ? Olet todella törkeä ja paha suustasi. Ethän lastesi kuullen puhu muista noin ? Tai kommentoi tätä ketjua ääneen lapsillesi ? Vielä en ole saanut vastausta mitä se pihvienpaisto kertoo minusta
ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:28"]
ps. missä minä väitän että perheessänne on kyse insestistä? se oli esimerkki eräästä tapauksesta.
[/quote]
Varmaan epäily taustalla ja tietääkin asian, mutta haluaa sulkea silmänsä ja sanoo, että teini valehtelee ja on sairas.
Yksi tärkeimmistä, mitä vanhemmat voivat lapsilleen antaa on kyky kohdata, sietää ja hallita pettymyksiä sekä elämän realiteetteja. Ja tämä kaikki turvallisissa ja rakastavissa raameissa.
Jos ei ole kykyä kohdata pettymyksiä, aika vaikea on hyvä elämä elää.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:44"]
Anna armoa itsellesi, et ole huono kasvattaja. Jos yksi monesta lapsesta oireilee, se ei tee sinusta epäonnistunutta kasvattajaa. Vaikka vanhempi tekisi mitä, joka lapsista saattaa olla 'häiriintyneempi' ihan syistä, joihin sinä et voi vaikuttaa (neurobiologia, temperamentti, luonne, aivojen kemiallinen tasapaino jne.). Joku lapsista saattaa olla itsekeskeisempi, empatiakyvytön ja 'ilkeäkin', vaikka olisi ihan samoin hoidettu kuin muutkin. On olemassa kaikenlaisia impulssihäiriöitä ja empatiankyvyn puutteita jne. Myös narsistiset piirteet ovat havaittavissa jo lapsilla/nuorilla, vaikkei alaikäisträ varsinaisesti narsistiksi voida diagnisoidakaan.
Itse olen perheestä, jossa useampi lapsi. Yksi sisaruksistani oli todella hankala, vaikka kaikki hoidettu ja kasvatettu ihan samoin metodein.
Lapsi pitää nyt laittaa kohtaamaan käytöksensä ja tekonsa seuraukset. Hän saattaa tarvita monelaista apua. Lienee myös selvää, että jos joku joutuu perheestä hetkeksi siirtymään muualle asumaan, on se teini itse. Mikäli teini pääsee muiden elämää ohjailemaan liiaksi ja pääsee ratkaisemaan isäpuolensa asumista, saattaa hänestä kehittyä todellä narsistinen ja häiriintynyt. Lapsella ei varmasti ole missään yhtä hyvät olot kuin nykyisessä kodissaa, hän vai ei arvosta sitä - eikä arvosta muiden tarpeita. Kehitys on pysäytettävä.
Kerro vaan avoimesti viranomaisille tilanteesi - lapsesi on ymmärrettävä, että hän on vain yksi muista perheessä. Eikä piiruakaan arvokkaampi tai arvottomampi kuin kukaan muu siellä.
[/quote]
Samassa perheessä lapsia voidaan kohdella hyvinkin eri tavoin, kuten ap:n tapauksessa. Ei lppsi tule itsestään "narsistiseksi" tai muutenkaan ilkeäksi.
[/quote]
Osan, muttei kaikkia, persoonallisuuden ja mielenterveyden ongelmista/oireiluista selittää ympäristö - mutta ei siis kaikkia. Osat ovat sekoitusta monista eri syistä ja myös sattumista. On ympäristön vaikutusta, synnynnäistä häiriötä jne. Esim. tiettyjen virusten tiedetään altistavan joillekin aivokemian häiriöille sekä perinnöllisten tekijöiden. Eli voi lapsi olla vaikea ympäristön ja vanhempien sekä tilanteen takia. Mutta voi myös olla ihan jo muistakin syistä. Sitä kun en lennosta tiedä. Entäpä jos lapselle on sattunut jotain kamalaa perheen ulkopuolella, mutta pahaolo kohdistuu isäpuoleen kun ei muuta purkautumiskanavaa teinillä ole.
[/quote]
Näin on. Mutta persoonallisuushäiriöiden syntymisellä on selkeä yhteys persoonan kasvuu - eli lapsuuden olosuhteisiin. Ei yksikään lapsi ole muutenkaan syntymästään saakka mielenterveydeltään häiriintynyt.
Joidenkin sairauksien puhkeamiselle meillä voi olla perinnöllinen alttius, muttei ne siltikään itsestään synny.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:16"]
Ap ymmärrätkö, että jo tuo kun jäät ketjuun puolustelemaan/kehumaan omaa toimintaasi, miten paljon olet viettänyt aikaa teinin kanssa ym.. koko ajan kerrot teinistä lisää huonoja puolija. nyt siellä aamulla yhdeksän aikaan paistat jauhelihapihvejä... tämä kaikki kertoo sinusta aika paljon. ja ei, teinisi puolella olevia ei ole vain yksi jankkaaja vaan meitä on monta.
[/quote]
? mitähän se kertoo ? :D Jos haluat tietää niin minulla on meno klo 12:30. Teen valmiiksi iltaa varten pihvit, jotka sitten tarvitse lämmittää. Ja ketjuun jään siksi, että odotan josko sieltä tulisi jotain rakentavaa tähän. Mutta kerro ihmeessä mitä tuo pihvien paistaminen kertoo sinulle ?
ap
[/quote]
koska se pihvienpaisto piti mainita, haluat antaa itsestäsi hyvän äidin kuvaa viellä enemmän. kuka oikeasti aamu yhdeksältä paistelee pihvejä vaikka iltapäivällä olisi menoa. tuolla jankkaamisella ja oman kuvan kiillottamisella itseäsi puolustelemalla saat kyllä rakentavaa ketjua odotella pitkään.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:16"]
[/quote]
ap
[/quote]
Mikä sitten olisi sellainen rakentava neuvo joka sinulle kelpaisi? Usea ihminen on sanonut ettei kukaa tee tuollaisia ilmoituksia huvikseen vaan siellä on taustalla joku suru ja murhe sillä teinillä (oikeastaan vielä lapsella) ja että lapsi tarvitsee tukea eikä arvostelua siitä kuinka kaikki muut kyllä osaavat olla ja käyttäytyä mutta tämä yksi ei osaa eikä tajua mitään. Olisiko yksi rakentava neuvo sellainen että kuuntele oikeasti mikä lapsen mieltä vaivaa ja opettele arvostamaan myös hänen näkemystään? Teksteissäsi kaikki on isäpuolessa hyvää ja mahtavaa ja sinäkin teet ihan kaikkesi, mutta kun lapsi ei vain tottele eikä arvosta. Loppujen lopuksihan sinun pitää valita miehesi ja lapsesi välillä ja aika helppo on arvata millaisen valinnan teet.
Ja yhä edelleen, täällä on siis monta kirjoittajaa eikä vain yksi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:44"]
Hän käyttää valtaa kaikin keinoin. En voi julkisesti edes kertoa mitä keinoja hänellä on. Pysyttelen mahd anonyyminä. Mutta oveluuden kautta sitä valtaakin löytyy. Hän on taitava myös kiristämään : ellemme mukaudu tytön toiveisiin hän ilmoittaa lastensuojeluun. Tätä uhkailua on ollut meillä jo vuosia... Jotenkin tämä kaikki on kääntynyt minua vastaan... Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta väärällä tavalla.
Tuo ajatus narsismista kuulosti kauhealle. Mutta tosiasioita, jotka pitää NYT kohdata.
ap
[/quote]
Tuo kuulostaa yhä enemmän ja ENEMMÄN narsismilta.
Narsistin tärkein työkalu on manipulointi ja uhkailu. Tyttösi on oppinut sen jo tuossa iässä. En tiedä onko se ns. sinun vika koska sehän voi tulla geeneistäkin sattuman kaupalla. Kuka tietää.
Mihinkään uhkailuun EI PIDÄ antaa periksi. Jos uhkailee ilmoituksella lastensuojeluun niin ANNA ILMOITTAA. Pane kova kovaa vastaan. Anna lähteä vaikka lastenkotiin mutta sinä et anna periksi uhkailulle jos tiedät olevasi oikeassa. Kyse on lapsesi kasvusta.
Jos annat periksi uhkailulle niin saat kärsiä siitä koko ikäsi! Uhkailun voi voittaa vain siten ettei anna mitään periksi uhkailijalle. Sen keinot toimivat niin kauan kuin uhkailulle antaa periksi.
Kyse on myös sinun ja muun perheen hyvinvoinnista.
t. m46
Miltä perheen muista lapsista tuntuu? Jos muiden oletetaan tekevän osansa kotitöistä ja itsestä huolehtimisesta, mutta yhden puolesta äiti tekee kaiken, ettei tämä yksi vaan 'petyä. Muille lapsille kehittyy väärä mielikuva omasta arvosta ja suhteesta muihin. ja tälle passatulle ja hyssytellylle lapselle kehittyy mielukuva, että kaikki pyörii hänen tuntemustensa ympärillä. Tästä seurauksena hän saattaa rajuinkin keinoin hyökkäillä rajoja asettavan isäpuolen kimppuun ja kuvitella, että hän on muita lapsia ja perheen aikuisia tärkeämpi. Onhan tämä asetelma hänelle sallittu - eli sinällään hän ei ole itse 'syyllinen' mielikuvaansa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:31"]
En kommentoi ennenkuin alat käyttäytymään kunnioittavasti. Opetatko tuollaisen esimerkin lapsillesi ? Olet todella törkeä ja paha suustasi. Ethän lastesi kuullen puhu muista noin ? Tai kommentoi tätä ketjua ääneen lapsillesi ? Vielä en ole saanut vastausta mitä se pihvienpaisto kertoo minusta ap
[/quote]
Kuka?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:28"]
[/quote]
Varmaan epäily taustalla ja tietääkin asian, mutta haluaa sulkea silmänsä ja sanoo, että teini valehtelee ja on sairas.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:31"]
En kommentoi ennenkuin alat käyttäytymään kunnioittavasti. Opetatko tuollaisen esimerkin lapsillesi ? Olet todella törkeä ja paha suustasi. Ethän lastesi kuullen puhu muista noin ? Tai kommentoi tätä ketjua ääneen lapsillesi ? Vielä en ole saanut vastausta mitä se pihvienpaisto kertoo minusta ap
[/quote]
Kuka?
[/quote]
Joka haukkuu paskakasaksi yms.
ap
ps : eipä tullut mieleen kiillottaa sädekehääni kun pihvit mainitsin :D kaikesta te saatte väännettyä jos mitä...
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:44"]
Hän käyttää valtaa kaikin keinoin. En voi julkisesti edes kertoa mitä keinoja hänellä on. Pysyttelen mahd anonyyminä. Mutta oveluuden kautta sitä valtaakin löytyy. Hän on taitava myös kiristämään : ellemme mukaudu tytön toiveisiin hän ilmoittaa lastensuojeluun. Tätä uhkailua on ollut meillä jo vuosia... Jotenkin tämä kaikki on kääntynyt minua vastaan... Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta väärällä tavalla.
Tuo ajatus narsismista kuulosti kauhealle. Mutta tosiasioita, jotka pitää NYT kohdata.
ap
[/quote]
Tuo kuulostaa yhä enemmän ja ENEMMÄN narsismilta.
Narsistin tärkein työkalu on manipulointi ja uhkailu. Tyttösi on oppinut sen jo tuossa iässä. En tiedä onko se ns. sinun vika koska sehän voi tulla geeneistäkin sattuman kaupalla. Kuka tietää.
Mihinkään uhkailuun EI PIDÄ antaa periksi. Jos uhkailee ilmoituksella lastensuojeluun niin ANNA ILMOITTAA. Pane kova kovaa vastaan. Anna lähteä vaikka lastenkotiin mutta sinä et anna periksi uhkailulle jos tiedät olevasi oikeassa. Kyse on lapsesi kasvusta.
Jos annat periksi uhkailulle niin saat kärsiä siitä koko ikäsi! Uhkailun voi voittaa vain siten ettei anna mitään periksi uhkailijalle. Sen keinot toimivat niin kauan kuin uhkailulle antaa periksi.
Kyse on myös sinun ja muun perheen hyvinvoinnista.
t. m46
[/quote]
Lihavoimasi ap:n teksti on ainoa mikä tässä huolestuttaa. Se kuvaa täydellisen hyvin koko kammottavan asetelman ja pienen teinin aseman tuossa perheessä. Myötätunto lapselle!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:07"]
No niin ja ennenkuin käytte nilvimään lisää niin pahoittelen etten osannut käyttää tuota lainaustoimintoa uudelleen kun kerran sitä viestissä käytin. Siinä alussa. Yritin leikata ja kopsata sen "ammatti-ihmisen" tekstin, mutta luulin epäonnistuneeni. Nom, se tuli sitten muutamaan kertaan, mutta se kannattaakin lukea ! Ammatti-ihmisen kirjoitus, joka työssään on lasten parissa. ap
[/quote]
Jos minusta puhut, en ole töissä vain lasten parissa, kentällä vaan törmää samanlaisiin tapauksiin, kuin josta kerroit. Ja liian monessa tapauksessa se isä/äiti noissa himoissaan vaan uskoo uutta puolisoaan, vaikka olisi raiskannut lapsen. Eräässäkin tapauksessa oli varmoja todisteita insestistä, mutta mitä "vuoden äiti" tekee? Syyttää 12 v siitä, että on VIETELLYT isäpuolensa.
Muut voivat uskoa kaiken, jota sanot, mutta me jotka oikeasti näemme tuota, tiedämme paremmin. Olet paskakasa, joka joko trollaa tai valehtelee, jotta saisit lapsesi näyttämään mielenvikaiselta. Ei ole eka kerta tuossakaan.
[/quote]
PAskakasa ? O.o Toivottavasti MINUN lapseni ei ikinä törmää laiseesi "kasvattajaan". Opettele edes käyttäytymään kunnioittavasti ! Eipä tulisi täällä mieleen alkaa haukkumaan. Ennen ei olla minua noin nimitelty. Ja lopeta alkuunsa nuo insestiväitteet !!!
ap