••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••
Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.
Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?
Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?
Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.
Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?
Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.
Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!
Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!
Kommentit (688)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:07"]
Melko suuri osa työttömistä ei edes halua mennä töihin. Heille työttömyys on tavoite ja ehkä jopa lapsuudenunelma.
[/quote]
Mä ihmettelen aivan helvetisti jos oikeasti on olemassa täysipäinen ihminen joka on ennemmin työtön kuin töissä! Tulot kun tipahti parista tonnista viiteensataan niin en ainakaan voi sanoa että ikinä, koskaan, tästä olisin unelmoinut! Ja oot sä ihme jengeissä pyöriny jos työttömyys on lapsuudenunelma.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:07"]
Melko suuri osa työttömistä ei edes halua mennä töihin. Heille työttömyys on tavoite ja ehkä jopa lapsuudenunelma.
[/quote]
Mä ihmettelen aivan helvetisti jos oikeasti on olemassa täysipäinen ihminen joka on ennemmin työtön kuin töissä! Tulot kun tipahti parista tonnista viiteensataan niin en ainakaan voi sanoa että ikinä, koskaan, tästä olisin unelmoinut! Ja oot sä ihme jengeissä pyöriny jos työttömyys on lapsuudenunelma.
[/quote]
Luulenpa, että kirjoittaja yritti valottaa suomalaisen sisun käsitteen kuihtumista - mennään läpi harmaan kiven, koskaan ei luovuteta jne.
Onhan se "sisu" kyllä ihan romanttinen käsite, mutta onko siitä mitään hyötyä nykyään, kun aiempina aikoina se vaan tarkoitti jääräpäisyyttä ja pitkäpinnaisuutta, ja nykyään kysytään enemmänkin robottien ynnä muiden 'muistikoneiden' kaltaista joustavaa ja tehokasta älykkyyttä? Lahjakkaiden ja eugeniikan vuosisata tämä vaikuttaisi olevan, jos sallinette arvioni venytyksen...
Vielä kerran: Ollanpa sitä nyt oikein ajan hemolla tuon marjastuksen ja sienestyksen kanssa. Oikein fiksua jauhaa tätä, kun on talvi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:49"]Todellakin julkisilla pääsee metsään.
[/quote]
Mikä spora sinne menee?
Olen työtön eikä kyllä hävetä :) Omakoti Oma auto.. Marjassa kulkenut lapsuudesta asti. Omaan tarpeeseen ja myyntiin. Helppoa rahaa. Lapset aina matkassa. .ei ole vaikeaa ku on pari mönkiää pihassa. Lapsuuden haave oli olla kotiäiti. Aika hyvin toteutunut. Töitä teen välillä jotta pysyn ansiosidonnaisella.
Kesät ovat sitä aikaa, jolloin minulle on työtä. Vaikka muulloin työn saanti on todella tiukassa, mikä näin alle kolmekymmentävuotiaana turhauttaa ja masentaa, en kuluta vähäistä vapaa-aikaani marjametsien etsimiseen.
Näille työttömien haukkumisille voisi täällä panna jo stopin. Esimerkiksi itse en tällä hetkellä halua mitään muuta niin paljon kuin päästä töihin myös muulloin kuin kesällä. Av tosin antanee asenneilmapiiristä väärän kuvan. Oikeassa elämässä ei ole tullut vastaan sellaista asennetta, että surkean työmarkkinatilanteen luultaisiin johtaneen työn vieroksumiseen.
Kyllä minä ainakin työttömänä kävin joka päivä syksyllä keräilemässä marjoja ja sieniä varastoon. Nyt olenkin joka aamu saanut nauttia kaurapuuroni kanssa maistuvista ja terveellisistä marjoista ja kuivatut sienet maistuvat oikein hyvin ruuan kuin ruuan seassa. Muille en satoani myy, kerätköön itse.
Talvella pidän fyysisestä kunnostani huolen kävelemällä eri kauppojen alennusten perässä. Vertailen ruokien hintoja ja ostan vain halvinta (punaisella laputetut tuotteet erityistarkkailussa). Lihaa en ole ostanut enää vuosikausiin. Käytän kaikki ruoka-aineet tarkkaan, enkä heitä mitään syötävää roskikseen. Suosin säilykkeitä ja pakastettavia tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:38"]
Marjat loppuisivat alkuunsa, jos jokainen työtön ajattelisi siyä tehdä niin paljon kuin ehtii. Työtyömistä 5 pros saisi tienistit. Muut samoilisi tyhjissä metsissä. Oikeasti, jos kaikki menisivät, niin kukaan ei saisi juuri mitään.
[/quote]
Oletko sinä koskaan käynyt marjametsässä? Päätelmäsi pätee ehkä noin 2 kilometrin päässä kaupungista sijaitsevissa vadelmapuskissa, mutta onhan niitä muitakin marjoja! Miten luulet riittävän marjoja tänne maailman toiselta puolelta tuleville thaipoimijoille? Silti jää vielä noin 90% marjoista metsiin, lintujen ja muiden luontokappaleiden iloksi.
Käpyjä ei saa kerätä jokamiehenoikeudella, kuten marjoja! Huomatkaa tämä, käpymetsään yllyttäjät. T
Edellinen viesti karkasi ennen aikojaan, käpyjen keräyksestä vielä:
Ei käpyjä osteta torilla, eikä niitä voi myydä naapurille niin kuin marjoja. Niitä saa kerätä vain maanomistajan luvalla, ja niitä ostetaan vain silloin, kun niissä on hyvin itäviä siemeniä. Olen kerännyt niitäkin, ja se on enemmän ammattilaisten hommaa.
Tarvitseeko muuten joku köyhä työtön kuivattuja sieniä? Mulla olisi niitä yli oman tarpeen, voisin lahjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:58"]
Eihän marjanpoiminta työttömyyttä muutakaan. Itse ainakin mietin vain, että organisoidut kuljetukset ja myynti helpottaisivat lisäansioiden tekemistä kaupungissa asuville työttömille.
[/quote]
Miten se helpottaisi sinun olotilaasi jos ne työttömät olisivat marjametsällä?
[/quote]
Lähinnä siten, että ainakin vielä olen itse työtön ja voisin lähteä kyydillä metsään. Ehkä jotakuta muutakin samassa jamassa? Pyöräillen ei tosiaan tuloksi asti touhusta ole, vaikka ihan mukavaa onkin.
Tunnen pitkäaikaistyöttömiä ("ammattityöttömiä) nuoria ja vanhoja. Eivät he todellakaan kaipaa töihin. Mieluummin he pelaavat pleikkarilla ja nukkuvat milloin haluavat. Alkoholiin ja risteilyihinkin näyttää olevan kummasti rahaa ja aikaa. He ovat kasvaneet tuollaiseen elämään, osa oppinut sen jo lapsena vanhemmiltaan. Ei noita saa koskaan oikeasti töihin - pelkkä ajatus työpaikasta on heille tuntematon ja pelottava maailma!
Me työssä käyvät tuemme tätä heidän vetelehtimistä verojen muodossa. Suomessa pitäisi laittaa vetelehtijöille kunnon keppi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:52"]
Eihän marjanpoiminta työttömyyttä muutakaan. Itse ainakin mietin vain, että organisoidut kuljetukset ja myynti helpottaisivat lisäansioiden tekemistä kaupungissa asuville työttömille.
[/quote]
[/quote]
Lähinnä siten, että ainakin vielä olen itse työtön ja voisin lähteä kyydillä metsään. Ehkä jotakuta muutakin samassa jamassa? Pyöräillen ei tosiaan tuloksi asti touhusta ole, vaikka ihan mukavaa onkin.
[/quote]
Tämän ymmärrän! Kokeile vaikka löytää marjaseuraa sitten kun se on ajankohtaista Facebookin kautta, luulisi löytyvän. Itsellenikin kelpaisi seura metsään, onhan se aina mukavaa jos ei tarvitse olla aina yksin liikkeellä, ei vaan tahdo saada ketään lähtemään eri syistä johtuen.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:36"]
Voi voi. Luulisi, että matkailu avartaa ja järki kasvaa, mutta ei. Yhdysvalloissa on nyt aika erilainen järjestelmä muutenkin, luonnonvarat ja ilmasto. Onko sinusta "asunnottomuus" isossa mittakaavassa jotain sellaista, mitä pitäisi tavoitella? Ihan oikeasti? Siellä on myös rikollisuus ihan toista luokkaa kuin Suomessa johtuen siitä, että oman käden oikeudella sitten mennään, kun yhteiskunta jättää "pärjäilemään". Mutta tervemenoa ja -monoa sinne eldoradoon takaisin.
[/quote]
Boldattu minun. Arvelisin, että hän tuli 'vain vitsailemaan'. Tai sitten hän oli tosissaan, jolloin hän varmaankin haluaa tänne katujen kulttuuria - katsos, tämmöisiä asioita halutaan yleensä silloin, kun ei keksitä parempaa ja se myöskin ruokkisi hänen itsetuntoaan siitä, että hän on edes jotakin tehnyt 'oikein', koska hänellä on katto pään päällä; siis voitto maistuu paremmalta, kun on häviäjiä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:02"]
Tunnen pitkäaikaistyöttömiä ("ammattityöttömiä) nuoria ja vanhoja. Eivät he todellakaan kaipaa töihin. Mieluummin he pelaavat pleikkarilla ja nukkuvat milloin haluavat. Alkoholiin ja risteilyihinkin näyttää olevan kummasti rahaa ja aikaa. He ovat kasvaneet tuollaiseen elämään, osa oppinut sen jo lapsena vanhemmiltaan. Ei noita saa koskaan oikeasti töihin - pelkkä ajatus työpaikasta on heille tuntematon ja pelottava maailma!
Me työssä käyvät tuemme tätä heidän vetelehtimistä verojen muodossa. Suomessa pitäisi laittaa vetelehtijöille kunnon keppi.
[/quote]
Jos sinäkin vaihtaisit sen 60-luvulta olevan toosasi väritelkkariin, niin maailmasi ei olisi noin mustavalkoinen?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:36"]
Ja ei ole mollin sivuilla näkynyt marjanpoiminta paikkoja.
[/quote]
Putosin tuolilta! :D
Nuo paikat ovat kaikille auki, ei niitä erikseen ilmoiteta missään!
[/quote]
Ne odottaa kotona, että mustikka soittaa kotiin: olen kypsä, tule poimimaan ja myy minut!
[/quote]
Siis tunnet henkilökohtaisesti pitkäaikaistyöttömiä vanhoja, jotka pelaavat pleikkaa, eivätkä ole koskaan oppineet tekemään töitä, ovat oppineet sen jo lapsena vanhemmiltaan.
Mistä heidät oikein tunnet?
Kaikki omalta työpaikaltani muutama vuosi sitten irtisanotut 'vanhat' (yli 50v) olivat todella kovia tekemään töitä. Vain muutama heistä on työllistynyt irtisanomisen jälkeen, vaikka ovat yrittäneet varmasti kaikkensa, osa kouluttautunut uudelleenkin.
Ketä nämä sairaat yleistykset tällä palstalla oikein palvelevat? Mikä näiden funktio on?
Miksi ihmiset laittavat erikoismerkkejä avauksen otsikkoon?
[/quote]
[/quote]
Se lisäisi yhteiskunnan aktiivisuutta, toisi lisätuloja työttömille ja herkkumarjoja ja sieniä työssäkäyvien ulottuville. Win win.
[/quote]
Mutta niin kuin itsekin tiedät, läheskään kaikki eivät ole kuvailemiesi kaltaisia, saman yleistyksen voi sanoa työssäkäyvistä, käydään erilaisissa suojatöissä tekemättä mitään tuottavaa ja nautitaan erilaisista eduista. Jokaisella työpaikalla pitäisi kiristä työtahtia ainakin 50% ja palkkoja laskea vähintään kolmanneksen, koska ei ole mitään järkeä maksaa siitä työpaikalla kulutetusta ajasta vaan ja ainoastaa tehokkaasti käytetyistä minuuteista. Jokainen löysä minuutti pitäisi olla palkaton ja työaikaakin olisi hyvä nostaa 12 tuntii per päivä.
Suurimmat löysäilijät ovat työelämässä jumiutuneet, ollaan opittu lapsesta saakkaa saamaan etuja vain olemalla paikalla, siihen pitää saada stoppi!
Olisiko vaikka siksi, että Etelä-Helsingistä ei ole mitään hajua kuinka päästä bussilla jonnekin skutsiin josta ne marjat löytää. Toisekseen, pelkkä bussimatka maksaa niin paljon ettei työttömällä ole varaa. Nyt jotain rotia tuohon, etteikö työtön HALUAISI duunia. Luuletko, että vaikkapa minä kauppatieteiden maisterina tai ystäväni DI:nä HALUAISI ansaita pieniä summia ja lähetellä hakukirjeitä päivästä toiseen, kun normiliksa olisi neljän tonnin paikkeilla. Totta kai haluan duuniin, en marjametsään, älä kuvittele antavasi kuvaa etteikö yritettäisi. Jos on mitään ymmärrystä nykymarkkinoista työrintamalla niin tajuat, että (jopa) akateemisten työttömyys on sitä luokkaa, että firmat palkkaavat mieluummin amk:n tai vastaavan ala-arvoisella liksalla duuniin, koska voivat. Hakijoita on useita satoja per paikka. Annat ymmärtää, että ihminen nauttisi olla tekemättä mitään. Helkurin ahdistavaa tämä on.