Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••

Vierailija
20.01.2015 |

Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.

Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?

Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?

Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.

Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?

Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.

Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!

Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!

Kommentit (688)

Vierailija
161/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse äitiyslomalla kävin itse oma-aloitteisesti mustikoita poimimassa ja möin nettikirpparin kautta 50e/10L ja kyllä siitä ihan hyvät rahat sai :p

Vierailija
162/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mua alko tää kiinnostaa! Mihinkäs niitä sit vois myydä? En tosin ole työtön, vaan osa-aikaisessa työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:49"]Eihän suomalaisten kannata sinne mennä hyttysten ja punkkien syötäväksi.Thaimaalaisille se on monen kuukauden Jopa vuoden palkka.Suomalainen saa täällä hintatasoon nähden vaan muutaman roposen.ja Leen lisäksi SELKÄ tulee niin nopeaksi ettei pääse töihin jos sitä tarjotaan! Johan nyt sananlaskujen sanoo että ook sää mies vai marjanpoimija!
[/quote]Tarkoitin että sen lisäksi selkä tulee niin kipeäksi ettei pääse töihin jos sitä tarjotaan!

Vierailija
164/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:40"]Aika vähillä lahjoilla näitä yleistyksiä tehdään. Ahkerat, nokkelat superäidit joilta riittää energiaa laiskojen, perässävedettävien työttömien laiskureiden neuvomiseen elämisen taidossa. Pidetään hei se kotipesäkin puhtaana, voisi löytyä jotain nokittavaa lähempääkin?

Mut hienoa ap, sytyttelit marjasotaa tammikuussa. Saavutus sekin!
[/quote]Niin lähde nyt tammikuussa marjamettään kun ei oo lumilapioo ja huopa tossuja maan.Sitä paitsi täällä lämpösessä mökissä on niin mukava lökötellä!

Vierailija
165/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:54"]

Hei mua alko tää kiinnostaa! Mihinkäs niitä sit vois myydä? En tosin ole työtön, vaan osa-aikaisessa työssä.

[/quote]

Kävelet vaikka lähimpään S-markettiin ja kysyt kauppiasta. Tai kysyt torimyyjältä, ostaako. Tai ilmoitus kaupan seinälle, että myydään. Tai myyt netin kautta huuto.netissä, torilla, fb:ssä jne.

Vierailija
166/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kylläpä työnteko on eräille arka aihe. En olisi uskonut, että tällainen poru syntyy.

Ap

Vierailija
167/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:54"]

[/quote]

Nopeimmin pääsee marjoista eroon, kun myy koko satsin kerralla tukkuun. Googleen hakusana "ostamme marjoja" tai "marjatukku".

Kävelet vaikka lähimpään S-markettiin ja kysyt kauppiasta. Tai kysyt torimyyjältä, ostaako. Tai ilmoitus kaupan seinälle, että myydään. Tai myyt netin kautta huuto.netissä, torilla, fb:ssä jne.

[/quote]

Vierailija
168/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:51"]

Huh, kylläpä työnteko on eräille arka aihe. En olisi uskonut, että tällainen poru syntyy.

Ap

[/quote]

Kyllähän se on arka asia, ettei saa elantoa tehtyä. Jännä juttu, jos se on sinulle yllätys. :)

Vierailija
169/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäähän se vituttamaan, kun ei oo kunnon työmaata. Pitäisikö sitä opiskella lähihoitajaksi?

Vierailija
170/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kaikki työttömät (vajaa puolimiljoonaa) ryntäävät metsiin poimimaan sieltä tehokkaasti kaiken,mitä voi jotenkin hyödyntää syötävänä tai taloudellisesti, niin eipä sitten jää enää marjan marjaa tai sienen sientä niille, jotka niitä huvikseen poimivat ja saavat kenties pientä lisäansiota. Onko se sitten jotenkin tavoiteltavaa? Sittenpähän näette, kun entiset "hillamättäänne" ovat vain surullinen, tallottu muisto. Jotain rajaa suuruudenhulluudellekin...

Vierailija
171/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 jatkaa vielä kun alkuun pääsin. Olen poiminut lähes vuosittain, paitsi huonoina marjavuosina paljon marjoja myyntiin, lisäksi sieniä ja käpyjä. Kuulen jatkuvasti idioottien mielipiteitä työttömistä, miten he ovat laiskoja, sossupummeja jne. Jos nämä aivottomat edes tietäisivät mitä suuri osa työttömistä tekee muuttaakseen sen työttömyyden kannattavaksi työnteoksi, eivät puhuisi mitään.

Minua pidetään sossupummina, olen vuosittain osan vuodesta saanut käydä töissä ja tästä olen erittäin tyytyväinen ja haen jatkuvasti töitä, mutta niitä palkkatöitä ei ole.

Teille kriittisille tiedoksi, teidänkin työnne (toivottavasti) saatetaan lopettaa minä päivänä tahansa ja tilalle tulee työharjoittelija, tai jollakin muulla nimikkeellä oleva ilmaistyöläinen, luuletko silloin olevasi samaa mieltä kuin nyt?

Työstä pitää saada riittävä palkka, ei sillä työllä elä vaan siitä saadulla palkalla. Tämä yksi joka kuulutti työpaikkoja joihin ei löydy tekijöitä ja palkkakin olisi 13€ tunti, kyllä se on paskapuhetta, sillä palkalla saa työpaikka kun työpaikka tekijöitä.

Minä kieltäydyin muutama vuosi sitten kesällä ottamasta vastaan työtä josta olisi maksettu 8 € tunti, se ei kannata, varsinkaan kun marjametsästä sain paljon enemmän, teinkö väärin kun kävin poimimassa itselleni elintasoa nostavia marjoja? Luultavasti, koska ei teitä todellisuudessa vituta kenenkään työttömyys vaan se, että teillä ei ole mitää käsitystä elämästä ja siinä selviytymisessä ja lisäksi olette kateellisia.

Itse käyn vuosittain pitkillä kaukomatkoilla, miettikää, työtön, miten työtön voi viettää maailmalla pari kuukautta joka vuosi? Sossu maksaa, huijaa etuuksia ym. Ehei, marjanpoimintarahoilla olen matkani mahdollistanut ja sitä te konttorirotat ette tahdo ymmärtää kun siellä pienellä palkallanne joudutte kituuttamaan päivästä toiseen ja sitten puratte tälläsillä foorumeilla pahaa oloanne. Helmikuussa lähden taas, matka Australiaan ja Tasmaniaan, kärsikää pikkupalkolliset siellä paskaduuneissanne kun sitä teillä vielä on, jonain päivänä toivottavasti teilläkään ei ole enää sitäkään!

70

Vierailija
172/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on himopoimija. Marjastusaikana häntä ei saa metsästä pois millään edes nyt eläkeläisenä. Töissä käydessään kävi kaikki vapaa-aikansa marjassa. Kun lapset oli isoja, äiti saattoi painua metsään ja kun lapset oli pieniä niin isä oli iltaisin lasten kanssa marjastusaikana, eihän se kovin pitkä ole, kesäisin illat ovat pitkät ja valoisat. Hän nautti metsän rauhasta hektisen päivän jälkeen. Keräsi niin paljon marjoja ettei omiin kahteen pakkaseen mahtunut, antoi/myi naapurille/sukulaisille ja loput myi suoraan lähikauppaan.

Eli käveli sisään kauppaan, kysyi saisiko jutella kauppiaan kanssa ja myi kilo/litra hinnalla marjasta riippuen. Ei siinä mitään ilmoituksia työvoimatoimistoon odoteltu. Ei tarvinnut veroja maksaa, ihan lain mukaan.

Samaa myyntiä harrasti aikanaa oma pappani. Pohjan meren jokisuiston saaristossa kasvaa harvinaisia mesimarjoja. Hän nautti niiden perässä menemisestä eli souteli saaresta toiseen ja kolusi pienen saaren toisensa perään läpi. Sai hyvä rahat, koska hankalasti kerättävä ja harvinainen marja.

On siis paljon työttömän/työllisen viitseliäisyydestä kiinni saako tehtyä marjoilla rahaa. Itse en ole perinyt äitini tarmoa, kerään vain omaan käyttöön enkä yhtään enempää. Tosin olenkin vakityössäkäyvä pienten lasten äiti, joten luppoaikaa ei vielä ihan hirveästi ole.

Vierailija
173/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:58"]

Eihän marjanpoiminta työttömyyttä muutakaan. Itse ainakin mietin vain, että organisoidut kuljetukset ja myynti helpottaisivat lisäansioiden tekemistä kaupungissa asuville työttömille.

[/quote]

Miten se helpottaisi sinun olotilaasi jos ne työttömät olisivat marjametsällä?

[/quote]

Siten, että työttömiltä jotka marjastavat voisi ottaa työttömyyskorvaukset pois. Et sitten tullut sitä ajatelleeksi. Työttömiltä tulisi ottaa kaikki tuet pois ja heidät tulisi PAKOTTAA marjametsiin tienaamaan tukensa. Jotka eivät kykenisi tai osaisi riittävästi poimia, saisivat edes ravintoa niistä sienistä ja marjoista joita ehtisivät, tai jaksaisivat poimia.

Minun verovaroillani ei tarvitse työttömiä elättää. Metsät ovat täynnä metsästettäviä eläimiä ja lisäksi muuta ravintoa, joilla työttömät kyllä pärjäisivät ilman mitään tulojakin.

Asuin vuosia Yhdysvalloissa ja siellä on tavallista, että työttömillä ei ole asuntoa. Suomessa ei osata edes ajatella tilannetta, että kaikki eivät sitä asuntoakaan tarvitse. Täällä on asiat köyhillä yksinkertaisesti liian hyvin.

[/quote]

Kun oikein kärjistetään, niin sanottakoon sekin, että kaltaisesi kusipäät pitäisi ampua! Menisit ihmeessä takaisin sinne Yhdysvaltoihin nautimaan elämästä, mitä tänne tulit maksamaan veroja, ai niin, iskä ja äiskä ei maksanut oleskeluasi pidempään.

OIKEASTI, ONKO MEILLÄ KESKUUDESSAMME NÄINKIN YKSINKERTAISIA IHMISIÄ? KEHTAATKO SANO ÄÄNEESI MIELIPITEESI VAIKO VAIN NÄIN ANONYYMINÄ HUUDELLEN?

Vierailija
174/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:58"]

Eihän marjanpoiminta työttömyyttä muutakaan. Itse ainakin mietin vain, että organisoidut kuljetukset ja myynti helpottaisivat lisäansioiden tekemistä kaupungissa asuville työttömille.

[/quote]

Miten se helpottaisi sinun olotilaasi jos ne työttömät olisivat marjametsällä?

[/quote]

Siten, että työttömiltä jotka marjastavat voisi ottaa työttömyyskorvaukset pois. Et sitten tullut sitä ajatelleeksi. Työttömiltä tulisi ottaa kaikki tuet pois ja heidät tulisi PAKOTTAA marjametsiin tienaamaan tukensa. Jotka eivät kykenisi tai osaisi riittävästi poimia, saisivat edes ravintoa niistä sienistä ja marjoista joita ehtisivät, tai jaksaisivat poimia.

Minun verovaroillani ei tarvitse työttömiä elättää. Metsät ovat täynnä metsästettäviä eläimiä ja lisäksi muuta ravintoa, joilla työttömät kyllä pärjäisivät ilman mitään tulojakin.

Asuin vuosia Yhdysvalloissa ja siellä on tavallista, että työttömillä ei ole asuntoa. Suomessa ei osata edes ajatella tilannetta, että kaikki eivät sitä asuntoakaan tarvitse. Täällä on asiat köyhillä yksinkertaisesti liian hyvin.

[/quote]

Voi voi. Luulisi, että matkailu avartaa ja järki kasvaa, mutta ei. Yhdysvalloissa on nyt aika erilainen järjestelmä muutenkin, luonnonvarat ja ilmasto. Onko sinusta "asunnottomuus" isossa mittakaavassa jotain sellaista, mitä pitäisi tavoitella? Ihan oikeasti? Siellä on myös rikollisuus ihan toista luokkaa kuin Suomessa johtuen siitä, että oman käden oikeudella sitten mennään, kun yhteiskunta jättää "pärjäilemään". Mutta tervemenoa ja -monoa sinne eldoradoon takaisin.

Vierailija
175/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mutta kesällä olen työssä oppimassa.

T: Tällähetkellä työtön kesäkuun alusta opiskelija.

Vierailija
176/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh hyvä vitsi. Hyvähän sellaisen on huudella joka asiaan on tottunut. Metsää tuntematta on aika vaikea löytää marjoja ainakaan, niin että niitä riittää myyntiin. Hakuammuntana marjanpoiminnasta tulee kyllä persnettoa. Auto täynnä bensakulujen jakajia ja joku joka tuntee marjamaat, niin silloin pääsee tienestille. Toinen juttu on se, ettei joka paikassa ole ostajia.

Siinä on aika monta muuttujaa jotka pitää osua kohdalleen. Noilla jotka tekevät tienestiä ne osuvat kohdalleen. Itse tein tuota aikoinani. Minulla oli marjakaveri, kaupungissa oli ostaja ja silloin oli vielä varaa pitää autoa. Nyt käyn pyörällä keräämässä omiksi tarpeiksi. Ei ole kaveria, ei autoa ja ostajakin lopetti ostamisen jostain syystä.

Vierailija
177/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:29"]

Oma äitini on himopoimija. Marjastusaikana häntä ei saa metsästä pois millään edes nyt eläkeläisenä. Töissä käydessään kävi kaikki vapaa-aikansa marjassa. Kun lapset oli isoja, äiti saattoi painua metsään ja kun lapset oli pieniä niin isä oli iltaisin lasten kanssa marjastusaikana, eihän se kovin pitkä ole, kesäisin illat ovat pitkät ja valoisat. Hän nautti metsän rauhasta hektisen päivän jälkeen. Keräsi niin paljon marjoja ettei omiin kahteen pakkaseen mahtunut, antoi/myi naapurille/sukulaisille ja loput myi suoraan lähikauppaan.

Eli käveli sisään kauppaan, kysyi saisiko jutella kauppiaan kanssa ja myi kilo/litra hinnalla marjasta riippuen. Ei siinä mitään ilmoituksia työvoimatoimistoon odoteltu. Ei tarvinnut veroja maksaa, ihan lain mukaan.

Samaa myyntiä harrasti aikanaa oma pappani. Pohjan meren jokisuiston saaristossa kasvaa harvinaisia mesimarjoja. Hän nautti niiden perässä menemisestä eli souteli saaresta toiseen ja kolusi pienen saaren toisensa perään läpi. Sai hyvä rahat, koska hankalasti kerättävä ja harvinainen marja.

On siis paljon työttömän/työllisen viitseliäisyydestä kiinni saako tehtyä marjoilla rahaa. Itse en ole perinyt äitini tarmoa, kerään vain omaan käyttöön enkä yhtään enempää. Tosin olenkin vakityössäkäyvä pienten lasten äiti, joten luppoaikaa ei vielä ihan hirveästi ole.

[/quote]

Äidilläsi ilmeisesti kuitenkin oli ympärillään ne tutut metsät ja marjamaat, eikä hän lähtenyt sokkona tuntemattomiin metsiin. Aika moni työtön asuu urbaanisti, tuntematta taajaman ulkopuolella olevia marjamaita. Ne tosiaan pitää tuntea, että tietää mistä hakea niitä marjoja.

Myös omat eläkeikäiset vanhempani ovat vuosia käyneet samoilla tutuilla marjamailla ja oppineet tuntemaan lähimetsät kuin omat taskunsa. Erityisen mutkatonta se on heille, jotka itse myös omistavat ne metsät joista marjansa keräävät. Isäni ei paljoa välitä jokamiehenoikeuksista, vaan käy joka syksy huutaen ajamassa heidän metsissään vierailevia marjastajia sieltä pois.

Tuo mesimarjojen kerääminen saaristosta soutelemalla se vasta onkin hyvä vinkki työttömälle kuin työttömälle. Oma isäni rakentaa puuveneitä ja myös myy niitä. Ottakaa vinkkiä siitäkin, työttömät! Rakentakaa veneenne itse ja lähtekää soutelemaan saaristoon mesimarjojen perään. Kaikki on virtuaalimaailmassa mahdollista.

Vierailija
178/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja lukiessa tulee väistämättä mieleen, että onko ihmiset oikeasti sitä mieltä, mitä kirjoittavat vai asuuko maassamme todella tyhmää porukkaa? Miten ihmeellä te olette työnne saaneet ja mitä siellä teette? Tämä kiinnostaisi kovasti.

Olen itse MMM ja myös metsänomistaja (vajaat kolme sataa hehtaaria) sekä teen myös työni metsässä. Lisäksi harrastan metsässä liikkumista, sienestän, marjastan ja toimin koirani kanssa Vapepa:ssa. Eli jonkinlaista osaamista tähän aiheeseen löytyy.

Metsästä on kohtuullisen helposti hankittavissa makkaraa leivälle, JOS tietää hyvät marja-ja sienipaikat, tuntee sienet, on terve ja OSAA LIIKKUA METSÄSSÄ! Sen perusteella, mitä minä olen ryhmiä metsään vienyt, niin tämä osaaminen alkaa ontua ja pahasti. Ihmiset kasvavat kaupungeissa, eikä heillä ole välttämättä mitään yhteyksiä sinne metsään. Ei mitenkään voi olettaa, että kolmannen polven kaupunkilaiset lähtevät ajelemaan ristiin rastiin marjoja etsimään! Täysin absurdi ajatus. Veikkaan, että kovin moni ei marjapaikkoja löydä. Nykyisillä polttoainehinnoilla umpimähkään ajelu luontoa tuntematta olisi sulaa hulluutta.

Olisi paljon järkevämpää, että työttömät velvoitettaisiin työskentelemään päivärahaa vastaan vaikka pari päivää viikossa. Työtä kyllä riittää esim.vanhustenhuollossa ja tämä olisi paljon järkevämpää, kuin niiden marjojen perässä ajelu.

Toki omiin tarpeisiin kannattaa aina poimia ja miksei myyntiinkin, jos omaa asiaan jotain perehtymistä. Näin minäkin olen tehnyt ja vähän lisätienestiä saanut. Mutta ei minua ainakaan huvita eksyneiden marjastajien perässä metsissä juosta. Heitä on jo nyt ihan riittämiin.

Vierailija
179/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta käpyjen kerääminen itsessään on aika iso homma. Moni taitaa luulla, että käpyjävoi poimia vaikka lähipuistosta milloin tahansa. Totuus on vähän toinen. Lähinnä latvakävyt kelpaavat ja niitä poimitaan helpoiten hakkuiden jälkeen, tavallisesti joulukuusta helmikuuhun. Kostuneet kävyt eivät kelpaa homeitiöiden takia, ja kävyn pitää olla juuri oikealla tvalla vielä ummessa ja oikean värinen. Jos et tiedä milloin maanomistaja aikoo tehdä hakuut,ja aiot poimia pystyssä olevista puista, saat sitten tuoda jonkun nostolavan tai ainakin hyvät tikkaat. Poimimiseen paras sää on aurinkoinen hankikanto, eli ihan joka päivä et voi lähteä (tänään ois ollu hyvä sää). Ja tähän hommaan tarvitset auton. Sadalla litralla saa noin 75 euroa. Eli kymmenen ämpärillistä tuottaa tuon verran. Niitä ei pyörän tarakalla kuskata, eikä bussissakaan oikein. Mutta tietenkään en kiellä kokeilemasta. Yleensä jo pelkästään sen selvittäminen, että kuka omistaa minkäkin metsän ja missä menee omistajan raja, ei ole ihan yksinkertainen selvitettävä. Jos sen puhelimitse saakin selville, maastossa tilanne voi olla hyvinkin toinen.

Vierailija
180/688 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko suuri osa työttömistä ei edes halua mennä töihin. Heille työttömyys on tavoite ja ehkä jopa lapsuudenunelma.