Tuttava laittoi faceen: 34+2, jo viikko ilman röökiä
Tämä siis kuvatekstinä kuvassa, jossa esitteli vauvamahaansa. Tykkäyksiä yli sata.
Mielipiteitä?
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:44"]Hommasi siinä lapselleen oppimishäiriön. Siinähän sitä lapsi sitten maksaa loppuikänsä.
melkein se ja sama lopettamisen kanssa noilla viikoilla.
[/quote]
Missäs mun oppimishäiriö? Tiedän äitini polttaneen raskauaikana. Enkä ole ainoa jonka äiti on näin tehnyt eikä mitään oppimishäiriöitä ole, kuten ei mitään muutakaan erikoista.
[/quote]
Sama "vika". Itseni mukaan lukien tunnen myös useamman tällaisen poikkeuksen. Ei ole ollut vatsavaivoja/itkuisuutta vauvana eikä oppimishäiriötä tmv aikuisena. Tiedän pari joilla näitä ongelmia on ollut, mutta joiden äidit eivät ole polttaneet raskausaikana. Ja alkoholin käytöstä tiedän kyllä tulleen vaikutusta. Ei niin, että kannustaisin kuitenkaan polttamaan raskausaikana. On se kuitenkin myrkkykääryle ihan tosissaan. Ymmärrän kyllä, että se lopettamisen tuska on jokaisella eri, eli vaikka se itsellä olisikin ollut helppoa tuosta noin vain, ei se toisella välttämättä ole. Parempi tosiaan myöhään kuin ei milloinkaan ja toivottavasti ap:n (entinen) kaveri pystyy lopetuksessaan pitäytymään :)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:41"]
Raivostuttaa nähdä raskaana olevia naisia tupakka kädessä ja lonkero/kaljapullo toisessa.
[/quote]
Myös lastenvaunuja työntävä sauhutteleva äiti on vastenmielinen näky.
Miten ihan joka kerta näissä keskusteluissa joku tulee kertomaan "mun äiti poltti koko raskausajan ja silti oon ihan normaali ja fiksu". Ettekö nää itse sen lauseen ironiaa?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 01:14"]Miten ihan joka kerta näissä keskusteluissa joku tulee kertomaan "mun äiti poltti koko raskausajan ja silti oon ihan normaali ja fiksu". Ettekö nää itse sen lauseen ironiaa?
[/quote]
Eli väität, että noiden äitien tupakointi on tänne siitä kirjoittavien lasten syytä - sitäkö tuolla ironialla tarkoitat? Varsinkin, kun jokainen on kommentteihinsa lisännyt, ettei polttaminen heidänkään mielestään ole hyvä juttu, vaikka heille se ei ole haittaa aiheuttanut.
Kaikki lääkärit eivät suosittele tupakoinnin lopettamista kuin seinään raskausaikana, syystä että se mm. pahentaa joitain psyykkisiä ja fyysisiä sairauksia, jotka saattavat muutenkin pahentua raskausaikana. Tietysti ei pitäisi lainkaan raskautua, jos polttelee, mutta elämässä nyt vain ei kaikki mene aina kirjan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:44"]Minä kommentoisin kyllä että "Sydämetön luuseri". Kukaan, kenelle päihde on lasta tärkeämpi, ei ansaitse omaa vauvaa. [/quote] Enpä usko että kenellekkään se päihde on lasta tärkeämpi. Itselläni oli aivan helvettiä, tajusin olevani raskaana mutten vaan pystynyt lopettamaan tupakointia. Vasta viikolla 6 kun järkyttävä pahoinvointi iski, en enää pystynyt polttamaan. Yritin oikeasti lopettaa tupakointia ennen sitä mutta itkien poltin kun olin niin heikko.
[/quote]
Et ole hyvä ihminen millään tavalla. Toivottavasti häpeät lopun ikääsi. En muka pystynyt on erittäin huono tekosyy!
Tsemppaa kaveria, jospa pystyis olemaan toisenkin viikon ilman :( ..voi vittu...
Jotkut tarttis steriloida syntyessään..
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:30"]
Kaikki lääkärit eivät suosittele tupakoinnin lopettamista kuin seinään raskausaikana, syystä että se mm. pahentaa joitain psyykkisiä ja fyysisiä sairauksia, jotka saattavat muutenkin pahentua raskausaikana. Tietysti ei pitäisi lainkaan raskautua, jos polttelee, mutta elämässä nyt vain ei kaikki mene aina kirjan mukaan.
[/quote]
Mainitse yksikin tieteellinen lähde jossa tupakoinnin lopettamista EI suositella. Voit myös mainita jonkin sairauden joka pahentuu tupakoinnin lopettamisesta. Jos et sellaista tietoa mistään löydä niin varmaan tajuat pyytää anteeksi täysin virheellisen tiedon levittämistä, joku vähä-älyinen vielä uskoo eikä lopeta.
Vaikea kyllä ymmärtää, mikä siinä lopettamisessa on niin vaikea. Taitaa olla luonteen puutetta kuten kaikkien päihteiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:37"]
Vaikea kyllä ymmärtää, mikä siinä lopettamisessa on niin vaikea. Taitaa olla luonteen puutetta kuten kaikkien päihteiden kanssa.
[/quote]
Asia minkä kanssa itse ei ole tekemisissä on monelle vaikea ymmärtää. Ihan sama kun sanoisi, en ymmärrä miten voi olla ylipainoisia ihmisiä. Samaa luonteen puutetta se on kun ei riitä luonne laihduttamaan. En ole itse tupakoitsija, joten mikää puolustus tämä ei ole, mutta se nikotiiniriippuvuus on kuulemma yksi pahimmista.
Edellinen kommentti ei siis liittynyt raskauteen mitenkään. Silloin jokaisen pitää pystyä lopettamaan ja niitä en ymmärrä itsekään jotka silloin ei pysty. Muulloin on kyseessä vain oma terveys, silloin on lapsenkin. #54
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:30"]
[/quote]
Mainitse yksikin tieteellinen lähde jossa tupakoinnin lopettamista EI suositella. Voit myös mainita jonkin sairauden joka pahentuu tupakoinnin lopettamisesta. Jos et sellaista tietoa mistään löydä niin varmaan tajuat pyytää anteeksi täysin virheellisen tiedon levittämistä, joku vähä-älyinen vielä uskoo eikä lopeta.
[/quote]
Miksi alapeukut? Jos todella olette sitä mieltä että lopettamista ei suositella niin perusteet esiin.
Hohhoijaa. Menee hermo näihin joka ketjun "mut eihän mulle mitään tullut"-tyyppeihin. Kun keskustellaan tupakoinnin järkevyydestä raskausaikana, ei teidän empiirisellä kokemuksella ole mitään väliä. Tästä puhutaan väestötasolla, käyttäen mm. sellaista termiä kuin "lisää riskiä". Jokainen normaalijärjellä varustettu ymmärtää etteivät kaikki nikotiinilapset saa seurauksia (tupakointi oli yleisempää muutama vuosikymmen sitten), tai ettei niitä havaita. Mahdolliset neurologiset seuraukset voivat olla erittäin vaikeita todentaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:05"]
Munkin eräs tuttava teki näin, sai vain onnitteluja ja sydämiä. Hyi helvetti. Nyt 8v lapsella oppimis- ja kasvuhäiriöitä. Lapsi on myös otettu huostaan - ja luonnollisesti aiheettomasti.
[/quote]
otettu huostaan...tupakoinnin takia tai oppimisvaikeuksien takia?
sun logiikka petti.
Tupakointi odotusaikana on itsekästä ja vaarallista. kyllä päihteetön alku olisi suotava jokaiselle.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:44"]Hommasi siinä lapselleen oppimishäiriön. Siinähän sitä lapsi sitten maksaa loppuikänsä. melkein se ja sama lopettamisen kanssa noilla viikoilla. [/quote] Missäs mun oppimishäiriö? Tiedän äitini polttaneen raskauaikana. Enkä ole ainoa jonka äiti on näin tehnyt eikä mitään oppimishäiriöitä ole, kuten ei mitään muutakaan erikoista. [/quote] Poikkeus vahvistaa säännön. [/quote] Taitaapa aika paljonki niitä poikkeuksia olla. En siis puolustele tupakointia raskausaikana, perseestähän se on niinku tupakointi ylipäätään. Mutta en ite vaan tiedä henkkoht yhtäkään tapausta jossa lapselle olis tullu pysyvää haittaa tuosta. Jos sitten tunnen vaan ne kaikki poikkeukset. Ohis
[/quote]
No sitten kai vois polttaa kun ei mitään haittaa kerran tule.
Kyllä jokainen länsimainen lääkäri suosittelisi lopettamaan tupakoinnin raskausaikana, eikä ole muutenkaan mitään tieteellistä näyttöä sille, että tupakoinnin lopettaminen seinään raskaana ollessa olisi jotenkin haitallista. Nämä ovat lukeneet jotain toista keskustelupalstaa, jossa joku muu on väittänyt samaa, ja juttu on "jäänyt elämään".
Kyllä se tupakoinnin lopettaminen vain liittyy siihen luonteen lujuuteen.
Ja väittäisin, että todella, todella pieni osuus tupakoivista raskaana olevista naisista on korkeasti koulutettuja. Eli voihan kyse olla osittain tiedon puutteesta / ymmärtämiseen liittyvistä vaikeuksista?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:44"]Hommasi siinä lapselleen oppimishäiriön. Siinähän sitä lapsi sitten maksaa loppuikänsä. melkein se ja sama lopettamisen kanssa noilla viikoilla. [/quote] Missäs mun oppimishäiriö? Tiedän äitini polttaneen raskauaikana. Enkä ole ainoa jonka äiti on näin tehnyt eikä mitään oppimishäiriöitä ole, kuten ei mitään muutakaan erikoista. [/quote] Poikkeus vahvistaa säännön. [/quote] Taitaapa aika paljonki niitä poikkeuksia olla. En siis puolustele tupakointia raskausaikana, perseestähän se on niinku tupakointi ylipäätään. Mutta en ite vaan tiedä henkkoht yhtäkään tapausta jossa lapselle olis tullu pysyvää haittaa tuosta. Jos sitten tunnen vaan ne kaikki poikkeukset. Ohis [/quote] Sinun tuntemasi ihmiset eivät vielä varmaankaan kovin laaja otanta ole? "Kun mulle ei tapahdu mitään niin ei voi kenellekään muullekaan tapahtua" [/quote] No kyllä mä aika paljon ihmisiä tunnen. Kuten ehkä lukutaitoisena ihmisenä osasit tuosta lukea niin minä en tunne sellaisia tapauksia. Siinähän ei siis missään kohtaa sanottu ettei kenellekään voisi niin käydä, vai sanottiinko? Sanoin vain että ehkäpä minä sitten tunnen ne poikkeukset. Mun serkulla muuten on oppimishäiriö eikä niiden äiti ole ikinä polttanut, eli ei nekään asiat ihan käsi kädessä kävele.
[/quote]
Ajattele kuinka paljon fiksumpi olisit, jos äitisi ei olisi polttanut? Vai oletko lääkäriksi kouluttautunut ja opinnot oli helppoja?
Montako lasta sinulla on ja kuinka nopeasti ne saivat alkunsa?
Minkä pituinen olet ja mikä on vanhempiesi pituudet?
Mikä on keuhkojesi tilavuus?
Tupakoinnin aiheuttamat häiriöt on harvoin joko-tai tilanteita, vaan se haitta voi olla lieväkin, haitta kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:30"]Tuttavan lapsella oppimishäiriö ja hedelmättömyyttä. Äiti siis tupakoi.
[/quote]
Minkä ikäinen?
[/quote]
23v. On itseasiassa siskoni lapsi.