Tuttava laittoi faceen: 34+2, jo viikko ilman röökiä
Tämä siis kuvatekstinä kuvassa, jossa esitteli vauvamahaansa. Tykkäyksiä yli sata.
Mielipiteitä?
Kommentit (80)
Kuvottavaa.
Ja mitä noilla esimerkkien vertaamisella saavuttaa, tiedetään että tupakka on sikiölle myrkky ja mm. estää hapensaantia. Joillekin tulee astma, oppimishäiriö tai mitä tahansa, joillekin ei. Ehkäpä vaikuttaa vain älykkyysosamäärään? Faktoja on turha kieltää ja kyllähän se vaikuttaa siihen tärkeimpään, sikiön kehitykseen. On kuvottavaa, että joku haluaa vahingoittaa syntymätöntä lastaan.
Ihan sama, onko naapurin Tiina täysin allergiaton, vaikka äitinsä poltti. Ehkäpä hän olisi paremmalla vastustuskyvyllä varustettu ja älykkäämpi, jos äiti olisi jättänyt polttamatta.
Ja vieläkö nykypäivänä joku vajakki selittää, että tupakointia ei kannata lopettaa kuin seinään, ettei tule stressiä, joka vahingoittaa vauvaa vielä enemmän tai jotain vastaavaa yhtä älykästä. Noille väitteille ei ole minkäänlaista tieteellistä perustaa tai lähteitä olemassa, yleensä kouluttamattomat, alimpaan yhteiskuntaluokkaan kuuluvat, penaalin tylsimmät kynät käyttävät tätä selitystä. Ja todellako uskovat itse?
OIKEESTI? Aina jaksaa yllättää joidenkin ihmisten puhdas tyhmyys.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:30"]Kaikki lääkärit eivät suosittele tupakoinnin lopettamista kuin seinään raskausaikana, syystä että se mm. pahentaa joitain psyykkisiä ja fyysisiä sairauksia, jotka saattavat muutenkin pahentua raskausaikana. Tietysti ei pitäisi lainkaan raskautua, jos polttelee, mutta elämässä nyt vain ei kaikki mene aina kirjan mukaan.
[/quote]
Niin just. Mullakin on lähipiirissä äiti, joka poltti koko raskausajan. Kertoi jotain, kuinka neuvolassa oli puhuttu tupakan lopettamisen aiheuttamasta stressistä ja että se myös on sikiölle pahaksi, joten ei se polttaminen sitten niin paha ole.
Mä olin niin puulla päähän lyöty, etten tajunnut edes kysyä että ihanko oikeasti siellä sanottiin näin. No, tämä odottava äiti poltti koko raskausajan. Taisi vähentää jonkin verran, mutta ihan päivittäin poltteli.
Lapsi vielä niin pieni, ettei voi tietää tuliko hänelle jotain seuraamuksia tästä.
Ihmettelen vain, että puhutaanko siellä neuvolassa oikeasti jotain tuollaista vai mitä ihmettä? Onko kenelläkään kokemuksia?
En olisi tuossa tilanteessa kehdannut julkisesti tunnustaa, että olen polttanut raskaana ollessani! Eikö se ole jo vähän myöhäistä tuossa vaiheessa lopettaa, ajatellen lapsen terveyttä?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:35"]
En olisi tuossa tilanteessa kehdannut julkisesti tunnustaa, että olen polttanut raskaana ollessani! Eikö se ole jo vähän myöhäistä tuossa vaiheessa lopettaa, ajatellen lapsen terveyttä?
[/quote] Ei se ole koskaan liian myöhäistä. Eikä vaikuta lapsen terveyteen ellei nyt vedä askia kahta päivässä. Äidinmaidon on tärkeämpää olla puhdasta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:36"]
Omassa tuttavapiirissä pari äitiä poltti raskausaikana, lapsia syntyi neljä. Näistä jokaisella tosi vaikea astma, ja pituutta ei ole kasvaneet kuin 160 senttisiksi (pojat). Myöskin parilla näistä lapsista on hedelmättömyysongelmia.
[/quote]no toi pituushommahan on geeneistä kiinni,en nyt rupeisi heti tupakkaa siitä syyttämään.Jos vanhemmat on pikku tatteja niin turha nyt luulla että mitään pitkäsääri malleja tulee jälkikasvusta poltti tai ei!
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:30"]Kaikki lääkärit eivät suosittele tupakoinnin lopettamista kuin seinään raskausaikana, syystä että se mm. pahentaa joitain psyykkisiä ja fyysisiä sairauksia, jotka saattavat muutenkin pahentua raskausaikana. Tietysti ei pitäisi lainkaan raskautua, jos polttelee, mutta elämässä nyt vain ei kaikki mene aina kirjan mukaan. [/quote] Niin just. Mullakin on lähipiirissä äiti, joka poltti koko raskausajan. Kertoi jotain, kuinka neuvolassa oli puhuttu tupakan lopettamisen aiheuttamasta stressistä ja että se myös on sikiölle pahaksi, joten ei se polttaminen sitten niin paha ole. Mä olin niin puulla päähän lyöty, etten tajunnut edes kysyä että ihanko oikeasti siellä sanottiin näin. No, tämä odottava äiti poltti koko raskausajan. Taisi vähentää jonkin verran, mutta ihan päivittäin poltteli. Lapsi vielä niin pieni, ettei voi tietää tuliko hänelle jotain seuraamuksia tästä. Ihmettelen vain, että puhutaanko siellä neuvolassa oikeasti jotain tuollaista vai mitä ihmettä? Onko kenelläkään kokemuksia?
[/quote]Ei puhuta,itse ole rv20 ja poltan savuke1 3kpl päivässä ja kyllä joka kerralla vaativat tupakoinnin lopettamista.Neuvolatätejä on monenlaisia,yhelle kaverilleni neuvolatäi sanoi että voi huolettaa ottaa lasin punaviiniä yms omani taas että ei missään nimessä mitään alkoholia tippaakaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:30"]Kaikki lääkärit eivät suosittele tupakoinnin lopettamista kuin seinään raskausaikana, syystä että se mm. pahentaa joitain psyykkisiä ja fyysisiä sairauksia, jotka saattavat muutenkin pahentua raskausaikana. Tietysti ei pitäisi lainkaan raskautua, jos polttelee, mutta elämässä nyt vain ei kaikki mene aina kirjan mukaan. [/quote] Niin just. Mullakin on lähipiirissä äiti, joka poltti koko raskausajan. Kertoi jotain, kuinka neuvolassa oli puhuttu tupakan lopettamisen aiheuttamasta stressistä ja että se myös on sikiölle pahaksi, joten ei se polttaminen sitten niin paha ole. Mä olin niin puulla päähän lyöty, etten tajunnut edes kysyä että ihanko oikeasti siellä sanottiin näin. No, tämä odottava äiti poltti koko raskausajan. Taisi vähentää jonkin verran, mutta ihan päivittäin poltteli. Lapsi vielä niin pieni, ettei voi tietää tuliko hänelle jotain seuraamuksia tästä. Ihmettelen vain, että puhutaanko siellä neuvolassa oikeasti jotain tuollaista vai mitä ihmettä? Onko kenelläkään kokemuksia?
[/quote]Ei puhuta,itse ole rv20 ja poltan savuke1 3kpl päivässä ja kyllä joka kerralla vaativat tupakoinnin lopettamista.Neuvolatätejä on monenlaisia,yhelle kaverilleni neuvolatäi sanoi että voi huolettaa ottaa lasin punaviiniä yms omani taas että ei missään nimessä mitään alkoholia tippaakaan.
[/quote] Puhutaan. Mun siskolle oli sanottu mm. että 15 min seisoskelu bussikatoksessa antaa isommat saasteet kun vähäinen tupakointi.
[/quote]
Ei tietenkään sellaista sanota, valehtelevat vain jotteivät näyttäisi niin huonoilta äideiltä. Jos joku tutkimus muka tuollaista väitettä tukee niin väitteen esittäjä voisi tuoda tuloksia näytille.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:53"]
[/quote] Puhutaan. Mun siskolle oli sanottu mm. että 15 min seisoskelu bussikatoksessa antaa isommat saasteet kun vähäinen tupakointi.
[/quote]joo mutta kyllä se istukka pahimmat paskat suodattaa ei se ihan turhanpäiten siellä ole!Väittäisin että pahempia ku tupakoitsijat ovat nämä äidit jotka narkkaavat ja juovat raskauden aikana.Enbnenvanhaan sitä paitsi kaikki poltti ja sisälläkin poltettiin ja täyspäisempiä kakaroita silloin tuli kuin nykyään.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 05:58"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 01:14"]Miten ihan joka kerta näissä keskusteluissa joku tulee kertomaan "mun äiti poltti koko raskausajan ja silti oon ihan normaali ja fiksu". Ettekö nää itse sen lauseen ironiaa?
[/quote]
Eli väität, että noiden äitien tupakointi on tänne siitä kirjoittavien lasten syytä - sitäkö tuolla ironialla tarkoitat? Varsinkin, kun jokainen on kommentteihinsa lisännyt, ettei polttaminen heidänkään mielestään ole hyvä juttu, vaikka heille se ei ole haittaa aiheuttanut.
[/quote]
Ei vaan ironia on siinä, että näistä tuli älykkään sijaan kuitenkin sen verran tyhmiä, etteivät ymmärrä sitä, ettei se todista yhtään mitään.
Ensinnäkin jokainen näistä on kärsinyt vauvana vieroitusoireista ja siihen liittyvästä stressitilasta, jota pieni vauva ei kykene käsittelemään.
Toisekseen kaikki tupakoinnin haitat eivät näy selkeästi päällepäin ja harva pystyy sanomaan mihin se tupakointi on todellisuudessa vaikuttanut.
Kolmanneksi ollaan niin tyhmiä kuitenkin, ettei ymmärretä tupakan lisäävän riskejä asioihin x, eikä se että juuri sinä et jäänytkään lyhyeksi tai muuta vastaavaa, todista sitä lisääntynyttä riskiä vastaan.
Älykäs ihminen kyllä ymmärtää ettei tupakointi ole hyväksi itselle tai sikiölle, eikä lähde puolustelemaan asiaa näin typerällä argumentilla.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:44"]
Hommasi siinä lapselleen oppimishäiriön. Siinähän sitä lapsi sitten maksaa loppuikänsä.
melkein se ja sama lopettamisen kanssa noilla viikoilla.
[/quote]
On se nyt parempi lopettaa kuin jatkaa.
Ikävää tietysti, että omien lapsien terveys on noin yhdentekevää nykypäivänä. Kyllä tupakointi pitäisi lopettaa jo lapsen suunnitteluvaiheessa, ja ehkäisy jättää pois vasta kun on kuivilla tupakasta.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:37"]
Vaikea kyllä ymmärtää, mikä siinä lopettamisessa on niin vaikea. Taitaa olla luonteen puutetta kuten kaikkien päihteiden kanssa.
[/quote]
No, tupakoinnin lopettaminen ON vaikeaa, sen voin omasta puolesta sanoa.
Meillä kun meni niin, että raskautta suunnitellessa tuli heti ensin tupakanpolton lopettaminen. Ja lopetin sitten seinään, eli ei edes korvaustuotteita.
Oli todella kamalaa, mutta ainakin motivoi ettei aloita enää uudestaan kun tietää miten kauheat vierotusoireet olisi luvassa. Mutta yllä siitä vieroituksesta selviää, jos ei niin lääkäriltä saa apua.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:53"]
[/quote]joo mutta kyllä se istukka pahimmat paskat suodattaa ei se ihan turhanpäiten siellä ole!Väittäisin että pahempia ku tupakoitsijat ovat nämä äidit jotka narkkaavat ja juovat raskauden aikana.Enbnenvanhaan sitä paitsi kaikki poltti ja sisälläkin poltettiin ja täyspäisempiä kakaroita silloin tuli kuin nykyään.
[/quote]
Sinulla pitäisi olla nyt ihan näytettävää tutkimuspohjaa asiasta, ettei raskaustupakointi ja sisätupakointi aiheuttanut mitään vaurioita/lapset olisivat olleet älykkäämpiä.
Se, että vain miellät asian noin, ei tee siitä totta. Kuinka paljon olet perehtynyt asiaan?
[/quote]
Tuosta neuvolatyöntekijästä tulisi tehdä valitus. Kukaan ei tiedä, mikä on se alkoholimäärä joka aiheuttaa sikiövaurioita, joten neuvolatyöntekijällä ei todellakaan ole pätevyyksiä alkaa sanelemaan, mikä alkoholimäärä on ok kun sitä ei lääkäritkään suoraan tiedä.
Ehhehe... Kukaan ylipainoinen ei myöskään ansaitse omaa vauvaa. Eikä korkeasta verenpaineesta kärsivä. Eikä masentunut. Mitä näitä nyt oli.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:48"]
Ehhehe... Kukaan ylipainoinen ei myöskään ansaitse omaa vauvaa. Eikä korkeasta verenpaineesta kärsivä. Eikä masentunut. Mitä näitä nyt oli.
[/quote]
Kyse ei ole siitä kuka ansaitsee mitäkin, vaan että syntymättömälle vauvalle annetaan mahdollisuus syntyä mahdollisimman terveenä. Niin, että odottava äiti tekee voitavansa kehittyvän lapsensa terveyden ja hyvinvoinnin eteen.
niinkuin se eilinen 300-kilonen äiti 20-kiloisen vauvansa kanssa osoitti, ettei äidin raskasuajan syömisillä, juomisilla ym. elämäntavoilla ole _mitään_ vaikutusta sikiöön....
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:36"]
Omassa tuttavapiirissä pari äitiä poltti raskausaikana, lapsia syntyi neljä. Näistä jokaisella tosi vaikea astma, ja pituutta ei ole kasvaneet kuin 160 senttisiksi (pojat). Myöskin parilla näistä lapsista on hedelmättömyysongelmia.
[/quote]
Jaa ootko käyny mittaamassa tuttaviesi poikia ja kysellyt, että toimiiko veitikan siemenet niinku pitäis??
Jos ei raskaus ole riittävän hyvä syy lopettaa niin sitten ei mikään. En voisi antaa koskaan itselleni anteeksi, jos olisin tupakoinut raskausaikana ja varsinkin mikäli lapselle tulisi jotain ongelmia, jotka todennäköisesti johtuisi tupakasta.
Ja todellakin se on luonteen lujuudesta kiinni, ei kukaan väitä, että se olisi helppoa. Jos oikeasti se lapsi kiinnostaa enemmän niin kyllä siihen pystyy, vaikka se mukavaa ei aluksi olekkaan. Siinä mielessä myös lapsen isä voisi ottaa vastuuta, että lopettaisi samalla itsekkin tai ei ainakaan polttaisi vieressä turhana kiusauksena.
Tiedän valitettavan monta jotka polttivat raskausaikana, kun eivät muka voineet millään lopettaa. Ikävä sanoa, mutta kaikki tälläiset yleensä kovin nuoria, vähän koulutettuja ja muutenkin päihteiden käyttäjiä. Sitten tunnen lähemmäs kymmenen vuotta polttaneita, jotka kerran ovat päättäneet lopettaa eivätkä ole palanneet tupakoimaan. Eivät edes erityisemmin valitelleet vieroitusoireita...