Miksi en laihdu vaikka ruokavalio on seuraavanlainen?
Aamiainen: Banaani
Lounas: Pieni pala lohta tai kanaa ja vihanneksia
Välipala: Jugurttijuoma tai munakas
Iltapala: ruisleipä oivariinilla ja 17% oltermannilla, vähärasvainen levite
Päivän juomat: n. 1 litra vettä ja 3 kuppia kahvia
Olen 166cm/62kg ja haluaisin laihtua viitisen kiloa.
Kommentit (83)
Eikö kukaan kyseenalaista, että Ap on jo kovin hoikka? Jos vielä harrastaa liikuntaa niin lihaksiakin on. Ap, ei sinussa ole mistä laihduttaa, olet oikein hyvä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän ja liikut liikaa. Keho pienentää kulutustaan kun luulee, ettet saa tarpeeksi ruokaa, ja pitää tiukasti kiinni kaikesta saamastaan energiasta.
Syö pari kolme kunnon ateriaa päivässä ja tarpeeksi rasvaa. Nuku riittävästi.
Juuri näin!
Syöt liian vähän ja liikut pakonomaisesti. Elimistö huutaa apua.
Lisäksi syömäsi ravinto on tyhjää. Lohi, kana munakas ovat ovat hyviä vaihtoehtoja mutta syötkö niitäkin liian vähän?
Ihmisen kroppa on viisas. Se ei vapaehtoisesti suostu kuolla nälkään ja ravinnon puutteeseen, se vastaa siihen alentamalla kulutusta ja tarttumalla kiinni kaikkeen mitä saa.
Energiaa kuluu jo pelkkään perus aineenvaihduntaan. Hengitttämiseenkin kuluu energiaa, sekä lämmön tuotantoon. Ruoansulatukseen, aivotoimintaan.
Ainoa pysyvä ja terve tapa terveelliseen painoon on monipuolinen ja riittävä ravinto, riittävä uni ja liikunta josta nauttii ja jota ei suoriteta veren maku suussa.
Kaikkea saa syödä, mikään ei ole kiellettyä, mutta määrät ja miten usein! Kohtuu kaikessa.
Kitudieetillä et muutenkaan tule pitkään jaksamaan, ja entä sen jälkeen? Vai oletko ajatellut elää noin lopun ikääsi? En tiedä ketään joka olisi onnistunut, paitsi anoreksiaa sairastavat jotka hiipuvat vähitellen elämästä. Heillä se on sairaus, ja tappava sellainen.
En kerta kaikkiaan tajua, miksi niin moni haukkuu ap:n ruokavalintoja.
Hän saa vitamiineja, kuituja, proteiineja, rasvaa, eli kaikkea tarvittavaa ja syö varmasti terveellisemmin kuin puolet suomalaisista.
Kirjoittaapa kuka tahansa tänne ruokavaliostaan, aina haaskalinnut lentää arvostelemaan. Varsinkin hiilihydraattien vastaisuus on jo naurettavaa. Sokeri on pahasta, sen kaikki tietää, mutta ei hiilihydraatit mitään myrkkyä ole.
Melkoisen ravintoköyhä setti.
Aamupalalle lisäisin ainakin appelsiinimehua, c-vitamiini auttaa herättämään ja on tärkeä nyt myös flunssakaudella
Lounas ok
Välipalan jättäisin pois ja söisin jogurttijuoman lounaan yhteydessä
Päivällinen puuttuu sun listasta kokonaan, päivälliseksi söisin puuroa ja pähkinöitä tai sitten samaa mitä lounaaksi.
Iltapalan jättäisin pois
Juo ainakin kaksi litraa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Hän saa vitamiineja, kuituja, proteiineja, rasvaa, eli kaikkea tarvittavaa ja syö varmasti terveellisemmin kuin puolet suomalaisista.
Kirjoittaapa kuka tahansa tänne ruokavaliostaan, aina haaskalinnut lentää arvostelemaan. Varsinkin hiilihydraattien vastaisuus on jo naurettavaa. Sokeri on pahasta, sen kaikki tietää, mutta ei hiilihydraatit mitään myrkkyä ole.
Eipä noi jugurttijuomat ja keinorasvat mitään hyvää ravintoa ole. Aamunkin aloittaa pelkällä sokerilla.
Jos tämä on sinun käsityksesi terveellisestä, niin pahoittelen.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen ravintoköyhä setti.
Aamupalalle lisäisin ainakin appelsiinimehua, c-vitamiini auttaa herättämään ja on tärkeä nyt myös flunssakaudella
Lounas ok
Välipalan jättäisin pois ja söisin jogurttijuoman lounaan yhteydessä
Päivällinen puuttuu sun listasta kokonaan, päivälliseksi söisin puuroa ja pähkinöitä tai sitten samaa mitä lounaaksi.
Iltapalan jättäisin pois
Juo ainakin kaksi litraa vettä.
Niin, että lisää sokeria??
Vierailija kirjoitti:
Naposteletko? Syötkö yhtään mitään noiden lisäksi? Jostain pystyt kyllä karistamaan ja siksi kysyn. Usein painoaan vähentävät eivät muista syöneensä karkkia tai kahta päivän aikana, yhtä keksiä, yhtä hedelmää, jne.
Miten vihannekset on valmistettu? Jos on öljyssä uitettu niin se on uskomattoman energia tiheetä. Onko pieni pala kalaa 50 g vai 400 g? Mä olen äitini kanssa saman pituinen, mutta painoeroa meillä on +30 kg äidillä. Hänestä pieni pala on neljännes lautaista, musta se kaksi haarukallista. Hänestä vihanneksia ja hedelmiä saa syödä niin paljon kun sielu sietää, mun mielestä niitäkään ei saa syödä niin paljoa kun jaksaisi. Kaikessa on kaloreita ja hedelmissä lisäksi sokereita.
Kauanko on paino ollut jumissa? Joku sulla noissa ruokailuissa mättää tai et kerro kaikkea.
Kyllä vihanneksia saa syödä pääsääntöisesti rajattomasti. Niissä on niin paljon hyödyllisiä ravintoaineita siihen pieneen energiamäärän nähden. On paljon parempi täyttää vatsansa niillä, kuin nähdä nälkää ja sortua syömään järkyttäviä sokerimääriä sisältäviä jogurttijuomia tai leipää. Jotkut kasvikset, kuten esim. maissi, peruna ja bataatti kannattaa tosin jättää pois tai syödä vain kohtuudella. Siinä olet oikeassa, ettei hedelmiä pidä syödä rajattomasti, tai oikeastaan ollenkaan jos haluaa tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän ja elimistösi on säästäliekillä keräten mahdollisimman paljon ravinnosta ravinteita . Kaikki jää mitä syöt.
Juuri näin tapahtui keskitysleireilläkin. Ihmiset lihoivat, koska söivät liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noi jugurttijuomat ja keinorasvat mitään hyvää ravintoa ole. Aamunkin aloittaa pelkällä sokerilla.
Jos tämä on sinun käsityksesi terveellisestä, niin pahoittelen.
Ap voi syödä aamulla munakkaan ja jälkkäriksi banaanin tai jonkin muun hedelmän. Ei niitä hedelmiä tarvitse jättää pois, vaikka monet niilläkin pelottelevat. Suurin ongelma ap:n ruokavaliossa on, että hän syö liian vähän ja jotain aineksia tosiaan voisi valita toisin.
Jogurttijuoman sijaan maustamatonta jogurttia ja marjoja ja hedelmiä. Kourallinen pähkinöitä. Siis kunnon ruoka-annokset silloin kun syö. Ei mitään kituuttamista.
Koska et oikeasti syö noin joka päivä. Tää on joku parin päivän ruokavalio, jonka perusteella olis pitäny tippua 10 kiloa ja kun ei tippunu nii oot että ihan sama syön kilon suklaata. Ja noidankehä alkaa alusta.
Opettele laihduttamaan järkevästi
Ap olet jo täydellisen painoinen. Suosittelen ennemmin syömään hiukan enemmän jotta lihakset voivat kasvaa hieman. Vähennä aerobisen liikunnan määrää ja tee vaikka kotona esim pilatesta tai lihaskuntoharjoitteita kehon omalla painolla. (Ei tarvitse mennä salille yms). Kun kiinteydyt, vaikka paino jopa nousisi, näytät silti pienemmältä. Ruokavaliostasi ei voi enää ottaa pois yhtään mitään. Yritä mahdollisuuksien mukaan nukkua enemmän. Ja anna muutokselle aikaa. Keho muuttuu hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naposteletko? Syötkö yhtään mitään noiden lisäksi? Jostain pystyt kyllä karistamaan ja siksi kysyn. Usein painoaan vähentävät eivät muista syöneensä karkkia tai kahta päivän aikana, yhtä keksiä, yhtä hedelmää, jne.
Miten vihannekset on valmistettu? Jos on öljyssä uitettu niin se on uskomattoman energia tiheetä. Onko pieni pala kalaa 50 g vai 400 g? Mä olen äitini kanssa saman pituinen, mutta painoeroa meillä on +30 kg äidillä. Hänestä pieni pala on neljännes lautaista, musta se kaksi haarukallista. Hänestä vihanneksia ja hedelmiä saa syödä niin paljon kun sielu sietää, mun mielestä niitäkään ei saa syödä niin paljoa kun jaksaisi. Kaikessa on kaloreita ja hedelmissä lisäksi sokereita.
Kauanko on paino ollut jumissa? Joku sulla noissa ruokailuissa mättää tai et kerro kaikkea.
Kyllä vihanneksia saa syödä pääsääntöisesti rajattomasti. Niissä on niin paljon hyödyllisiä ravintoaineita siihen pieneen energiamäärän nähden. On paljon parempi täyttää vatsansa niillä, kuin nähdä nälkää ja sortua syömään järkyttäviä sokerimääriä sisältäviä jogurttijuomia tai leipää. Jotkut kasvikset, kuten esim. maissi, peruna ja bataatti kannattaa tosin jättää pois tai syödä vain kohtuudella. Siinä olet oikeassa, ettei hedelmiä pidä syödä rajattomasti, tai oikeastaan ollenkaan jos haluaa tuloksia.
Mitään ei kannata syödä rajattomasti, ei edes niitä kasviksia. Vatsaa on turha täyttää tyhjällä, silloinhan joutuu sitä nälkää kärsimään. Kasviksia on syytä syödä, mutta ei niillä vatsaa pidä täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei kannata syödä rajattomasti, ei edes niitä kasviksia. Vatsaa on turha täyttää tyhjällä, silloinhan joutuu sitä nälkää kärsimään. Kasviksia on syytä syödä, mutta ei niillä vatsaa pidä täyttää.
Ei niiden rajaton syöminen tarkoita, että pelkästään niitä söisi kilotolkulla. Niitä voi kuitenkin lapata lautaselle sen verran kun jaksaa syödä ilman pahaa oloa, muun ruoan lisäksi. Ja kasvikset ei ole tyhjää, varsinkaan jos vaihtoehtona on vain jättää ne pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän ja elimistösi on säästäliekillä keräten mahdollisimman paljon ravinnosta ravinteita . Kaikki jää mitä syöt.
Juuri näin tapahtui keskitysleireilläkin. Ihmiset lihoivat, koska söivät liian vähän.
Eivät lihoneet,
Mutta jossakin vaiheessa kroppa alkaa kerätä nestettä, kun ei syö tarpeeksi.
Ihan omakohtaista kokemusta on, pudotin kalorit todella alas ja paino vain nousi.
Syy oli nesteet kertyi kehoon ( nilkat oli muuten helkutin kipeät).
Kun lisäsin kalori määrä , niin valuin kusena.
Jos katsot tarkemmin niitä leireillä nälkiintyneitä kuvia, niin maha heillä on turvonnut, mutta ei ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vihanneksia saa syödä mielinmäärin, hedelmiä on hyvä vähän rajoittaa.
Apnä söisin kunnon aamiaisen, vaikka tuon munakkaan tai puuroa, marjoja, raejuustoa, runsaan lounaan, minun pitäisi lisätä perunaa lautaselle, välipalan jättäisin väliin ja päivällisellä salaattia tai kasvissosekeitto, mukana jotain proteiinipitoistasta, niin että vatsa on täynnä. Jos illalla on nälkä, hedelmä, ei banaania. Toimii minulla 3 ateriaa päivässä ja mieluummin niin että illalla 18 jälkeen en syö mitään.
Valitettavasti elämäni on niin epäsäännöllistä että ateriarytmit on 4pv/vk päin persettä ja en pysty tuohon 3 ateriaan päivässä vaan tulee jotain välipalaa syötyä kun tulee nälkä.
Voi hyvänen aika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät lihoneet,
Mutta jossakin vaiheessa kroppa alkaa kerätä nestettä, kun ei syö tarpeeksi.Ihan omakohtaista kokemusta on, pudotin kalorit todella alas ja paino vain nousi.
Syy oli nesteet kertyi kehoon ( nilkat oli muuten helkutin kipeät).
Kun lisäsin kalori määrä , niin valuin kusena.Jos katsot tarkemmin niitä leireillä nälkiintyneitä kuvia, niin maha heillä on turvonnut, mutta ei ruuasta.
Kuinka tarkkaan täytyy katsoa?
https://i.pinimg.com/originals/7a/99/29/7a99294312655387fd48f3d052b8f41…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihanneksia saa syödä mielinmäärin, hedelmiä on hyvä vähän rajoittaa.
Apnä söisin kunnon aamiaisen, vaikka tuon munakkaan tai puuroa, marjoja, raejuustoa, runsaan lounaan, minun pitäisi lisätä perunaa lautaselle, välipalan jättäisin väliin ja päivällisellä salaattia tai kasvissosekeitto, mukana jotain proteiinipitoistasta, niin että vatsa on täynnä. Jos illalla on nälkä, hedelmä, ei banaania. Toimii minulla 3 ateriaa päivässä ja mieluummin niin että illalla 18 jälkeen en syö mitään.
Valitettavasti elämäni on niin epäsäännöllistä että ateriarytmit on 4pv/vk päin persettä ja en pysty tuohon 3 ateriaan päivässä vaan tulee jotain välipalaa syötyä kun tulee nälkä.
Mitään ei kannata syödä mielinmäärin.
Jätä jugurttijuoma pois ja pidä muuten huolta riittävästä annoskoosta.
Varmasti laihdut kun jatkat tarpeeksi pitkään. Älä kuitenkaan elä nälässä, sillä muuten alat jossain vaiheessa ahmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskitysleirit olivatkin täynnä vitaalisia ja hyvinvoivia kansalaisia, jotka säilyivät hoikkana lopun elämäänsä ilman ponnisteluja.
Insuliinit nousee heti aamusta kun syöt vaan banaanin. Syö mieluummin proteiiniaamiainen.