Miksi aikuisella ihmisellä on vaate- ja roskakasoja ympäri kotia?
Ja sitten valitetaan, kun ei ole tilaa ja siivoaminen kestää pitkään.
Kommentit (157)
Koska on mielenkiintoisempaa ja tärkeämpääkin tekemistä kuin pillastua kasoista. Jotkut näkevät maailmassa vain sen mitä on ympärillä ja yrittävät hallita sitä mitä pystyvät. Toiset elävät mielenkiintoisempaa mahdollisuuksien elämää, kuten keksijät ja uuden luojat. Kasat voi siivota milloin tahansa kuin jaksaa, mutta hyvät ideat on työstettävä kun niitä tulee. Näin sitä maailma kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisella ihmisellä pitäisi olla kotona tavarat järjestyksessä? Koti on koti, itseä varten.
Aloitetaan vaikka paloturvallisuudesta.
Palokuorma on sama olivat ne vaatteet kaapissa tai tuolilla? Eri asia tietenkin joku järjetön hoardaus jos kämpässä ei pääse liikkumaan mutta sen varmaan ap:kin ymmärtää että silloin kyse on ihan psyykkisestä häiriötilasta.
Sellaisiakin tyyppejä lähipiirissä, jotka tuovat ovelle jätesäkillisen tavaraa säännöllisin väliajoin. "Käytä itse aikaasi näistä eroon pääsemiseksi jos et itse tarvitse".
Voin kuvitella että samat tyypit pyörittelevät silmiään jos on kämppä täynnä tavaraa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotkulle ei ole mitään syytä tai tekosyytä. Minäkin ehdin joka päivä imuroimaan, pesemään tiskit ja pyykit, siivoamaan keittiön ja vessan, lajittelemaan roskat ja hoitamaan kukat vaikka minulla on samat 24 tuntia vuorokaudessa kuin muilla.
Et taida kovin vaativaa työtä tehdä, kun logiikkasi on tuota tasoa?
Ehdit puuhastelemaan kaikkea ja roikkumaan täällä, montako minuuttia sinulla oikein on vapaa-aikaa niihin joka päivä?
Kuinka monta dedistä sulla menee päivässä yli? Siis ettet ehdi tekemään ko. työtä, esim. laskemaan suunnitteluarvoja oikein, määräaikaan mennessä?
Saatko tulosi opinnoista vai joudutko niiden lisäksi käymään myös töissä? Onko sinulla sosiaalista elämää? Nukutko?
Itse olin eilen 8h töissä, 10h koulussa, kaikkiin matkoihin meni noin 3h ja nyt valvoin koko yön tehden projektityötä ja siivoten keittiötä (siivoaminen on yleinen tapa opiskelijoiden keskuudessa vältellä opiskelua).
Sulla ei ole aikaa nukkua kun paiskit hommia 24 h mutta on aikaa palstailla? Mikä kiire on burnoutiin? Prioriteetit on selvästi kohdallaan 👍🏻
Aikaisemman kommentoijan logiikka lainaten: Miksei olisi aikaa palstailla, kun muillakin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wofgang Amadeus Mozartilla oli kämppä aina sekaisin ja rahat lopussa...
Ja Bethovenilla. Molemmat ilmeisesti autismikirjon ihmisiä.
No en kyllä usko. nyt tuota kirjoanähdään vähän joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Jotain arjenhallintaongelmaa selvästi on. Mun sukulaisella on tuollainen asunto, joka paikka täynnä tavaraa, kaapit pursuaa sekasotkussa olevia vaatteita, keittiössä ei tyhjää pintaa näe, postit potkitaan ympäri eteisen lattiaa kun kukaan ei viitsi niitä nostaa, ikkunat niin likaiset ettei läpi näe. mitään tavaraa ei heitetä pois, säästössä on 18-vuotiaan esikoisen vauva-ajan vaatteetkin, järjettömät määrät leluja joilla kukaan ei enää leiki jne.
Käy kuitenkin töissä ja pitää itsensä ja lapsensa suht siistissä kunnossa. En ole itsekään pilkuntarkka siisteydestä mutta tuo asunto on kuin kaatopaikka.
Tuo kaksijakoisuus onkin jännä ilmiö.
Olen itse tuuminut, että jospa hankkisi joskus ison roskiksen ja pyykkikorin myös olkkariin. Kätsyä.
Vierailija kirjoitti:
Apn kannattaisi hankkia se kuuluisa elämä itselleen.
Ap teki erinomaisen aloituksen. Mikä on taustalla, kun joissakin asioissa ollaan suorastaan pedanttisia... mutta toiset laiminlyödään senkin edestä. Siis motivaatio äärimmäisyyksinä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tuuminut, että jospa hankkisi joskus ison roskiksen ja pyykkikorin myös olkkariin. Kätsyä.
Mulla on 6 roskista - yksiössä. Nyt kun asiaa miettii, naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on joka huoneessa roskis, toimii. Biojätteet pitää toki hoitaa keittiöön.
Minulla on päinvastainen tila, tarve hankkiutua tavarasta eroon. Mutta välillä sotku yllättää, se todella yllättää! Olen laittanut roskiksia asuntooni sen mukaan, mihin yllätykset muodostuvat.
Mitä on laiskuus? Tässä aiheessa ei ole kyse normaalista laiskuudesta, siitä että hyväksyy asioiden priorisoimista koska arvostaa myös leppoisuutta. Kyse on kai siitä, miten asioita kokee hallitsevansa... Jossain kohtaa kontrollin puutteen kokeminen todella manifestoituu, ja paljastaa ihmisestä jotain syvällistä.
Kun etsitte elämänkumppania, kiinnittäkää huomiota siihen, millainen suhde suvulla on reviireihinsä.
Onko auto tiptop-kunnossa, mutta koti kaaos? Päinvastoin? Voit odottaa samaa suhteessa häneen: mustavalkoisuutta.
Sellainen ihminen ei ole ap orja, niin kuin sinä. He tekevät elämässään sitä, mitä huvittaa, sinä sitten teet sitä, mitä orjan on käsketty tehdä.
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata siihen. Heitän myös vaatteita, roskaa, tavaraa ja astioita lattialle. Mun on yritettävä päivittäin siistiä paikat, muuten se sotku pääsee valloilleen enkä saa enää siihen otetta. Niin käy lopulta. Viimeksi jouduin siivoamaan lopulta kaksiota tunteja useampana päivänä ja viemään useita täysinäisiä jätesäkkejä roskaa ja tavaraa pois. Laitan paljon kotia jotta kaikki olisi siistiä ja hyväkuntoista sekä sopivan laadukasta enkä ota vieraita ennen suursiivousta. Ei kukaan voi kyllä voi kyllä ajatella etteikö elämänhallintaa olisi.
Oliko niin, että lapsena sinua ei koskaan vaadittu ylläpitämään järjestystä, miettimään, kuinka organisoida omaisuus jotta sen käyttö on toimivaa? Kävikö käsky vain, kun kaaos oli jo?
Ymmärrän tunteen, että sotku pääsee valloilleen. Se on todella perimmäinen osa luonnetta, ja siisteyden ylläpitämisen opettelu aikuisena vaatii jopa vuosien harjoittelun. Minä otin kerran IL:sta talteen erään siivoojan vinkin, jonka olisin toivonut saavani jo kotona tai koulussa... "JOS SIIHEN MENEE ALLE MINUUTTI, HOIDA SE SAMAN TIEN."
Vierailija kirjoitti:
Täysien työviikkojen tekeminen varsinkin vuorotyössä voi olla raskasta eikä siivoamiseen jää aikaa eikä energiaa. Ei se hirveästi hoitamalla kummene.
Tämä on hälytysmerkki. Aika suunnitella elämää.
Mä oon tosi laiska ja siksi koti on lähes minimalistinen. Omistan alle 1000 tavaraa.
Siivoamiseen menee tosi vähän aikaa.
Lasten ystäviä käy monta krt viikossa. Parempi näin.
Vierailija kirjoitti:
On optimistinen hamstraaja. Näkee kaikessa "tästä voi vielä askarrella" -option. Projektit voivat olla kesken vuosikausia, mutta niihin tarvittavaa sälää ei voi hävittää. Sen sijaan aloitetaan koko ajan uusia projekteja, joihin tarvitaan vaikka mitä tavaraa.. Kotiin virtaa siis lisää tavaraa eikä mitään poistu eikä sille kaikelle ole enää säilytystilaa.
Onko sinulla uskon puute, että jokin voisi valmistua? Tavoittelet impulsiivisesti vain pikatyydytyksiä?
Ehkä vastaus aloitukseen on, että ääritapauksilla on uskon puute kontrolliin. Kaaos konkretisoidaan, "tahallaan".
Ei sitä halua manifestoida kaaosta voi muuttaa sormia napsauttamalla.
Ap. Miksi naapurin sotkut häiritsevät sinua.