Miksi aikuisella ihmisellä on vaate- ja roskakasoja ympäri kotia?
Ja sitten valitetaan, kun ei ole tilaa ja siivoaminen kestää pitkään.
Kommentit (157)
Liika tavara lisää palokuormaa, ja roskat ja muu epäsiisteys voivat aiheuttaa ötökkäongelman. Varsinkin kerrostalossa tämä tietää ongelmia myös muille asukkaille.
En ikinä viihtyisi epäsiistissä kodissa. Itse asiassa en edes halua vierailla sellaisessa.
Ei vie yhtään sen enempää aikaa viedä laittaa kengät siististi eteisen kaappiin kuin potkia ne ympäri eteistä. No ehkä pari sekuntia. Sama vaatteiden kanssa, likaiset pyykkikoriin, uudelleen käytettävät henkarille kaappiin. Tiskit koneeseen, kun on syöty tai jos konetta ei ole, niiden tiskaus. Ei tiskaamatta jättämisessä aikaa säästy, koska jossain vaiheessa ne on tiskattava kuitenkin.
Meillä ei koskaan tarvitse miettiä voiko avata oven yllätysvieraille tai ex tempore sanoa ystävälle kaupungilla, että mennään meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotkulle ei ole mitään syytä tai tekosyytä. Minäkin ehdin joka päivä imuroimaan, pesemään tiskit ja pyykit, siivoamaan keittiön ja vessan, lajittelemaan roskat ja hoitamaan kukat vaikka minulla on samat 24 tuntia vuorokaudessa kuin muilla.
Et taida kovin vaativaa työtä tehdä, kun logiikkasi on tuota tasoa?
Ehdit puuhastelemaan kaikkea ja roikkumaan täällä, montako minuuttia sinulla oikein on vapaa-aikaa niihin joka päivä?
Kuinka monta dedistä sulla menee päivässä yli? Siis ettet ehdi tekemään ko. työtä, esim. laskemaan suunnitteluarvoja oikein, määräaikaan mennessä?
Saatko tulosi opinnoista vai joudutko niiden lisäksi käymään myös töissä? Onko sinulla sosiaalista elämää? Nukutko?
Itse olin eilen 8h töissä, 10h koulussa, kaikkiin matkoihin meni noin 3h ja nyt valvoin koko yön tehden projektityötä ja siivoten keittiötä (siivoaminen on yleinen tapa opiskelijoiden keskuudessa vältellä opiskelua).
Sulla ei ole aikaa nukkua kun paiskit hommia 24 h mutta on aikaa palstailla? Mikä kiire on burnoutiin? Prioriteetit on selvästi kohdallaan 👍🏻
Aikaisemman kommentoijan logiikka lainaten: Miksei olisi aikaa palstailla, kun muillakin on?
No eikö tämä marttyyri juuri anna sitä kuvaa, että hän on niin kovin kiireinen ja tärkeä... Hän raataa yötä päivää kun muut lorvailee palstalla. Jotenkin hän silti täällä kirjoittelee...
Vierailija kirjoitti:
En ikinä viihtyisi epäsiistissä kodissa. Itse asiassa en edes halua vierailla sellaisessa.
Ei vie yhtään sen enempää aikaa viedä laittaa kengät siististi eteisen kaappiin kuin potkia ne ympäri eteistä. No ehkä pari sekuntia. Sama vaatteiden kanssa, likaiset pyykkikoriin, uudelleen käytettävät henkarille kaappiin. Tiskit koneeseen, kun on syöty tai jos konetta ei ole, niiden tiskaus. Ei tiskaamatta jättämisessä aikaa säästy, koska jossain vaiheessa ne on tiskattava kuitenkin.
Meillä ei koskaan tarvitse miettiä voiko avata oven yllätysvieraille tai ex tempore sanoa ystävälle kaupungilla, että mennään meille.
Kuulostat sen verran muita arvostelevalta ja tuomitsevalta, että ei sua haluaisi kutsua kylään vaikka olisi miten steriilin puhdasta ja siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laiska, väsynyt ja ei haittaa tai oikeastaan edes kiinnosta minua eikä miestäni. Mitä se sinua häiritsee onko meillä roskat viemättä, vaatteet tuolilla tai romppeet levällään? Huoh.
Miksi et hae hoitoa, jos on ongelmia väsymyksen kanssa? Jos asut vuokralla, niin kyllä siivoton kämppä on muunkin kuin sinun ongelma.
En asu vuokralla. Olisi mielestäni naurettavaa ruuhkauttaa mt-palveluita entisestään sen takia etten jaksa pitää kotia muiden siisteysstandardien mukaisena.
-2
En asu vuokralla minäkään, ja erinäisistä syistä tehtyjen palikkatestien myötä on jopa mustaa valkoisella pään terveydestä. Roskat menevät roskikseen kyllä, mutta vaatekasoja löytyy välillä, enkä varmaan koskaan elämässäni ole vielä onnistunut viemään esim. käyttämääni juomalasia heti astianpesukoneeseen.
Syy tälle? Varmaankin tietty boheemius ja hajamielisyys mikä ei ole kuitenkaan synonyymi suoraan paskan keskellä elämiselle. Joo, kaipa se neule tai housut voisi mennä arkena käytön jälkeen hetikin kaappiin, mutta yhtä lailla voin sitten viikonloppuna laittaa kerralla ne kaikki takaisin kaappiin tai lajitella pesuun meneviksi. Simples.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotkulle ei ole mitään syytä tai tekosyytä. Minäkin ehdin joka päivä imuroimaan, pesemään tiskit ja pyykit, siivoamaan keittiön ja vessan, lajittelemaan roskat ja hoitamaan kukat vaikka minulla on samat 24 tuntia vuorokaudessa kuin muilla.
Ehdit puuhastelemaan kaikkea ja roikkumaan täällä, montako minuuttia sinulla oikein on vapaa-aikaa niihin joka päivä?
Kuinka monta dedistä sulla menee päivässä yli? Siis ettet ehdi tekemään ko. työtä, esim. laskemaan suunnitteluarvoja oikein, määräaikaan mennessä?
Saatko tulosi opinnoista vai joudutko niiden lisäksi käymään myös töissä? Onko sinulla sosiaalista elämää? Nukutko?
Itse olin eilen 8h töissä, 10h koulussa, kaikkiin matkoihin meni noin 3h ja nyt valvoin koko yön tehden projektityötä ja siivoten keittiötä (siivoaminen on yleinen tapa opiskelijoiden keskuudessa vältellä opiskelua).
Sulla ei ole aikaa nukkua kun paiskit hommia 24 h mutta on aikaa palstailla? Mikä kiire on burnoutiin? Prioriteetit on selvästi kohdallaan 👍🏻
Aikaisemman kommentoijan logiikka lainaten: Miksei olisi aikaa palstailla, kun muillakin on?
No eikö tämä marttyyri juuri anna sitä kuvaa, että hän on niin kovin kiireinen ja tärkeä... Hän raataa yötä päivää kun muut lorvailee palstalla. Jotenkin hän silti täällä kirjoittelee...
Viittasin tuohon joka väitti:
"Sotkulle ei ole mitään syytä tai tekosyytä. Minäkin ehdin joka päivä imuroimaan, pesemään tiskit ja pyykit, siivoamaan keittiön ja vessan, lajittelemaan roskat ja hoitamaan kukat vaikka minulla on samat 24 tuntia vuorokaudessa kuin muilla."
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään! Minä en haluaisi sinua kylään kyttämään, ettei vaan nyt jossain hanassa ole roiskejälki tai hui, keittiötasolla kahvitahra saati kahvikuppi.
No mihin laitat esim vaateet kun vaihdat uudet? Ne koti aatteet kun lähdet kauppaan, ulkoiluvaatteet? Eihän niitä likaisia voi kaappiinkaan laittaa puhtaiden sekaan, mutta ei vielä ole pesuunkaan menossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sotkulle ei ole mitään syytä tai tekosyytä. Minäkin ehdin joka päivä imuroimaan, pesemään tiskit ja pyykit, siivoamaan keittiön ja vessan, lajittelemaan roskat ja hoitamaan kukat vaikka minulla on samat 24 tuntia vuorokaudessa kuin muilla."
Ja minä vaan mietin, että onkohan lainaamasi joku trooppisia sisäkasveja hamstraava sikafarmari kahdeksan alakouluikäisen lapsen ja siivottoman miehen kanssa, josko joka päivä tarvitsee imuroida, tiskata, pyykätä, siivota keittiö ja vessa ja hoitaa kukat.
Ystäväni mies on tämmöinen. Hänen kohdallaan se johtuu selkeästi lellimisestä, hänhän on vanhempiensa ihmeellisen lahjakas silmäterä. Kumma kyllä muut eivät näe niinkään lahjakkuutta, vaan harvinaisen itsekeskeisen, saamattoman ja laiskan tapauksen, joka menee aina siitä missä aita on matalin. Vanhemmat eivät ole kuulemma vaatineet pojaltaan mitään minkään tason asioiden huolehtimista, vaan petaavat aikuiselle kaiken valmiiksi. Niin raha- kuin käytännön asiat. Äiti kävi siivoamassa miehen luona, kun asui vielä yksin. Raivostuttaa ystävän puolesta, joka on on ihan normaali aikaansaava ja siisti ihminen, ja hän joutuu tuollaisen egomaanikon sotkuja siivoamaan päivät pitkät. Onneksi ystävä on pitkämielinen, minä en olisi. Ja mitä ne vanhemmat ajattelee, luuleeko ne onnistuneensa kasvatuksessa, kun nelikymppinen poika ai vieläkään jaksa siivota omia sotkujaan? Eikä jaksa paljon muutakaan, kun ei tarvi.
Vierailija kirjoitti:
No mihin laitat esim vaateet kun vaihdat uudet? Ne koti aatteet kun lähdet kauppaan, ulkoiluvaatteet? Eihän niitä likaisia voi kaappiinkaan laittaa puhtaiden sekaan, mutta ei vielä ole pesuunkaan menossa...
Koriin, tuolille, naulakkoon, pesukoneen päälle.
No meillä on tällaisia kasoja :D Olemme töissä tosi järjestelmällisiä, mutta emme kotona. Minä yritän toteuttaa tätä vie mennessäs, tuo tullessas -periaatetta, mutta sitten on joku rankka päivä ja koko ajan menoja, niin tiskejä/roskia kasaantuu. Mies on kyllä vielä paljon toivottomampi tapaus kuin minä, tiputtaa kaiken sijoilleen eikä löydä mitään jne. Vaatekasoihin syynä on kyllä lähinnä säilytystilan puute, meillä on kolmiossa vain 2 vaatekaappia, toisessa ulkovaatteet, harrastuskamat jne. ja toisessa vaatteita, vuodevaatteet, pyyhkeet jne. mutta esim. pari kertaa pidetyille vaatteille ei ole mitään järkevää paikkaa, niin ne vaan seilaavat tasolta toiselle.
Montaa asiaa olen elämässäni katunut, mutten vielä ikinä sitä, miten vähän viime vuonna tuli siivottua 🤷
Ja meillä on siis ihan ok siistiä kerran kahdessa viikossa. Just sen jälkeen kun siivooja on käynyt.(edellisenä iltana jokainen laittaa kaikki tavaransa järjestykseen) - jos meillä ei kävisi siivoojaa, meillä ei olisi ikinä kaikki huoneet samaan aikaan siisteinä.
Kyllä meille silti ihmiset kylään saa tulla, ei meidän epäsiisteys mitään ruokottomia paskakasoja tarkoita, vaan sitä, että tavaroita eri projekteihin on esillä, retkeilyvsrusteita kuivumassa, "nallejen kahvikekkerit" jatkumassa huomenna, palapeli esille levitettynä, kirja pari odottamassa lukijaansa, kattila likoamassajne.
Jos häiritsee, voi itse valita, ettei tule 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä vaan mietin, että onkohan lainaamasi joku trooppisia sisäkasveja hamstraava sikafarmari kahdeksan alakouluikäisen lapsen ja siivottoman miehen kanssa, josko joka päivä tarvitsee imuroida, tiskata, pyykätä, siivota keittiö ja vessa ja hoitaa kukat.
Ei ainakaan logiikassa loista.
Vierailija kirjoitti:
Jotain arjenhallintaongelmaa selvästi on. Mun sukulaisella on tuollainen asunto, joka paikka täynnä tavaraa, kaapit pursuaa sekasotkussa olevia vaatteita, keittiössä ei tyhjää pintaa näe, postit potkitaan ympäri eteisen lattiaa kun kukaan ei viitsi niitä nostaa, ikkunat niin likaiset ettei läpi näe. mitään tavaraa ei heitetä pois, säästössä on 18-vuotiaan esikoisen vauva-ajan vaatteetkin, järjettömät määrät leluja joilla kukaan ei enää leiki jne.
Käy kuitenkin töissä ja pitää itsensä ja lapsensa suht siistissä kunnossa. En ole itsekään pilkuntarkka siisteydestä mutta tuo asunto on kuin kaatopaikka.
Itse kasvoin tuollaisessa kodissa. Monesti olen vanhemmilta pyytänyt ja ihan vaatinut että siivotkaa, mutta eivät he vain välitä. Tämän johdosta siivosin joskus jopa salaa lapsena. En avoimesti, koska minusta oli epäreilua että lapsi olisi pistetty siivoamaan. Aikuisena olen pyytänyt palkkaa siivoamisesta, koska he kyllä mielellään antaisivat minun hoitaa kaikki hommat omassa kodissaan, kun eivät itse jaksa, ja en sitä ilmaiseksi enää tee. Jotain elämänhallinnanongelmia mielestäni on, sellaista mielenterveyspuolen häikkää. Tästä jouduin kärsimään lapsena paljon. Kaikki tavarat olivat aina hukassa, ja aina jos koulussa oli joku erikoisempi harrastuspäivä tai jotain tarvitsi mukaan, siitä tuli hirveä huuto ja niitä tarvittavia tavaroita etsittiin raivon vallassa sekasotkun keskeltä koska oli pakko. Ihan parilliset sukat oli joskus vaikea löytää. Tämä vaikutti kaverisuhteisiini negatiivisesti, minua pidettiin huonon perheen lapsena ja en voinut kutsua usein ketään kylään. Jos kutsuin, vanhemmat hieman siivosivat mutta raivon vallassa kun oli pakko. Eli manipuloivat olemaan kutsumatta enää, jos ei raivoa halunnut kuunnella.
En tiedä miten muilla, mutta itse ihan lasteni vuoksi pitäisin kodin edes jotenkin tip top. Aina on sen verran aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen varannut eteisen kaapista jokaiselle perheenjäsenelle hyllyn tähän tarkoitukseen.
T: Minimalisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laiska, väsynyt ja ei haittaa tai oikeastaan edes kiinnosta minua eikä miestäni. Mitä se sinua häiritsee onko meillä roskat viemättä, vaatteet tuolilla tai romppeet levällään? Huoh.
Miksi et hae hoitoa, jos on ongelmia väsymyksen kanssa? Jos asut vuokralla, niin kyllä siivoton kämppä on muunkin kuin sinun ongelma.
Miksi oletat, että hän asuu vuokralla? Vieraan ihmisen sairauskertomus ei kuulu sinulle millään tavalla. Voi olla, että hän on jo hakenut apua.
Yhtä lailla apua tarvitsee ihminen, joka kuvittelee, että kodin tulee kaiken aikaa olla kuin naistenlehdissä ja koti kuntoon -ohjelmissa stailauksen jälkeen.
Asun vuokralla Halvalla Heksinki kaupunki Heka-kontula, Elämässäni on monen ikäistä ihmistä.Vaikka ovat Vuokra asukaita. Kodit siistejä ,mitän maintsemia roskia,vaate kasoja ei ole. Joten älkää yleistäkö.Jos tiedtee tunnet siis vaateröykiössä asuvan ja roskien kasaa koti.MIKSI SIHTOSSA ETTE AUTA SITÄ YSTÄVÄ,KAVERIA LÄHISUKULAISTA JA ALA SIIVOAMAAN HÄNELLE? PELKIEN LEHTI JUTUJEN MUKAAN KUKAN EI VOI YLESTÄÄ IHMISEN ASUMUS.Edes MENNYT LAPSENI ISÄ TEKI MAALAUSHOMIA UUDISKOHTET OSAKE TALOT,RIVARIT. 1 VUOSI TARKISTUS SANOI: RIKAAT OVAT KÖYHIÄ PASKASEMPIA,LIKASEMPIA.MITÄ ENEMÄN RAHAA ASUNTOON, SAAVT SEN 1 VUODESSA KARSEESEN NÄKÖÖN.Siiten roinan keskellä joku heidän näkemä maalaus jälki pitää koko seinä udelen maalaa .Kun seinä kohdalle ei kunnon väylää tai tilaa maali tynyrin ja telan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi kyllä tietää mitä kaikkea muuta sä ehdit. Itseltä jäisi kyllä vähintään joku suihkussa käyminen välistä, eikä lapsikaan pääsisi harrastukseen, puhumattakaan mistään mitä itse haluaisin tehdä, jos pitäisi _joka päivä_ imuroida, en kyllä ehdi pyykätäkään ihan joka päivä. Ihan siistiä meillä silti on, kun siivoaa ohimennen tai sotkut samantien. Vai käytkö töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi kyllä tietää mitä kaikkea muuta sä ehdit. Itseltä jäisi kyllä vähintään joku suihkussa käyminen välistä, eikä lapsikaan pääsisi harrastukseen, puhumattakaan mistään mitä itse haluaisin tehdä, jos pitäisi _joka päivä_ imuroida, en kyllä ehdi pyykätäkään ihan joka päivä. Ihan siistiä meillä silti on, kun siivoaa ohimennen tai sotkut samantien. Vai käytkö töissä?
Mulla on yksi ystävä joka jaksaa vängätä sitä, että kyllä hänellä on ihan yhtä kiire elämässä kuin kaikilla töissäkäyvilläkin on (on sairaseläkkeellä vajaa 40v) jos erehdyn sanomaan vaikkapa että en ole ehtinyt askartelemaan mitään joulukortteja - ja hänen bravuurinsa on juurikin tuo "ollut niin kiire kun taas piti koko huusholli (3huonetta) suursiivota ja pestä monta koneellista pyykkiä ja vielä käydä viemässä juttuja xyz hyväntekeväisyyteen -- onkohan tuo kommentoija hän??
Mulla menee päivästä n 11h työ*työmatkat joten joskus kyllä tuntuu, ettå hänellä on ihan pakko olla enemmän aikaa huoltaa sitä kotiakin... toki myönnän, monta kertaa töitten jälkeen en vain viitsi olla kovin tehokas kotona vaan ennemmin avaan pullon punaviiniä ja hyvä kirjan - tai lähden vaikkapa ulos kävelylle katselemaan luontoa, vaikka aamuiset astiat ovat yhä pesemättä.
Ps. En ikinä petaa sänkyä.. no, jouluksi ehkä.
Korjaan, olen havainnut MONISSA. Itselläni ei tätä ole.