Miksi aikuisella ihmisellä on vaate- ja roskakasoja ympäri kotia?
Ja sitten valitetaan, kun ei ole tilaa ja siivoaminen kestää pitkään.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa tavaraa. Toisin sanoen elämänhallinnan kanssa ongelmia. Olen nähnyt jopa akateemisessa perheessä parin viikon vanhoja take away -paketteja ja että tiskiallasta käytetään roska-astiana.
"Jopa akateemisessa" 😅
Nämä ovat pahimpia, kertoi lähimmäiseni jo 70-luvulla. Hän oli ammatiltaan siivooja ja tiesi, mistä puhui - vain parempi väki käytti kotisiivouspalveluja noina aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tosi laiska ja siksi koti on lähes minimalistinen. Omistan alle 1000 tavaraa.
Siivoamiseen menee tosi vähän aikaa.
Lasten ystäviä käy monta krt viikossa. Parempi näin.
Haaveilen tuollaisesta minimalismista välillä, mutta kuitenkin pidän tavarasta ja valinnanvarasta. Pitäisi vaan olla tarpeeksi iso koti jossa paljon säilytystilaa kaikelle omistamalleni, niin se ei ajelehtisi kasoina ympäri asuntoa.
Sittenhän olisi myös enemmän lääniä jota ylläpitää ja siivota...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa tavaraa. Toisin sanoen elämänhallinnan kanssa ongelmia. Olen nähnyt jopa akateemisessa perheessä parin viikon vanhoja take away -paketteja ja että tiskiallasta käytetään roska-astiana.
"Jopa akateemisessa" 😅
Nämä ovat pahimpia, kertoi lähimmäiseni jo 70-luvulla. Hän oli ammatiltaan siivooja ja tiesi, mistä puhui - vain parempi väki käytti kotisiivouspalveluja noina aikoina.
Eli mistä siis tiesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisella ihmisellä pitäisi olla kotona tavarat järjestyksessä? Koti on koti, itseä varten.
Aloitetaan vaikka paloturvallisuudesta.
Palokuorma on sama olivat ne vaatteet kaapissa tai tuolilla? Eri asia tietenkin joku järjetön hoardaus jos kämpässä ei pääse liikkumaan mutta sen varmaan ap:kin ymmärtää että silloin kyse on ihan psyykkisestä häiriötilasta.
No ei ihan ole, palo leviää nopeammin kun palavaa tavaraa on ympäri kämppää. Muutenkin liikaa tavara on turvallisuus riski.
Vierailija kirjoitti:
Sotkulle ei ole mitään syytä tai tekosyytä. Minäkin ehdin joka päivä imuroimaan, pesemään tiskit ja pyykit, siivoamaan keittiön ja vessan, lajittelemaan roskat ja hoitamaan kukat vaikka minulla on samat 24 tuntia vuorokaudessa kuin muilla.
Yksi keino häivyttää kontrollin puute (en puhu pelkästä laiskuudesta, siitä ettei pyykkejä jaksa heti laittaa kaappiin tai tiskata heti ruuan jälkeen), on tehdä suunnitelmia rutiinista, joilla täyttää arki. Päivät voi ikään kuin suorittaa listan mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä jätän välillä roskan jonnekin muualle kuin roskikseen. Koska siitä alkaa yleensä se kierrätysruljanssi.
Eli vitkuttelet... koska toisaalta, kierrätät. "Vaihtokauppa?" Rituaali?
Jos ihminen "tietämättään" suorittaakin mitä kummallisempia rituaaleja!
Meillä on liikaa tavaraa lattialla ja muutenkin, koska asumme liian pienessä asunnossa, jossa ei ole säilytystilaa. Häkkivarasto on ihan mini eikä sinne mahdu miehen golfkamojen ja bensakanisterin jälkeen mitään. Miehen porakoneet yms. työkalut ovat olohuoneen nurkassa. Onneksi opiskeluajan köyhäily loppui ja saimme töitä ja etsimme omakotitaloa niin saamme enemmän tilaa ja pääsee nauttimaan siitä, ettei tarvitse katsella työkalupakkia olkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Toisille siisteys on tärkeää ja toiset taas viis veisaavat.
Järjestys on jokaiselle tärkeää mutta missä ilmenee, on toinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Koska on mielenkiintoisempaa ja tärkeämpääkin tekemistä kuin pillastua kasoista. Jotkut näkevät maailmassa vain sen mitä on ympärillä ja yrittävät hallita sitä mitä pystyvät. Toiset elävät mielenkiintoisempaa mahdollisuuksien elämää, kuten keksijät ja uuden luojat. Kasat voi siivota milloin tahansa kuin jaksaa, mutta hyvät ideat on työstettävä kun niitä tulee. Näin sitä maailma kehittyy.
Minä olen harjoitellut siisteyden ylläpitämistä, vaikka työskentelen 10-15 tuntia päivässä. Liian usein havahduin sotkuun ja kumamstelin, miten se on mahdollista, kun minähän vain työskentelen koneen äärellä! Mutta päättelemällä sen totesin, mista sotku saa alkunsa. -Scherlock
Joillakin se kaaos on levinnyt myös piha-alueelle, oletteko huomanneet? Sehän on jo esteettinen haitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tosi laiska ja siksi koti on lähes minimalistinen. Omistan alle 1000 tavaraa.
Siivoamiseen menee tosi vähän aikaa.
Lasten ystäviä käy monta krt viikossa. Parempi näin.
Haaveilen tuollaisesta minimalismista välillä, mutta kuitenkin pidän tavarasta ja valinnanvarasta. Pitäisi vaan olla tarpeeksi iso koti jossa paljon säilytystilaa kaikelle omistamalleni, niin se ei ajelehtisi kasoina ympäri asuntoa.
Sittenhän olisi myös enemmän lääniä jota ylläpitää ja siivota...
Niin, mutta ei minua haittaa imurointi ja pölyjen pyyhkiminen tasoilta, minua haittaa näkyvillä olevat tavarakasat.
Meillä on ihan liikaa tavaraa, jolloin niitä kertyy pinoihin ja kasoihin. Ongelma on mies, joka ei voi heittää mitään pois (tätä voi vielä tarvita).
Nytkin olohuoneessa on kaksi vanhaa työtuolia kun ostettiin uudet tilalle. Omasta mielestäni vanhat tuolit ovat ihan kaatopaikkakunnossa, toisen kaasujousi rikki, toisesta päällinen niin rikki että täytteet tursuaa ulos. Mutta kun ei.
Vanhaa elektroniikkaa löytyy myös joka kolosta. Kun näitäkin voi vielä tarvita.
Olen yrittänyt pitää tietyt osat talosta siistinä, mutta valitettavasti tuo säästettyjen tavaroiden vyöry alkaa leviämään jo niihinkin.
Mulla on niin monta toosaa päässä yhtäaikaa auki, että on hyvin vaikeaa pitää järjestystä yllä ja aloittaa tai suorittaa asioita loppuun.
Aloitin vasta lääkityksen, joten voi olla että sen kanssa opin tavan pitää kodinkin paremmassa järjestyksessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jopa akateemisessa" 😅
Sama DIKTOMIA, jolla uramenestys. Joillakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin monta toosaa päässä yhtäaikaa auki, että on hyvin vaikeaa pitää järjestystä yllä ja aloittaa tai suorittaa asioita loppuun.
Aloitin vasta lääkityksen, joten voi olla että sen kanssa opin tavan pitää kodinkin paremmassa järjestyksessä
Joo tämä on ymmärrettävää, olen havainnut sen monessa. Että kun ollaan tekemässä jotain, into lopahtaa koska ajatus on jo seuraavassa tekemisessä...
Siivoamista, järjestystä, kuitenkin suositellaan nimenomaan terapiakeinona. (Jordan Peterson, "Clean Your Room")
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on mies lypsämässä toosat umpeen.
ai nyt ymmärsin, miksi käytit sanaa toosa - lainasit. -eri
suosittelen tutustumaan unfuck your habitat, jos enkkua ymmärtää