mitä...taas HOUM keskustelu poistettu?!
Tosi reilu ja avoin meininki tällä uudella SOME-seurakunnala kun avointa keskustelua ei heistä saa käydä netissä? miksiköhän taas poistettiin jo KOLMAS asiallinen keskustelu :( vai tuliko sinne yön pimeinä tunteina asiattomuuksia?
Kommentit (131)
Oli hyvä teksti, https://hillsongilmio.wordpress.com/2015/02/10/pastori-esa-vaikea-oppi-jumalan-rakkaudesta/ . Tulee houmi mieleen.
"Nykyseurakunnassa puhe Jumalasta ystävänä painottuu sen hinnalla, että unohdamme julistaa Jumalaa Herrana, kuninkaana ja tuomarina. Jumalan karaktäärisoidaan mielellään aikammekaltaiseksi, sentimentaaliseksi ja psykologisoiduksi ihmiseksi. "
[..]
Ihmiset länsimaissa haluavat jumalan, joka on rakastava ja anteeksiantava vailla pyhyyttä ja transendenttisuutta. Tutkimukset nuorten ihmisten hengellisestä elämästä paljastavat, sen tähden, heidän rukousista puuttuvan sekä parannuksenteon että ilon saada anteeksi.
Armo jää vaan puheeksi, jos ei käsitellä sen vastapainoksi ihmisen syntisyyttä ja Jumalan pyhyyttä & vanhurskautta.
Ja väitän, että jos seurakunnan tärkein arvo on siellä viihtyminen, niin kristinuskon vaikeista aihealueista ei välttämättä kovin innokkaasti puhuta. Kuka on kuullut edes perinteisissä seurakunnissa esim. opetusta siitä, että vaimon tulee kunnioittaa miestään ja olla alamainen hänelle. Tai Jeesuksen opetusta avioerosta. Ihmiset eivät nykypäivänä kestä kuulla totuutta.
oon nyt vähän pihalla koko tästä hommasta, mutta mitä nuo häss ja mieskissa -jutut oikein olivat? kommentoivatko seurakunnan pastorit toistensa kuviin tollaista vai mitä?
Jumalan rakkaus se on mikä muuttaa. Yrittämistä ja omaa pinnistelyä on nähty aivan tarpeeksi niin kristittyjen kuin muidenkin uskontojen parissa. Lopputulos on aina sama. Ahdistuneita, kuolemaa pälkääviä, loppuunpalaneita, väsyneitä, paniikkikohtauksia saavia uskovia löytyy yllin kyllin. Se johtuu vain siitä, että ihmistä pakotetaan muuttumaan joksin aivan muuksi, kun mitä oikeasti on. Todellinen pysyvä muutos ei ainakaan moralisoimalla synny.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:29"]
Mun elämässä kokemus on, et Jumalan rakkaus muuttaa, ei säännöt. Sepä siinä ihmeellistä onkin. Ja vielä kelpaan sellaisena kuin olen, ihan kaikkine virheineni. Ei siihen tarvita papin paatosta oikeanlaisesta elämästä. Ehkä se on jonkun mielestä idealismia.
[/quote]
Tällä palstalla monet ovat kirjoittaneet ILTA-seurakunnan hedelmänä olleen Saranpään aikana esiaviolliset suhteet, ryyppääminen ja tekopyhyys. Entä mitä kirjoittaa apostoli Paavali?
2Tim 4
1. Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
2. saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia 4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
Onko aika tullut?
Matteus 24
11. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
12. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
Onhan tuo totta. Kuitenkin, jos puuttuu selkeä opetus Jumalan pyhyydestä ja syntiinlankeemuksen todellisuudesta, niin armo ei kosketa. Houmin sivujen perusteella Jumalasta välittyy kuva epäpyhänä tunteidensa vietävissä olevana kosmisena pikkutyttönä: "Evankeliumi on yksinkertaista. Jumala on hulluna sinuun ja hän haluaa pelastaa sinut."
Nykyään eletään moraalisesti erittäin sekavaa aikaa, niin seurakunnan tulisi julistaa Jumalan sanan totuuksia siitä, että mitä synti on. Jos houmin puuhamiehet eivät edes uskalla kertoa julkisesti Jumalan mielipidettä yleisiin seksuaalisynteihin, niin ollaan todella hataralla pohjalla. Johannes Saranpää käytti ilmaisua "pitääkö meillä olla kaikesta mielipiteitä" -tyyliin, kun homokysymys nostettiin esiin Image-lehden jutussa. Julistetaanko siellä siis ihmisten mielipiteitä?
Mitä tarkoitat moralisoinnilla? Eikö ihmisiä pitäisi opettaa Jumalan tahdon mukaiseen elämään? Miten houmissa ilmenevät Jumalan pyhyys, vanhurskaus, tuomio ja laki? Ei ole olemassa mitään armoa ilman ainoan, totisen ja pyhän Jumalan tuntemista. On vain epäjumala.
Tunnelatautuneessa ilmapiirissä koko käsite "Jumalan rakkaus" voi saada erittäin omituisia sävyjä. Uskoisin, että sillä voidaan pääasiallisesti tarkoittaa jopa ns. ylistystilanteessa esiintyviä tunnekokemuksia. Jumalan rakkaus ei kuitenkaan ole mikään tunne. Jos elämä näiden ylistystilanteiden ulkopuolella on ristiriitaista ja lankeavaa, niin tämä tunteisiin perustuva "rakkaus" on täydellinen illuusio.
1Joh 5
2. Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä. 3. Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
Joh 15
10. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
Kannattaa lukea todellinen kokemus...
http://ithasbeengiven.blogspot.fi/2015/02/houm-is-where-my-heart-is.html?m=1
Kokemuksissa on aina hyvä muistaa se, että ne eivät ole minkäänlaisessa auktoriteetin asemassa, kun kristinuskosta on kyse. Tietetenkin houmissa halutaan antaa hyvä kokemus, kun koko heidän ideologiansa perustuu aika pitkälti ensivaikutelman saamiselle ja viihtymiselle. Ennemmin olisin kiinnostunut siitä laajemmasta teologisesta ym. kontekstista, jossa he toimivat.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:04"]Hauskaa, että jokainen Houmin "puolustaja" teilataan Houmilaiseksi! Luin täältä kommentteja pari kolme viikkoa sitten ja ajattelin, että menen itse paikalle vaikka matkaa on 180km. Upee kokemus! Ensimmäisenä mut toivotettiin ovella tervetulleeksi! Sen jälkeen ennen kokousta mulle tuli 3 mulle täysin tuntematonta henkilöä juttelemaan ja kyselemään mistä tuun! Olin tosi otettu! Oon 24-vuotias hiljanen pojan kloppi ja ulkoiselta hapitukseltani aivan normaali suomalainen äijä. Kokous alko upealla videolla ja sen jälkeen äänekkäällä musiikilla! Musa tuli aika lujaa mutta vaan yhden biisin verran - eikä se kyllä menoa haitannut. Jossain vaiheessa tuli supermies ilmeisesti lasten puolelta vieraileen pääsaliin ja se oli tosi hauskaa! Sitten tuli tosi hieno video saarnasarjasta joka käsitteli parannusta! Tässä vaiheessa kaikkia jotka haukkuu houmia armon ääripääksi viimestään hiljenee! Ja se oli paras "parannus" opetus mitä minä oon koskaan kuullu! Sen jälkeen oli vielä muutama kappale ja lopuksi kysyttiin kuinka moni haluaa tulla ekaa kertaa uskoon! Istuin taaempana joten mä laskin noin 16 kättä, saatto olla enemmänki ku oli vähä pimeä sali. Näille kaikille annettiin joku lahja tilaisuuden jälkeen. Kun tilaisuus loppu niin kaikki kutsuttiin ravintolaan syömään! Enpä ajatellu meneväni mut sit joku jolla oli semmonen joku houm lappu kaulas pyys mukaan ja niin päätin mennä ja tutustuin kahteen uuteen houmilaiseen! Sanokaa mitä sanotte, mutta mulle se oli paras seurakuntakokemus missä oon ollu! Ja mä ainaki koin sielä tosi voimakkaasti Jumalan läsnäolon! Joten jos sua oikeesti kiinnostaa mennä niin mene ihmeessä ja tee päätelmät sen mukaan! Sitte ei tarvi täällä enää arvailla sen kummempaa.. En oo hipsteri, en oo tyylikäs, en oo hellari, en oo homo ja silti kaikesta huolimatta mä tunsin että mut otettiin vastaan semmosena ku oon, ja se oli paras tunne pitkään aikaan!
[/quote]
Sjoen hellareiden kerma kokoontui syömään jo silloin 10 vuotta sitten kokousten jälkeen. Kutsua ei esitetty julkisesti, vaan sisäpiiri meni keskenään. Sun kertomus vaikuttaa houmin timanttisen markkinointitiimin sepustukselta. Miten joku supermies, äänekäs musiikki, lahja tai syömäänmeno liittyy Jumalaan?
Nyt kutsu esitettiin julkisesti ja paikalla oli 60 ihmistä syömässä ja mä uutena tutustuin monen muun tavoin uusiin ihmisiin! Ne liittyy Jumalaan sillä tavalla että paikan päällä oli tosi hyvä olla ja sielä viihtyi! Seurakunnassa voi ja pitää viihtyä, ja jos saarna esim viime sunnuntain parannuksesta on hyvä ja täynnä aitoa evankeliumia, en ymmärrä mistä täällä maristaan! Kannattaa ite mennä paikan päälle ja katsoa pyydetäänkö sua jossain yhteydessä mukaan syömään! Moni tuntuu vastustavan paikan päälle menemistä joka on kummallista! Täällähän on helppo huudella jostain menneisyydestä! Kymmenet uudet on löytäny kodin Houmista ja ne on ilmeisesti otettu tosi hyvin vastaan! Mun kokemus oli se että mä on nobody ja pääsin heti isoon porukkaan tosi hyvin mukaan. Käsi pystyyn joka ei oo tehny virheitä menneisyydessä! Niin on tehny Houmilaisetkin mut muutos näyttää olevan hyvään suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:42"]Nyt kutsu esitettiin julkisesti ja paikalla oli 60 ihmistä syömässä ja mä uutena tutustuin monen muun tavoin uusiin ihmisiin! Ne liittyy Jumalaan sillä tavalla että paikan päällä oli tosi hyvä olla ja sielä viihtyi! Seurakunnassa voi ja pitää viihtyä, ja jos saarna esim viime sunnuntain parannuksesta on hyvä ja täynnä aitoa evankeliumia, en ymmärrä mistä täällä maristaan! Kannattaa ite mennä paikan päälle ja katsoa pyydetäänkö sua jossain yhteydessä mukaan syömään! Moni tuntuu vastustavan paikan päälle menemistä joka on kummallista! Täällähän on helppo huudella jostain menneisyydestä! Kymmenet uudet on löytäny kodin Houmista ja ne on ilmeisesti otettu tosi hyvin vastaan! Mun kokemus oli se että mä on nobody ja pääsin heti isoon porukkaan tosi hyvin mukaan. Käsi pystyyn joka ei oo tehny virheitä menneisyydessä! Niin on tehny Houmilaisetkin mut muutos näyttää olevan hyvään suuntaan.
[/quote]
Kai sä tajuat, että se kaikki menee syömään, kaikille sanotaan tervetuloa -juttu on vain Hillsongista kopioitua kaavaa. En ihmettelisi, jos ravintola antaisi kirkonmiehille jotain etuja tästä, kun tuodaan asiakkaita. Ei, sä et ole tervetullut koska olet niin ihana, vaan sä autat näitä menestysteologeja rikastumaan.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:03"]Millainen esitys kristinuskosta heillä oli? Uskoon ei tulla millään käden nostamisella.
[/quote] Mutta käden nostolla saa jonkun ekstra- lahjan, joten....;-)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:17"]
Houmin markkinointitiimi taitaa olla aktiivisena täällä ilmiantamassa viestejä, joissa paljastetaan liikaa. Aivan asiapohjaisia viestejä on kadonnut!
[/quote]
Häss!
Onko edelleen muotivaatteet -10%? Mitä se kertookaan seurakunnasta, Jumalasta ja arvoista on sitten toinen juttu. Häss!
Kyllä se vaan on gay, jos mies kirjoittaa toiselle "pure sex" yms. Ei kukaan ole täällä mitään "hei näytät hyvältä" -kommenntia teilannut.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:03"]
Ja kuten arvelin, Sjoella on tietty ravintola tehnyt houmin kanssa jonkin sopimuksen jossa kirkon jälkeen syömään mennessä saa jonkin oman menun, eli rahaa sulle, rahaa mulle. Alkaa tulla yhä vastenmielisempi kuva tästä.
[/quote]
En nyt ihan käsitä miten seurakunta tästä saisi rahaa? Pikemminkin ravintolalle se on iso lisätulo. Omat menut on käytössä ihan käytännön asioista! Keittiölle paljon helpompaa valmistaa vain esimerkiksi kolmea erilaista annosta, toisin kun että kaikki ~60 henkeä (jotka tulevat samaan aikaan sisälle) valitsisivat annoksen täydestä listasta. Ja tottakai mielellään tarjoavat myös pientä alennusta kun tulijamäärä on niin suuri.
Syömisen tarkoituksena on viettää aikaa seurakunnan kesken ja tutustua toisiin! Miten tämä voi olla kenenkään mielestä vastenmielistä? Eikö uskonelämää nimenomaan ole tarkoitus elää yhteydessä muihin uskoviin?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:09"]
No ehkä seurakunta itse ei tuosta diilistä rahallisesti hyödy, mutta voisin ajatella että esim. itse "pastorit" kyllä hyötyvät diilistä ilmaiset ruuat. Tämä on siis arvaus, ei tietoa...
[/quote
Kannattaisiko jättää arvailu kokonaan pois ja tulla puhumaan asioista vasta jos niistä oikeasti tietää jotain. Tälläinen tyhjänpäiväinen arvailu ja spekulointi ei hyödytä ketään, vaan luo turhaan negatiivista ilmapiiriä ja ajatuksia houmin ympärille ilman mitään perusteluita.
Ite olen helluntailainen ollut ikäni ja tiedän miten nää kuviot menee. Oon ollu nyt kaikissa kolmessa sunnuntaissa ja oma kokemus ollut, et helluntailaisiin verrattuna houmilaiset painottaa enemmän armoa.. Oikeastaan perinteisiä moraali tai lakisaarnoja ei vielä ainakaan oo ollu ja fokus on aina ollu ristissä mun mielestä ihan terveellä tavalla. Sunnuntait on melko kompakteja ja lyhyitä, eikä turhaan vouhottamiseen käytetä aikaa. Kiva seurata mitä parannuksesta opettavat. Se että viihtyykö houmissa on jokaisen oma juttu. Välttämättä ei sovi jokaiselle.