mitä...taas HOUM keskustelu poistettu?!
Tosi reilu ja avoin meininki tällä uudella SOME-seurakunnala kun avointa keskustelua ei heistä saa käydä netissä? miksiköhän taas poistettiin jo KOLMAS asiallinen keskustelu :( vai tuliko sinne yön pimeinä tunteina asiattomuuksia?
Kommentit (131)
Todella viisasti kirjoitit #33
Itsellenikin se suurin kysymysmerkki on, että mistä kumpuaa se tarve perustaa uusi seurakunta ja irtaantua hellareista? Musta just Seinäjoen hellarit on yleensäkin ollut tosi pidetty ja elävä seurakunta.
Mitään ympäripyöreitä, haluttiin vaan perustaa seurakunta minne jokanen voi tulla just sellasena ku on ei ole mielestäni mikään kunnon vastaus, kyllähän sinne Sjoen hellareillekin on voinut ja varmasti voi edelleen tulla ihan just sellaisena kuin on, on vanhoja ja nuoria, cooleja ja ei niin cooleja, hiljaisia ja räväköitä, rikkaita ja köyhiä ihan millasii vaan. Että mikä on se _todelline_ syy miksi piti perustaa uusi seurakunta. Ja vaikka kyselenkin tästä niin mulla ei oikeesti oo mitään HOUM srk:ta vastaan, varmasti tosiuskovia nuoria seurakunnassa ja mitä oon pastoreitakin kuunnellut niin varmasti ovat oikealla asialla. Eli toivon ilmanmuuta, että kirkko menestyisi ja tulisi paljon ihmisiä uskoon.
Mutta epäilen kyllä, että se markkinatiimi on ihan itse käynyt täällä kirjoittamassa, kämmäämässä ja poistattanut sitten viestejään. Kriisiviestinnän kanssa voi tehdän mokan jo heti alkujaan kun alkaa kaikenmaailman mammapalstoilla kirjoitella oman yhtiön puolesta. Sen takia olis tärkeetä että asialla olis ammattilaiset ihan alusta alkaen.
Totta kai moni timanttinen jätkä, vaikkei houmin markkinointitiimiin kuuluiskaan on voinut käydä täällä veljiään puolustamassa ja ajatelleet että hyvä teko olis ilmiantaa kaikki kriittinen keskustelu. Uskon, että HOUMiakin kuitenkin olis kiinnostanut mitä heistä puhutaan. Tuolla hyssyttelyllä vaan saa just aikaseks tällaisen paskavyöryn ja turhan spekulaation.
34, hyvin kirjoitettu joka sana! Puit hyvin sanoiksi sen, mitä olen itsekin ajatellut. Ei ole mitään houmilaisia vastaan, mutta totta kai taustat kiinnostaa. Hyssyttely ei ole hyvä ratkaisu.
tästä ketjusta katoaa viestejä koko ajan. Ihme sensuuria... mitään väärää ei oo sanottu.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 19:41"]Totta kai moni timanttinen jätkä, vaikkei houmin markkinointitiimiin kuuluiskaan on voinut käydä täällä veljiään puolustamassa ja ajatelleet että hyvä teko olis ilmiantaa kaikki kriittinen keskustelu.
[/quote]
Tää kuulostais aika loogiselta. Tossa ympärillä pörrää varmasti monenlaista hangaroundia jotka käy kikkaileen joka väliin omia kommenttejaan ku vaan mahollista. Ja sitte joku toinen poistaa. Mutta ehkäpä se pojilla vielä tästä vähitellen alkaa olemaan paremmin käsissä.
Joo kirjoittelinkin jo tuonne edelliseen ketjuun mikä poistettiin että Sjoen hellarinuoret on hyvin tekopyhää porukkaa. Sjoen hellareiden järjestämällä fifteenleirillä (oli siel toki paljon muitakin kuin Sjokelaisia mut suurin osa kuitenkin sieltä) menetin neitsyyden "tosiuskovalle" nuorelle pojalle (terveisiä vaan jos joku tunnistaa haha!) eikä oltu ees ainoita jokta hässittiin :D (pakko käyttää tuota termiä koksa #häss)
Sitten seuraavan päivänä kokouksessa taas Jeesuksen veri puhdistaa, näinhän se menee.
t. Kyllästynyt ulkokuiltaisiin ihmisiin
#64 jatkaa:
Ja sitten näiden hellarinuorten kanssa käytiin myös ryyppäämässä nuorteniltojen jälkeen. Se oli jotenkin niin sairasta, kuin elää kahdessa eri maailmassa.
Jos on pakko harrastaa irtosuhteita ja ryypätä uskovaisena niin parempo olla avoin siitä, mikään ei ole ällöttävämpää kuin tekopyhyys.
Tuo hillsongilmiö-blogi on hyvä, kun lukee vuorotellen sitä ja voimin sivuja ja twiittejä, tajuaa monta juttua.... En ehtinyt lukea kuin yhtä poistettua houm- ketjua: ihan ymmärrettävää , miksi se poistettiin. Helposti tunnistin yhdenkin koulukiusaaja yksi vihjaistun. (Vaikka en ollutkaan samassa koulussa...)
Juuri tuommoinen ihmisten lokerointi on pahin piirre uskovissa..edellä mainittu kommentoija nostaa itsensä muiden yläpuolelle ja kuvittelee tietävänsä kaiken. Seurakuntien olis aika herätä tähän aikaan ja kun joku jotain uutta koittaa niin heti ollaan kivittämässä. Jos tämä houm niin kiinnostaa, niin paremmin siitä selvää saa menemällä itse paikan päälle.
Jos olet jostain eri mieltä, niin sano suoraan. Epäselvät viittaukset puskista eivät ole kovin uskottavia. En kuvittele tietäväni kaikkea, vaan yritän arvioida syitä ja seurauksia. Olen nähnyt ILTA -seurakunnan puolesta menoa ja meininkiä aivan tarpeeksi, että syntyisi jonkinlainen käsitys. Sen Image -lehden voi myös myös lukea kuka tahansa, jos kiinnostaa. Ei arvosteleminen ole mitään kivittämistä. Monista seurakunnista puuttuu keskustelukulttuuri täysin. Kirjoita jokin hyvä vastine.
Ja mitä seurakuntien heräämiseen tähän aikaan tulee, niin houm ei ole herännyt, vaan on täysin unessa! Tämän ajan ominaispiirteitä ovat nautinnonhakuisuus ja moraalittomuus. Seurakunnan viihteellistäminen on juuri tätä. Viihteen tarkoituksena on eräänlainen arjen unohtaminen "leffa pyörimään ja aivot naulaan" -tyyliin. Kun kristinuskossa arki ja Jumalan todellisuus pitäisi muistaa! Viimeinen tuomio, ristin sovitus, ihmisen syntisyys ja Jumalan pyhyys ovat asioita, joista on viihde kaukana,.
Houm tarjoaa viihdettä eli vastaa tämän ajan nautinnonhakuisen ihmisen tarpeisiin eikä heillä ole edes selkeää kristillisen seksuaalimoraalin julistamista. Johtuukohan se tässä ketjussa mainituista esiaviollisista seksisuhteista? Mietin vaan..
Helluntailaisten ja uskovien määrä sen kun putoaa vuosi vuodelta ja nuorille aikuisille monilla paikkakunnilla ei ole mitään. Seinäjoesta minulla ei ole tarkempaa tietoa. Jos seurakunnat halutaan pitää pystyssä vielä seuraavalle vuosikymmenelle, niin ehkä on aika koittaa jotain uutta. Hyviäkin esimerkkejä löytyy ympäri Suomen. "Pinnallinen ja Jumalan pyhyyttä, armoa ja ihmisen syntisyyttä tuntematon ilmiö" on aika synkkä määritelmä. Se pahin piirre uskovissa - kuvitellaan että itsellä on täydellinen ymmärrys siitä mitä raamatussa sanotaan ja muut lokeroidaan vääräoppisiksi.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:01"]
No millasta on/oli?
[/quote]
Juu, olisipa kiva kun joku paikalla ollut ( ei markkinointiosastolainen ) tulisi kertomaan mitä Houm- illoissa tapahtuu?? ( ja turha kirjoitella, että tule itse tutustumaan, kun en lähde yli sataa kilometriä ajelemaan muuten vain)
Hauskaa, että jokainen Houmin "puolustaja" teilataan Houmilaiseksi! Luin täältä kommentteja pari kolme viikkoa sitten ja ajattelin, että menen itse paikalle vaikka matkaa on 180km. Upee kokemus! Ensimmäisenä mut toivotettiin ovella tervetulleeksi! Sen jälkeen ennen kokousta mulle tuli 3 mulle täysin tuntematonta henkilöä juttelemaan ja kyselemään mistä tuun! Olin tosi otettu! Oon 24-vuotias hiljanen pojan kloppi ja ulkoiselta hapitukseltani aivan normaali suomalainen äijä. Kokous alko upealla videolla ja sen jälkeen äänekkäällä musiikilla! Musa tuli aika lujaa mutta vaan yhden biisin verran - eikä se kyllä menoa haitannut. Jossain vaiheessa tuli supermies ilmeisesti lasten puolelta vieraileen pääsaliin ja se oli tosi hauskaa! Sitten tuli tosi hieno video saarnasarjasta joka käsitteli parannusta! Tässä vaiheessa kaikkia jotka haukkuu houmia armon ääripääksi viimestään hiljenee! Ja se oli paras "parannus" opetus mitä minä oon koskaan kuullu! Sen jälkeen oli vielä muutama kappale ja lopuksi kysyttiin kuinka moni haluaa tulla ekaa kertaa uskoon! Istuin taaempana joten mä laskin noin 16 kättä, saatto olla enemmänki ku oli vähä pimeä sali. Näille kaikille annettiin joku lahja tilaisuuden jälkeen. Kun tilaisuus loppu niin kaikki kutsuttiin ravintolaan syömään! Enpä ajatellu meneväni mut sit joku jolla oli semmonen joku houm lappu kaulas pyys mukaan ja niin päätin mennä ja tutustuin kahteen uuteen houmilaiseen! Sanokaa mitä sanotte, mutta mulle se oli paras seurakuntakokemus missä oon ollu! Ja mä ainaki koin sielä tosi voimakkaasti Jumalan läsnäolon! Joten jos sua oikeesti kiinnostaa mennä niin mene ihmeessä ja tee päätelmät sen mukaan! Sitte ei tarvi täällä enää arvailla sen kummempaa.. En oo hipsteri, en oo tyylikäs, en oo hellari, en oo homo ja silti kaikesta huolimatta mä tunsin että mut otettiin vastaan semmosena ku oon, ja se oli paras tunne pitkään aikaan!
Moralisoinnilla tarkoitan saarnoja joiden fokus on synnissä tai meidän tulkinnassa siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Eikö raamatussakin puhuta siitä, kuinka ihminen muuttuu kun katsoo Jeesukseen..Nimenomaan Jeesukseen, ei mihinkään lakikirjaan. Jumalan tahdonmukainen elämä tulee uskosta ja siitä kun me hiljalleen aletaan ymmärtämään mitä ristillä on tapahtunut. En tiiä onko tää houmilaisten oppi, mutta näin oon itse käsittänyt. Lakihenkisiä uskontoja maailma on täynnä, mutta eikös juuri sanoma armosta erota kristinuskon muista uskonnoista.
Miten ihminen voi oppia elämään Jumalan tahdon mukaista elämää, jos sitä ei opeteta seurakunnassa? Lakihenkisyys l. opinio legis tarkoittaa ihmiselle luontaista ajatusmallia, jossa ihminen keskittyy omiin tekoihinsa Jumalan tekojen sijaan tai niiden rinnalla.
Mun elämässä kokemus on, et Jumalan rakkaus muuttaa, ei säännöt. Sepä siinä ihmeellistä onkin. Ja vielä kelpaan sellaisena kuin olen, ihan kaikkine virheineni. Ei siihen tarvita papin paatosta oikeanlaisesta elämästä. Ehkä se on jonkun mielestä idealismia.
Mitenkään asiaan kantaa ottamatta, mistä tiedätte, että houmin porukka ilmiantaa / poistaa viestejä? En siis oo aiemmin keskustelua seurannut, joten en ihan rehellisesti tiedä. Oliko niillä siis oikeesti oma nimimerkki tänne rekisteröitynä?
Toki jos on kerrottu jotain henkilökohtaisia tarinoita tyyliin pastoreista niin ymmärrän että ylläpito ottaa ketjut pois.
Mutta jos on MINKÄÄNLAISTA tietoa markkinoinnista niin luulisi tietävän, että tollanen ns. barbra streisand tyyppinen poistelu on hölmöintä mitä voi tehdä omalle brändilleen. Ja sen takia mun on tosi vaikea uskoa, että nää kaverit ois ite yrittäny saada näitä keskusteluja poistettua. Jos näin on niin.. jätkät hei: just sillä tavalla saatte ihmiset ihmetteleen ja aallot yltymään isommaks. Koko alkuperänen keskustelu ois varmaan jo hautautunut ellei ne ois aina poistettu ja sitte jengi ihmettelee uusiksi.
Henkilökohtaisesti en oo houmin toimintaa ihan kauheasti seurannu, mutta näiden vetäjien puheita yms. joskus hellareilla kuullu. Eli sillai en nää mitään epämäärästä toiminnassa.
Ainoa mikä on jääny mietityttään on se, että ikinä ei oo selvitetty mikä se TARVE oli perustaa uusi srk. Normaalisti en sellasta miettisikään, mutta nyt kun molemmat perustajat irtautuu toisista seurakunnista, niin kysymys on selkeästi iso. Ymmärrän ettei halua haukkua vanhaa seurakuntaa, eikä tarvitsekkaan. Mutta joku "näitä asioita haluamme tehdä erilailla ja siksi perustimme houmin" -tyyppinen esiintulo ois kyllä monen mielestä aika kaivattu. Koska pelkkä "hei täällä on lämmin ja mukava seurakunta" ei oo mikään syy. Esim. Seinäjoen helluntaiseurakunta on pidetty yhteisö. Ja pastoreina nää kaverit olisi voinut viedä niitä vanhoja seurakuntiaan siihen suuntaan ilman mitään uuden seurakunnan perustamistakin. Tämä mua on ihmetyttänyt. Ei musta seurakuntia tarvis perustaa ihan vain perustamisen takia. Paitsi tietty selvään, esim. maantieteelliseen tarpeeseen.
Mutta kuten sanoin, on tosi vaikea uskoa, että nää kaverit ite päivystäis täällä ilmiantamassa ketjuja. Koska kyllä sen tietää mihin se johtaa.