Maksatko sinä omassa kämpässä asuvan
suunnilleen parikymppisen nuoren kuluja? Esim. kännykkälaskut, netti jne?
Kommentit (99)
Äiti maksaa edelleen mun puhelinlaskun vaikka oon 24v ja asunut omillani melkein kolme vuotta JA käyn töissä. Haluaa maksaa, vaikka siis ihan hyvin voisin sen ottaa omiin nimiini. Mikään oletusarvo se ei kuitenkaan mulle ole ja jos haluaa siitä päästä eroon niin sitten siirretään se mulle.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:01"]Elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan vielä opiskelemaankin lähteneen lapsen osalta, ei se muuttoon tai täysi-ikäisyyteen lopu. Raha-asiat kuuluu toki olla opetettu ja hallussa jo pienestä pitäen.
Muutama lapsi on ja jokaista autettu hieman (100-200€/kk) sinne opintojen päättymiseen saakka. Tarpeen mukaan, muttei ylenmäärin (eipä olisi varaamaan enempään).
[/quote]
Millä lailla ei lopu täysi-ikäisyyteen lain edessä?
ap taas paikalla. Kyse ei ole siitä etteikö jatkossa apua saisi kotoa, mutta minusta olisi suotavaa että oppisi miettimään mihin rahat menee. Jos tulee yllättäviä menoja niin toki autetaan.
Maksan kaikkien kotoa muuttaneiden kännykkälaskut, kotivakuutukset ja ostan matkalippuja. T.yh
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:01"]Elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan vielä opiskelemaankin lähteneen lapsen osalta, ei se muuttoon tai täysi-ikäisyyteen lopu. Raha-asiat kuuluu toki olla opetettu ja hallussa jo pienestä pitäen.
Muutama lapsi on ja jokaista autettu hieman (100-200€/kk) sinne opintojen päättymiseen saakka. Tarpeen mukaan, muttei ylenmäärin (eipä olisi varaamaan enempään).
[/quote]
Tämä muuten riippuu vanhempien varallisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 16:59"]
Maksan kaikki kulut ja vähän enemmänkin. Tienaan mukavasti, itsellä on jo kaikki tarpeellinen - miksi en käyttäisi rahojani lapsiin? Nyt heille on sille tarvetta eikä 30 vuoden kuluttua, kun olen vainaja.
[/quote]
Se pitää olla niin mitoitettu, että lapsi edes joskus voi tulla toimeen omillaan = olla aikuinen. Ystäväni lapsi (20 v) on saanut vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan paljon rahaa opiskelun aikana. Nyt on huoli, ettei tyttö pysty ylläpitämään totuttua elintasoa, kun valmistuu matalapalkka-alalle. Hän harkitsi 100€ kuukausirahaa, joka kyllä "menee jo tukan värjäämiseen...". Lisäksi osti tytölle asunnon, vaikka koulussa olisi maksuton asuntola.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 15:49"]
Kiitos vastauksista. Vm.94 poikapuoli muutti juuri omaan kämppään ja ihmetteli aidosti miksi hänen,pitäisi siirtää kännykkäliittymä omiin nimiinsä. Lasku siis tulee nyt mun nimellä. Sanoin että kun omaan kämppään muuttaa niin yleensä aletaan vastaamaan omista menoistakin. Ja muutossa on rahallisesti autettu ja sanottu että kotiin saa tulla syömään jos on rahat loppu. T.ap
[/quote]
Maksan vm93 lapsen puhelinlaskun. Opiskelija, ei töissä ja ihan hyvin rahani riittää tähän(kin) avustukseen. Muutenkin harrastuksiin annan rahaa. Opntoraha kun ei suurensuuri ole ja esim. yo-rahansa oli jo säästöön laittanut...
Yli 20- vuotiasta ei vanhempuen tarvitse elättää, jos asuu muualla
Minä olen itse reilu parikymppinen opiskelija, eikä minua ole tuettu ollenkaan. Ei ole kyllä tarvettakaan: olen säästäväinen, kävin töissä ennen äitiyslomaa ja tiukkana aikana otin vielä opintolainaa. Opiskelut kyllä kärsii työnteosta, mutta haluan olla itsenäinen. Isäni voisi auttaa ja ehkä auttaisikin, jos pyytäisin, mutta en pyydä. Äitini ei taloudellisesti pysty eikä osaa omaakaan talouttaan oikein hoitaa, ja häntä taas harmittaa hirveästi ettei voi auttaa vaikka haluaisi. Nyt elämme pienillä tuloilla vauvan kanssa, mutta tulemme ihan hyvin toimeen hyvän suunnittelun avulla. Itse aion opettaa samaa tyttärelleni, mutta olen kuitenkin avannut säästötilin jjonka saa opiskeluaikana käyttöönsä.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:01"]
Elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan vielä opiskelemaankin lähteneen lapsen osalta, ei se muuttoon tai täysi-ikäisyyteen lopu. Raha-asiat kuuluu toki olla opetettu ja hallussa jo pienestä pitäen. Muutama lapsi on ja jokaista autettu hieman (100-200€/kk) sinne opintojen päättymiseen saakka. Tarpeen mukaan, muttei ylenmäärin (eipä olisi varaamaan enempään).
[/quote]
Minkä lain mukaan elatusvelvollisuus jatkuu? Mihin saakka se jatkuu? Jos lapsi on vaikka ikuinen opiskelija ja alkaa joskus 35 vuotiaana olla melkein valmis tohtori. Laitatko tänne sen lain, katso vaikka Finlexistä.
En tavallisessa arjessa. Jos olisi jotain isompaa sairastelua tai muita vaikeuksia, niin sitten voisin avustaa, tai jos lapsi muuten perustellen pyytää. Spontaanistikin voin rahaa antaa, mutta en sillä idealla, että lapsi alkaisi nojautua säännöllisesti kotoa tulevaan apuun.
Olen kyllä sitä mieltä, että vanhempana minun kuuluu auttaa lastani myös kotoa pois muuttamisen jälkeen, mutta tuollaisten säännöllisten ja toistuvien kulujen hoitaminen ja budjetointi kuuluu mielestäni lapsen omalle vastuulle.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:11"]
Minä olen itse reilu parikymppinen opiskelija, eikä minua ole tuettu ollenkaan. Ei ole kyllä tarvettakaan: olen säästäväinen, kävin töissä ennen äitiyslomaa ja tiukkana aikana otin vielä opintolainaa. Opiskelut kyllä kärsii työnteosta, mutta haluan olla itsenäinen. Isäni voisi auttaa ja ehkä auttaisikin, jos pyytäisin, mutta en pyydä. Äitini ei taloudellisesti pysty eikä osaa omaakaan talouttaan oikein hoitaa, ja häntä taas harmittaa hirveästi ettei voi auttaa vaikka haluaisi. Nyt elämme pienillä tuloilla vauvan kanssa, mutta tulemme ihan hyvin toimeen hyvän suunnittelun avulla. Itse aion opettaa samaa tyttärelleni, mutta olen kuitenkin avannut säästötilin jjonka saa opiskeluaikana käyttöönsä.
[/quote]
Hyvä! Älä liikaa vielä hänelle säästä, ehdit myöhemminkin. Nyt on tärkeää, että pärjääte
Olen miettinyt tätä. Nyt lapseni ovat 13 ja 14 vuotiaat. Itse olen maksanut kaiken lukion jälkeen. Haluaisin, että lapseni oppivat vastuuseen ja hyvään talouden hoitoon. Voisin harkita antavani heille jonkin kiinteän kuukausiavustuksen (100 - 200€) tai ostavani opiskelija-asunnon. Mielestäni se on parempi kuin, että äidiltä pitäisi pyytää rahaa tai että maksaisin laskuja heidän puolestaan.