Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatko sinä omassa kämpässä asuvan

Vierailija
16.01.2015 |

suunnilleen parikymppisen nuoren kuluja? Esim. kännykkälaskut, netti jne?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:07"]

Äiti maksaa edelleen mun puhelinlaskun vaikka oon 24v ja asunut omillani melkein kolme vuotta JA käyn töissä. Haluaa maksaa, vaikka siis ihan hyvin voisin sen ottaa omiin nimiini. Mikään oletusarvo se ei kuitenkaan mulle ole ja jos haluaa siitä päästä eroon niin sitten siirretään se mulle.

[/quote]

Maksaa minunkin ja olen vielä vanhempi ja työssä käyvä, ihan hyvin pärjäävä. Sain äidiltäni lahjaksi puhelinkulujen maksamisen (jotka muuten ovat tosi minimaalisia). Rahaa kun ei voi niin kauheasti antaa ilman lahjaveroja, niin pitää käyttää muita konsteja, jos haluaa siirtää rahaa nuoremmille polville.

[/quote]

Rahaa/lahjoituksia voi antaa 3999€ per kolme vuotta ja tuollaiset puhelimet sun muut elinkustannuket voi maksaa sen lisäksi.

[/quote]

Niin, tiedän. :) Olenkin aina saanut tuon maksimilahjoituksen rahana. Tarkoitin juuri tuota, että pitää käyttää lisänä muita konsteja (eli just elinkustannuksissa auttamista), jos ei halua kauheasti maksella veroja. Tämä on tosiaan vanhempieni valinta, koskaan en itse ole mitään pyytänyt. Ymmärrän kyllä varsin hyvin sen, että he haluavat mieluummin siirtää ansaitsemiaan ja jo verotettuja varoja lapsilleen kuin perintöveron kautta valtiolle. Heidän valintansa ja toiveensa.

Vierailija
82/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20-v. opiskelija ja vanhemmat maksavat puhelinlaskun ja kotivakuutuksen. Saan myös usein matkarahat kun käyn kotona. Hyväksyn tämän siksi, että äiti haluaa minun käyvän kotona useammin kuin olisi mahdollista, jos itse maksaisin matkat. Vanhemmat ovat myös halunneet minun pystyvän jatkamaan harrastuksiani, joten saan heiltä rahaa harrastuskuluihin. Jos olisin saanut kesätöitä, maksaisin varmaan nämäkin kulut itsepäisesti itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisesti maksan tyttäreni kuluja, mutta pääsääntöisesti hän tulee toimeen omillaan. Saa opintotukea ja käy töissä.

Vierailija
84/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 16:59"]

Maksan kaikki kulut ja vähän enemmänkin. Tienaan mukavasti, itsellä on jo kaikki tarpeellinen  - miksi en käyttäisi rahojani lapsiin? Nyt heille on sille tarvetta eikä 30 vuoden kuluttua, kun olen vainaja.

[/quote]

Se pitää olla niin mitoitettu, että lapsi edes joskus voi tulla toimeen omillaan = olla aikuinen. Ystäväni lapsi (20 v) on saanut vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan paljon rahaa opiskelun aikana. Nyt on huoli, ettei tyttö pysty ylläpitämään totuttua elintasoa, kun valmistuu matalapalkka-alalle. Hän harkitsi 100€ kuukausirahaa, joka kyllä "menee jo tukan värjäämiseen...". Lisäksi osti tytölle asunnon, vaikka koulussa olisi maksuton asuntola.

[/quote]

Meillä poika lukee lakis ja saa valmistuttuaan isoa palkkaa, siksi kuukausittain avustan 1000 eurolla. Tyttö valitsi toisin, hänestä tulee kampaaja, joten kuukausittain annan korkeintaan 100 e, ettei opi turhan korkeaa elintasoa.
[/quote]

Viimeinen: et vittu voi olla tosissasi.....

Vierailija
85/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä poika marssi itse puhelinliikkeeseen oma-alotteisesti, kun tuli täysi-ikäiseksi, osti itselleen uuden puhelimen ja vaihtoi liittymän. Toisen vaihdettiin meidän ehdotuksestamme eikä siinä mitään ongelmaa ollut. Siihen puhelimeen oli vähän annettu rahaa synttärilahajksi. Matkalippuja on opiskelijoille maksettu. Ei noita muuten kotona näkisi. Itse hoitavat raha-asiansa, mutta jos on rahasta tiukkaa, saatetaan avustaa. Ruokaa myös ostetaan jos käydään paikkakunnalla. No toinen asuu vain muutaman kilometrin päässä nykyään, mutta koetamma olla tasapuolisia. Tietty pikku ongelma on, että toisella on 200 euroa vähemmän asumiskuluja ja hiukan paremmat tulot. 

Vierailija
86/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:32"]

Lapset asuvat omistamissani asunnoissa ja maksan käytännössä ihan kaiken. He osaavat käyttää rahaa  fiksusti, vaikka sitä ei tarvitse silmät ristissä yögrillissä tienata. Kummallakin on osa-aikatyö (omalta alalta) ja ne rahat menevät matkusteluun, äidin antamat sijoitetaan (muuhun kuin viinaan).Minusta on outoa, jos perheenjäsenillä on erilainen elintaso eli äiti tienaa hyvin, reissaa ja nauttii elämästä ja lapset kituuttavat opiskelijasoluissa vain siksi, että oppisivat olemaan aikuisia ja tienaamaan itse rahansa. Kun rahaa on, sitä oppii käyttämään paljon fiksummin kuin silloin, kun sitä ei ole lainkaan - käytön kun oppii vain käyttämällä. Eipä tule sitä ongelmaa että joskus valmistuttuaan ja mentyää töihin tuhlaavat ekan tilin samantien vain siksi, että vihdoinkin on rahaa.

[/quote]

Entä tulevaisuudessa? Onko lapsillasi perittyä rahaa? Tulevatko he joskus tienaamaan riittävsti ylläpitääkseen elintasonsa? Tienaavatko he työssään riittävästi/osaavat käyttää rahaa? Aiotko elättää heitä kauankin?

[/quote]

Lapset tulevat perimään ihan kohtalaisesti omaisuutta, jonka arvo ei todennäköisesti laske (varmahan ei tästä voi olla, mutta maata ei enää valmisteta). Kumpikin opiskelee Aallossa ja koko sydämestäni toivon, että he tulevaisuudessa pystyvät nostamaan elintasoaan. Nykyiset kuukausittain saatavat "tulonsa" kun lienevät lähempänä 2500 euroa kuin 4000 euroa ja olisi surullista, jos he valmistutuaan ansaitsisivat vähemmän kuin suomalaiset keskimäärin.

Aion elättää heitä siihen asti, kunnes löytävät uuden elättäjän :-). Rikas puoliso on hyvä sijoitus.

Vierailija
87/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tue, vaikka varaa olisi. Lapsi on opetettava rahan arvoon, eikä miksikään vastuuttomaksi pummiksi. Olen itsekin opintovuosina tehnyt jos jonkinlaista hanttihommaa. Se opettaa arvostamaan työtä kuin työtä, vaikka nykyään johtavassa asemassa olisikin. Ja kunnioittamaan kaikkia ihmisiä. Liian usein näen toimistolla, kun vastaanottohenkilökuntaa tai siivoojia vaikkapa ignoorataan tai vähätellään. Tähän vielä, että omat laskuni olen 18-vuotiaasta maksanut ja parikymmentä tonnia opintolainoja takaisin maksanut aivan itse. Ei tullut rahaa äidiltä, isää ei ole. Mieheni vanhemmat maksoivat hänen vuokransa aikoinaan, muuten ollut omillaan ja ollut itsekin joskus kaupan kanssana, ravintolassa tarjoilijana jne. Ei se raha puussa kasva. Perintöä aikanaan jää lapsille sen verran, etten koe että nyt pitäisi olla opettamatta heitä elämään taloudellisesti. 

Vierailija
88/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 15:36"]

suunnilleen parikymppisen nuoren kuluja? Esim. kännykkälaskut, netti jne?

[/quote] Maksan kotoa-asuvien lasten lisäksi 17 ja 21-vuotiaan kännykkälaskut (kännyissä on netti9. On niin edullinen kokonaispaketti, ettei kannata jakaa osiksi. 

Vanhemmat lapset maksavat itse kännynsä ja nettinsä - lukuunottamatta 29-vuotiaan 7-vuotiasta poikaa, jolle netti  on "lahja mummilta". (Saa sitä sama anettiä äiti, isä, veli ja naapurissa asuva ystäväkin perheineen käyttää. )

Vierailija
89/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa mitään on oppinut että omillaan pitää pärjätä

ja töitä tehdä tytär 93 syntynyt asuu jo omistusasunnossa.

Vierailija
90/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:01"]

Elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan vielä opiskelemaankin lähteneen lapsen osalta, ei se muuttoon tai täysi-ikäisyyteen lopu. Raha-asiat kuuluu toki olla opetettu ja hallussa jo pienestä pitäen. Muutama lapsi on ja jokaista autettu hieman (100-200€/kk) sinne opintojen päättymiseen saakka. Tarpeen mukaan, muttei ylenmäärin (eipä olisi varaamaan enempään).

[/quote]

Minkä lain mukaan elatusvelvollisuus jatkuu? Mihin saakka se jatkuu? Jos lapsi on vaikka ikuinen opiskelija ja alkaa joskus 35 vuotiaana olla melkein valmis tohtori. Laitatko tänne sen lain, katso vaikka Finlexistä.

[/quote]

En oikein ymmärrä näitä, "laita Finlexistä". Jos tiedät mikä Finlex on niin katso itse tai opettele tiedonhakua. Kyllähän noita nyt äkkiä löytää vaikka millä mitalla. Esimerkiksi vaikka niinkin esoteerinen opinkappale kuin "laki lapsen elatuksesta", mikä nyt ei kieltämättä ensi aatoksella mieleen tulisikaan. Siellä lukee, heti oikein ensimmäisessä luvussa (3.2§), miten: "Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi." Lakia on jopa vastikään päivitetty uudella muotoilulla 5§ kohdalla, joka huhtikuusta alkaen kuuluu "Alaikäisen lapsen edustajalla on oikeus edustaa lasta myös asiassa, joka koskee lapsen oikeutta saada elatusta lapsen täytettyä kahdeksantoista vuotta."

Jollen olisi kitkerä oikeustietelijä toivottaisin hyvää päivänjatkoa, mutta ei hempsutaheeraa teitä Finlex-hönttejä. Jos olet oikesti joskus istunut missään missä oikeutta opetetaan niin häpeän kovasti opettajiesi puolesta. Jos taas olet oman elämän besserwisser niin kuukkeli on kaveri ja siihen kannattaa tutustua. Se löytää, kumma kyllä, myös Finlexistä tietoa, jotta voit alkaa opiskella vaikka sitten niitä tohtorinopintojasi varten. Hömp.

Vierailija
91/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo "yli-ikäinen" tämän ketjun aiheeseen, 27v, mutta silti sekä äitini että mieheni isä avustaa meitä rahallisesti. Olemme molemmat opiskelijoita, ja vauva tulossa, joten talous on tiukoilla. Molempien vanhemmat ovat hyvin toimeentulevia, ja tahtovat meitä tukea (auttavat auton kuluissa ja äiti maksaa salimaksuni koska ei halua minun säästävän siitä :D). Aina välillä väännän äitini kanssa kättä muista hankinnoista (on maksanut mm. sairaalakuluja ja ostaa välillä minulle vaatteita jos shoppailemme yhdessä), mutta yleensä häviän ja äiti maksaa. Toisaalta, jos se ei hänen budjetissaan tunnu ja hän saa tuesta hyvän mielen, mikäs siinä sitten, vaikka ylpeyteni saakin kolauksen!

Vierailija
92/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:19"]

En kyllä tue, vaikka varaa olisi. Lapsi on opetettava rahan arvoon, eikä miksikään vastuuttomaksi pummiksi. Olen itsekin opintovuosina tehnyt jos jonkinlaista hanttihommaa. Se opettaa arvostamaan työtä kuin työtä, vaikka nykyään johtavassa asemassa olisikin. Ja kunnioittamaan kaikkia ihmisiä. Liian usein näen toimistolla, kun vastaanottohenkilökuntaa tai siivoojia vaikkapa ignoorataan tai vähätellään. Tähän vielä, että omat laskuni olen 18-vuotiaasta maksanut ja parikymmentä tonnia opintolainoja takaisin maksanut aivan itse. Ei tullut rahaa äidiltä, isää ei ole. Mieheni vanhemmat maksoivat hänen vuokransa aikoinaan, muuten ollut omillaan ja ollut itsekin joskus kaupan kanssana, ravintolassa tarjoilijana jne. Ei se raha puussa kasva. Perintöä aikanaan jää lapsille sen verran, etten koe että nyt pitäisi olla opettamatta heitä elämään taloudellisesti. 

[/quote]

Eli koska et itse koskaan oppinut käyttämään rahaa järkevästi, et halua lastesikaan sitä oppivan? Rahankäyttöä kun oppii vain silloin, kun on sitä rahaa käytettäväksi eikä järkevintä käyttöä ole se, että elää kädestä suuhun. Kun nuorella on ollut rahaa esiteinivuosista alkaen, ei hän laita opiskeluaikana roposiaan juhlimiseen ja hauskanpitoon vaan esimerkiksi kunnolliseen ruokaan ja kuntosaliin. Jaksamiseen. Hyvinvointiin.

Vierailija
93/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna euroakaan rahaa. Minusta nuorten tulee oppia tulemaan toimeen omillaan, joten tyttö asuu soluasunnossa siihen asti, kunnes tienaa itse. Jouluna valitti, että ei ole rahaa tulla kotona käymään ja valistin, että tienaamalla me ollaan muutkin rahamme hankittu. Oman palkkani käytän matkailuun ja lähetän lohduksi kuvia maailmalta. Viimeksi oltiin miehen kanssa Vietnamissa.

Vierailija
94/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:14"]

Lapset asuvat omistamissani asunnoissa ja maksan käytännössä ihan kaiken. He osaavat käyttää rahaa  fiksusti, vaikka sitä ei tarvitse silmät ristissä yögrillissä tienata. Kummallakin on osa-aikatyö (omalta alalta) ja ne rahat menevät matkusteluun, äidin antamat sijoitetaan (muuhun kuin viinaan).Minusta on outoa, jos perheenjäsenillä on erilainen elintaso eli äiti tienaa hyvin, reissaa ja nauttii elämästä ja lapset kituuttavat opiskelijasoluissa vain siksi, että oppisivat olemaan aikuisia ja tienaamaan itse rahansa. Kun rahaa on, sitä oppii käyttämään paljon fiksummin kuin silloin, kun sitä ei ole lainkaan - käytön kun oppii vain käyttämällä. Eipä tule sitä ongelmaa että joskus valmistuttuaan ja mentyää töihin tuhlaavat ekan tilin samantien vain siksi, että vihdoinkin on rahaa.

[/quote]

Entä tulevaisuudessa? Onko lapsillasi perittyä rahaa? Tulevatko he joskus tienaamaan riittävsti ylläpitääkseen elintasonsa? Tienaavatko he työssään riittävästi/osaavat käyttää rahaa? Aiotko elättää heitä kauankin?

[/quote]

Lapset tulevat perimään ihan kohtalaisesti omaisuutta, jonka arvo ei todennäköisesti laske (varmahan ei tästä voi olla, mutta maata ei enää valmisteta). Kumpikin opiskelee Aallossa ja koko sydämestäni toivon, että he tulevaisuudessa pystyvät nostamaan elintasoaan. Nykyiset kuukausittain saatavat "tulonsa" kun lienevät lähempänä 2500 euroa kuin 4000 euroa ja olisi surullista, jos he valmistutuaan ansaitsisivat vähemmän kuin suomalaiset keskimäärin.

Aion elättää heitä siihen asti, kunnes löytävät uuden elättäjän :-). Rikas puoliso on hyvä sijoitus.

[/quote]

Mitä tuo viimeinen lause tarkottaa?

Vierailija
95/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Onko sinusta oikein, etteivät lapsesi opi myötätuntoa tai työnteon tärkeyttä

Onko sinusta oikein leveillä täällä omaisuudellasi? Miksi ihmeessä olet täällä AV palstalalla?

Vierailija
96/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomarini neuvosta maksan perintöveroja välttääkseni lapseni ( 55 v ) yhtiövastikkeen ja lapsenlapseni ( 22 v ) vuokran.

Vierailija
97/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:01"]

Elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan vielä opiskelemaankin lähteneen lapsen osalta, ei se muuttoon tai täysi-ikäisyyteen lopu. Raha-asiat kuuluu toki olla opetettu ja hallussa jo pienestä pitäen. Muutama lapsi on ja jokaista autettu hieman (100-200€/kk) sinne opintojen päättymiseen saakka. Tarpeen mukaan, muttei ylenmäärin (eipä olisi varaamaan enempään).

[/quote]

Minkä lain mukaan elatusvelvollisuus jatkuu? Mihin saakka se jatkuu? Jos lapsi on vaikka ikuinen opiskelija ja alkaa joskus 35 vuotiaana olla melkein valmis tohtori. Laitatko tänne sen lain, katso vaikka Finlexistä.

[/quote]

En oikein ymmärrä näitä, "laita Finlexistä". Jos tiedät mikä Finlex on niin katso itse tai opettele tiedonhakua. Kyllähän noita nyt äkkiä löytää vaikka millä mitalla. Esimerkiksi vaikka niinkin esoteerinen opinkappale kuin "laki lapsen elatuksesta", mikä nyt ei kieltämättä ensi aatoksella mieleen tulisikaan. Siellä lukee, heti oikein ensimmäisessä luvussa (3.2§), miten: "Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi." Lakia on jopa vastikään päivitetty uudella muotoilulla 5§ kohdalla, joka huhtikuusta alkaen kuuluu "Alaikäisen lapsen edustajalla on oikeus edustaa lasta myös asiassa, joka koskee lapsen oikeutta saada elatusta lapsen täytettyä kahdeksantoista vuotta."

Jollen olisi kitkerä oikeustietelijä toivottaisin hyvää päivänjatkoa, mutta ei hempsutaheeraa teitä Finlex-hönttejä. Jos olet oikesti joskus istunut missään missä oikeutta opetetaan niin häpeän kovasti opettajiesi puolesta. Jos taas olet oman elämän besserwisser niin kuukkeli on kaveri ja siihen kannattaa tutustua. Se löytää, kumma kyllä, myös Finlexistä tietoa, jotta voit alkaa opiskella vaikka sitten niitä tohtorinopintojasi varten. Hömp.

[/quote]

Tiedät varmaan myös mitä sillä tarkoitetaan?

Vierailija
98/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:24"]

Minä maksan molempien tyttärieni netin ja puhelinlaskun. Nuorempaa avustan vielä muissakin asioissa satunnaisesti, vanhempi ei ole pyytänyt mitään koskaan. Nuorempi on amiksessa toisella paikkakunnalla ja vanhempi yliopistossa Vanhempi kyllä kyseli laskujensa perään, että olisiko aika siirtää ne hänelle, mutta en nää mitään pahaa siinä, että avustan heitä hieman. Tähän pottiin menee minulla yhteensä 120e, joka on pieni summa kahdella hyväpalkkaiselle aikuiselle. 60e nuorelle on taas iso summa.

[/quote]

Anna mielummin se heille avustuksena. Voivat itse miettiä miten rahansa käyttävät.  Ei ole iso summa, mutta periaatteena, auttaa heitä itsenäistymään.
[/quote]

Laskunmaksusta ei mene lahjaveroa, rahan antamisesta menee.

Vierailija
99/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollista tuossa vaiheessa siirtää liittymä omiin nimiin. Omalla äidilläni oli tapana silloin tällöin kysyä, mitä laskuja minulla on ja nappasi sitten koko nipun tai valitsi siitä osan ja maksoi ne puolestani. Opin varautumaan siihen, että itse pitää pärjätä, mutta tuntui kivalta saada välillä helpotusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän