Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatko sinä omassa kämpässä asuvan

Vierailija
16.01.2015 |

suunnilleen parikymppisen nuoren kuluja? Esim. kännykkälaskut, netti jne?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:24"]

En tavallisessa arjessa. Jos olisi jotain isompaa sairastelua tai muita vaikeuksia, niin sitten voisin avustaa, tai jos lapsi muuten perustellen pyytää. Spontaanistikin voin rahaa antaa, mutta en sillä idealla, että lapsi alkaisi nojautua säännöllisesti kotoa tulevaan apuun.

Olen kyllä sitä mieltä, että vanhempana minun kuuluu auttaa lastani myös kotoa pois muuttamisen jälkeen, mutta tuollaisten säännöllisten ja toistuvien kulujen hoitaminen ja budjetointi kuuluu mielestäni lapsen omalle vastuulle.

[/quote]

Minä katson että jos lapsi ei selviä omillaan omin varoin, niin sitten asukoon kotona, tai muuttakoon vaikka toiselle vanhemmalle. Meillä ei ole varaa ainakaan maksaa ylimääräisiä menoja silloin jos sitä rahaa menee vielä ylimääräisiin asumiskuluihinkin.

Vierailija
42/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vanhemmilta peritty tapa. He eivät saaneet juurikaan apua omilta vanhemmiltaan ja olivat tosi köyhiä (äiti oli esim. niin laiha että hänen opiskeluajan hameensa jäivät mulle pieniksi 7-luokalla kun mittani olivat suunnilleen 165 cm & 54 kg!), ja kuten äitini sanoi:"Nuorenahan sitä enemmän rahallista apua on vailla eikä sitten perinnönsaanti-iässä." Tästä huolimatta opin hoitamaan raha-asiani ja samoin ovat omat muksut oppineet. Olen esim. avittanut kurssimaksuissa yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 21 vuotias ja kaiken muun maksan itse, mutta asua saan ilmaiseksi vanhempien tyhjässä omistusasunnossa ja autoa saan käyttää, kunhan tankkaan sen. Tämä on ihan liikaa, mutta vanhemmat haluavat auttaa.

Vierailija
44/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse tämä parikymppinen nuori ja ainoa avustus on puhelinlaskun maksaminen. Sekin tosin tulee sitten minun maksettavakseni kun saan töitä. Jos tulee jotain isoja ja yllättäviä menoja niin silloin vanhemmat ovat myös auttaneet, tosin tällaisten yllättävien menojen ilmaantuminen on aika harvinaista. Enempää en kehtaisi edes pyytää, tämä puhelinlaskukin ahdistaa :D haluaisin maksaa senkin itse.

Vierailija
45/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 Sivu

Vierailija
46/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse reilu parikymppinen opiskelija, ja mulla puhelinlasku tosiaan menee edelleen vanhemmille. En oikeastaan edes tiedä, että miksi he maksavat nimenomaan puhelinlaskun, koska veden, sähkön, kotivakuutuksen, vuokran, ruuan yms. maksan kyllä itse opintotuella ja lainalla. Saan vanhemmilta toki muutoinkin rahallista avustusta, jos aivan pakottava tarve on enkä itse pysty kustantamaan. Mutta kyllä tässä ihan omillaan pääsääntöisesti yritän pärjätä.

Vierailija
47/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:31"]

Minä olen 21 vuotias ja kaiken muun maksan itse, mutta asua saan ilmaiseksi vanhempien tyhjässä omistusasunnossa ja autoa saan käyttää, kunhan tankkaan sen. Tämä on ihan liikaa, mutta vanhemmat haluavat auttaa.

[/quote]

Tämä on ihan ok. Varsinkin kun sinulla on noin hyvä asenne.

Vierailija
50/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:01"]

Elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan vielä opiskelemaankin lähteneen lapsen osalta, ei se muuttoon tai täysi-ikäisyyteen lopu. Raha-asiat kuuluu toki olla opetettu ja hallussa jo pienestä pitäen. Muutama lapsi on ja jokaista autettu hieman (100-200€/kk) sinne opintojen päättymiseen saakka. Tarpeen mukaan, muttei ylenmäärin (eipä olisi varaamaan enempään).

[/quote]

Minkä lain mukaan elatusvelvollisuus jatkuu? Mihin saakka se jatkuu? Jos lapsi on vaikka ikuinen opiskelija ja alkaa joskus 35 vuotiaana olla melkein valmis tohtori. Laitatko tänne sen lain, katso vaikka Finlexistä.

[/quote]

Vastaan itse, koska asia jäi vaivaamaan. On olemassa Laki lasten elatuksesta. Sen mukaan elatusvelvollisuus päättyy päosin 18-vuotiaana, mutta lapsen lähivanhempi voi anoa sen jälkeen koulutusavustusta etävanhemmalta.

Lastensuojelun käsikirjan mukaan:

"....

Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. Harkinnassa on otettava huomioon myös lapsen omat mahdollisuudet vastata koulutuskustannuksistaan esimerkiksi opintorahalla, opintolainalla tai työnteolla.

..."

Muuta lakia asiasta ei ole.

Vierailija
51/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan!

Vierailija
52/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 16:59"]

Maksan kaikki kulut ja vähän enemmänkin. Tienaan mukavasti, itsellä on jo kaikki tarpeellinen  - miksi en käyttäisi rahojani lapsiin? Nyt heille on sille tarvetta eikä 30 vuoden kuluttua, kun olen vainaja.

[/quote]

Se pitää olla niin mitoitettu, että lapsi edes joskus voi tulla toimeen omillaan = olla aikuinen. Ystäväni lapsi (20 v) on saanut vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan paljon rahaa opiskelun aikana. Nyt on huoli, ettei tyttö pysty ylläpitämään totuttua elintasoa, kun valmistuu matalapalkka-alalle. Hän harkitsi 100€ kuukausirahaa, joka kyllä "menee jo tukan värjäämiseen...". Lisäksi osti tytölle asunnon, vaikka koulussa olisi maksuton asuntola.

[/quote]

Palstamammoista suurin osa ei tule toimeen omillaan, omilta ja miehen vanhemmilta ruikutetaan niin hoitoapua kuin lastenvaunujakin. Kannattaisi siis isovanhempien sanoa nuorille perheille, että ihan kiva, että teille tulee vauva, mutta kuluihin emme osallistu.

Vierailija
53/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:20"]

Elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan vielä opiskelemaankin lähteneen lapsen osalta, ei se muuttoon tai täysi-ikäisyyteen lopu. Raha-asiat kuuluu toki olla opetettu ja hallussa jo pienestä pitäen. Muutama lapsi on ja jokaista autettu hieman (100-200€/kk) sinne opintojen päättymiseen saakka. Tarpeen mukaan, muttei ylenmäärin (eipä olisi varaamaan enempään).

[/quote]

Minkä lain mukaan elatusvelvollisuus jatkuu? Mihin saakka se jatkuu? Jos lapsi on vaikka ikuinen opiskelija ja alkaa joskus 35 vuotiaana olla melkein valmis tohtori. Laitatko tänne sen lain, katso vaikka Finlexistä.

[/quote]

Vastaan itse, koska asia jäi vaivaamaan. On olemassa Laki lasten elatuksesta. Sen mukaan elatusvelvollisuus päättyy päosin 18-vuotiaana, mutta lapsen lähivanhempi voi anoa sen jälkeen koulutusavustusta etävanhemmalta.

Lastensuojelun käsikirjan mukaan:

"....

Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. Harkinnassa on otettava huomioon myös lapsen omat mahdollisuudet vastata koulutuskustannuksistaan esimerkiksi opintorahalla, opintolainalla tai työnteolla.

..."

Muuta lakia asiasta ei ole.

[/quote]

Elatusvelvollisuus päättyy myös, jos lapsi aviituu alle 18-vuotiaana tai kykenee elättämään itsensä

Vierailija
54/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisitteko te lapsipuolienne kulut myös? Ap taitaa puhua poikapuolesta

[/quote]

Ap on hyvä äitipuoli.

Vierailija
55/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan molempien tyttärieni netin ja puhelinlaskun. Nuorempaa avustan vielä muissakin asioissa satunnaisesti, vanhempi ei ole pyytänyt mitään koskaan. Nuorempi on amiksessa toisella paikkakunnalla ja vanhempi yliopistossa

Vanhempi kyllä kyseli laskujensa perään, että olisiko aika siirtää ne hänelle, mutta en nää mitään pahaa siinä, että avustan heitä hieman. Tähän pottiin menee minulla yhteensä 120e, joka on pieni summa kahdella hyväpalkkaiselle aikuiselle. 60e nuorelle on taas iso summa.

Vierailija
56/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:24"]

Minä maksan molempien tyttärieni netin ja puhelinlaskun. Nuorempaa avustan vielä muissakin asioissa satunnaisesti, vanhempi ei ole pyytänyt mitään koskaan. Nuorempi on amiksessa toisella paikkakunnalla ja vanhempi yliopistossa Vanhempi kyllä kyseli laskujensa perään, että olisiko aika siirtää ne hänelle, mutta en nää mitään pahaa siinä, että avustan heitä hieman. Tähän pottiin menee minulla yhteensä 120e, joka on pieni summa kahdella hyväpalkkaiselle aikuiselle. 60e nuorelle on taas iso summa.

[/quote]

Anna mielummin se heille avustuksena. Voivat itse miettiä miten rahansa käyttävät.  Ei ole iso summa, mutta periaatteena, auttaa heitä itsenäistymään.

Vierailija
57/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tiukka tilanne niin autan, mutta pääsääntöisesti pitää omillaan pärjätä.

Vierailija
58/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:24"]

Minä maksan molempien tyttärieni netin ja puhelinlaskun. Nuorempaa avustan vielä muissakin asioissa satunnaisesti, vanhempi ei ole pyytänyt mitään koskaan. Nuorempi on amiksessa toisella paikkakunnalla ja vanhempi yliopistossa Vanhempi kyllä kyseli laskujensa perään, että olisiko aika siirtää ne hänelle, mutta en nää mitään pahaa siinä, että avustan heitä hieman. Tähän pottiin menee minulla yhteensä 120e, joka on pieni summa kahdella hyväpalkkaiselle aikuiselle. 60e nuorelle on taas iso summa.

[/quote]

Anna mielummin se heille avustuksena. Voivat itse miettiä miten rahansa käyttävät.  Ei ole iso summa, mutta periaatteena, auttaa heitä itsenäistymään.
[/quote]

En näe tämän pointtia? Minun on helppo maksaa laskut, kun kaikkien puhelinliittymät ja netit ovat samalta operaattorilta. Miksi pyörittää raha lapsen kautta?

Vierailija
59/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kaiken itse. t 20v sh opiskelija ja kaupan kassa

Vierailija
60/99 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v tyttäreni on ulkomailla töissä (pienipalkkainen duuni) ja hänelle alaikäisenä hankittu puhelinliittymä roikkuu edelleen nimissäni, mutta viahdoin siihen liittymätyypin, jossa ei ole kuukausimaksua, joten siitä ei tule mitään kuluja koska sitä ei käytetä.

Olen joskus maksanut puolet lentolipuista kun on tullut käymään kotona yms. Mutta muuten ei makseta hänen kulujaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi