Maksatko sinä omassa kämpässä asuvan
suunnilleen parikymppisen nuoren kuluja? Esim. kännykkälaskut, netti jne?
Kommentit (99)
Itse olen 20-vuotias omillani asuva opiskelija ja iskä maksaa vielä mun puhelinlaskun (joka on kuitenkin alle 20€ kuussa). :)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:07"]
Äiti maksaa edelleen mun puhelinlaskun vaikka oon 24v ja asunut omillani melkein kolme vuotta JA käyn töissä. Haluaa maksaa, vaikka siis ihan hyvin voisin sen ottaa omiin nimiini. Mikään oletusarvo se ei kuitenkaan mulle ole ja jos haluaa siitä päästä eroon niin sitten siirretään se mulle.
[/quote]
Maksaa minunkin ja olen vielä vanhempi ja työssä käyvä, ihan hyvin pärjäävä. Sain äidiltäni lahjaksi puhelinkulujen maksamisen (jotka muuten ovat tosi minimaalisia). Rahaa kun ei voi niin kauheasti antaa ilman lahjaveroja, niin pitää käyttää muita konsteja, jos haluaa siirtää rahaa nuoremmille polville.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:24"] Minä maksan molempien tyttärieni netin ja puhelinlaskun. Nuorempaa avustan vielä muissakin asioissa satunnaisesti, vanhempi ei ole pyytänyt mitään koskaan. Nuorempi on amiksessa toisella paikkakunnalla ja vanhempi yliopistossa Vanhempi kyllä kyseli laskujensa perään, että olisiko aika siirtää ne hänelle, mutta en nää mitään pahaa siinä, että avustan heitä hieman. Tähän pottiin menee minulla yhteensä 120e, joka on pieni summa kahdella hyväpalkkaiselle aikuiselle. 60e nuorelle on taas iso summa. [/quote] Anna mielummin se heille avustuksena. Voivat itse miettiä miten rahansa käyttävät. Ei ole iso summa, mutta periaatteena, auttaa heitä itsenäistymään. [/quote] En näe tämän pointtia? Minun on helppo maksaa laskut, kun kaikkien puhelinliittymät ja netit ovat samalta operaattorilta. Miksi pyörittää raha lapsen kautta?
[/quote]
Oppii vastuuta. saa itse valita mihin käyttää rahansa, ehkä valitsisi edullisemman puhelinliittymän tms. Olen harkinnut laittaa lapselle ne maksettavaksi jo nuorempana, sitten saisi isomman kuukausirahan ja voi harjoitella talouden hoitoa.
Ei tämä mikään iso asia ole. Varmasti lapsesi osaavat olla vastuullisia muutenkin, joten jokainen tekee kuten heille on parempi!
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:01"]
Elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan vielä opiskelemaankin lähteneen lapsen osalta, ei se muuttoon tai täysi-ikäisyyteen lopu. Raha-asiat kuuluu toki olla opetettu ja hallussa jo pienestä pitäen. Muutama lapsi on ja jokaista autettu hieman (100-200€/kk) sinne opintojen päättymiseen saakka. Tarpeen mukaan, muttei ylenmäärin (eipä olisi varaamaan enempään).
[/quote]
Elatusvelvollisuus jatkuu sen koulutuksen loppuun, joka on aloitettu alaikäisenä, eli käytännössä siis lukion tai ammattikoulun loppuun. Mutta se joka maksaa, niin se määrittää myös miten elatus tapahtuu. Eli vanhemmat tarjoavat asunnon ja ruuan kodissaan, mutta ei heidän tarvi maksaa nuoren itsenäistä asumista.
[/quote]
Perustuu mihin?
Täh? Itse valmistuin 2010 eikä kyllä mitään vuokria mulle maksettu. Olin viikonloppuisin töissä ja parina iltana viikossa iltaisin. Tienasin n. 300-400€ kk ja hyvin riitti opintotuen ym. Päälle. Opintolainaa otin n. 3000€ ja päälle 1000 nyt jäljellä. Ei tullut mieleenkään pyytää rahaa joskus ruokakasseja sain tai bussilippu maksettiin, mutta oman puhelinlaskunkin maksoin jo lukiossa... Ihme hyysäämistä!
Itse olen vm. 93 ja pärjäilin pari ensimmäistä yliopisto-opiskelun vuotta mainiosti esimerkiksi opintolainan avulla. Sen verran jäi yli, että voi pistää sijoituksiinkin kiinni. Ja valtio takaa.
Itselläni alkoi tulla yhteydenottoja koskien omien vanhempien asioita, joten vaihdoin liittymän melko pian ja erittäin mielelläni. Tykkään vastata itseäni koskeviin puheluihin.
Vakuutusten kanssa ei ole tarvinnut pelata, on tehty hyvä sopimuspaketti - samoin kun kerrytän mielelläni ostoillani vanhempieni kanssa yhteisiä bonuksia. Näinhän ei pääsääntöisesti saisi tehdä, koska ostoistahan voi saada vaikka etuakin.
Maksakaa toki opiskelijanuorten menoja. Jää enemmän rahaa ostaa viinaa. Tiedän suuren joukon tapauksia, jotka ryyppäävät ruokarahat ja penäävät sitten vanhemmilta loput, mutta mistä lienee juomakulttuuriin esimerkki saatu.
- Yliopisto_Opiskelija_93
Minä -95 ja maksan omat juttuni itse. Iskäni lainasi minulle 700 jotta sain oman kuivaavan pesukoneen ja senkin sain 3kuukaudessa maksettua takaisin. Minulla myös lemmikkejä ja töissä tottakai käyn.
Mitään ei ole maksettu sen jälkeen kun aloitin täysipäiväisen työnteon lukion jälkeen. Lukiossakin tein töitä mutta ne rahat meni kaikkeen turhaan, ja säästöön kun lähdin sitten ulkomaille. Mitään avustuksia ei ole annettu eikä laskuja maksettu mutta uskon, että jos rahaa tarvitsisin niin saisin, ainakin lainaksi. T. 24v opiskelija
Maksan itse laskuni ja muut kuluni, synttärilahjaksi saan joka vuosi kotivakuutukseen rahat, jotta voin maksaa vuosimaksun :) Tiedän kyllä, että vanhempani toki auttaisivat, jos jokin yllättävä meno heittäisi budjetin sekaisin (esim. juuri lääkekustannukset tms.) mutta ei nyt ainakaan kolmen vuoden aikana ole vielä mitään eteen sattunut. Aina välillä loppukuusta kysekevät, riittääkö rahat ja on mukavaa tietää, että tarpeen tullen avustusta on saatavilla :) Arvostan kovasti.
vm. 93 myöskin
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 16:59"]
Maksan kaikki kulut ja vähän enemmänkin. Tienaan mukavasti, itsellä on jo kaikki tarpeellinen - miksi en käyttäisi rahojani lapsiin? Nyt heille on sille tarvetta eikä 30 vuoden kuluttua, kun olen vainaja.
[/quote]
Se pitää olla niin mitoitettu, että lapsi edes joskus voi tulla toimeen omillaan = olla aikuinen. Ystäväni lapsi (20 v) on saanut vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan paljon rahaa opiskelun aikana. Nyt on huoli, ettei tyttö pysty ylläpitämään totuttua elintasoa, kun valmistuu matalapalkka-alalle. Hän harkitsi 100€ kuukausirahaa, joka kyllä "menee jo tukan värjäämiseen...". Lisäksi osti tytölle asunnon, vaikka koulussa olisi maksuton asuntola.
[/quote]
Meillä poika lukee lakis ja saa valmistuttuaan isoa palkkaa, siksi kuukausittain avustan 1000 eurolla. Tyttö valitsi toisin, hänestä tulee kampaaja, joten kuukausittain annan korkeintaan 100 e, ettei opi turhan korkeaa elintasoa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 19:23"]
Itse olen vm. 93 ja pärjäilin pari ensimmäistä yliopisto-opiskelun vuotta mainiosti esimerkiksi opintolainan avulla. Sen verran jäi yli, että voi pistää sijoituksiinkin kiinni. Ja valtio takaa.
Itselläni alkoi tulla yhteydenottoja koskien omien vanhempien asioita, joten vaihdoin liittymän melko pian ja erittäin mielelläni. Tykkään vastata itseäni koskeviin puheluihin.
Vakuutusten kanssa ei ole tarvinnut pelata, on tehty hyvä sopimuspaketti - samoin kun kerrytän mielelläni ostoillani vanhempieni kanssa yhteisiä bonuksia. Näinhän ei pääsääntöisesti saisi tehdä, koska ostoistahan voi saada vaikka etuakin.
Maksakaa toki opiskelijanuorten menoja. Jää enemmän rahaa ostaa viinaa. Tiedän suuren joukon tapauksia, jotka ryyppäävät ruokarahat ja penäävät sitten vanhemmilta loput, mutta mistä lienee juomakulttuuriin esimerkki saatu.
- Yliopisto_Opiskelija_93
[/quote]
Hauska! Mutta näin se menee. Sun mielipide on melkein liiankin oikeistolainen mulle, mutta naurattaa tosi paljon. Peukutan uudelleen!
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 16:59"]
Maksan kaikki kulut ja vähän enemmänkin. Tienaan mukavasti, itsellä on jo kaikki tarpeellinen - miksi en käyttäisi rahojani lapsiin? Nyt heille on sille tarvetta eikä 30 vuoden kuluttua, kun olen vainaja.
[/quote]
Se pitää olla niin mitoitettu, että lapsi edes joskus voi tulla toimeen omillaan = olla aikuinen. Ystäväni lapsi (20 v) on saanut vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan paljon rahaa opiskelun aikana. Nyt on huoli, ettei tyttö pysty ylläpitämään totuttua elintasoa, kun valmistuu matalapalkka-alalle. Hän harkitsi 100€ kuukausirahaa, joka kyllä "menee jo tukan värjäämiseen...". Lisäksi osti tytölle asunnon, vaikka koulussa olisi maksuton asuntola.
[/quote]
Meillä poika lukee lakis ja saa valmistuttuaan isoa palkkaa, siksi kuukausittain avustan 1000 eurolla. Tyttö valitsi toisin, hänestä tulee kampaaja, joten kuukausittain annan korkeintaan 100 e, ettei opi turhan korkeaa elintasoa.
[/quote]
Hauska!
Realiteetti on kuitenkin, että aikuinen elää omilla rahoillaan.... Näin se on juuri parasta opettaa! Ja tämä on juuri sitä oikeaa tasa-arvoa. Kullekin sen mukan mitä tarvitsee!
Maksan auton vakuutuksen/korjauksen, sillä perheemme kolmas auto on mun nimissä, mutta poika käyttää sitä. Bensat, vuokran, ruuan yms. Maksaa ite. Jos oma auto joutuu huoltoon, niin poika on velvollinen antamaan tarvittaedsa kyydin.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 16:38"]
Maksan. Säästäköön opintorahansa ruokaan ja siihen, että on välillä varaa tehdä myös jotain kivaa.
[/quote]
Näin meilläkin. Maksan vuokran (joka on aika iso), puhelinlaskun (liittymä on mun käyttäjän alla ja kiinteä paketti, johon sisältyy "kaikki") sekä iPadin netin. Itse maksaa opintotuestaan kaiken muun elämisen.
Mä opiskelin aikanaan lainan turvin, ja mulla olikin hurja velkataakka niskassani, kun valmistuin. Samaa en halua omalle lapselleni, kun kerran mulla on mahdollisuus auttaa.
Lapset asuvat omistamissani asunnoissa ja maksan käytännössä ihan kaiken. He osaavat käyttää rahaa fiksusti, vaikka sitä ei tarvitse silmät ristissä yögrillissä tienata. Kummallakin on osa-aikatyö (omalta alalta) ja ne rahat menevät matkusteluun, äidin antamat sijoitetaan (muuhun kuin viinaan).Minusta on outoa, jos perheenjäsenillä on erilainen elintaso eli äiti tienaa hyvin, reissaa ja nauttii elämästä ja lapset kituuttavat opiskelijasoluissa vain siksi, että oppisivat olemaan aikuisia ja tienaamaan itse rahansa. Kun rahaa on, sitä oppii käyttämään paljon fiksummin kuin silloin, kun sitä ei ole lainkaan - käytön kun oppii vain käyttämällä. Eipä tule sitä ongelmaa että joskus valmistuttuaan ja mentyää töihin tuhlaavat ekan tilin samantien vain siksi, että vihdoinkin on rahaa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:32"]
Lapset asuvat omistamissani asunnoissa ja maksan käytännössä ihan kaiken. He osaavat käyttää rahaa fiksusti, vaikka sitä ei tarvitse silmät ristissä yögrillissä tienata. Kummallakin on osa-aikatyö (omalta alalta) ja ne rahat menevät matkusteluun, äidin antamat sijoitetaan (muuhun kuin viinaan).Minusta on outoa, jos perheenjäsenillä on erilainen elintaso eli äiti tienaa hyvin, reissaa ja nauttii elämästä ja lapset kituuttavat opiskelijasoluissa vain siksi, että oppisivat olemaan aikuisia ja tienaamaan itse rahansa. Kun rahaa on, sitä oppii käyttämään paljon fiksummin kuin silloin, kun sitä ei ole lainkaan - käytön kun oppii vain käyttämällä. Eipä tule sitä ongelmaa että joskus valmistuttuaan ja mentyää töihin tuhlaavat ekan tilin samantien vain siksi, että vihdoinkin on rahaa.
[/quote]
Entä tulevaisuudessa? Onko lapsillasi perittyä rahaa? Tulevatko he joskus tienaamaan riittävsti ylläpitääkseen elintasonsa? Tienaavatko he työssään riittävästi/osaavat käyttää rahaa? Aiotko elättää heitä kauankin?
Äiti maksaa edelleen mun puhelinlaskun vaikka oon 24v ja asunut omillani melkein kolme vuotta JA käyn töissä. Haluaa maksaa, vaikka siis ihan hyvin voisin sen ottaa omiin nimiini. Mikään oletusarvo se ei kuitenkaan mulle ole ja jos haluaa siitä päästä eroon niin sitten siirretään se mulle.
[/quote]
Minä sinuna pyytäisi siirtämään puhelinliittymän omiin nimiini ja maksaisin muutaman vuoden mutsin liittymää vastapalveluksena.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:57"]
[/quote]
Maksaa minunkin ja olen vielä vanhempi ja työssä käyvä, ihan hyvin pärjäävä. Sain äidiltäni lahjaksi puhelinkulujen maksamisen (jotka muuten ovat tosi minimaalisia). Rahaa kun ei voi niin kauheasti antaa ilman lahjaveroja, niin pitää käyttää muita konsteja, jos haluaa siirtää rahaa nuoremmille polville.
[/quote]
Rahaa/lahjoituksia voi antaa 3999€ per kolme vuotta ja tuollaiset puhelimet sun muut elinkustannuket voi maksaa sen lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:43"]
[/quote]
Minä sinuna pyytäisi siirtämään puhelinliittymän omiin nimiini ja maksaisin muutaman vuoden mutsin liittymää vastapalveluksena.
[/quote]
Onko sinulle niin outo ajatus, jos joku haluaa ja pystyy maksamaan aikuiselle lapselleen jotain? Tuo henkilöhän selvästi sanoi, että hänen äitinsä haluaa maksaa. Jos äidillä on rahaa vaikkapa 500 000 ja aikuisella lapsella 5000, onhan se ihan ymmärrettävää, että äiti haluaa jakaa hyvää lapselleen.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:01"]
Elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan vielä opiskelemaankin lähteneen lapsen osalta, ei se muuttoon tai täysi-ikäisyyteen lopu. Raha-asiat kuuluu toki olla opetettu ja hallussa jo pienestä pitäen. Muutama lapsi on ja jokaista autettu hieman (100-200€/kk) sinne opintojen päättymiseen saakka. Tarpeen mukaan, muttei ylenmäärin (eipä olisi varaamaan enempään).
[/quote]
Elatusvelvollisuus jatkuu sen koulutuksen loppuun, joka on aloitettu alaikäisenä, eli käytännössä siis lukion tai ammattikoulun loppuun. Mutta se joka maksaa, niin se määrittää myös miten elatus tapahtuu. Eli vanhemmat tarjoavat asunnon ja ruuan kodissaan, mutta ei heidän tarvi maksaa nuoren itsenäistä asumista.