Sähköauto hyytyi pakkasessa, kuluttajariitalautakunta suositteli rahoja takaisin
https://www.tivi.fi/uutiset/sahkoauto-hyytyi-pakkasessa-ostaja-vaati-ra…
"Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että myyjäliike maksaa kuluttajalle hinnanalennuksena 2 000 euroa."
Tämä kertoo hyvin kuinka sähköautojen ilmoitetut toimintamatkat, latausnopeudet jne kaukana todellisuudesta. Jopa kuluttajariitalautakunta piti ilmoitettuja arvoja niin epärelistisina, että suositteli korvausta ostajalle.
Sähköauton toimintamatka helposti vain 50% luvatusta talvella, koska tätä ei ilmoiteta selkeästi, kuluttajaa on johdettu harhaan. Samoin latauksetkin helposti paljon luvattuja pidempiä talvella.
Toinen iso ongelma on että kehutaan nopeaa latausaikaa esim johkin 50% lataukseen asti, mutta ei ilmoiteta että täällä saa vain 200km toimintamatkaa. Ostaja saa harhaanjohtavan kuvitelman että 20min latausta riittäisi tien päällä, mutta akku ei tule silloin läheskään täyteen.
Kommentit (105)
Tuota itsekin olen kauan pitänyt ongelmana, talvi vaikuttaa sähköautoon huomattavasti enemmän kuin polttisautoon mutta tätä ei tuoda esiin missään. Se 500km onkin talvella vain 250km eikä kuluttaja saa markkinointia vastaavaa tuotetta.
Tai se 1h pikalataus onkin talvella 2h eikä tästäkään mitään mainintaa ostohetkellä.
Nyt alkaa todellisuus selviämään kun sähköautot yleistyy. Siksi en itse ostaisi vielä lähivuosina, tässä voi selvitä vielä suuri määrä ongelmia. Ehkä vuonna 2025 voisin harkita.
Tuo 50% toimintamatka talvella vähän kuin 5,0l/100km kuluttaisi yhtäkkiä 10 litraa, selkeä vika autossa silloin. Miten hihmeessä sähköautoja voi markkinoida noin epärealistisilla lukemilla?
Hyvä päätös, harmi vaan kun ei saanut peruttua kauppoja kokonaan, sen verran törkeästi sähköautojen toimintamatkat kaukana todellisuudesta.
= Ei ole normaalia sähköautolle. Sitä se tarkoittaa.
Normaaliin kulumiseen jne. pitää ostajan varautua, tämä ei ollut sitä.
Muutaman vuoden käytön jälkeinen talvi ---> akun kapasiteetti(ajomatka) ehkä 40% ilmoitetusta.
Vierailija kirjoitti:
= Ei ole normaalia sähköautolle. Sitä se tarkoittaa.
Normaaliin kulumiseen jne. pitää ostajan varautua, tämä ei ollut sitä.
Ihan normaalia tuo on sähköautolle, todettu lukuisissa testeissä. Ongelma on markkinointi ja myynti, kuluttajilta pimitetään suuria negatiivisia puolia sähköautoista.
Toivottavasti markkinointisäädökset tiukentuisi huomattavasti. Ilmoitettava selkeästi pakkasen vaikutuksen. Samoin latausnopeuksia kehuessa pitäisi aina ilmoittaa montako km tulee siinä latausajassa.
Tässä hyvä syy miksei meille tule sähköautoa vielä vuosikausiin, ilmoitetut toimintamatkat jne niin huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden käytön jälkeinen talvi ---> akun kapasiteetti(ajomatka) ehkä 40% ilmoitetusta.
Jep, akkutakuuthan sallii jopa 30% heikennyksen kapasiteetissa ilman että takuu vielä korvaa, "normaalia kulumista".
Jos toimintamatka uutena kesällä optimioloissa 500km ja talvella 250km. Akusta 5v jälkeen jäljellä vain 70% kapasiteetti niin toimintamatkat ovatkin vain kesällä 350km ja talvella 175km, siis autossa jossa uutena 500km toimintamatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
= Ei ole normaalia sähköautolle. Sitä se tarkoittaa.
Normaaliin kulumiseen jne. pitää ostajan varautua, tämä ei ollut sitä.
Ihan normaalia tuo on sähköautolle, todettu lukuisissa testeissä. Ongelma on markkinointi ja myynti, kuluttajilta pimitetään suuria negatiivisia puolia sähköautoista.
Toivottavasti markkinointisäädökset tiukentuisi huomattavasti. Ilmoitettava selkeästi pakkasen vaikutuksen. Samoin latausnopeuksia kehuessa pitäisi aina ilmoittaa montako km tulee siinä latausajassa.
Ei ole, tai ei SAA olla, tuo on päätös siitä. Jos myyjä joutuu palauttamaan rahaa, niin eihän se myyjä enää myy sitä. Tai ainakin kertoo ominaisuuksista tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
= Ei ole normaalia sähköautolle. Sitä se tarkoittaa.
Normaaliin kulumiseen jne. pitää ostajan varautua, tämä ei ollut sitä.
Ihan normaalia tuo on sähköautolle, todettu lukuisissa testeissä. Ongelma on markkinointi ja myynti, kuluttajilta pimitetään suuria negatiivisia puolia sähköautoista.
Toivottavasti markkinointisäädökset tiukentuisi huomattavasti. Ilmoitettava selkeästi pakkasen vaikutuksen. Samoin latausnopeuksia kehuessa pitäisi aina ilmoittaa montako km tulee siinä latausajassa.
Ei ole, tai ei SAA olla, tuo on päätös siitä. Jos myyjä joutuu palauttamaan rahaa, niin eihän se myyjä enää myy sitä. Tai ainakin kertoo ominaisuuksista tarkemmin.
Lue uutinen.
"Lautakunta toteaa, että auto toimii valmistajan tarkoittamalla tavalla eikä siinä ole virheeksi katsottavaa teknistä vikaa."
Edelleenkään autossa ei vikaa. Ongelma on täysin harhaanjohtava markkinointi, pimitetään sitä faktaa että toimintamatka talvella vain 50% luvatusta.
Jos itse saisin päättää niin sähköauton markkinoinnissa pitäisi olla pakollista ilmoittaa seuraavat asiat:
-realistinen arvio miten -20 astetta vaikuttaa toimintamatkaan (monessa testissä vain 50% luvatusta)
-realistinen arvioi miten motariajo vaikuttaa toimintamatkaan (tuoreessa testissä 500km autolla pääsi motarilla 330km)
-realistinen arvio miten -20 astetta vaikuttaa latausnopeuksiin
-latausnopeudet 0-100% kaikilla eri latausvaihtoehdoilla
-latausnopeuksien vaihteluväli kaikilla latausvaihtoehdoilla, ei pelkkä optimiaika
-jos lmoitetaan muu lataus kuin 0-100%, aina ilmoitettava montako km tulee siinä ajassa
Onpa outo ratkaisu. Sähköauton kuuluukin hyytyä pakkaseen. Ei niitä ole tarkoitettu talviautoiluun, sen nyt ymmärtää hitaampikin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outo ratkaisu. Sähköauton kuuluukin hyytyä pakkaseen. Ei niitä ole tarkoitettu talviautoiluun, sen nyt ymmärtää hitaampikin.
Autotestejä seuraavat tietää kyllä sen mutta onhan sähköautojen markkinointi aika petollista kun pimitetään kaikki negatiiviset ominaisuudet polttiksiin verrattuna.
Pitäisi myös kertoa, paljonko kapasiteettia laskee talvella sisätilan lämmitys ja ikkunoiden pitäminen huurteettomina, radion ja muiden lisälaitteiden käyttö ym. Ja kertoa se, että siitä normaalista talvilämmityksen seinäpistokkeesta tai tolpasta lataaminen ei ole edes suositeltua ja oikeasti voit joutua käymään talon tai autotallin sähkövedot uusiksi ja asentamaan voimavirtapistokkeen tai oikean latausaseman pystyäksesi lataamaan auton turvallisesti. Jos villojen välissä liikaa kuormitetut sähköjohdot kärtsää, autotalli tai talo voi palaa vaikka autossa ei sinänsä olisi vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä johtaa markkinointisäädösten muutoksiin, nythän sähköautoja markkinoidaan teoreettisilla ja täysin epärealistisilla arvoilla.
Tuon takia lähinnä ärsyttää etsiä tietoa koska vääristellään niin kuinka hyviä muka olevat, kaikki negatiiviset piilotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 50% toimintamatka talvella vähän kuin 5,0l/100km kuluttaisi yhtäkkiä 10 litraa, selkeä vika autossa silloin. Miten hihmeessä sähköautoja voi markkinoida noin epärealistisilla lukemilla?
Tässähän se ero onkin sähkön ja bensan välillä. Bensan toimintamatka ei koskaa lyhene noin paljon, sähköllä taas olosuhteet kuten pakkanen tai motariajo vaikuttaa huomattavasti suuremmin kulutukseen kuin bensalla.
Jos bensan toimintamatka puolittuisi, siinä on selkeä vika. Mutta sähköautolla tuo on normaalia olosuhteiden vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuota itsekin olen kauan pitänyt ongelmana, talvi vaikuttaa sähköautoon huomattavasti enemmän kuin polttisautoon mutta tätä ei tuoda esiin missään. Se 500km onkin talvella vain 250km eikä kuluttaja saa markkinointia vastaavaa tuotetta.
Tai se 1h pikalataus onkin talvella 2h eikä tästäkään mitään mainintaa ostohetkellä.
Lisäksi talvi on varmasti raskas aika akustolle, eli jos normaali käyttöikä jossain lämpimässä maassa on kymmenenkin vuotta, täällä realistinen on 5 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Onpa outo ratkaisu. Sähköauton kuuluukin hyytyä pakkaseen. Ei niitä ole tarkoitettu talviautoiluun, sen nyt ymmärtää hitaampikin.
Sähköauto toimii myös pakkasella. Pohjois-Norjassa asuvalla sukulaisella on sähköauto ja hän pärjää sillä. Avainsana on autotalli. Auton akut pitää olla lämpimät jolloin akun varausaste ei tipu kun lähdetään liikkeelle talvella.
Toivottavasti tämä johtaa markkinointisäädösten muutoksiin, nythän sähköautoja markkinoidaan teoreettisilla ja täysin epärealistisilla arvoilla.