Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poliisi kävi perheriidan vuoksi :(

Vierailija
16.01.2015 |

Mies oli jo lähtenyt töihin, kun he tulivat. Naapuri oli kuullut ilmeisesti riidan (joka oli melko lyhyt sellainen ja lähinnä huutamista kahden aikuisen välillä) ja soittanut. Kuulemma menee ls-sossuille suoraan ilmoitus. Mieskään ei vielä tiedä koko käynnistä. Mitä mä nyt teen? :(

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:04"]

Ei riitely itsessään ole huono asia. Aina parempi jos keskustelulla pärjää, mutta riitojen pakonomainen välttely on outoa. Tulee mieleen että onko niin syttymisherkkää väkeä, että voisi tulla nyrkkitappelu. Tämä siis lähinnä niille joiden mielestä riidat pitää täysin piilottaa lapsilta. Jos on luonteva riidan paikka, niin ei kannata väkisin lakaista maton alle.

[/quote]

Mikä olisi luonteva riidan paikka?

[/quote]

No sellainen että riita syttyy jostain asiasta tässä ja nyt, mutta sitä yritetään lasten vuoksi hyssytellä ja tukahduttaa ja lopulta koko juttu jää johonkin takaraivoon jyskyttämään ja vituttamaan kun sitä ei voinut riidellä sillä hetkellä pois päväjärjestyksestä. Silloin kun riita tulee, se pitää riidellä pois ja sopia ja unohtaa. Pahinta mitä voi tehdä on riitojen tukahduttaminen ja selvittämättä jättäminen. Siitä ei lapsi ainakaan hyvää mallia saa. 

[/quote]'

Siinä kiihdyksissä ei kannata sanoa juuta eikä jaata vaan keskustella asia myöhemmin molempien rauhoituttua, yhtään huutamatta. En minäkään tosin keksi yhtäkään esimerkkiä omasta elämästä jolloin olisi sopiva riidan paikka. :D

Vierailija
2/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsia sitten opetetaan hillitsemään tunteensa ja olla huutamatta, mutta aikuiset saa kyllä "tuulettaa tunteitaan"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:57"]

Miksi lapsia sitten opetetaan hillitsemään tunteensa ja olla huutamatta, mutta aikuiset saa kyllä "tuulettaa tunteitaan"?

[/quote]

Niinpä.

Ja minkä takia niin monet suomalaiset on jääneet pikkulapsiksi henkisesti, miksi teidän mielestä on normaalia riehua kuin vähä-älyinen?

Olen nähnyt välillä kaupassakin, kun suomalainen vähän tuulettaa tunteitaan, luulin alkoholisteiksi, mutta ilmeisesti olivat vain tavallisia suomalaisia.

Vierailija
4/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:47"]

Lasten nähden ehdottomasti täytyy riidellä, sillä lapset vaistoaa kireän ilmapiirin jokatapauksessa eivätkä opi siitä mitään, toisin kuin siitä, että vanhemmat riitelee lasten nähden, ja myös sopii lasten nähden. Riitely vaan pitää olla "järkevää" riitelyä. Ei missään nimessä muuta kuin suullista, ei mitään haukkumista ja huorittelua, ei perättömiä juttuja, ei turhaa syyttelyä jne. Vaan sellaista että toinen lataa ulos sen mikä mättää ja toinen vastaa siihen jne. Sellaista ratkaisukeskeistä, että yritetään kiivaassa mielentilassa löytää kompromissiratkaisu siihen riitaa aihettavaan tekijään. Ja tärkeää on siis se, että riita pitää aina lasten nähden sopia ja pyytää vaikka anteeksi, eikä siitä jäädä kantamaan kaunaa.

[/quote]

Ei toi ole normaalia, ja on todella surullista millaisissa oloissa tekin olette kasvaneet.

Normaalit ihmiset keskustelee asioista, ei huuda ja tappele, muualla maailmassa toi huutaminen yms. on ihan oikeasti päihdeongelmaisten ja mt-ongelmaisten juttuja (mitä suomalaiset kyllä on suuressa osin, ehkä se selittää).

Mun mielestä näistä asioista näkyy paljonkin se miten nuorta kansaa suomalaiset on vieläkin, ongelmat ratkaistaan huutamalla niin kuin olisi pikkulapsen tasolle.
[/quote]

Itse en haluaisi juurikaan edes huutaa tai kiljua, mutta mies provosoi normaalin keskustelun kinasteluksi ja siitä riidaksi. Oikeasti olen aika sovitteleva ja jopa diplomaattinen, mutta mies on joissain asioissa epäluotettava sekä lisäksi äkkipikainen ja erittäin huonon mallin kotoaan oppinut konfliktien ratkaisemisen osalta. Nyt kun mies suuttui puhelimitse siitäkin, kun kerroin poliisien tulosta, niin kaduttaa, että edes kerroin. Olisin päässyt itse helpommalla olemalla vain hiljaa. Tosin pakkohan se oli kertoa. :( T. Ap

Vierailija
5/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 15:07"]

Itse en haluaisi juurikaan edes huutaa tai kiljua, mutta mies provosoi normaalin keskustelun kinasteluksi ja siitä riidaksi. Oikeasti olen aika sovitteleva ja jopa diplomaattinen, mutta mies on joissain asioissa epäluotettava sekä lisäksi äkkipikainen ja erittäin huonon mallin kotoaan oppinut konfliktien ratkaisemisen osalta. Nyt kun mies suuttui puhelimitse siitäkin, kun kerroin poliisien tulosta, niin kaduttaa, että edes kerroin. Olisin päässyt itse helpommalla olemalla vain hiljaa. Tosin pakkohan se oli kertoa. :( T. Ap

[/quote]

Toi on just ikävää, että se konfliktiratkaisu malli siirtyy lapsille, ajatelkaa muuten sitä te, joiden mielestä on normaalia huutaa ja riehua kotona.

Tuosta on haittaa työelämässäkin, jos on saanut tuollaisen mallin kotoa.

Auttaisiko teillä terapia sun miehelle? En siis meinaa mitään psykoterapiaa, vaan kognitiivista terapiaa, siinä voidaan hakea erilaisia toimintamalleja tuolle ongelmalle.

Kognitiivinen terapia ei ole millään tavalla leimaavaa, eikä tarkoita sun miehen olevan sekaisin sinänsä, siinä otetaan vain huomioon, että sun mies on oppinut kotoaan tuon tavan ratkaista konfliktit ja sitten siinä opetellaan erilainen toimintamalli.

Siitä on tosi hyviä tuloksia.

Vierailija
6/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan se pitänyt arvata. En minä, mutta mies... :D 

Vierailija
7/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:32"]

En jaksa uskoa, että tässä nykyisessä hälläväliä mitä se minulle kuuluu ilmapiirissä kovin kevyin perustein poliisia paikalle soitetaan. 

[/quote]

Ei todellakaan. Näitä "äänekkäitä" "keskusteluja" on varmasti ollut useampiakin, ja naapuri on vihdoin kyllästynyt siihen, että ei saa olla aamulla rauhassa kotonaan, kun naapurit taas kerran "keskustelevat". Siksi on lähdetty soittamaan pollisille. Jospa tämä poliisien kutsuminen nyt olisi ap:lle ja hänen miehelleen sellainen herätyskello, että osaisivat ottaa naapurinsa tästä lähtien paremmin huomioon. Tai muuttaisivat pois.

Kaikki sympatia minulta on ainoastaan hänen naapuriparoilleen.

Vierailija
8/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu. Tuttavapiirissä on henkilöitä, joiden kotona ei koskaan korotettu lapsuudessa ääntä. Nämä nyt jo aikuiset ihmiset kokevat ja kokivat sen enemmän ahdistavana tekijänä kuin turvallisuutta lisäävänä. Nimenomaa he ymmärsivät ja kokivat asian niin, ettei negatiivisten tunteiden näyttäminen ollut sallittua. Huutamattomuudesta on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
9/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 15:23"]

Jännä juttu. Tuttavapiirissä on henkilöitä, joiden kotona ei koskaan korotettu lapsuudessa ääntä. Nämä nyt jo aikuiset ihmiset kokevat ja kokivat sen enemmän ahdistavana tekijänä kuin turvallisuutta lisäävänä. Nimenomaa he ymmärsivät ja kokivat asian niin, ettei negatiivisten tunteiden näyttäminen ollut sallittua. Huutamattomuudesta on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.

[/quote]

Sinun tuttava piiriisi kokemukset onkin se pyhä totuus tässä asiassa, jota pitää julistaan kuten evankeliumia. Huutakaa lapsille ja toisillenne niin paljon kun ääntä maailmaan mahtuu niin lapsista kasvaa välittäviä ja tuntevia aikuisia!

Vierailija
10/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme mieheni kanssa huuda, mutta lapsemme luokanvalvoja huutaa aina kurkku suorana. Luokassa muutama vilkkaampi tapaus (ei meidän lapsi)Ap:n tapauksessa mietin, että on hieman eri asia huutaa joskus kerran vuodessa esim. Joo joo, ole nyt hiljaa, kuin että joka päivä huutaa esim. Vitun ämmä mä tapan sut tms. Jälkimmäisessä esimerkkitapauksessa en ihmettele poliisin tuloa.

Vierailija
11/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:54"]

Oppimisen paikka. Varsinkaan lasten ollessa kotona ei huudeta ja riidellä.

[/quote]Millainen pariskunta ei muka ikinä huuda tai riitele kotona? Just, jotkut pyhimykset. Jestas mitä hölmöjä täydellisyyksiä taas kommentoimassa.

[/quote]

Meillä ei huudeta. Usko pois, sellaisiakin perheitä on!

Vierailija
12/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 15:23"]

[/quote]

Mun tuttavapiirissä toisin päin.

Esim. mun serkuilla oli tuollaista "tunteiden näyttämistä" (eli siis suomeksi kovaäänistä tappelua) kotona ja ne vieläkin nyt 30v aikuisina muistelee sitä miten kamalaa se oli, ja miten niille on jäänyt pelkoja siitä. Toinen niistä säikkyy vieläkin esim. kaikkia kovia ääniä ja saattaa saada paniikkikohtauksen.

Vierailija
13/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä, mutta matkaillessani ympäri maailmaa, niin olen pannut merkille, että monissa kulttuureissa keskustellaan huutamalla ja huitomalla (Esim. Espanja) Luulin ensiksi että riitelevät aina, mutta läheskään aina ei tästä ollutkaan kyse. Minun hiljaisen huutamattoman suomalaisen korviin se kuulosti hurjalta. Yläasteella minulla olisi myös kaksi opea, jotka huusivat joka ikinen tunti. Ei kiva.

Vierailija
14/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkin pahoja (huudetaan ja raivotaan tai se, että padotaan kaikki negatiiviset tunteet ja esitetään että kaikki on hyvin, vaikkei ole) Jotkut ovat myös luonnostaan kovaäänisempiä kuin toiset, sekään ei tarkoita huutamista. Lapsille huutaminen on luontaista esim. Välkillä, desibelit nousee aina välkillä :) Se on sellaista iloista huutamista. Vanhempien kinasteluissa pitäisi muistaa, ettei saa räyhätä ja karjua, eikä nimitellä toista. Riidellä voi rakentavalla tavalla :)

Vierailija
15/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:01"]

Tunteita pitää voida näyttää. Tärkeintä lapselle on nähdä, että aikuiset myös sopivat riitansa.

[/quote]

No, joo joo...mutta huutamalla?! Milloin huutamisesta on tullut tunne?!

[/quote]

Varmaan samaan aikaan kuin nauramisesta ja itkemisestäkin.

Vierailija
16/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei volyymin nostamisesta kukaan lapsi vaurioidu, vaan oleellista on se, millaset välit vanhemmilla on muuten. Jos tunnelma on uhkaava ja on paljon patoutunutta vihaa, lapset aistii sen ja se pelottaa. Perheissä missä riidellään samantien riidat ulos niin ettei jää mitään kaivelemaan sisuksiin, ilmapiiri on usein äänen korottamisesta huolimatta sellainen ettei lapsia pelota. Yleensä silloin vanhemmat myös sopivat riidat aika nopsaan ja lasten kuullen, ja yhtä lailla näytetään myös iloa ja lämpimiä tunteita.

Vierailija
17/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:13"]Sanoko ne poliisit että tulee ls-ilmoitus? [/quote] Sanoivat, että menee automaattisesti, sillä naapuri oli sanonut, että asunnossa on lapsia. Tosin poliisit kuittaavat sinne jotain lisätietoa sen käynnin perusteella. Mutta tarkemmin en tiedä. Soitin sitten miehelleni ja kerroin käynnistä ja hän oli minulle erittäin vihainen asiasta ja laittoi koko jutun minun syykseni. :/

[/quote]

Eli poliisit tuli teille ja kertoivat, että se on nyt niin että toi teidän naapuri, toi Virtanen tosta C5 - asunnosta soitti meille ja sanoi että teillä on lapsia täällä, niinkö? Siinä on poliisi tehnyt nyt virheen, ikinä ei kerrota että kuka on soittanut, koska sen jälkeen se aggressiivinen känniläinen, joista useimmiten soitellaan, on siellä naapurin ovella riehumassa.

Voitko ap nyt hetken miettiä sitä sun naapuria, ja sitä miltä siitä tuntuu kuunnella teidän möykkäämistä? Mitä, jos hän on vuorotöissä, tullut juuri yövuorosta ja yrittänyt nukkua, mut ei ole voinut koska te olette huutaneet? Onko käynyt mielessä kuinka kettumaista on kuunnella toisten riitoja kun itse haluaisi nukkua, omassa kodissaan?

Musta tuntuu, että ehkä sun ongelmien ydin alunperinkin on siinä, ettet tajua miten oma käytöksesi vaikuttaa toisiin, ja miltä itse vaikutat toisten silmissä.

Vierailija
18/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, parempi huutaminen kuin kimppuun käyminen. Kyllä meilläkäin välillä huudetaan ja riidellään, ei se mikään sossuasia ole tai pitäisi olla vaan normaalia elämää. Nämä saatanan ammattihuolestujat nyt tunkevat vaan nenäänsä sinne missä sitä ei tarvita ja sitten oikeat tapaukset jää hoitamatta. Nähty on. Mutta ap'n tilanne ei kuulosta kovin terveeltä. Laitahan ukkosi terapiaan juttelemaan tuosta vihanhallintapuolesta. Ei kuulosta normaalilta toimintamallilta.

Vierailija
19/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 21:28"]

No, parempi huutaminen kuin kimppuun käyminen. Kyllä meilläkäin välillä huudetaan ja riidellään, ei se mikään sossuasia ole tai pitäisi olla vaan normaalia elämää. Nämä saatanan ammattihuolestujat nyt tunkevat vaan nenäänsä sinne missä sitä ei tarvita ja sitten oikeat tapaukset jää hoitamatta. Nähty on. Mutta ap'n tilanne ei kuulosta kovin terveeltä. Laitahan ukkosi terapiaan juttelemaan tuosta vihanhallintapuolesta. Ei kuulosta normaalilta toimintamallilta.

[/quote]

Jos asut kerrostalossa, niin sun on mietittävä naapureita. Toivoisin, että kaikki räyhääjät ja huutajat muuttaisivat jonnekin keskelle korpea että saisivat siellä ilmaista tunteitaan. 

Vierailija
20/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 21:28"]

[/quote]

Jos asut kerrostalossa, niin sun on mietittävä naapureita. Toivoisin, että kaikki räyhääjät ja huutajat muuttaisivat jonnekin keskelle korpea että saisivat siellä ilmaista tunteitaan. 

[/quote]

Kerrostalossa asuvan on myös mietittävä naapureita siltä kannalta, että normaalin elämisen äänet on hyväksyttävä. Jos haluaa kuulla vain oman äänensä ja hiljaisuuden, on muutettava jonnekin keskelle korpea.