Poliisi kävi perheriidan vuoksi :(
Mies oli jo lähtenyt töihin, kun he tulivat. Naapuri oli kuullut ilmeisesti riidan (joka oli melko lyhyt sellainen ja lähinnä huutamista kahden aikuisen välillä) ja soittanut. Kuulemma menee ls-sossuille suoraan ilmoitus. Mieskään ei vielä tiedä koko käynnistä. Mitä mä nyt teen? :(
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:01"]
Tunteita pitää voida näyttää. Tärkeintä lapselle on nähdä, että aikuiset myös sopivat riitansa.
[/quote]
No, joo joo...mutta huutamalla?! Milloin huutamisesta on tullut tunne?!
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:13"]Sanoko ne poliisit että tulee ls-ilmoitus?
[/quote]
Sanoivat, että menee automaattisesti, sillä naapuri oli sanonut, että asunnossa on lapsia. Tosin poliisit kuittaavat sinne jotain lisätietoa sen käynnin perusteella. Mutta tarkemmin en tiedä. Soitin sitten miehelleni ja kerroin käynnistä ja hän oli minulle erittäin vihainen asiasta ja laittoi koko jutun minun syykseni. :/
Mun mielestä on ihan normaalia, että desibelit nousee aina välillä. Meillä huudetaan ilosta, yllätyksestä, vihasta, surusta ja milloin mistäkin. Mielestäni kaikilla ihmisillä, myös aikuisilla, on oikeus ilmaista tunteitaan äänellä ja keholla. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, vai miten se meni?
Onneksi ollaan omakotiasujia, eipähän naapurit häiriinny. :D
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:38"]
Mies oli jo lähtenyt töihin, kun he tulivat. Naapuri oli kuullut ilmeisesti riidan (joka oli melko lyhyt sellainen ja lähinnä huutamista kahden aikuisen välillä) ja soittanut. Kuulemma menee ls-sossuille suoraan ilmoitus. Mieskään ei vielä tiedä koko käynnistä. Mitä mä nyt teen? :(
[/quote]
Vastaa ap nyt viimeinkin mitä tuo "lähinnä huutamista" tarkoittaa? JOku kysyi sitä jo aiemminkin.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:17"]
Mun mielestä on ihan normaalia, että desibelit nousee aina välillä. Meillä huudetaan ilosta, yllätyksestä, vihasta, surusta ja milloin mistäkin. Mielestäni kaikilla ihmisillä, myös aikuisilla, on oikeus ilmaista tunteitaan äänellä ja keholla. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, vai miten se meni?
[/quote]
Ja tämä olet periytyntyt lapsuuden kodista ja sinä periytät sen lapsellesi ja hekään ei osaa kaivata muuta. Toivottavasti lapsesi löytävät kaltaisensa puolisot. :D
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:13"]Sanoko ne poliisit että tulee ls-ilmoitus? [/quote] Sanoivat, että menee automaattisesti, sillä naapuri oli sanonut, että asunnossa on lapsia. Tosin poliisit kuittaavat sinne jotain lisätietoa sen käynnin perusteella. Mutta tarkemmin en tiedä. Soitin sitten miehelleni ja kerroin käynnistä ja hän oli minulle erittäin vihainen asiasta ja laittoi koko jutun minun syykseni. :/
[/quote]
Aina jos poliisit tulee kotiin jossa on paikalla myös alaikäisiä lapsia niin lähtee ls-ilmo. Se on ihan vakiojuttu ja sitä ei kannata pelätä. Lastensuojelu ottaa sitten yhteyttä ja kerrot heille mikä on tilanne ollut ja mikä se on teillä nyt. Jos teillä menee miehen kanssa huonosti niin voit ihan rehellsiesti kertoa että esimerkiksi joku pariterapia voisi auttaa teitä. Ei ole mitään syytä pelätä, että lapset vietäisi pois tai että joutuisitte edes ls-asiakkaiksi jos kyse tosiaan vain yksittäisestä suullisesta riidasta ja herkästä naapurista. Kannattaa kyllä jatkossa koittaa hillitä itseään, sillä jos mekkala on niin kova että naapurikin huolestuu niin kyllä se silloin lapsiinkin vaikuttaa vaikkei heistä ulospäin mitään huomaisikaan...
Rauhoitut. Ei sun muuta tarvi tehdä. Ls-ilmo on rutiinia, jos poliisin kanssa on tekemisissa lapsi/lapsiperhe.
Onko perheessänne muuten oikeasti jotain huolta hyvinvoinnista tai turvallisuuudesta? Jos ei ole, kaikki on varmaan hyvin ja ihan rutiinilla menee selvitys.
Ole rauhallinen ja rehellinen, ois mun neuvo. Niillä itse selvittiin vastaavasta tilanteesta.
Sen voin sanoa, että löysässä hirressä saatte roikua pitkään. Asiat ei näissä asioissa nopeasti etene ellei poliisti rupea teillä useammin vierailemaan.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:13"]Sanoko ne poliisit että tulee ls-ilmoitus?
[/quote]
Sanoivat, että menee automaattisesti, sillä naapuri oli sanonut, että asunnossa on lapsia. Tosin poliisit kuittaavat sinne jotain lisätietoa sen käynnin perusteella. Mutta tarkemmin en tiedä. Soitin sitten miehelleni ja kerroin käynnistä ja hän oli minulle erittäin vihainen asiasta ja laittoi koko jutun minun syykseni. :/
[/quote]
eiköhän tämä jo kerro ap.n perheen elämästä hyvin paljon.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:04"]
Ei riitely itsessään ole huono asia. Aina parempi jos keskustelulla pärjää, mutta riitojen pakonomainen välttely on outoa. Tulee mieleen että onko niin syttymisherkkää väkeä, että voisi tulla nyrkkitappelu. Tämä siis lähinnä niille joiden mielestä riidat pitää täysin piilottaa lapsilta. Jos on luonteva riidan paikka, niin ei kannata väkisin lakaista maton alle.
[/quote]
Mikä olisi luonteva riidan paikka?
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:13"]Sanoko ne poliisit että tulee ls-ilmoitus? [/quote] Sanoivat, että menee automaattisesti, sillä naapuri oli sanonut, että asunnossa on lapsia. Tosin poliisit kuittaavat sinne jotain lisätietoa sen käynnin perusteella. Mutta tarkemmin en tiedä. Soitin sitten miehelleni ja kerroin käynnistä ja hän oli minulle erittäin vihainen asiasta ja laittoi koko jutun minun syykseni. :/
[/quote]
ahaa, tämä kertookin paljon perhedynamiikasta....
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:04"]
Ei riitely itsessään ole huono asia. Aina parempi jos keskustelulla pärjää, mutta riitojen pakonomainen välttely on outoa. Tulee mieleen että onko niin syttymisherkkää väkeä, että voisi tulla nyrkkitappelu. Tämä siis lähinnä niille joiden mielestä riidat pitää täysin piilottaa lapsilta. Jos on luonteva riidan paikka, niin ei kannata väkisin lakaista maton alle.
[/quote]
Mikä olisi luonteva riidan paikka?
[/quote]
No sellainen että riita syttyy jostain asiasta tässä ja nyt, mutta sitä yritetään lasten vuoksi hyssytellä ja tukahduttaa ja lopulta koko juttu jää johonkin takaraivoon jyskyttämään ja vituttamaan kun sitä ei voinut riidellä sillä hetkellä pois päväjärjestyksestä. Silloin kun riita tulee, se pitää riidellä pois ja sopia ja unohtaa. Pahinta mitä voi tehdä on riitojen tukahduttaminen ja selvittämättä jättäminen. Siitä ei lapsi ainakaan hyvää mallia saa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:19"]Meillä naapuri kutsui poliisit kun lapsi karjui raivona (hellässä Holdingissa, ois muuten lähteny ulos karkuun). Poliisit kävivät kattomassa tilanteen ja lähtivät pois todettuaan että ei ole hätää kenelläkään. Ei tullu ls-ilmoa. Ja tuossa tapauksessa tuskin pitäisi tulla koska ei ollut kyse lapsiin kohdistuvasta väkivallasta eikä fyysisestä käsirysystä. Jos tekevät ilmoituksen niin lain mukaan sossujen on siihen kuitenkin reagoitava jollain lailla. Todennäköisesti puhelu riittää.
[/quote]
Poliisit tekee aina lasun kun joutuvat käymään kun paikalla on lapsia. Poislukien tietysti perättömät ilmoitukset.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:19"]Meillä naapuri kutsui poliisit kun lapsi karjui raivona (hellässä Holdingissa, ois muuten lähteny ulos karkuun). Poliisit kävivät kattomassa tilanteen ja lähtivät pois todettuaan että ei ole hätää kenelläkään. Ei tullu ls-ilmoa. Ja tuossa tapauksessa tuskin pitäisi tulla koska ei ollut kyse lapsiin kohdistuvasta väkivallasta eikä fyysisestä käsirysystä. Jos tekevät ilmoituksen niin lain mukaan sossujen on siihen kuitenkin reagoitava jollain lailla. Todennäköisesti puhelu riittää. [/quote] Poliisit tekee aina lasun kun joutuvat käymään kun paikalla on lapsia. Poislukien tietysti perättömät ilmoitukset.
[/quote]
Niin, ei ole väliä kohdistuuko poliisiasia lapsiin mitenkään, riittää ihan tosiaan vanhempien välinen riita, mutta jos lapsi on paikalla niin ilmoitus tehdään silti, vaikka lapsi olisi yläkerrassa omassa huoneessaan ja tapahtumat tapahtuisi pihalla. Veikkan, että tuossa holding tapahtumassa poliisi totesi vain käynnin aiheettomaksi.
Meillä kotona huudettiin kamalasti, ja siitä jäi traumat, voin kertoa. Pitkään se oli minulla tapana omassa parisuhteessanikin, mutta vähitellen opin siitä tietoisesti pois. Miehen kotona ei huudettu, eikä hän edes "osaa" huutaa. Sanoi mulle aina vaan, että keskustellaan, kun osaat puhua kunnolla. Ihan tietoisesti olen opetellut siitä pois 15 vuoden suhteen aikana. Riidellään kyllä paljonkin, ääni kohoaa kyllä, mutta sellaista järjetöntä huutamista ei ole enää.
Siskoni perheessä taas huudetaan edelleen, miehensä on vielä kovempi huutaja, ja mua niin säälittää lapset kun muistan kun itse itkin vaan peiton alla kun äiti ja isä kiljuivat toisilleen... se oli tosi kamalaa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:40"]
Meillä kotona huudettiin kamalasti, ja siitä jäi traumat, voin kertoa. Pitkään se oli minulla tapana omassa parisuhteessanikin, mutta vähitellen opin siitä tietoisesti pois. Miehen kotona ei huudettu, eikä hän edes "osaa" huutaa. Sanoi mulle aina vaan, että keskustellaan, kun osaat puhua kunnolla. Ihan tietoisesti olen opetellut siitä pois 15 vuoden suhteen aikana. Riidellään kyllä paljonkin, ääni kohoaa kyllä, mutta sellaista järjetöntä huutamista ei ole enää.
Siskoni perheessä taas huudetaan edelleen, miehensä on vielä kovempi huutaja, ja mua niin säälittää lapset kun muistan kun itse itkin vaan peiton alla kun äiti ja isä kiljuivat toisilleen... se oli tosi kamalaa.
[/quote]
Lisään vielä, että ihan "Normaali" perhe meillä oli, ei siis koskaan väkivaltaa tms... Jotenkin vanhemmat vaan ei osanneet riidellä järkevästi, itkin kerran jos toisenkin sitä kiljumisen määrää.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:17"]Mun mielestä on ihan normaalia, että desibelit nousee aina välillä. Meillä huudetaan ilosta, yllätyksestä, vihasta, surusta ja milloin mistäkin. Mielestäni kaikilla ihmisillä, myös aikuisilla, on oikeus ilmaista tunteitaan äänellä ja keholla. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, vai miten se meni?
[/quote]
Teidän ihmistyypistänne käytetään termejä moukka ja white trash. Ilosta kiljuvat aikuiset ovat rasittavia ääliöitä, ellei kyseessä ole sitten syöpäsairaan ihmeparantuminen. Mut IIIIIKK IHANAA JAUHELIHA ON ALENNUKSESSA!! TUU SAMI KATTOO!!!!! NICO JA JESSICA EI SAA JUOSTA KAUPASSA ÄITI ON NYT VIHAINEN!!!
Lasten nähden ehdottomasti täytyy riidellä, sillä lapset vaistoaa kireän ilmapiirin jokatapauksessa eivätkä opi siitä mitään, toisin kuin siitä, että vanhemmat riitelee lasten nähden, ja myös sopii lasten nähden. Riitely vaan pitää olla "järkevää" riitelyä. Ei missään nimessä muuta kuin suullista, ei mitään haukkumista ja huorittelua, ei perättömiä juttuja, ei turhaa syyttelyä jne. Vaan sellaista että toinen lataa ulos sen mikä mättää ja toinen vastaa siihen jne. Sellaista ratkaisukeskeistä, että yritetään kiivaassa mielentilassa löytää kompromissiratkaisu siihen riitaa aihettavaan tekijään. Ja tärkeää on siis se, että riita pitää aina lasten nähden sopia ja pyytää vaikka anteeksi, eikä siitä jäädä kantamaan kaunaa.
Toi jatkuva tappelu aiheuttaa ihan oikeasti vaurioita lapsille, joka kerta, kun lapsi kuuntelee tuota mesoamista, sillä nousee stressihormonit, koti ja aikuiset kotona eivät ole turvallisia jne.
Joillekin voi tulla pysyviä ongelmia mm. hpa-akselilla ja sitä kautta stressihäiriöongelmia loppuelämäksi. Ongelmaratkaisuna niillä on kiljuminen ja tappelu jne. Tosi fiksua teiltä, not.
Mutta siis kiitos tästä ketjusta, olenkin miettinyt miksi suomalaiset lapset ovat sellaisia kuin ovat, nyt tiedänkin sitten niiden vanhempien olevan jotain metsäläisiä, joille on normaalia huutaa ja tapella kotona.
Tunteita pitää voida näyttää. Tärkeintä lapselle on nähdä, että aikuiset myös sopivat riitansa.