Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poliisi kävi perheriidan vuoksi :(

Vierailija
16.01.2015 |

Mies oli jo lähtenyt töihin, kun he tulivat. Naapuri oli kuullut ilmeisesti riidan (joka oli melko lyhyt sellainen ja lähinnä huutamista kahden aikuisen välillä) ja soittanut. Kuulemma menee ls-sossuille suoraan ilmoitus. Mieskään ei vielä tiedä koko käynnistä. Mitä mä nyt teen? :(

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:17"]

Mun mielestä on ihan normaalia, että desibelit nousee aina välillä. Meillä huudetaan ilosta, yllätyksestä, vihasta, surusta ja milloin mistäkin. Mielestäni kaikilla ihmisillä, myös aikuisilla, on oikeus ilmaista tunteitaan äänellä ja keholla. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, vai miten se meni?

Onneksi ollaan omakotiasujia, eipähän naapurit häiriinny. :D

[/quote]

Ai että mä vihaan tuota "kyllä maailmaan ääntä mahtuu" juttua... Meidän vauvalla oli koliikki ja kun väsyneenä kyynel silmässä suurinpiirtein anelin että lopettaisi jo huutamisen, niin appiukko tokaisi tuon "kyllä maailmaan ääntä mahtuu".

Vierailija
102/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:47"]

Lasten nähden ehdottomasti täytyy riidellä, sillä lapset vaistoaa kireän ilmapiirin jokatapauksessa eivätkä opi siitä mitään, toisin kuin siitä, että vanhemmat riitelee lasten nähden, ja myös sopii lasten nähden. Riitely vaan pitää olla "järkevää" riitelyä. Ei missään nimessä muuta kuin suullista, ei mitään haukkumista ja huorittelua, ei perättömiä juttuja, ei turhaa syyttelyä jne. Vaan sellaista että toinen lataa ulos sen mikä mättää ja toinen vastaa siihen jne. Sellaista ratkaisukeskeistä, että yritetään kiivaassa mielentilassa löytää kompromissiratkaisu siihen riitaa aihettavaan tekijään. Ja tärkeää on siis se, että riita pitää aina lasten nähden sopia ja pyytää vaikka anteeksi, eikä siitä jäädä kantamaan kaunaa.

[/quote]

Ei toi ole normaalia, ja on todella surullista millaisissa oloissa tekin olette kasvaneet.

Normaalit ihmiset keskustelee asioista, ei huuda ja tappele, muualla maailmassa toi huutaminen yms. on ihan oikeasti päihdeongelmaisten ja mt-ongelmaisten juttuja (mitä suomalaiset kyllä on suuressa osin, ehkä se selittää).

Mun mielestä näistä asioista näkyy paljonkin se miten nuorta kansaa suomalaiset on vieläkin, ongelmat ratkaistaan huutamalla niin kuin olisi pikkulapsen tasolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:04"]

Ei riitely itsessään ole huono asia. Aina parempi jos keskustelulla pärjää, mutta riitojen pakonomainen välttely on outoa. Tulee mieleen että onko niin syttymisherkkää väkeä, että voisi tulla nyrkkitappelu. Tämä siis lähinnä niille joiden mielestä riidat pitää täysin piilottaa lapsilta. Jos on luonteva riidan paikka, niin ei kannata väkisin lakaista maton alle.

[/quote]

Mikä olisi luonteva riidan paikka?

[/quote]

No sellainen että riita syttyy jostain asiasta tässä ja nyt, mutta sitä yritetään lasten vuoksi hyssytellä ja tukahduttaa ja lopulta koko juttu jää johonkin takaraivoon jyskyttämään ja vituttamaan kun sitä ei voinut riidellä sillä hetkellä pois päväjärjestyksestä. Silloin kun riita tulee, se pitää riidellä pois ja sopia ja unohtaa. Pahinta mitä voi tehdä on riitojen tukahduttaminen ja selvittämättä jättäminen. Siitä ei lapsi ainakaan hyvää mallia saa. 

[/quote]

Olisiko ihan käytännön konkreettista esimerkkiä? Minä kun en oikeasti osaa ajatella mikä voisi olla syynä, että alkaisin huutaa toiselle ihmiselle.

Vierailija
104/109 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:54"]

Oppimisen paikka. Varsinkaan lasten ollessa kotona ei huudeta ja riidellä.

[/quote]

Ei se ole tervettä sekään ettei vanhemmat ikinä riitele. 

[/quote]samaa mielta! Miksi lapselle pitaisi esittaa etta  vanhemmilla ei koskaan olisi erimielisyyksia? Terveempaa on nayttaa etta riitoja tulee, mutta aiti ja isi osaavat sopia riidat.

Vierailija
105/109 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus sentään. Jos suututtaa niin voi vapaasti huutaa. Niin lapsetkin tekevät. Luonnollinen tapa ilmaista ärtymystä. Mä huudan kun riitelemme miehen kanssa ja lapset kuulevat. He näkevät myös että tilanne rauhoittuu hetken päästä eivätká ole moksiskaan asiasta, tietävät että ihmiset toimivat suuttuessaan eri tavoin.

Hetken huutokonsertti on aina parempi kuin jatkuva vittuilu ja näsäviisastelu ja nalkutus. 

Vierailija
106/109 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutaminen ja karjuminen riidan yhteydessä on väkivaltaa. Voi olla, että osalle ihmisistä on ihan ok käyttää tätä väkivallan keinoa yrittäessään voittaa riidan. totta kai osa lapsista on sellaisia, jotka eivät juurikaan saa mitään ylimääräisiä ahdistuksia aikuisten huutoriidoista. Siis pitempiaikaista ahdistusta tms. Varmaksi voin sanoa että yksikään lapsi koskaan ei nauti huudosta. Suuri osa lapsista kuitenkin kärsii. Monet niin, että vanhemmat eivät edes tajua, vaan kirkkain silmin väittävät, että ei se mitään haittaa tee lapsille. Paljon puhutaan erityisherkistä ihmisistä tänä päivänä ja sellaiselle vanhempien huuto on sama asia kuin nyrkillä mäiskittäsiiin naamalle: jälki tunne-elämässä on sama.

Äänen voima ja kuuluvuus ei tietenkään ole se pointti tässä asiassa. Toki ääntä pitää useissa tapauksissa korottaa, jotta ylipäätään saa sen kuulumaan. Myös tyylejä puhua on monenlaisia, vrt. juuri etelä-eurooppalaiset kommunikointitavat.

Lapsille huuto on luontainen tunteiden ilmaisutapa, kun ei ole vielä olemassa muita keinoja. Lapsi saa huutaa ja karjua opetellessaan ihmisten tavoille kommunikoinnissa, riitahuuto ei siihen oikein kuulu. Riidan yhteydessä huutaminen on aina voimankäyttöä.

Totta on sekin, että huutaminen aikuisellakin on hyvä terapiakeino esim. tunteiden tasapainottamiseen ja selvittämiseen. Kokeilkaa vaikka yksin erämaassa. Suosittelen.

Tämä on mun käsitys huudosta. Itse olen huutoherkkä, en vapaaehtoisesti eläisi huutajan kanssa. Lapset on eri juttu.

Vierailija
107/109 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa naapurit soittaneet meillekin poliisin. Huutoa, väkivaltaa ja kaikkea kaltoinkohtelua. Niin lapsuusperheessä kuin entisen puolison toimesta. Mutta ei, järkyttävää meteliä ja mun itkua eikä ketään kiinnostanut. Ei vaikka pyysin apua ja äijä riehui päihdepäissään sekä laittoi mut solmuun. Joten hyvä vain kun puututaan. "Perus" huutaminen tai äänenkorotukaet nyt on ihan turhaa koska on erilaisia temperamentteja mutta mikäli jotain muuta meneillään sen kyllä kuulee. Tuolloin ilmoitus säästää lapsia ja sitä osapuolta jota satutetaan.

Vierailija
108/109 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 06:25"]

Voi jessus sentään. Jos suututtaa niin voi vapaasti huutaa. Niin lapsetkin tekevät. Luonnollinen tapa ilmaista ärtymystä. Mä huudan kun riitelemme miehen kanssa ja lapset kuulevat. He näkevät myös että tilanne rauhoittuu hetken päästä eivätká ole moksiskaan asiasta, tietävät että ihmiset toimivat suuttuessaan eri tavoin.

Hetken huutokonsertti on aina parempi kuin jatkuva vittuilu ja näsäviisastelu ja nalkutus. 

[/quote]

En muuten tiedä ketään huutajaa, joka ei harrastaisi myös näsäviisastelua ja nalkutusta. Usein huutajat petaavat taitavasti sen riidan provosoimalla ja näykkimällä kumppania, kunnes tämä hermostuu, ja sitten voikin alkaa itse huutaa kun peli on saatu avattua. Huutajat vaan harvoin on kovin reiluja tyyppejä, enemmänkin vallankäyttöön ja manipulointiin kallellaan olevia. 

Vierailija
109/109 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutaminen ei kuulu parisuhteeseen.