Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: "Miksi ei sanota suoraan, että työttömät työnhakijat ovat osaamatonta rupusakkia, kirjoittaa Seppänen."

Vierailija
04.11.2021 |

Työntekijöistä ei ole Suomessa pulaa sillä työreservissä istuu toimettomana yli 30 000 työtöntä. Työtön ei kuitenkaan kelpaa työnantajille. Oikea pula on nimittäin osaajista, mutta sitä ei vain haluta myöntää:

https://yle.fi/uutiset/3-12169306

Kommentit (165)

Vierailija
101/165 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnalla on myös velvollisuus järjestää mielekästä työtä. Jos ajamme yhteiskuntaa yhä enemmän siihen suuntaan, että vain asiantuntijatyöllä voi työllistyä, kaivamme kuoppaa niiden ihmisten alle, joista ei ole ajatustyöhön. On turha aina syyllistää työttömiä. Joskus koko yhteiskunta voisi katsoa peiliin ja miettiä, onko tuleva suunta sellainen, joka on tasapuolisesti ja aidosti kaikkia ihmisiä palveleva yhteiskunta. 

No ei todallakaan ole!

Ei me nyt jumalaut* voida ryhtyä miksikään Amissi- valtioksi (kielletään sähkön- ja koneiden) käyttö sen vuoksi, että laarin pohjimmaisillekin löytyisi töitä, josta he kykenisivät suoriutumaan. 

Vierailija
102/165 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei työttömiä velvoiteta kouluttautumaan? Esim. 200.000 työtöntä lähihoitajiksi ja 100.000 työtöntä tekniselle puolelle?

Ei mua edes tarvis velvoittaa kouluttautumaan. Ihan mielelläni vaihtaisin alaa, mutta valitettavasti se ei onnistu, koska opiskelujen aikana pitäis saada rahaa elämiseen. Opintotuet olen jo käyttänyt, työkkärirahoilla sais opiskella max. 2 vuotta. Se ei riitä. Ehkä joku työvoimakoulutus tulis kyseeseen, mutta niitä ei työnantajat kovin korkealle arvosta.

t. työtön

Fiksu alkaa opiskella alaa, jossa töihin pääsee jo sen kahden vuoden päästä ja loput voi tehdä työn ohessa. Sisko opiskeli sosionomiksi, kahden vuoden päästä oli keikkaa niin perkeleesti. Vakipaikan sai heti kun valmistui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/165 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa uealta alalta tutkinnon lähes olemattomilla tiedoilla ja taidoilla. Jos henkilöllä on esimerkiksi tradenomin paperit, ei se takaa vielä yhtään mitään osaamista. Olen tavannut esimerkiksi tradenomeja, jotka eivät kyenneet Excelin toimintoja käyttäen lajittelemaan nimilistaa aakkosjärjestykseen, vaan tekivät sen käsin. Samoin olen tavannut yhteiskuntatieteiden maisterin, joka ei osannut avata hänelle lähetettyä suojattua sähköpostia. Olen myös tavannut tekniikan tohtorin, joka ei osannut työpaikkahaastattelussa ratkaista yksinkertaista käytännön ongelmaa edes johdattelemalla. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kuka tällaisia "työntekijöitä" oikeasti tarvitsee.

Monissa opinnoissa it-taitojen opiskelu on hyvin suppeata. Nämä taidot opitaan yleensä työssä missä tulee päivittäin toistoja esim excelin käytössä. Itsekin olen oppinut käyttämään tietokonetta pitkäaikaisessa työpaikassa yrityksen ja erehdyksen kautta. Itseopiskelukaan ei auta kos ei ole jonkunlaista peruspohjaa. Vähän kärsivällisyyttä. Sitten kun on jonkun aikaa käyttänyt erilaisia järjestelmiä, osaa itsekin etsiä ratkaisuja. Nyt olen eläkkeellä ja ei ole ongelmia it:n kanssa.

Vierailija
104/165 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikista ole osaajiksi. Joillekin sopii helppo ja vaatimaton työ. Juuri sellaiset tehtävät jotka automaatio ja tehostaminen korvaa.

Osaaja on sellainen jolla on työstä pitkä kokemusten. Työttömillä kokemusta on harvoin ehtinyt kertymään tai he ovat olleet pitkään työttöminä mikä vuosien aikana nollaa heidän pätevyyden ja osaamisen kun taidot jäävät jälkeen ja ruostuvat.

Suurin osa työtehtävistä ei ole raketti tiedettä ja mitä korkeampi asema paikka sen helpompaa on työ tehtävät, vastuu tosin taas kasvaa.

Oikealla asenteella varustettu henkilö kykenee helposti sopeutumaan uusiin tehtäviin nopeasti, ei tarvitse olla mikään super vasn kiinostunu ko. Tehtävästä.

Yrityksissä on asenne vamma työn hakijoita kohtaan ja nyky systeemi käyttää rekry firmaa estää löytämästä näitä hyviä tyyppejä, kun puu silmäisesti vaaditaan tietty koulutus. Tietysi on tehtäviä joissa pätevyys on paikallaan, mutta paljon on teknisiä, kaupallisia tai palvelu tehtäviä, joissa pärjää lyhyellä ja hyvällä perehdytyksellä.

Ex, johtaja kokemusta löytyy

Vierailija
105/165 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alien kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa uealta alalta tutkinnon lähes olemattomilla tiedoilla ja taidoilla. Jos henkilöllä on esimerkiksi tradenomin paperit, ei se takaa vielä yhtään mitään osaamista. Olen tavannut esimerkiksi tradenomeja, jotka eivät kyenneet Excelin toimintoja käyttäen lajittelemaan nimilistaa aakkosjärjestykseen, vaan tekivät sen käsin. Samoin olen tavannut yhteiskuntatieteiden maisterin, joka ei osannut avata hänelle lähetettyä suojattua sähköpostia. Olen myös tavannut tekniikan tohtorin, joka ei osannut työpaikkahaastattelussa ratkaista yksinkertaista käytännön ongelmaa edes johdattelemalla. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kuka tällaisia "työntekijöitä" oikeasti tarvitsee.

Eräs vastavalmistunut ATK-insinööri oli työkokeilussa, jossa hänen piti opettaa opiskelijaryhmälle tekstinkäsittelyn alkeet  Opetus tyssäsi siihen, kun ATK-insinööri ei tiennyt normaalin ja riippuvan sisennyksen eroa, eikä osannut tehdä riippuvaa sisennystä. Nuorin ryhmässä ollut 16-vuotias opiskelija näytti ryhmälle miten riippuva sisennys voidaan tehdä kahdella tapaa... Miten voi olla, että ATK-insinööri ei osaa edes tekstinkäsittelyn alkeita? Ymmärrän kyllä, ettei hän välttämättä osaa soveltaa kaikkia Excelin yli 300 funktiota mutta tekstinkäsittelyn alkeet osaa jopa naapurin mummo....

Katsos kun tämä IT-insinööri voi tarvittaessa kyllä koodata kyseisen ohjelman tyhjästä mutta ei hänen silti tarvitse  osata kaikkia olemassa olevia ohjelmia ja niiden ominaisuuksia käyttää. Itsellä sama juttu. Ei ole ollut tarvetta pahemmin opetella Exceleitä ja Wordeja, kuin sen verran, että sai aikanaan opinnäytetyön tehtyä. That's it. Koodaaminen ja suunnittelukin IT-alalla tehdään pääsääntöisesti muilla ohjelmilla. Myyntipuoli ja markkinointi on sitten erikseen. Mutta osaavatko nämä sitten koodata?

Vierailija
106/165 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähärit vaan läähättää

Vierailija
107/165 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osaaja vaan yli ikäinen ja kateuden kohde.

Liian taitava karkottaa keski ikäiset tädit jos pääsevät pätemään ja dissaamaan. Ei tyrkytetä.

Vierailija
108/165 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiduunit on niin peruskauraa että älykkäämmät ei niitä vaan jaksa.

Mieluunmin vauvailee hölmöille stalkeille

Vierailija
109/165 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso on masiseläkkeillä ja niitä ei kiinnosta oikeet zuunit ko blokkaus ja influennssailu.. lol

Vierailija
110/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon aseet heille niin voivat metsästää itse ruokansa sekä kalastaa.       Jos kommunistiValtiolle ei käy niin pistäkööt vankilaan sitten.

Vierailija
111/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaako joku tosiaan mummoaan hoitelemaan lähihoitajakouluun pakotetun työttömän, jota inhottaa koko homma? 

Jos vaihtoehtona on se, että henkilökuntaa on liian vähän ja potilasturvallisuus vaarantuu, niin kyllä haluan. Mielummin soisin mummon vaippoja vaihdettavan säännöllisesti kuin makuutettavan likaisessa vaipassa koko päivän, vaikka vaipan vaihtaja ei nauttisi työstään.

Vierailija
112/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Nokialtakin jäi työttömäksi erittäin korkeasti koukutettua, seniori tason osaajaa.

Markkinavoimat meillä määräävät aivan kaiken. Niin me ollaan äänestetty.

He työllistivätkin varsin nopeaan.

Vierailija
113/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ehkä vielä huomannut, mutta ei mitään saa sanoa suoraan ja rehellisesti. Maailma olisi vielä nykykyistäkin hullumpi paikka, jos alkaisimme tekemään niin. Onhan aiheesta tehty jokunen elokuvakin. Se on kauheaa, jos ihminen ei osaa valehdella sujuvasti. Hirveä komedia syntyy.

Vierailija
114/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikista ole osaajiksi. Joillekin sopii helppo ja vaatimaton työ. Juuri sellaiset tehtävät jotka automaatio ja tehostaminen korvaa.

Osaaja on sellainen jolla on työstä pitkä kokemusten. Työttömillä kokemusta on harvoin ehtinyt kertymään tai he ovat olleet pitkään työttöminä mikä vuosien aikana nollaa heidän pätevyyden ja osaamisen kun taidot jäävät jälkeen ja ruostuvat.

Harva työtön on ollut työtön syntymästään saakka, monilla on vuosikymmenien kokemus omalta alaltaan. Siinäpä se ongelma onkin kun rekrytoijat on nuoria ja kokemattomia niin sen itseään pätevämmän palkkaaminen pelottaa. Olin eräässä haastattelussa ja siellä oli juuri tällainen nuori nätti tyttö HR:nä ja alaiset keski-ikäisiä naisia. Melkein tuoksui pissi tytön päässä, liikaa oli saavuttanut liian nopeasti. Kyseli typeriä epätarkkoja kysymyksiä, toisia haastattelijoita näytti vähän hävettävänkin. Ikävä asenne näkyi ja kuului kauas. 100 hakijasta yhtään ei valittu vaan paikka laitettiin uudelleen auki. Toisella hakukierroksella paikan sai nuori mies. Jotenkin ei yllättänyt kun näin tiedon mediassa :D

Vierailija
115/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen aika monta ihmistä joilla on korkeakoulutkinto ja oman alan osaamista 20 vuoden ajalta, jotka on 50-vuotiaana pistetty pihalle ja ovat ilman tulosta yrittäneet saada vaikka minkälaisia töitä. Aika näköalaton kommentti Seppäseltä.

Vierailija
116/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan oikeassa!

Tuossa todetaan ääneen se minkä kaikki tietää mutta työnantajapuoli venkoilee, siis ei edes yritä venkoilla, vaan rehellisesti venkoilee ja yrittää häivyttää sen tosiasian että ainoa pula mikä on, on alipalkatuista orjista.

Vierailija
117/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tuo Seppänen sössöttää.

Eihän työpaikoille ennenkään osaajia ole haluttu. On haluttu tuttuja ihmisiä, sukulaisia, kavereita, kaverin kavereita. Sekä tietenkin heitä, jotka osaavat puhua hyvin ja viihdyttävällä tavalla.

Osaajia ei kukaan ole kaivannut.

Paradoksaalista Seppäsen väitteessä on se, että työttöminä on paljon juuri niitä osaajia, joiden suurin puute on se että eivät osaa puhua hienosti jännittävässä tilanteessa - esimerkiksi työpaikkahaastattelussa.

Vierailija
118/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaamattomasta rupusakista ei puhuta, koska pitää olla poliittisesti korrekti. Mieluummin sanotaan työttömien olevan vaikka osaamisrajoitteisia laitapuolen kansalaisia.

Vierailija
119/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaaja = rahantekokona työnantajalle. Monilla ihmisillä on osaamista vaikka missä, mutta sitä ei nykyajassa lasketa kun siitä ei voi kukaan pösö repiä fyrkkaa.

Eli vähemmän sosialistisesti ilmaistuna näillä työttömillä ei ole sellaista osaamista josta kannattaisi maksaa.

Se tosiasia mikä paljastaa työnantajapuolen valehtelun, on se että kyllä se niillekin olisi huomattavan paljon viisaampi ratkaisu kouluttaa itse työnhakijoista niitä osaajia tarpeisiinsa MUTTA, kun niille piru vie joutuisi sitten maksamaan oikeaa palkkaa ja siihenhän se tökkää. Pitää sen vuoksi haalata ulkomailta ummikkoPajeeteja ja muita alipalkattuja orjia, jotka ei edes osaa kieltä, ja harva edes englantia. Mutta palkat pysyy matalana.

Tämä "Työvoimapula" paskanjauhanta tarvisi lopettaa, koska ei ole mitään "työvoimapulaa".

Vierailija
120/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alien kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs vastavalmistunut ATK-insinööri oli työkokeilussa, jossa hänen piti opettaa opiskelijaryhmälle tekstinkäsittelyn alkeet  Opetus tyssäsi siihen, kun ATK-insinööri ei tiennyt normaalin ja riippuvan sisennyksen eroa, eikä osannut tehdä riippuvaa sisennystä. Nuorin ryhmässä ollut 16-vuotias opiskelija näytti ryhmälle miten riippuva sisennys voidaan tehdä kahdella tapaa... Miten voi olla, että ATK-insinööri ei osaa edes tekstinkäsittelyn alkeita? Ymmärrän kyllä, ettei hän välttämättä osaa soveltaa kaikkia Excelin yli 300 funktiota mutta tekstinkäsittelyn alkeet osaa jopa naapurin mummo....

Harvemmin insinöörit tekstinkäsittelyä tekevät. Siihen työhön on ihan toiset ammattilaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän