Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: "Miksi ei sanota suoraan, että työttömät työnhakijat ovat osaamatonta rupusakkia, kirjoittaa Seppänen."

Vierailija
04.11.2021 |

Työntekijöistä ei ole Suomessa pulaa sillä työreservissä istuu toimettomana yli 30 000 työtöntä. Työtön ei kuitenkaan kelpaa työnantajille. Oikea pula on nimittäin osaajista, mutta sitä ei vain haluta myöntää:

https://yle.fi/uutiset/3-12169306

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaaja = rahantekokona työnantajalle. Monilla ihmisillä on osaamista vaikka missä, mutta sitä ei nykyajassa lasketa kun siitä ei voi kukaan pösö repiä fyrkkaa.

Eli vähemmän sosialistisesti ilmaistuna näillä työttömillä ei ole sellaista osaamista josta kannattaisi maksaa.

Se tosiasia mikä paljastaa työnantajapuolen valehtelun, on se että kyllä se niillekin olisi huomattavan paljon viisaampi ratkaisu kouluttaa itse työnhakijoista niitä osaajia tarpeisiinsa MUTTA, kun niille piru vie joutuisi sitten maksamaan oikeaa palkkaa ja siihenhän se tökkää. Pitää sen vuoksi haalata ulkomailta ummikkoPajeeteja ja muita alipalkattuja orjia, jotka ei edes osaa kieltä, ja harva edes englantia. Mutta palkat pysyy matalana.

Tämä "Työvoimapula" paskanjauhanta tarvisi lopettaa, koska ei ole mitään "työvoimapulaa".

Sitä voi joko kouluttaa itse ja maksaa siitä tai sitten ruikuttaa siitä isoon ääneen pitkin medioita ja saada valtion maksamaan perehdytyskoulutus. Mitäs luulet kumpaa systeemiä nuo käyttää mieluummin.

Ironista kyllä jopa valtion laitokset käyttää noita valtion maksamia työllisyys"koulutettavia" omassa palkkauksessaan vaikkei tuo säästä senttiäkään verovaroja vaan pikemminkin päinvastoin. Tuossahan se "kouluttava" konsulenttifirma vie omat voitto-osuutensa välistä. 

Vierailija
122/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäänyt mieleen kun yhdessä koulutuksessa pitkäaikaistyöttömiä tutkinut lääkäri sanoi, että lähes kaikki pitkäaikaistyöttömät on hyvin joko pahasti mielenterveys- ja tai päihdeongelmaisia tai heikkolahjaisia, jopa lievästi kehitysvammaisia.

Taisit lukea oman diagnoosisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei työttömiä velvoiteta kouluttautumaan? Esim. 200.000 työtöntä lähihoitajiksi ja 100.000 työtöntä tekniselle puolelle?

Työtön saa opiskella tuilla korkeintaan puoli vuotta ja loppupitäisi opiskella säästöillä jota ei minimi tuilla voi saada aikaan

Vierailija
124/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei työttömiä velvoiteta kouluttautumaan? Esim. 200.000 työtöntä lähihoitajiksi ja 100.000 työtöntä tekniselle puolelle?

Työtön saa opiskella tuilla korkeintaan puoli vuotta ja loppupitäisi opiskella säästöillä jota ei minimi tuilla voi saada aikaan

Lisätäkseni, miksi työnantajat EI itse kouluta rahantekovälineitä vaan vaatii yhteiskuntaa kouluttamaan heille välineet?

Vierailija
125/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alien kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa uealta alalta tutkinnon lähes olemattomilla tiedoilla ja taidoilla. Jos henkilöllä on esimerkiksi tradenomin paperit, ei se takaa vielä yhtään mitään osaamista. Olen tavannut esimerkiksi tradenomeja, jotka eivät kyenneet Excelin toimintoja käyttäen lajittelemaan nimilistaa aakkosjärjestykseen, vaan tekivät sen käsin. Samoin olen tavannut yhteiskuntatieteiden maisterin, joka ei osannut avata hänelle lähetettyä suojattua sähköpostia. Olen myös tavannut tekniikan tohtorin, joka ei osannut työpaikkahaastattelussa ratkaista yksinkertaista käytännön ongelmaa edes johdattelemalla. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kuka tällaisia "työntekijöitä" oikeasti tarvitsee.

Eräs vastavalmistunut ATK-insinööri oli työkokeilussa, jossa hänen piti opettaa opiskelijaryhmälle tekstinkäsittelyn alkeet  Opetus tyssäsi siihen, kun ATK-insinööri ei tiennyt normaalin ja riippuvan sisennyksen eroa, eikä osannut tehdä riippuvaa sisennystä. Nuorin ryhmässä ollut 16-vuotias opiskelija näytti ryhmälle miten riippuva sisennys voidaan tehdä kahdella tapaa... Miten voi olla, että ATK-insinööri ei osaa edes tekstinkäsittelyn alkeita? Ymmärrän kyllä, ettei hän välttämättä osaa soveltaa kaikkia Excelin yli 300 funktiota mutta tekstinkäsittelyn alkeet osaa jopa naapurin mummo....

Harvemmin insinöörit tekstinkäsittelyä tekevät. Siihen työhön on ihan toiset ammattilaiset.

Väärin. Kyllä meidän alalla (rakennus ja remontointi) kaikki suunnittelu- ja työmaakokousten pöytäkirjat kirjoittaa insinöörit, oli kyseessä pieni tai iso firma ja myös miehet, tai yleensä miehet kun alalla on naisia vähän. Huomenna on työn alla vahinkoraportti valokuvineen. Ei meillä mitään sihteeriä edes ole.T. Satoja pöytäkirjoja kirjoittanut suunnitteluinsinööri.

Vierailija
126/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikista ole osaajiksi. Joillekin sopii helppo ja vaatimaton työ. Juuri sellaiset tehtävät jotka automaatio ja tehostaminen korvaa.

Osaaja on sellainen jolla on työstä pitkä kokemusten. Työttömillä kokemusta on harvoin ehtinyt kertymään tai he ovat olleet pitkään työttöminä mikä vuosien aikana nollaa heidän pätevyyden ja osaamisen kun taidot jäävät jälkeen ja ruostuvat.

Jaahas, minulla on 20v työhistoria takana. Työttömien joukossa on paljon myös työkyvyttömiä. Itse olen tällainen kun vammauduin fyysisesti. Olen hoitaja ja saisin ihan heti töitä jos pystyisin vain suinkin tekemään.

Vierailija
127/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, minulla on 20v työhistoria takana. Työttömien joukossa on paljon myös työkyvyttömiä. Itse olen tällainen kun vammauduin fyysisesti. Olen hoitaja ja saisin ihan heti töitä jos pystyisin vain suinkin tekemään.

Työkyvyttömällä ei ole mitään asiaa kortistoon. Heille on muut tuet.

Vierailija
128/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätäkseni, miksi työnantajat EI itse kouluta rahantekovälineitä vaan vaatii yhteiskuntaa kouluttamaan heille välineet?

Miksi työttömät eivät maksa itse koulutustaan, vaan ovat vailla sitä yhteiskunnalta tai työnantajalta?

Vierailija
129/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä luulisi olevan, niin minäkin luulin. Ikävä kyllä todellisuus on toinen. Minäkin sain vuosia kuntoutustukea. Sitten se yhtäkkiä vaan evättiin vaikka tilanne ei ollut muuttunut mitenkään. Minäkin luulin että tietysti sairaslomalla oleva työkyvytön saa muuta etuutta kuin työttömyyskorvausta mutta eipä se näin mene oikeassa elämässä. Tosiasiassa 1/3 pitkäaikaistyöttömistä on oikeasti työkyvyttömiä, tästä on ihan tutkimuksiakin.

Vierailija
130/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei sanota suoraan että työnantajat haluavat työllistää vain niitä jotka tuovat työpanoksellaan moninkertaisesti oman palkkansa työnantajalle?

Perusta firma niin näet syyn tuohon.

Ai hitsi, pitää palkat maksaa jotenkin. Kappas, kirjanpitoa pitää opetella. Tylntekijät ei tykkää jos olot on mallia parakki eli hienohelmoille tarvitaan konttooria. Nämä tukifunktiot eivät tuo moninkertaisesti omaa palkkaansa työnantajalle paitsi ulkoistettuna koska kannattaako sitä tehdä tappiolla?

Jos sinusta kannattaa niin olet ollut liian kauan julkisella sektorilla hommissa

Vierailija
131/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alien kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa uealta alalta tutkinnon lähes olemattomilla tiedoilla ja taidoilla. Jos henkilöllä on esimerkiksi tradenomin paperit, ei se takaa vielä yhtään mitään osaamista. Olen tavannut esimerkiksi tradenomeja, jotka eivät kyenneet Excelin toimintoja käyttäen lajittelemaan nimilistaa aakkosjärjestykseen, vaan tekivät sen käsin. Samoin olen tavannut yhteiskuntatieteiden maisterin, joka ei osannut avata hänelle lähetettyä suojattua sähköpostia. Olen myös tavannut tekniikan tohtorin, joka ei osannut työpaikkahaastattelussa ratkaista yksinkertaista käytännön ongelmaa edes johdattelemalla. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kuka tällaisia "työntekijöitä" oikeasti tarvitsee.

Eräs vastavalmistunut ATK-insinööri oli työkokeilussa, jossa hänen piti opettaa opiskelijaryhmälle tekstinkäsittelyn alkeet  Opetus tyssäsi siihen, kun ATK-insinööri ei tiennyt normaalin ja riippuvan sisennyksen eroa, eikä osannut tehdä riippuvaa sisennystä. Nuorin ryhmässä ollut 16-vuotias opiskelija näytti ryhmälle miten riippuva sisennys voidaan tehdä kahdella tapaa... Miten voi olla, että ATK-insinööri ei osaa edes tekstinkäsittelyn alkeita? Ymmärrän kyllä, ettei hän välttämättä osaa soveltaa kaikkia Excelin yli 300 funktiota mutta tekstinkäsittelyn alkeet osaa jopa naapurin mummo....

Harvemmin insinöörit tekstinkäsittelyä tekevät. Siihen työhön on ihan toiset ammattilaiset.

Väärin. Kyllä meidän alalla (rakennus ja remontointi) kaikki suunnittelu- ja työmaakokousten pöytäkirjat kirjoittaa insinöörit, oli kyseessä pieni tai iso firma ja myös miehet, tai yleensä miehet kun alalla on naisia vähän. Huomenna on työn alla vahinkoraportti valokuvineen. Ei meillä mitään sihteeriä edes ole.T. Satoja pöytäkirjoja kirjoittanut suunnitteluinsinööri.

Minä ainakin vain käytän firman tarjoamia pohjia. Joku muu tekee ne ja määrittelee tyylit kuntoon. JOs jokainen sooloilee omiaan niin sisennykset ja rivivälit on just niin päin persettä kuin olla ja voi.

-ohis

Vierailija
132/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömät eivät maksa itse koulutustaan, vaan ovat vailla sitä yhteiskunnalta tai työnantajalta?

Ööööö, ehkä sen takia kun työnantajat VAATIVAT sitä koulutusta niin eikö se olisi reilumpaa että se maksaa joka vaatii? Kaikkihan se tietää että yritys vaatii paljon enemmän kuin antaa koska muuten se ei olisi kannattava yritys jonka tuloja siirretään veroparatiisiin piiloon ettei tarvitse maksaa edes niitä vähäisiä maksuja mitä ei olla asiakkaille siirretty

Vierailija
133/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööööö, ehkä sen takia kun työnantajat VAATIVAT sitä koulutusta niin eikö se olisi reilumpaa että se maksaa joka vaatii? Kaikkihan se tietää että yritys vaatii paljon enemmän kuin antaa koska muuten se ei olisi kannattava yritys jonka tuloja siirretään veroparatiisiin piiloon ettei tarvitse maksaa edes niitä vähäisiä maksuja mitä ei olla asiakkaille siirretty

Kyllä kai se on ihan reilua, että koulutuksen maksaa se, joka sen saa. Sillähän saa sitten tehdä mitä tahansa.

Vierailija
134/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiassa 1/3 pitkäaikaistyöttömistä on oikeasti työkyvyttömiä, tästä on ihan tutkimuksiakin.

Sitten heiltä pitää ottaa kiireisesti työttömyystuki pois. Eivätkö virkamiehet tee työtään?

Vierailija
135/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikista ole osaajiksi. Joillekin sopii helppo ja vaatimaton työ. Juuri sellaiset tehtävät jotka automaatio ja tehostaminen korvaa.

Osaaja on sellainen jolla on työstä pitkä kokemusten. Työttömillä kokemusta on harvoin ehtinyt kertymään tai he ovat olleet pitkään työttöminä mikä vuosien aikana nollaa heidän pätevyyden ja osaamisen kun taidot jäävät jälkeen ja ruostuvat.

Vai niin. Tein teininä mäkkärissä töitä. Sen jälkeen ollut vuosikymmenen ajan todella paljon työttömyyttä. Hain sitten huvikseni mäkkäriin. Vaikka vuosikymmen oli mennyt niin muistin kaiken ja osasin kaiken minkä ennenkin päivästä yksi alkaen ollen pidetty työntekijä aina siihen asti kunnes otin puheeksi palkkani joka oli testaulukon minimipalkan harjoittelijapalkka. Ohhoijaa. Pitäkää tunkkinne.

Vierailija
136/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä luulisi olevan, niin minäkin luulin. Ikävä kyllä todellisuus on toinen. Minäkin sain vuosia kuntoutustukea. Sitten se yhtäkkiä vaan evättiin vaikka tilanne ei ollut muuttunut mitenkään. Minäkin luulin että tietysti sairaslomalla oleva työkyvytön saa muuta etuutta kuin työttömyyskorvausta mutta eipä se näin mene oikeassa elämässä. Tosiasiassa 1/3 pitkäaikaistyöttömistä on oikeasti työkyvyttömiä, tästä on ihan tutkimuksiakin.

Ei ole koska työttömyys ei ole vamma eikä työtön siten tarvitse kuntoutustakaan vaikka työkkäri ja kunnat varmaan mielellään tuuppaisikin nää kiusalliset pitkäaikaistyöttömät jonnekin kuntoutukseen että saavat tilastoa kaunisteltua. 

Vierailija
137/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno asenne ihmisillä, työnantaja vaatii koulutusta ja kerää voitot itselleen ja tarjoaa tekijälle tes minimiä ja vaatii vielä maksaan oman koulutuksen josta hyötyy eniten työnantaja.

Ja sitten vielä kehdataan kitistä ja vinkua kun yleisesti ajatellaan että työnantajat on rahan ahneita paskiaisia

Vierailija
138/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ymmärrä Seppäsen satiiria ja ironiaa?!! Sehän on juuri siitä, että tuhansittain on osaajia Suomessakin, mutta eivät kelpaa, kun on työttömän statuksella! Siispä näitä osaajia pitää työnantajien ja poliitikkojen mielestä tuoda ulkomailta. Kulaan ei niille halua oikeasti maksaa niin suurta palkkaa kuin pitäisi mutta hinku on vaan helvetin kova. Enpä usko, kun katsoo marraskuista Suomea, että tänne Euroopan puhumattakaan muun maailman metropoleista osaajia rynnistää! Kieli on täysin vieras, kulttuuri samoin, sijainti Venäjän naapurina saattaa oudoksuttaa, hintataso ruuassa ja asumisessa on korkea jne.jne.

Vierailija
139/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikista ole alalle,luuletko että tentit,lääke laskut helppoja on.Matala palkka ala.Jos palkka olisi 3500€ edes..soveltuvuus testit karsii pois ne jotka alalle sovi.

Vierailija
140/165 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se on muuten se osaaminen ja ne taidot jotka jäävät kuulemma jälkeen? Tuota hoetaan jatkuvasti niin että sitä on alettu pitämään totuutena vaikka kukaan ei juurikaan ole ajatellut asiaa sen syvällisemmin. Mikä jossain suorittavassa työssä on muuttunut niin paljon että joku levyseppähitsaaja tai siivooja ei enää osaa työtään parin vuoden työttömyyden jälkeen? Itse toimin ICT-asiantuntijana ja vaikka laitteet ja järjestelmät ovat kehittyneet on työnkuva ollut tasan samanlainen viimeiset 20 vuotta. Jos työtön tulee hommiin ja joutuu opettelemaan jotain mitä ei ollut silloin kun jäi työttömäksi niin miten se muka eroaa siitä että työssä olevat joutuvat siinä muiden töiden ohella opettelemaan saman asian kun se tulee uutena?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi