Millä perusteella valitset kenen viereen istut bussissa?
Ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn, itse paljon bussilla matkustavana. Eli kenen/minkälaisen ihmisen viereen mieluiten istut bussissa kun kaikki ikkunapaikat ovat täynnä? Onko iällä tai sukupuolella väliä?
Kommentit (145)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 01:43"]
Minä olen mahdottoman pitkä linnunpesätukkainen kokomustissa pyörivä lävärinaamainen nuori nainen, ja jostain syystä kaikki asialliset ja kiltit mummot juoksevat kiireellä varaamaan paikan vierestäni, vaikka kuinka mulkoilen lattiaa häiriintyneen oloisena viestittääkseni, ettei minun viereeni kannattaisi pliis istua. Miksi ihmeessä? :D
Olen yleensä melko tyhjässä bussissa sen 30-40min ja haluaisin istua rauhassa miettimässä, lukemassa tai kuuntelemassa musiikkia. Tulee vaivaantunut olo enkä osaa keskittyä, kun joku on vieressä. Vaikka ikkunapaikkoja on vapaana ja minulla on laukku vieressä, niin poikkeuksetta siihen porhaltaa joku mummeli ystävällisesti tiedustelemaan, josko vieressäni on tilaa. Häiritsevää.
[/quote]
Näytät siltä, että kaipaat läheisyyttä? :)
1. vaihtoehto: keski-ikäinen nainen, pienikokoinen ja siististi pukeutunut. Sellainen joka näyttää olevan menossa töihin tai tulossa sieltä.
2. vaihtoehto: nuori nainen/tyttö, samat kriteerit kuin yllä
3. vaihtoehto: nuori mies, samat kriteerit kuin yllä
Vihaan yli kaiken haisevia ihmisiä bussissa ja laajojen tutkimuksien jälkeen olen todennut yllä olevat ryhmät vähiten haiseviksi ja muuten vähiten epäilyttäviksi. Pulsut yms. nyt haisevat aina, mutta olen myös liian usein joutunut istumaan kuselta haisevan mummon tai papan viereen, joten siksi välttelen myös heitä. Keski-ikäiset miehet taas istuvat usein hyvin leveästi eivätkä todellakaan anna tilaa jos viereen istuu.
Aha, nyt sit selvis että miksi jään niin usein ikunan ja toisen matkustajan väliin istumaan. Oon 18v aika pienikokoinen nainen enkä vie edes paljoa tilaa koska pidän laukkua aina sylissä. Itse istun mieluiten naisten viereen, joku mies vieressä ahdistais ihan kauheesti.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:24"]Istun aina ulkomaalaisen miehen viereen. Siinä on vapaata enkä ole rasisti. [/quote] Mäkin istun mielelläni vaan näyttääkseni ettei kaikki suomalaiset oo rasisteja, kun mua säälittää jos kukaan ei istu siihen vaan toisen ihonvärin takia. Tosi naurettavaa ja junttimaista. :(
[/quote]
On ihan yhtä junttia ja rasistista istua jonkun viereen siksi koska hänellä on tumma ihonväri. Ei-rasistista on olla kokonaan välittämättä ihonväristä. Otetaanpas esimerkiksi bussikuskit: moikkaan kaikkia kuskeja - naisia, miehiä, tummia ja vaaleita. Olisi rasistista moikata VAIN vaaleita, mutta ihan yhtä rasistista olisi moikata VAIN tummia, siksi koska haluaa korostaa sitä että EI ole rasisti.
[/quote]
Tuo eka kommentti on mun, ja siinä on aavistus sarkasmia, istun tietenkin myös valkoihoisten viereen mutta olen huomannut että monesti täydessä bussissa on just sen mustan miehen vieressä vapaata. Mua ei kiinnosta ihmisen väri, en siis istu erityisesti tietynväristen viereen. En myöskään valikoi vain hoikkia tai vain sivistyneen oloista ihmistä vieruskaveriksi;)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:24"]Istun aina ulkomaalaisen miehen viereen. Siinä on vapaata enkä ole rasisti. [/quote] Mäkin istun mielelläni vaan näyttääkseni ettei kaikki suomalaiset oo rasisteja, kun mua säälittää jos kukaan ei istu siihen vaan toisen ihonvärin takia. Tosi naurettavaa ja junttimaista. :(
[/quote]
On ihan yhtä junttia ja rasistista istua jonkun viereen siksi koska hänellä on tumma ihonväri. Ei-rasistista on olla kokonaan välittämättä ihonväristä. Otetaanpas esimerkiksi bussikuskit: moikkaan kaikkia kuskeja - naisia, miehiä, tummia ja vaaleita. Olisi rasistista moikata VAIN vaaleita, mutta ihan yhtä rasistista olisi moikata VAIN tummia, siksi koska haluaa korostaa sitä että EI ole rasisti.
[/quote]
Tuo eka kommentti on mun, ja siinä on aavistus sarkasmia, istun tietenkin myös valkoihoisten viereen mutta olen huomannut että monesti täydessä bussissa on just sen mustan miehen vieressä vapaata. Mua ei kiinnosta ihmisen väri, en siis istu erityisesti tietynväristen viereen. En myöskään valikoi vain hoikkia tai vain sivistyneen oloista ihmistä vieruskaveriksi;)
[/quote]
Joo oot oikeassa, laitoin ton mun rasismiavautumisen vastaukseksi juurikin vaan tuohon että "vaan näyttääkseni" kohtaan :D
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 02:44"]Nyt raskaana ollessa koetan rojahtaa vaan ensimmäiselle paikalle, joka vähänkin näyttää vapaalta. Olkoon se sitten maahanmuuttajamiehen viereen tai jonkun viereensä levittelemien ostosten päälle. Huono olo ja huippaa, en jaksa seisoa muiden mieliksi ja oman vointini kustannuksella. [/quote] Tampereella on sitten törkeä bussikäyttäytymiskulttuuri.. juurikin raskaana olevia kohtaan. Raskaus ei ole sairaus mutta kyllä sitä pitäisi ihmisten tajuta juurikin tuo että ison mahan kantaminen on raskasta ja olo on usein kamala... täällä raskaana olevia ei huomioida sitten mitenkään. Mulkoillaan vaan että "hittoako puhiset siinä?!" Eikä elettäkään että pääsisi istumaan jos istumapaikat on täynnä.. ja ei, en ole itse raskaana.
[/quote]
Välillä on vaikea erottaa onko ihminen raskaana vai muuten vaan lihava.
[/quote]
Lihavalle en anna istumapaikkaa vaikka hänen olonsa on varmaan myös tukala. Itsehän on sen aiheuttanut. (Niin on yleensä raskaana olevakin mutta silloin on sosiaalisesti hyväksyttävämpää valittaa tukalaa oloa :)
Istun sen näköisten kuumien kissojen viereen, joista näkee että tykkäävät ottaa pamppua sisään ;)
-Siistin näköinen
-Ei kauheesti pakaaseja tai kovin lihava (sori, mutta valitsen istuinpaikan myös sen mukaan kenen vieressä on enemmän tilaa. Tosin haitanneeko tää kun yleensä jengi istuu mieluummin yksin :D )
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:22"]
Minun viereen istuu aina vain ja ainoastaan mummot :D Jos on ruuhkabussi, niin silloin joku nuorempikin saattaa uskaltaa istua viereen, mutta ei aina silloinkaan. Enkä edes ole iso, bmi alle 18 ja laukkua pidän aina sylissä. Useimmiten seison busseissa, jopa puolentunnin matkat, vaikka olisi vapaita paikkoja. Just nyt menossa rankempi cybergootti-vaihe, mutta tykkään jutella vanhusten ja pikkulasten kanssa, joskaan en koskaan aloita itse keskustelua. Tyyli on raju, mutta siisti. Ehkä silti vaikutan liian ms-tapaukselta muiden mielestä :) t. teini
[/quote]
Mä kyllä istuisin :) Oman kokemuksen mukaan useimmat ns. rajun näköiset (gootit, hevarit jne) teinit on hyvinkin kohteliaita, tai ainakin minulle ovat olleet :D
t- keski-ikäinen täti
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 02:44"]Nyt raskaana ollessa koetan rojahtaa vaan ensimmäiselle paikalle, joka vähänkin näyttää vapaalta. Olkoon se sitten maahanmuuttajamiehen viereen tai jonkun viereensä levittelemien ostosten päälle. Huono olo ja huippaa, en jaksa seisoa muiden mieliksi ja oman vointini kustannuksella. [/quote] Tampereella on sitten törkeä bussikäyttäytymiskulttuuri.. juurikin raskaana olevia kohtaan. Raskaus ei ole sairaus mutta kyllä sitä pitäisi ihmisten tajuta juurikin tuo että ison mahan kantaminen on raskasta ja olo on usein kamala... täällä raskaana olevia ei huomioida sitten mitenkään. Mulkoillaan vaan että "hittoako puhiset siinä?!" Eikä elettäkään että pääsisi istumaan jos istumapaikat on täynnä.. ja ei, en ole itse raskaana.
[/quote]
[/quote]
En ole lihava enkä myöskään toistaiseksi vielä näkyvästi raskaana. Olen tuo rojahtaja. Väsynyt ja huonovointinen.
Jos hlö näyttää laitapuolenkulkijalta, haisee pahalle, tai on tummaihoinen mies (anteeksi vaan kaikki, mutta olen saanut tarpeekseni tummaihoisten miesten käpälöinnistä ja ahdistelusta!!!), niin en istu viereen. Muulla ei väliä.
Naisena istun mieluummin naisen kuin miehen viereen. Tunnustan, että jos penkillä istuu todella isokokoinen ihminen, menen muualle, koska minua ärsyttää, jos pitää istua kiinni vieraassa ihmisessä.
Yleensä en istu kenenkään viereen, seison mielummin. Inhoa yli kaiken sitä kun itse jään viereen istujan ja ikkunan väliin. Jos päätän kuitenkin istua valitsen jonkun siistin näköisen naisen joka ei ole kovin isokokoinen :)
En tietenkään istu kenenkään sellaisen viereen, joka näyttää häiriköltä. Yritän valita pienikokoisen, mahdollisimman tavallisen näköisen ihmisen. On tilaa, ja matka menee todennäköisesti ilman tilastomerkintöjä.
En istu haisevan, häirikön tai kaksi istuinta vievän ihmisen viereen.
Istun sen viereen, joka näyttää vähiten sekopäiseltä. Mummon, jos mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:46"]Jos bussi on täysi, saatan seistä lyhyen matkan mieluummin kuin istua kenenkään viereen.
[/quote]
Nyt muistinkin, että minun piti kirjoittaa valitus Helsingin seudun liikenteelle siitä, että kuski jätti toissapäivänä ihmisiä pysäkille, vaikka bussissa oli tilaa. Ulkopuolelta näki, että bussin takaosa oli melkein tyhjä, mutta huitomisista huolimatta kuski ei avannut etuovea, koska teikäläiset seisoskelijat olivat tukkineet bussin etuosan. Kuski ilmeisesti luuli, ettei enempää mahtunut kyytiin.
Tällaisia tapauksia on turhan usein. Joskus olen ehtinyt hypätä kyytiin takaosasta, kun väki on lähtenyt pois, mutta kuski ei avaa etuovea.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:58"]istun sellainen viereen, joka näyttää siltä että haluaa vähiten seuraa. odotan ettei se osaa sanoa että haluaa ulos, enkä väistä ellei osaa avata suutaan :)
urpoja on kiva kouluttaa.
[/quote]
Joo sama. Eilen yritti nuori nainen väen vängällä kiivetä minun yli pysäkkinsä lähestyessä. Keräsi tavaroita, nousi seisomaan ikkunan vieressä, mutta ei osannut pyytää että nousen. Kiusallani olin kun en huomaisikaan.
[/quote]
Minä en pysty puhumaan vieraille. En vaan pysty. Me seurusteltiin poikaystävän kanssa vähän päälle vuosi, ennenkuin tämä kuuli ensimmäistä kertaa ääneni kunnolla. Sitä ennen vain kuiskailin tämän korvaan. Puhelimessa emme ole puhuneet kertaakaan. En puhu, piste.
Terapiassa kävin, sielläkin ensimmäiset kolme käyntiä meni kuiskaten.
Teen paljon töitä tämän kanssa. Olen pakottanut itseni ulos mukavuusalueelta, ei auta. Fyysistä vikaa ei ole.
Aloitin syksyllä uudessa koulussa, eikä kukaan mun luokkakavereista ole vielä kuullut mun ääntä. Olen silti aktiivinen, kirjoitan tehtävät todella laajasti ja opettaja on käyttänyt niitä esimerkkeinä muulle luokalle. Ovat opettajan tehtäviä laajempia.
Tämä alkoi viisi vuotta sitten. Viisi vuotta on mennyt hiljaisuudessa. Olen harkinnut huulteni liimaamista yhteen, tai että vetäisin teipillä pari kertaa pääni ympäri, koska ei onnistu. Minä en puhu, piste.
t. teini
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 08:45"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:01"]
Valitsen paikan niin että se on mahdollisimman paljon ristiriidassa ihmisten luonnollisten psykologisten reaktioiden kanssa, aiheuttaa tämän takia epämukavuutta ja saa tätä kautta ihmiset ajattelemaan tuntemuksiaan ja käyttäytymistään. Tutkimukset bussien istuinvalinnoista osoittavat että ihmiset ensinäkin valitsevat paikan joka on mahdollisimman kaukana muista. Esim. jos ensimmäinen istuu bussin takaosaan, seuraava istuu eteen, kolmas keskivaiheille sopivalle etäisyydelle kahdesta ensimmäisestä jne. Toinen huomio on että yksinäiset matkustajat täyttävät pari-istuimet yksinään niin että jokaisella pari-istuimella on vain yksi henkilö. Vasta kun kaikilla pari-istuimilla on yksi henkilö alkavat ne täyttyä "lisäistujilla". Tuntien tämän käyttäydyn päinvastoin. En halua olla viettieni orja. Joten jos bussissa on yksi henkilö istun heidän viereen tai muutaman lähelle. Tämä tietenkin aiheuttaa epämukavuutta muissa mutta se on vain tervettä. Se saa heidät analysoimaan tuntemuksiaan ja ymmärtämään etta ne ovat epärationaalisia.
[/quote]
"Oi, haluan olla niin erilainen!" Jos istuisit tyhjässä bussissa minun viereeni vaihtaisin paikkaa. Vaikka kesken matkan.