Millä perusteella valitset kenen viereen istut bussissa?
Ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn, itse paljon bussilla matkustavana. Eli kenen/minkälaisen ihmisen viereen mieluiten istut bussissa kun kaikki ikkunapaikat ovat täynnä? Onko iällä tai sukupuolella väliä?
Kommentit (145)
Toiselta kantilta: Juuri taas eilen pähkäilin mitä tehdä, etten näyttäisi jollakin tapaa siltä että mun viereeni on "tultava" istumaan. Nahkaniittikaulapantaa hankkimaan? Ärsyttää välillä, kun erittäin usein monesta muustakin vaihtoehdosta juuri minun viereeni tullaan istumaan, enkä nyt kuitenkaan viitsi laukulla varailla kahta penkkiä. Aina joku tunkee viereeni, vaikka vapaata olisi muuallakin.
Tämän keskustelun perusteella en enää ihmettele että miksi mun viereen aina tullaan. Olen pienikokoinen, siististi pukeutunut nainen, joka pitää laukkunsa aina sylissään. Ärsyttää kun kaikki isokokoiset aina tuppaavat mun viereen ;)
Katson kuka näyttää siltä että haisee vähiten. Ja normaalikokoinen. Olen itse pieni mutta en halua että kukaan pursuu puolelleni. Jos ei ole muita vapaana niin kyllä mahdun isonkin viereen.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 20:22"]Mikähän siinä on, että oon nuori ja siististi pukeutunut, kevyesti meikkaava nainen ja olen aina viimeinen jonka viereen joku istuu. :( enkä varmasti alkaisi juttelemaan tai mitään, mutta tunnen oloni ällöttäväksi ja mietin näytänkö oudolta tai haisenko jostain syystä.
[/quote]
Mä istuisin just sun viereen.
Päiväsaikaan en juuri valikoi, vaan istun mihin vain paitsi haisevan juopon tai erityisen isokokoisen ihmisen viereen. Sen sijaan kun liikun myöhään illalla yksin, menen tietoisesti istumaan jonkun toisen nuoren naisen tai esim. harmittoman näköisen maahanmuuttajan viereen, vaikka olisi ikkunapaikkojakin vapaana. Tämä siksi, että näin saan itse valita kuka minuun vieressäni istuu ja samalla varmistan ettei kukaan kähmivä känniläinen tai riidanhaastaja pääse myöskään sen toisen viereen istumaan :)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:58"]istun sellainen viereen, joka näyttää siltä että haluaa vähiten seuraa. odotan ettei se osaa sanoa että haluaa ulos, enkä väistä ellei osaa avata suutaan :)
urpoja on kiva kouluttaa.
[/quote]
Joo sama. Eilen yritti nuori nainen väen vängällä kiivetä minun yli pysäkkinsä lähestyessä. Keräsi tavaroita, nousi seisomaan ikkunan vieressä, mutta ei osannut pyytää että nousen. Kiusallani olin kun en huomaisikaan.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 16:48"]
Harva asia on muuten hirveämpää kuin ruuhkabussista katsoa kun joku tumppaa röökin sekunti ennen bussiin nousua ja länttää perseensä viereeni. Tässä tilanteessa ainoastaan tekisi mieli valittaa että haloo mieti vähän missä ja milloin poltat.
[/quote]
Tupakoijalle bussin odottelu on erittäin luonnollista kuluttaa röökaamalla. Tämä ilmiö siis tuskin tulee poistumaan.
[/quote]
Mutta vittukun ne haisee! Ja en minä sitä siihen viereen pyytänyt. Tupakanhaju saa mut melkein oksentamaan.
Sellaisen mummelin viereen jolla on laukku avoinna vieressään ja lompakko esillä. Saa rauhassa lukea av-palstaa.
Istun pienikokoisen kantasuomalaisen näköisen aikuisen naisen viereen mieluiten. Syyt:
- Pienikokoinen vie vain sen oman penkkinsä verran tilaa
- Ulkomaalaiset miehet voivat käpälöidä ja ehdotella tai he haisevat siltä omalaatuiselta suitsukkeeltaan tms.
- Ulkomaalaiset naiset haisevat kanssa jollekin suitsukkeelle tai hajuvedelle ja lisäksi puhuvat kovaa kuten ulkkis-miehetkin
- nuoret huutavat kännykkäänsä, nuorilla naisilla pää täynnä hiuslakkaa ja saattavat suihkuttaa sitä jopa matkan aikana lisää ja nuoret saattavat kuittailla kanssamatkustajille, esim. yksi kloppi sanoi mulle, että siirräs lahna tota sun laukkuasi !!! Eli heillä huonot käytöstavat
- miehet röhnöttävät aina kauhean leveästi penkillä ja haisevat enemmän kuin naiset
- keski-ikään ehtineet ja vanhemmat naiset ovat varmin valinta, tosin nuuhkaisen aina ilmaa ennen kuin istun, sillä olen hajusteyliherkkä ja jos mummo onkin valellut päällen Yves Rocherin hajuvesipullonsa, niin sit etsin toisen paikan.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:01"]Valitsen paikan niin että se on mahdollisimman paljon ristiriidassa ihmisten luonnollisten psykologisten reaktioiden kanssa, aiheuttaa tämän takia epämukavuutta ja saa tätä kautta ihmiset ajattelemaan tuntemuksiaan ja käyttäytymistään.
Tutkimukset bussien istuinvalinnoista osoittavat että ihmiset ensinäkin valitsevat paikan joka on mahdollisimman kaukana muista. Esim. jos ensimmäinen istuu bussin takaosaan, seuraava istuu eteen, kolmas keskivaiheille sopivalle etäisyydelle kahdesta ensimmäisestä jne. Toinen huomio on että yksinäiset matkustajat täyttävät pari-istuimet yksinään niin että jokaisella pari-istuimella on vain yksi henkilö. Vasta kun kaikilla pari-istuimilla on yksi henkilö alkavat ne täyttyä "lisäistujilla". Tuntien tämän käyttäydyn päinvastoin. En halua olla viettieni orja. Joten jos bussissa on yksi henkilö istun heidän viereen tai muutaman lähelle. Tämä tietenkin aiheuttaa epämukavuutta muissa mutta se on vain tervettä. Se saa heidät analysoimaan tuntemuksiaan ja ymmärtämään etta ne ovat epärationaalisia.
[/quote]
Harrastan samaa joskus :D tosin itse koen tämän psykologian sijaan biologisena reviirikäyttäytymisenä
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:15"]
Bussin peräosassa, takaoven ja keskioven välillä ovat ehdottomasti parhaat paikat (pl. ne suoraan oven/lastenvaunupaikan takana olevat).
[/quote]
Hyvä että kelpaavat sulle, nuo bussin huonoimmat paikat. Teininä minäkin tykkäsin piiloutua niihin =)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:58"]
istun sellainen viereen, joka näyttää siltä että haluaa vähiten seuraa. odotan ettei se osaa sanoa että haluaa ulos, enkä väistä ellei osaa avata suutaan :)
urpoja on kiva kouluttaa.
[/quote]
hommaa elämä
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 02:44"]Nyt raskaana ollessa koetan rojahtaa vaan ensimmäiselle paikalle, joka vähänkin näyttää vapaalta. Olkoon se sitten maahanmuuttajamiehen viereen tai jonkun viereensä levittelemien ostosten päälle. Huono olo ja huippaa, en jaksa seisoa muiden mieliksi ja oman vointini kustannuksella.
[/quote]
Tampereella on sitten törkeä bussikäyttäytymiskulttuuri.. juurikin raskaana olevia kohtaan. Raskaus ei ole sairaus mutta kyllä sitä pitäisi ihmisten tajuta juurikin tuo että ison mahan kantaminen on raskasta ja olo on usein kamala... täällä raskaana olevia ei huomioida sitten mitenkään. Mulkoillaan vaan että "hittoako puhiset siinä?!" Eikä elettäkään että pääsisi istumaan jos istumapaikat on täynnä.. ja ei, en ole itse raskaana.
Jos kaikki ikkunapaikat on täynnä, istun ensimmäiseen vapaaseen paikkaan bussin takaosassa, keskiovista katsottuna (etuosan paikat jätän vanhuksille). Jos ensimmäisellä paikalla sattuu istumaan haiseva puliukko tai poikkeukselisen suurikokoinen henkilö, otan seuraavan paikan. Muuten en oikeastaan valikoi. Tulee itselleni vaivautunut olo, jos alan liikaa tujoittamaan kaikkia matkustajia ja valikoimaan. Rupeavat ihmiset vielä miettimään mikä heissä on vikana.
Siistin oloisen ihmisen viereen,mielellään en kauhean tukevan kun itsekin olen pyöreähkö.Sukupuolella ei ole väliä eikä etnisellä taustalla.Ihmettelen tuota teidän miespelkoa,ei se tavallinen mies ala teitä iskemään bussimatkalla.On teillä oikeasti suuret luulot itsestänne.Minä vanhempana naisena istun mielellään komean miehen viereen.
Lähinnä istun siinä tapauksessa ensimmäiseen vapaaseen penkkiin.
Ja se ei todellakaan ole mukava vahingossa istua lihavan viereen. Se on niin kiusallista molemmille, kun ite roikkuu puoliks lattialla ja ei vaan kehtaa vaihtaa paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:08"]
Ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn, itse paljon bussilla matkustavana. Eli kenen/minkälaisen ihmisen viereen mieluiten istut bussissa kun kaikki ikkunapaikat ovat täynnä? Onko iällä tai sukupuolella väliä?
[/quote]
Ei oikeastaan ole. Mieluimmin istun naisen viereen, mutta miehetkin käy, varsinkin, jos minulla on monta kassia ja pussia. Saavat sitten toimia miehet niiden telineinä. :D
Tämä pohdiskelunaihe tuntuu muuttuvan päivä päivältä turhemmaksi Helsingissä - kaikki bussit tuntuvat nykyään olevan tupaten täynnä oli "ruuhka-aika" tai ei. En kiitä teitä tänne muualta muuttaneet.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:32"]
Normaalin näköisen pienikokoisen ihmisen viereen :) sukupuolella ei väliä
[/quote]
sama. pienen ja harmittoman näköisen.
[/quote]
Mä olen selvästi haluttua istuinseuraa. Kiva olla suosittu edes jossain.
t: pieni, siisti ja tavallisennäköinen nainen
Yleensä istun sellaisen viereen, jolla on pieni käsilaukku tai reppu viereisellä penkillä, ihan vain siksi etteivät muut kehtaa pyytää sitä paikkaa.