Kiista vuokranantajan kanssa, kumpi oikeassa?
Vuokrasin asunnon, jonka edellinen asukas kysyi, ostaisinko häneltä ruokapöydän tuoleineen määrätyllä summalla, koska hän ei ottaisi niitä mukaansa uuteen asuntoonsa. Ostin ne, koska tiesin niiden olevan täysin siskoni makuun, vaikken itse niitä halunnutkaan pitää.
Laitoin pöydän ja tuolit valmiiksi rappukäytävään lauantaina, jolloin siskoni poikakaverinsa kanssa tuli niitä hakemaan. Vähän sen jälkeen, kun laitoin ne rappukäytävään, vuokranantaja (joka asuu samassa rapussa kahta kerrosta ylempänä) oli huomannut ne ja tuli kysymään aika kiivaana, minne olen viemässä hänen pöytäänsä ja tuolejaan. Sanoin aika hämmästyneenä, etten tiennyt niiden olevan hänen, koska olin ostanut ne edelliseltä asukkaalta. Vuokranantaja sanoi vuokranneensa asunnon osittain kalustettuna ja pöytä ja tuolit kuuluvat asuntoon. Se taas ei näy vuokrasopimuksessa.
Soitoin siskolleni, etten voikaan antaa pöytää ja tuoleja hänelle. Vuokranantaja pitää minua nyt jotenkin epärehellisenä, vaikken oikein tajua, miten.
Huonekalut "myynyt" entinen asukas ei vastaa puhelimeen.
Olisiko vuokranantajan pitänyt laittaa huonekalut vuokrasopimukseen vai olisiko minun omatoimisesti täytynyt alkaa selvittää huonekalujen oikea omistaja, eikä vain uskoa entistä vuokralaista?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:53"]
Minun vuokralaiseni vei kaikki valaisimiset mennessään. Vuokrasopimuksessa luki, että "asunto vuokrataan siinä kunnossa ja sen irtaimen kera, joka asunnossa on vuokraushetkellä". Valokuvilla todistin, että lamput olivat siellä alunperin ja sain takaisin noin 500 e.
[/quote]
Irtain on hyvä aina luetella, ehdottoman suositeltavaa.
Sinuna ottaisin heti yhteyttä aikaisempaan asukkaaseen ja vaatisin huonekaluista maksamani summan takaisin. Kannattaa uskoa vuokranantajaan ja tehdä yhteistyötä hänen kanssaan. Aikaisemman asukkaan vuokravakuutta ei pitäisi palauttaa ennen kuin tämä huonekaluasia on selvitetty.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:00"]
Onko kämpässä muita kalusteita jätetty kuin pöytä ja ne tuolit?
[/quote]
Kyllä, makkarissa ihan älyttömät verhot, jotka ovat ikkunaan aivan liian pitkät, noin puoli metriä ylipitkät. Kysyn nyt vuokranantajalta, ovatko nekin hänen. En onneksi heittänyt niitä pois, vaan ne on laskostettuna kaapissani. -ap
Koska ei ole mainintaa kalusteineen vuokraamisesta, vuokranantajan olisi itse pitänyt toimittaa huonekalut pois. Ainoastaan edellisen asukkaan ja vuokranantajan välinen sopimus (jos siinä on maininta juuri kyseisestä pöydästä) kävisi nyt todisteeksi vuokranantajan sanoista.
Edellinen asukas on nyt se joka sua luultavimmin on huijanut.
Mä haluaisin säilyttää hyvät välit vuokranantajaan, ja antaisin pöydän hänelle ja yrittäisin sitkeästi selvittää asian edellisen vuokralaisen kanssa. Vaikka poismuuttanutta ei nyt heti saisi kiinni, en luovuttaisi sen suhteen, vaan aikoisin tulevaisuudessakin etsiä hänen yhteystietojaan.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:53"]
Eihän vuokranantaja välttämättä tarkoittanut, että ne jäisivät sinulle. Jos ne on edellisessä sopimuksessa olleet osa vuokrattua kohdetta, ei niitä saa myydä.
Minun vuokralaiseni vei kaikki valaisimiset mennessään. Vuokrasopimuksessa luki, että "asunto vuokrataan siinä kunnossa ja sen irtaimen kera, joka asunnossa on vuokraushetkellä". Valokuvilla todistin, että lamput olivat siellä alunperin ja sain takaisin noin 500 e.
[/quote]
Jos asunto on luovutettu uudelle vuokralaiselle, niin miksi siellä olisi vukranantajan kamaa, jota ei ole tarkoitettu jätettäväksi asuntoon?
[/quote]
"tarkoitettu jätettäväksi asuntoon" on eri asia kuin "tarkoitettu vuokralaisen myytäväksi" tai "tarkoitettu vietäväksi vuokralaisen siskolle"
Siis eikö tässä ole pointti, että huijasiko edellinen vuokralainen vai ei? Eikö tuosta voi jo tehdä rikosilmoituksen jos möi tavarat vaikkei ne hänen olleet?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:05"]
Vaikka poismuuttanutta ei nyt heti saisi kiinni, en luovuttaisi sen suhteen, vaan aikoisin tulevaisuudessakin etsiä hänen yhteystietojaan.
[/quote]
Vuokranantajalta pitäisi löytyä hänen yhteystietonsa. Asian pitäisi kiinnostaa häntäkin, olihan tämä ex-vuokralainen myynyt hänen omaisuuttaan.
Laita ed. vuokralaiselle viestiä että jos ei vastaa puheluihin eikä palauta rahoja niin viet asian poliisille. Eiköhän tuolla saa vipinää kinttuihin! :D
Tapaus kuulostaa ihan joltain kotitehtävältä. Mitä opiskelet ap? :)
Usein kalustamattomaan asuntoon kuuluvat lamput. Ts. wc,keittiö yms. lamput ovat rakenteissa kiinni. Myös kattolampuista useat ovat ns. kiinteitä.
Ruokaryhmä on selkeästi irtainta. Mikäli asunto on vuokrattu normi vuokrasopimuksella ja täytetty peruskaavake on siinä osio: muu/kalusteet yms. Jos ei merkintää ruokaryhmästä niin on tässä vuokranantajallakin peiliin katsomisen paikka.
Olen itse vuokranantaja ja meitäkin on moneen junaan. On mahdollista että ruokaryhmän on todellakin ostanut vuokralainen ja vuokranantajan kanssa mahdollisesti suullisesti sovittu jotain kuvioita jo vuokrasuhteen aikana jotka eivät ole toteutuneet. Katsonut oikeudekseen myydä omaisuuttaan eteenpäin.
Onko tietoa oliko edellinenkin vuokrasopimus tehty ilman kalusteita?
Onko kämpässä muita kalusteita jätetty kuin pöytä ja ne tuolit?