Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainakysymyksiä

Vierailija
15.01.2015 |

Nyt tarttis ekaa kertaa opintolainaa ja kysymyksiä riittää. Voinko tässä vaiheessa hakiessa enää saada syksyn lainoja nostettua? Op on oma pankki, kauanko verkossa tehdyssä hakemuksessa kestää? Voinko nostaa nyt 300e ja loput vaikkapa kesäksi? Kiitos jos joku osaa vastata, ihan uusi juttu tämä opintolaina!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, voit itse päättää miten ja paljonko nostat lainaa :) en osaa sanoa miten pitkään hakemuksen käsittelyssä menee. Lainahan myönnetään koko opiskelun ajaksi, joten ehkä voit saada syksyn lainatkin?

Vierailija
2/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyn opintolaina on pitänyt nostaa johonkin tiettyyn päivään mennessä, sitä en enää muista oliko tyyliin joulukuun loppuun vai tammikuun loppuun, selviää varmasti lainaa haettaessa. Kevään opintolainan voi nostaa osissa ja siinä on sama, että johonkin toettttn päivään mennessä se on nostettava, jos meinaa.

Teet nyt vaan pankkiin sen hakemuksen niin kaikki kyllä selviää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle on myönnetty lainantakaus koko vuodeksi automaattisesti, joten voit nostaa myös syksyn lainan. 

Joudut maksamaan joka nostoerältä jotain (summa riippuu pankistasi, oletko omistajajäsen yms), eli kannattaa nostaa kaikki kerralla (jos et tarvitse nyt, niin sijoita, niin minä teen). 

Jos teet hakemuksen tänään, niin rahat on sulla hyvällä lykyllä huomenna, viim tiistaina, veikkaan. (Mulla myös op).

Vierailija
4/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haki lainaa opintojen alkaessa syksyllä, sama pankki kuin sinulla. Lainapäätös tuli muistaakseni parissa päivässä ja ensimmäinen maksu tuli samaan aikaan kun opintotukikin. En tiedä onko yleisenä käytäntönä maksaa useamman kk:n laina kerralla, kun mieheni saa vuoden lainan kolmessa erässä.
.
Toki voit aina soittaa pankkiin, mutta esim miehelleni ei osattu vastata muuta kuin "meillä on netissä hakemus, hae sieltä". Noista takautuvista maksuista ei ole mitään tietämystä.

Vierailija
5/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa kertyy nostettavaksi korkeakouluopiskelijalla 400e kuukaudessa tukikuukautta kohti. Lainat ovat nostettavissa 31.7 asto, jolloin nostamalla saa koko opintotukikauden täyden potin. Esim. jos nostat opintotukea välillä 1.9.2014-31.5.2015, niin lainaa on kertynyt nostettavaksi toukokuuhun mennessä 3600 euroa. Nyt tammikuussa voit nostaa kokonaisuudessaan 2000 euroa, ensi kuussa 2400 ja joulukuussa olisit voinut nostaa max 1600 euroa. Syyskuusta lähtien kuukausittain nostamalla olisit saanut 400 euron könttiä kerran kuussa. Uuden opintolainapäätöksen saamiseen menee muistaakseni muutama päivä, max viikko. Tämän jälkeen voit nostaa vanhalla päätöksellä 31.5. asti, jolloin käsittelyaika on max. 2 pankkipäivää Osuuspankin osalta, joskus ruuhka-aikaan on tosin itselläni venynyt kolmannen päivän puolelle. Toivottavasti auttoi.

Vierailija
6/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjauksena vielä edellisen viestin kirjoitusvirheeseen, eli vanhalla päätöksellä voit nostaa 31.7 asti, ei 31.5 asti. Elokuun alkaessa homma taas nollaantuu ja lainaa alkaa kertyä uuden opintotukikauden alusta lähtien nostettavaksi. Voit myös tehdä pankin kanssa sopimuksen, jolloin saat automaattisesti tilillesi kerran kuussa opintotuen plus lainaerän, mutta tällöin könttää ei luonnollisestikaan enää kerry.

Vierailija
7/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos hsen nyt, saan lainapäätöksen koko vuoden potille ja jos valitsen, että nostan itse määrittelemissäni erissä, saan käsittelymaksun maksaessa joka noston yhteydessä nostella lainoja miten lystään, nyt sen 300 ja loput vaikka kesäksi jos en saa töitä? Tai jos en tarvitse niin voin jättää nostamatta? T. Ap

Vierailija
8/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Muistat vain valita hakemusta tehtäessä, että haluat itse määritellä lainaerän, etkä nostaa automaattisesti joka kuukausi kiinteää erää opintotukikauden loppuun. Opintolaina kasvaa myös niin hitaasti korkoa, että voit vaikka nostaa kaiken kerralla ja pistää säästöön, sitten kun työpaikka varmistuu, niin maksat lainan takaisin heti nostamallasi lainarahalla. Itse otat tässä järjestelyssä takkiisi vain muutamia euroja ja säästyt mahdollisilta odottelupäiviltä jatkossa jos nostat lainaa. Itse tosin olen nostanut vain tarvitsemani summan. Lainapäätöksen saatuasi nostat ns. vanhaa lainaa, jolloin prosessi muistuttaa yksinkertaisuudessaan omalle tilille rahan laittamista.

Vierailija
9/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja Osuuspankki myöntää siis automatic lainapäätöksen koko opintotukikaudelle, eli sitä ei tarvitse määritellä edes erikseen. Nostat vain itsellesi sopivan summan kokonaismäärästä.

Vierailija
10/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selvä. Kiitoksia avusta! Laitoin nyt hakemusta menemään, valitsin etten halua automaattisesti tilille ja laitoin ensimmäiseksi haluamakseni eräksi 300e, eli kun laina on myönnetty, se 300 tulee tililleni ja minulla on heinäkuun loppuun asti aikaa nostaa se loput kolmisen tonttua? Ap

Vierailija
11/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu

Vierailija
12/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:18"]

Kyllä, voit itse päättää miten ja paljonko nostat lainaa :) en osaa sanoa miten pitkään hakemuksen käsittelyssä menee. Lainahan myönnetään koko opiskelun ajaksi, joten ehkä voit saada syksyn lainatkin?

[/quote]ei voi saada/nostaa enää syksyn lainoja, ainoastaan hakemiskuukauden alusta lähtien. Hakemuksen käsittely Kelalla on ehkä pari viikkoa jos ei ole kovin ruuhkaista, pankista saat 1-3 arkipäivässä lainan jos kaikki on ok - ja pankki siis tarkistaa Kelalta että lainatakaus on myönnety joten on odotettava se päätös Kelalta ensin. Jokainen nosto myös maksaa eli kannattaa nostaa kerralla niin paljon kuin saa (lukiossa se on 2 kk laina kerralla - oletan ettet ole yliopistossa kun ilman lainaa olet edelleen) ja käyttää sitten kesällä siitä se osa minkä tarvii, laita vaikka säästötilille odottamaan. 

Vierailija
13/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yliopistossa, en vain ole tarvinnut lainaa ennen kuin nyt. Ap

Vierailija
14/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:24"]

Lainaa kertyy nostettavaksi korkeakouluopiskelijalla 400e kuukaudessa tukikuukautta kohti. Lainat ovat nostettavissa 31.7 asto, jolloin nostamalla saa koko opintotukikauden täyden potin. Esim. jos nostat opintotukea välillä 1.9.2014-31.5.2015, niin lainaa on kertynyt nostettavaksi toukokuuhun mennessä 3600 euroa. Nyt tammikuussa voit nostaa kokonaisuudessaan 2000 euroa, ensi kuussa 2400 ja joulukuussa olisit voinut nostaa max 1600 euroa. Syyskuusta lähtien kuukausittain nostamalla olisit saanut 400 euron könttiä kerran kuussa. Uuden opintolainapäätöksen saamiseen menee muistaakseni muutama päivä, max viikko. Tämän jälkeen voit nostaa vanhalla päätöksellä 31.5. asti, jolloin käsittelyaika on max. 2 pankkipäivää Osuuspankin osalta, joskus ruuhka-aikaan on tosin itselläni venynyt kolmannen päivän puolelle. Toivottavasti auttoi.

[/quote]oikeus lainaan on mutta niitä ei saa enää jälkikäteen nostettua, ei siis esim. keväällä syksyn lainaa. Ks. päätöksestä päivämäärä johon mennessä laina on nostettava. 

Vierailija
15/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:28"]

Eli jos hsen nyt, saan lainapäätöksen koko vuoden potille ja jos valitsen, että nostan itse määrittelemissäni erissä, saan käsittelymaksun maksaessa joka noston yhteydessä nostella lainoja miten lystään, nyt sen 300 ja loput vaikka kesäksi jos en saa töitä? Tai jos en tarvitse niin voin jättää nostamatta? T. Ap

[/quote]et saa enää syksyn lainaa ja tämä asia selviää ihan Kelaltakin. Myös kevään laina on nostettava tiettyyn päivään mennessä. Käy Kelalla selvittämässä oikeutesi, etuutesi määrä ym asiat niin saat faktatietoa. Lukiolaisemme nosti kevään lainan viime vuonna ja haki/olisi nostanut vielä ed.syksyn lainankin kun sai oman asunnon mutta sitä ei enää myönnetty jälkikäteen (Kelalta siis tuli tämä päätös). Ja oli helmikuu. Jos haluat lainaa niin pistä töpinäksi, käy Kelalla, neuvovat sieltä. 

Vierailija
16/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän voi muistutukseksi laittaa tulevillekin opiskelijoille, että samalla kun ensimmäisen kerran haette opintotukea kelalta, rastikaa siitä opintolaina-kohta myös. Näin saatte jo valmiiksi haettua sen päätöksen, että haluatte nostaa opintolainaa. Ja kun haluatte, niin yhteys vaan pankkiin..

Se ei haittaa vaikkette koskaan sitä lainaa nostaisikaan.

Vierailija
17/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:28"]

[/quote]et saa enää syksyn lainaa ja tämä asia selviää ihan Kelaltakin. Myös kevään laina on nostettava tiettyyn päivään mennessä. Käy Kelalla selvittämässä oikeutesi, etuutesi määrä ym asiat niin saat faktatietoa. Lukiolaisemme nosti kevään lainan viime vuonna ja haki/olisi nostanut vielä ed.syksyn lainankin kun sai oman asunnon mutta sitä ei enää myönnetty jälkikäteen (Kelalta siis tuli tämä päätös). Ja oli helmikuu. Jos haluat lainaa niin pistä töpinäksi, käy Kelalla, neuvovat sieltä. 

[/quote]

Haluaisitko selittää, että miksi esim. minun KELA:n opintolainapäätöksessäni, jonka tarkistin juuri äsken (on itseasiassa vielä välilehdessäkin auki) lukee:

Lainatakaus on myönnetty ajalle 01.09.2014 - 31.05.2015

Myönnetty lainatakaus on yhteensä 3 600,00 euroa

Lainaerä

Ensimmäinen
Viimeinen

nostopäivä
nostopäivä

1 600,00 e

01.08.2014
31.07.2015

2 000,00 e

01.01.2015
31.07.2015

Vierailija
18/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä olevassa viestissä asemointi persiillään, mutta siis viimesyksyn kokonaiserä 2000€ nostettavissa 31.7.2015 asti. Lukiolaisilla on eri säädökset kuin korkeakouluopiskelijoilla. Voit käydä sen toteamassa ihan itse KELA:n sivuilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän