Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä tulonsiirtojen varassa eläviä ahdista että ne tuet voidaan ottaa joskus pois?

Vierailija
03.11.2021 |

Esimerkiksi asumistuki on monelle täysi automaatio, mitä on vaikea käsittää. Itse olen maksanut asumiseni aina palkallani ja olisi tosi vaikea tottua siihen että on riippuvainen jostakin systeemistä. Sama toimeentulotuissa ja näissä. Jotenkin se oman elämän hallitsijana oleminen olisi vaillinnaista. En tarkoita kysyä tätä mitenkään ilkeästi, mutta eikö teitä ahdista että ne tuet voidaan joskus ottaa pois ja olette ihan muiden armoilla? Miten sitten kun ne tuet ei tulisi automaationa? Mitä tekisitte?

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miltä sinusta tuntuu ajatus siitä että sinulta voidaan viedä työ/palkka pois? Niimpä.

Vierailija
122/172 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, mä itse olen kokenut työelämän epävarmemmaksi. Oon kokenut määrä-aikaisia työsuhteita, pieniä palkkoja, konkurssiin menneitä yrittäjiä, sairaslomalle joutumista, yhden laittoman irtisanomisen.. Luojan kiitos on nämä tuet meille kaikille, jotka toimii ja joihin voi luottaa.

Oman itsensä elättäminen olisi ihanaa, mutta ei kovin yksinkertaista, ottaen huomioon miten kallista on vaikka asuminen ja ruoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kysele kiinnostuksesta, vaan salakavalasti näykkii tuella eläviä. Myös sinulle, ap, voi tulla tilanne että tulee sairaus, lähtee työ, josta voi pahimmillaan napsahtaa köyhyysloukku.

Vierailija
124/172 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaahan tämä. Olin erittäin hyvä veronmaksaja tasan 50-vuotiaaksi asti, ja sitten meni työ ja perässä seurasivat asunto, eläke (jo säästetty eläkekin voi kadota, vaikkei sitä moni tiedä), terveys ja läheiset. Töihin ei ole toivoakaan päästä.

Tukien piiriin pääseminen oli entiselle yrittäjälle erittäin vaikeaa pitkään senkin jälkeen, kun viranomaiset olivat vuoron perään todenneet minut työttömäksi. Aktiivimalli leikkasi tukeani koko olemassaolonsa ajan. Nyt olen kaupungin asuntolassa huoneessa, jonka törkyhinnalla saisi maaseututaajamista ison asunnon, mutta eipä sellaista tällaiselle surkimukselle liikene.

Turhautuminen ja ahdistus ovat nupit kohdassa 11 koko valveillaoloajan ja usein myös unessa. Suosittelen tätä elämäntapakokemusta kaikille niille, joiden mielestä sosiaaliturvalla on kiva elellä, harrastella ja viihtyä. Vinkki: täysipainoisen elämyksen saa vasta, kun tietää, että loppuelämä on tätä samaa kituuttamista ja pelkäämistä, paitsi että eläkkeellä tuet putoavat vielä piirun.

Vierailija
125/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille halukkaille ole työtä. Jos tuet lopetetaan, alan rötöstellä niin että pääsen linnaan.

Ai rötöstelyyn riittäis energia vaikka muuten lojut sohva selässä kaiket päivät??

Sen kun näkis!

Ihmiset alkaisivat näpistelemään ja treenaamaan 1500 metrin juoksua, jotta tarvittaessa voisi juosta vartijalta jalat alta.

Vierailija
126/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveys ja työpaikka voidaan ottaa sinulta pois koska vaan ja mitäs sitten teet kun ei olekaan tukia.

Ja ensin mainittu on todennäköisesti ap:lta jo otettu korona"rokotteen" myötä.

Vierailija
127/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista yhtään. Ei niitä tukia kukaan koskaan pois ota koska 70 prosenttia suomalaisista saa niitä. Yksikään puolue ei riskeeraa valtaansa ehdottomalla sitä.

Ja tämä on suoraan sanottuna sairasta. Ihmiset on opetettu automaatioon, että tuet tippuu tilille. En voi ymmärtää. 

Tämä johtuu työnantajien nirsoudesta ja jäykistä työmarkkinoista. Pitäisi saada 80-luvun ajat takaisin, jolloin soitto työnantajalle edellisenä päivänä riitti työpaikan saantiin.

Vierailija
128/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tuntuu olevan varma siitä, että heille aina töitä löytyy. Itse tiedän kuitenkin monen monta ihmistä, jotka eivät ikinä uskoneet jäävänsä työttömäksi. Tämä tulee toki siitä, että asuin ennen paperitehdaspaikkakunnalla, missä paperitehdasta ei enää ole. Eipä ne paperimiehet oikein paljon muuta osaa ja monesta ei ole koulutettavaksi muihin töihin, joten aika liuta työttömiä sieltä tuli.  Aina voi iskeä jokin sairauskin, mikä estää tekemästä entistä työtä, vaikka ala olisi kuinka hyvin työllistävä. 

Itse olen töissä ja olen säästänyt palkasta niin, että vuoden eläisin ilman tukia. Koska olen varautunut siihen, että tukisysteemi voidaan purkaa samalla kun olen varautunut siihen, että työttömäksikin voi jäädä.

Olen jäänyt jo kaksi kertaa vakipaikasta työttömäksi, ensimmäisellä kertaa siksi, että iso yritys kaatui ja toisella kertaa koeaikapurku, jossa syynä oli sellainen, että valinnastani valitettiin, kun en ollut pätevä ja katsoivat parhaaksi epäpätevyyden perusteella purkaa kuin lähteä oikeuteen ja ottaa pätevän. En oikeastikaan ollut pätevä, mutta tuohon paikkaan oli hakijoita niukasti, huonon maineen vuoksi ja sitä pätevää ei haluttu luonteensa vuoksi, joutuivat kuitenkin sitten ottamaan. Sain muita töitä aika nopeasti, mutta tuosta jäi paska maku. Tästä syystä en enää hae kuin koulutustani vastaavia töitä tai töitä, mihin ei ole mitään koulutuksia edes eduksi katsottavana. Koulutusta kyllä on ja osaamista.

Vakiapaikkojen lisäksi on ollut määräaikaisia, valtiolla, eikä näihin ole saanut jatkoa jos ne ovat olleet työllistämistuella pidettäviä paikkoja tai määrärahoja ei ole ollut. Kerran olisin saanut, mutta sain itse parempaa muualta. Tai olisin päässyt uudestaan työllistämistuella oltuani määräajan työttömänä, mutta en koskaan ehtinyt niin pitkään ollut. Valtiolla tätä tehtiin ennen ainakin paljon, että samat työttömät kiersivät tukipaikkoja, kunhan välillä kävivät työttömänä riittävän ajan. 

Nykyään olen vakitöissä ja koko ajan on taustalla tieto siitä, että työt voi loppua koska tahansa. Firma on pieni, joten ei tarvita kuin pomon sairastuminen ja firma loppuu siihen tai sitten työt vaan vähenee, kesällä jo näytti siltä, mutta nyt on taas puoli vuotta eteenpäin turvattu, tilauksia on. Alallani on hyvin töitä, mutta ikäiseni eläkeikää lähestyvät naiset eivät ole haettavien tekijöiden yläpäässä. 

Vierailija
129/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä töitä löytyy diipa daapa. Vaikka kaikki avoimet työpaikat täytettäisiin tällä sekunnilla ja esim. 40000 perustaisi yrityksen ja työllistäisi itsensä, vielä jäisi useampi satatuhatta ilman töitä!!

Itse olen työkyvytön fyysisestä syystä (teloin itseni kuten joku tuossa aiemmin kirjoitti). Saisin ihan heti töitä jos pystyisin tekemään, suorastaan revittäisiin töihin (olen hoitaja). Ei työkyky ole mikään itsestään selvyys, ottakaa tämäkin nyt hyvänen aika huomioon. Jos minulta nyt lähtisi kuntoutustuki niin ehkä sitten kasvattelisin jotain huumekasveja, ei kai siinä muutakaan voisi tehdä. Rötöstelemään en varmaan fyysisesti pystyisi, en pääsisi edes ikkunasta sisään.

Vierailija
130/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs siitä huolehtiminen hyödyttäisi? Tänään on tänään, turha huomista murehtia. Kyllä elämä kantaa.

Vierailija
131/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ketään pitäisi ahdistaa tulonsiirrot, koska ne kuuluvat Suomen yhteiskuntajärjestelmään ja niitä maksetaan kaikille ikäluokassa vauvasta vaariin, monet varallisuudesta ja tuloista riippumatta.

Lapsilisä on tulonsiirto lapsiperheille, joka muuttuu lapselle opintotueksi ja kun lähdetään työelämään, tulee verotuksessa tulonhankkimisvähennys, jos jäät työttömäksi, saat työttömyyskorvausta ja eläkeiässä eläkettä.

Vierailija
132/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista yhtään. Ei niitä tukia kukaan koskaan pois ota koska 70 prosenttia suomalaisista saa niitä. Yksikään puolue ei riskeeraa valtaansa ehdottomalla sitä.

Ainakin Kokoomus olisi varmasti halukas leikkaamaan asumistukia, ja Kepukin olisi varmasti valmis luomaan jonkun systeemin jolla pk-seudulla asuvien tukia vähennettäisiin (esim. sellainen käytäntö, että tuen määrä ei enää riippuisi asuinkunnasta vaan olisi kaikissa kunnissa sama vuokratasosta riippumatta).

Vierailija
133/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille halukkaille ole työtä. Jos tuet lopetetaan, alan rötöstellä niin että pääsen linnaan.

Ai rötöstelyyn riittäis energia vaikka muuten lojut sohva selässä kaiket päivät??

Sen kun näkis!

Tietysti riittäisi, jos elossa pysyminen olisi siitä kiinni.

Miten olisi työnteko, jos elossa pysyminen olisi siitä kiinni? Aina ei ole kivoja hommia tarjolla, mutta voittaa sen turpiin saamisen jonkun epäonnistuvan ryöstöyrityksen yhteydessä.

Ei niitä työpaikkoja kaikille riitä, ei edes niitä huonoja. Jos tukia ei olisi niin ilman töitä jääneiden olisi siis pakko ryöstellä, kasvattaa kukkaa, tuoda rajan yli jotain tms.

Vierailija
134/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Kokoomus olisi varmasti halukas leikkaamaan asumistukia, ja Kepukin olisi varmasti valmis luomaan jonkun systeemin jolla pk-seudulla asuvien tukia vähennettäisiin (esim. sellainen käytäntö, että tuen määrä ei enää riippuisi asuinkunnasta vaan olisi kaikissa kunnissa sama vuokratasosta riippumatta).

Ei Kokoomus ole halukas leikkaamaan asumistukia, koska niin moni kokoomuksen äänestäjistä tienaa rahaa asuntovuokrausbisneksellä. Keskusta hyötyy kalliista asumisesta, koska se vähentää maaltamuuttoa. Demarit saavat vaalikassaan lisää rahaa Ay-liikkeen asuntobisneksellä. Tämä asia pitää ajatella puolueiden kannatustuksen näkökulmasta.

Vierailija
135/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis asumistukihan on tulonsiirto suoraan asuntosijoittajille. Otetaan se ihmeessä pois, halpenee asuminen huomattavasti ja siellä Helsingissäkin alkavat pienituloiset pärjätä ilman tukia. 

Kuvittele olevasi tuossa tilanteessa asuntosijoittaja. Mitä tekisit? Alentaisitko vuokriasi?

No et varmaan.

Voi olla alentamatta tai sitten itse maksaa vastikkeet, kun ei vuokralaista löydy.

Sijoitusasunnon voi aina myydä tai pitää tyhjillään kasvattamassa arvoa.

Tämä koskee ainoastaan kehäkolmosen sisäpuolella olevia asuntoja, muualla Suomea, jossa suurin osa asuntoja, asunnon arvo ei välttämättä nouse ja myyntiaika voi olla jopa vuosia.

Vierailija
136/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea saa suuri osa töissäkäyviä, koska palkalla ei pärjää. Joo aivan, mene astronautiksi niin saat parempaa palkkaa. Tiedetään.

Vierailija
137/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.B. kirjoitti:

Vaikka tukien saajien poliittinen asema on ehkä jonkun verran työssä olevia heikompi, niin kyllä työssä olevakin on yhteisön ailahtelusta riippuvainen, eikä työssä käyvien asema ole siinä mielessä fundamentaalisesti vakaampi.

Tämä. Työpaikat voi mennä alta, lainoja myöntäneet pankit kaatua, eläkejärjestelmistä loppua rahat ja keikahtaapa joskus kokonaisia yhteiskuntia.

Mielenrauha on tavallaan aina valheellista, jos väittää itselleen ”tämä on minun, eikä sitä voi ottaa pois”.

Rehellistä mielenrauhaa on todeta, että sellaista tulevaa, johon ei mitenkään voi vaikuttaa, ei kannata stressata. Varautua kannattaa – siihen, mihin pystyy varautumaan.

Vierailija
138/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainrn rötöstelee siinä vaiheessa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Se onkin yksi syy, miksi tukijärjestelmä on luotu - ei haluttu tällaista rötöstelyä yhteiskuntaan yhtään enempää.

Rötöstelyssäkin on eri tasoja. Tuskin ihmiset heti alkaa ryöstömurhaamaan toisiaan.

Ensin käytetään keinoina vaikkapa nuuskan myyntiä tai muun kielletyn tavaran kauppaa, ehkä pieniä petoksia ja näpistyksiä.

Ovelimmat tietysti suuntaa petokset netin kautta oman maansa rajojen ulkopuolelle, kuten venäläiset tekee.

Vierailija
139/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mikään ole varmaa. Ei ne sun muovirahat siellä pankissakaan ole turvassa kun eliitit päättää ettet tarvitse niitä niin et pääse niihin käsiksi.

Vierailija
140/172 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulonsiirtojen maksatus lopetettaisiin, se tietäisi yhteiskunnan ja elinkeinoelämän romahtamista ja suurtyöttömyyttä.

Suurin osa, jotka saavat tukia ja etuuksia, ne palautuvat tulonsiirtona takaisin valtion kassaan erilaisena verona ja edistävät merkittävästi työllisyyttä.

Esim. asumistuesta palautuu osa valtion kassaan pääomaverona 30%.

Lapsilisiä leikattiin Sipilän kaudella 10€/kk, joka näkyi suoraan kaupan myynnin vähennyksenä, sekä arvonlisävero vähennyksenä valtiolle.

Nämä tuen ja etuuksien saajat ovat vain välikäsiä, vaikka se parantaakin heidän elämänlaatua, kun tuet käytetään kokonaan kulutukseen kotimaassa, eikä niitä sijoiteta kansainvälisiin sijoituksiin tai ostomatkoihin ulkomaille, vaan ne palautuvat valtion kassaan erilaisina veroina.

Ehkä ap. työpaikka on sidottu ja mahdollistanut Suomen tukijärjestelmä?