Eikö teitä tulonsiirtojen varassa eläviä ahdista että ne tuet voidaan ottaa joskus pois?
Esimerkiksi asumistuki on monelle täysi automaatio, mitä on vaikea käsittää. Itse olen maksanut asumiseni aina palkallani ja olisi tosi vaikea tottua siihen että on riippuvainen jostakin systeemistä. Sama toimeentulotuissa ja näissä. Jotenkin se oman elämän hallitsijana oleminen olisi vaillinnaista. En tarkoita kysyä tätä mitenkään ilkeästi, mutta eikö teitä ahdista että ne tuet voidaan joskus ottaa pois ja olette ihan muiden armoilla? Miten sitten kun ne tuet ei tulisi automaationa? Mitä tekisitte?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Reilusti yli 20 vuotta työelämässä ja kaiken olen itse maksanut. Nyt olen pohtinut, että mitä järkeä tässä on.
Minun verorahat menneet nuoremman sukupolven hoitoon ja kouluttamiseen ja nyt nämä alkavat kieltäytyä antamasta mitään takaisin, kun jään joskus eläkkeelle. Taidan irtisanoutua koko systeemistä. Nyysiä irti itsekkäästi kaiken mikä irti lähtee tästä yhteiskunnasta laittamatta tikkua ristiin muiden hyväksi. Alkaa olla minun vuoro olla saajana.
Samaa miettinyt kun katsoo noita kännissä ja aineissa heiluvia parikymppisiä keskellä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille halukkaille ole työtä. Jos tuet lopetetaan, alan rötöstellä niin että pääsen linnaan.
Ai rötöstelyyn riittäis energia vaikka muuten lojut sohva selässä kaiket päivät??
Sen kun näkis!
Jokainrn rötöstelee siinä vaiheessa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Se onkin yksi syy, miksi tukijärjestelmä on luotu - ei haluttu tällaista rötöstelyä yhteiskuntaan yhtään enempää.
Tukijärjestelmää ei ole luotu sen takia. Mitä horinaa tuo on? Noinko pitkälle te olette irtaantuneet todellisuudesta? Tuet on tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi siihen saakka, kunnes ihminen työllistyy ja alkaa taas elättää itsensä. Osa on vaan käsittänyt sen niin, että kyseessä on vallitseva olotila. Ei ole.
No kyllä yksi syy sosiaaliturvajärjestelmien luomiseen eri maissa on ollut yhteiskuntarauhan säilyttäminen. Kai nyt jokainen historiaa sen verran tuntee, että tietää, mitä köyhyys ja nälänhätä, suuret epäoikeudenmukaisuudet ja sortotoimenpiteet voivat saada aikaan yhteiskunnassa. Ja ihan itsestään selvää lienee sekin, että jos ihminen ei voi elantoaan saada laillisin keinoin eikä yhteiskunta tule apuun, niin laittomuuksiinhan siinä on turvauduttava. Eloonjäämis- ja selviytymisvietti on useimmilla yksilöillä kuitenkin aika vahva. Harva suostuu nälkäkuolemaan ihan tuosta vain.
Toki myös ns. sivistysvaltion periaatteisiin jo sinällään ja itseisarvoisesti kuuluu, että heikommista pidetään huolta. Kunnollinen sosiaaliturva on yksi sivistysvaltion tunnusmerkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista yhtään. Ei niitä tukia kukaan koskaan pois ota koska 70 prosenttia suomalaisista saa niitä. Yksikään puolue ei riskeeraa valtaansa ehdottomalla sitä.
Entä jos meille kävisi Kreikat ja lainarahaa ei enää saataisi? Ei ne varmaan Kreikassakaan uskoneet, että kävisi niin kuin kävi.
Olin koronan vuoksi työttömänä ja tukien varassa vajaan vuoden. Koskaan en ole tuntenut itseäni niin avuttomaksi, oli kuin oikeus täysivaltaisuuteen olisi riistetty pois. Ei todellakaan jäänyt tuella elämistä ikävä kun pääsin pois. En voi käsittää, miksi terveet ihmiset eivät hae töitä ja elätä itseään. Sairaat erikseen. Mutta terveet. Ja joo, vaikka työttömyyttä on, on niitä töitäkin kuitenkin. Liian moni passivoituu ja mukavoituu siihen joka kuukausi kilahtavaan rahaansa, eikä enää osaa tehdä muuta kuin juoda kaljaa ja passivoitua. Se ei ole tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista yhtään. Ei niitä tukia kukaan koskaan pois ota koska 70 prosenttia suomalaisista saa niitä. Yksikään puolue ei riskeeraa valtaansa ehdottomalla sitä.
Entä jos meille kävisi Kreikat ja lainarahaa ei enää saataisi? Ei ne varmaan Kreikassakaan uskoneet, että kävisi niin kuin kävi.
Tässäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Reilusti yli 20 vuotta työelämässä ja kaiken olen itse maksanut. Nyt olen pohtinut, että mitä järkeä tässä on.
Minun verorahat menneet nuoremman sukupolven hoitoon ja kouluttamiseen ja nyt nämä alkavat kieltäytyä antamasta mitään takaisin, kun jään joskus eläkkeelle. Taidan irtisanoutua koko systeemistä. Nyysiä irti itsekkäästi kaiken mikä irti lähtee tästä yhteiskunnasta laittamatta tikkua ristiin muiden hyväksi. Alkaa olla minun vuoro olla saajana.
Ihan hyvä hetki kyllä miettiä valintoja jos on jo 20 vuotta tehnyt hommia "rakkaudesta lajiin"....
Mitäs odotit saavasi? Pokaalin? :D
Me muut käymme töissä että tienaisimme paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveys ja työpaikka voidaan ottaa sinulta pois koska vaan ja mitäs sitten teet kun ei olekaan tukia.
Tällaisessa tilanteessa olisin todella ahdistunut ja kiitollinen joka ikinen kuukausi saamistani rahoista. Sen sijaan osa porukasta ei rahasta kiittele, vaan pitää sitä tulonsiirtoa itsestäänselvänä. Se on mielestäni outoa.
Ei tarvitse olla kellekään kiitollinen mistään. Ihan itse on syntynyt Suomen kansalaiseksi tai asuu vakinaisesti Suomessa niin lain mukaan on tukiin oikeutettu.
Outoa ettet tiedä tätä, oletko venäläinen vai mikä vika sussa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuet otettaisiin pois, niin kaikenlainen rötöstely vain lisääntyisi ja myös vankila-asuminen nostaisi suosiotaan.
Toki, mutta jos tuet otettaisiin pois, olisi yhteiskunta jo muuttunut kovemmaksi ja myös noista rötöstelyistä saisi kovia tuomioita. Yksityiset turvafirmat hyötyisivät myös.
Mikä tässä on logiikkasi?
Jos rötöstelijät saisivat kovempia tuomioita, niin eikö silloin heitä pitäisi myös jonkun valvoa eli laittaa vankilaan.
Ja se vasta kallista lystiä on veronmaksajille, sillä vuosi suljetussa vankilassa maksaa yhtä vankia kohden 82 500 euroa yhteiskunnalle eli n. .7000€/kk. Ja tämän päälle vielä aiheutuneet vanhingonkorvaukset.
Kyllä se tulee halvemmaksi maksaa asumistukea ja tt-tukea, kun laittaa kaveri vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille halukkaille ole työtä. Jos tuet lopetetaan, alan rötöstellä niin että pääsen linnaan.
Ovatkohan tukien poistamista kannattavat tulleet ajatelleeksi sitä , että tukien poisto tulisi kalliiksi, kun vankilat täyttyisivät.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä varkaisiin voi mennä jos nurkkaan ajetaan.
Ei taida sinusta varkaaksi olla. Ehkä se yksinkertainen työnteko olisi sinulle järkevämpää. Töitä löytyy kyllä.
Laitapa heti osoite ja puhelinnumero tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuet otettaisiin pois, niin kaikenlainen rötöstely vain lisääntyisi ja myös vankila-asuminen nostaisi suosiotaan.
Toki, mutta jos tuet otettaisiin pois, olisi yhteiskunta jo muuttunut kovemmaksi ja myös noista rötöstelyistä saisi kovia tuomioita. Yksityiset turvafirmat hyötyisivät myös.
Mikä tässä on logiikkasi?
Jos rötöstelijät saisivat kovempia tuomioita, niin eikö silloin heitä pitäisi myös jonkun valvoa eli laittaa vankilaan.
Ja se vasta kallista lystiä on veronmaksajille, sillä vuosi suljetussa vankilassa maksaa yhtä vankia kohden 82 500 euroa yhteiskunnalle eli n. .7000€/kk. Ja tämän päälle vielä aiheutuneet vanhingonkorvaukset.Kyllä se tulee halvemmaksi maksaa asumistukea ja tt-tukea, kun laittaa kaveri vankilaan.
Katsos, hupsu, kun se rikollisuus ei niin paljoa nousisi, vaikka miten fantasioit. Ei näistä passivoituneista tukien nauttijoista olisi mihinkään rikollisinakaan. Todennäköisesti olisivat leipäjonossa ja jossakin edullisessa asuntolassa muiden kanssa. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä varkaisiin voi mennä jos nurkkaan ajetaan.
Ei taida sinusta varkaaksi olla. Ehkä se yksinkertainen työnteko olisi sinulle järkevämpää. Töitä löytyy kyllä.
Laitapa heti osoite ja puhelinnumero tänne.
Lähihoitajaksi ne on muutkin menneet, sieltä saat töitä. Nyt vähän yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai rötöstelyyn riittäis energia vaikka muuten lojut sohva selässä kaiket päivät??
Sen kun näkis!
Jokainrn rötöstelee siinä vaiheessa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Se onkin yksi syy, miksi tukijärjestelmä on luotu - ei haluttu tällaista rötöstelyä yhteiskuntaan yhtään enempää.
Tukijärjestelmää ei ole luotu sen takia. Mitä horinaa tuo on? Noinko pitkälle te olette irtaantuneet todellisuudesta? Tuet on tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi siihen saakka, kunnes ihminen työllistyy ja alkaa taas elättää itsensä. Osa on vaan käsittänyt sen niin, että kyseessä on vallitseva olotila. Ei ole.
Ei ole tarkoitettu. Yhteiskunta on täysin tietoinen ja varautunut siihen että jotkut henkilöt eivät voi koskaan mennä töihin tai elättää itseään.
Muistaakseni tilastokeskuksen mukaan Suomessa joka ikäluokasta jopa 10% joutuu pysyvästi työttömiksi.
Luku voi noustakin, kun automaatio ja digitalisaatio sekä kvartaalitalous jyllää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan tukien poistamista kannattavat tulleet ajatelleeksi sitä , että tukien poisto tulisi kalliiksi, kun vankilat täyttyisivät.....
Vankilat on mahdollista tehdä jenkkityyliin tuottaviksi laitoksiksi. Siellähän on yksityisiä vankiloitakin. Miksipä ei Suomeenkin sama? Tai sitte perinteinen valtion työsiirtola, jossa tehdään velvoitteella hommia, kuten ennen vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveys ja työpaikka voidaan ottaa sinulta pois koska vaan ja mitäs sitten teet kun ei olekaan tukia.
Tällaisessa tilanteessa olisin todella ahdistunut ja kiitollinen joka ikinen kuukausi saamistani rahoista. Sen sijaan osa porukasta ei rahasta kiittele, vaan pitää sitä tulonsiirtoa itsestäänselvänä. Se on mielestäni outoa.
Ketä sitten pitäisi kiitellä? Kuka niitä kiitoksia odottaa ja keitä ne ilahduttavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, proletariaatin diktatuuri.
Höpsistä. Taisit reputtaa marxilaisuuden peruskurssin 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla kellekään kiitollinen mistään. Ihan itse on syntynyt Suomen kansalaiseksi tai asuu vakinaisesti Suomessa niin lain mukaan on tukiin oikeutettu.
Outoa ettet tiedä tätä, oletko venäläinen vai mikä vika sussa on?
Olen eri, mutta minä olen kiitollinen juuri siksi, että olen saanut syntyä ja saan edelleen asua täällä pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa. Jossain muualla olisin jo saattanut kuolla kadulle.
Kiitollisuus saamistani tuista perustuu siis ihan vain todellisuuden- ja suhteellisuudentajulle. Ja yleinen elämänasenteeni on muutenkin sellainen, että pyrin löytämään aina mahdollisimman paljon asioita, joista voin olla elämässäni kiitollinen. Elämänlaatu kohenee, kun kohdistaa ajatuksensa hyviin asioihin.
Pyrin myös muistamaan, että mikään elämässä ei ole koskaan satavarmaa. Ja monet asiat, jotka tuntuvat useimmista meistä itsestäänselvyyksiltä, eivät sitä tosi asiassa ole, kuten esim. toimivat kädet ja jalat. Niistäkin on syytä olla kiitollinen.
Ei voi älyä kauhalla vaatia, jos sitä on syntyessä lusikalla annettu.
Vierailija kirjoitti:
Oisko mitään ideaa siinä, että kokopäivätyöstä saisi sellaisen palkan ettei mitään tukia siihen päälle tarvittaisi?
Tai siinä ettei mahdollistettaisi vuokrannostoja asumistuen avulla?
Miksei kukaan tee henryfordeja? Lama koetteli ja kaupunki voi huonosti. Henry Ford tuplasi autotehtaansa työntekijöiden palkan ja syntyi positiivinen kierre, joka elvytti koko paikkakunnan.
Voin oikein nähdä sieluni silmin, kuin joku porho yrityksen omistaja sai hysteerisen kohtauksen tuosta ideasta 😂
Eli 99% yrityspampuista on heikkoja ihmisiä.