HELP, ONKO NORMAALIA? Kyseessä 9v tyttö,
ollut tosi rajussa flunssassa (terveysneuvonnassa arveltiin influenssaa oireiden perusteella), todella rajua nenäverenvuotoa ollut tänään kolmeen otteeseen :( Säikäytti sekä lapsen että kieltämättä minutkin, niin paljon sitä verta (kirkasta) tuli ihan holisemalla.. Onko ok? NYt ei tk vastannut kun koitin soittaa, jos ei muita oireita ole enää, voiko laittaa kouluun huomenna..?!
Kommentit (26)
Kurja tilanne :/ mulla vuotaa verta myös flunssaisena, eikä sitä saa millään tyrehtymään.... Joskus vuotaa ihan vanana ja suorana viivana sitä tulee niin paljon, että kerran meni n. 15-20 talouspaperin palasta ihan litsläts vereen. Limakalvot jotenkin kuivuu liikaa. Käyttääkö tyttö nenäsuihketta? Se on myös aika tujua tavaraa limakalvoille ja tekee niistä herkät.
En vastaa tuohon verenvuotoasiaan, koska en ole asiantuntija ja olet mielestäni saanut paljon ihan hyviä vastauksia. Siihen haluan puuttua, että älä nyt yhtään edes suunnittele lähettäväsi tyttöä huomenna kouluun, jos hän on tosi pahassa flunssassa, joka todennäkösiesti influenssaa. Runsas verenvuoto on varmaan vienyt voimia pieneltä tytöltä, jola muutenkin raju flunssa päällä! Ja tiedät varmaan, ap, että influenssa tarttuu herkästi! Anna siis lapsesi lepäillä kotona. Itse antaisin olla loppuviikon eli torstain ja perjantain pois koulusta.
Minulta tuli ala-aste ikäisenä samalla tavalla verta kuivien limakalvojen takia talvisin ja keväällä allergioiden vuoksi. Ei ollut vakavaa, mutta kannattaa silti viedä lääkäriin jo siksi että osaa määrätä a-tipat (muistaakseni), tai jos onkin jotain muuta. Mutten panikoisi jos on muuten reipas ennen kuin lääkäri katsoo, seuraisin vain ja soitto päivystykseen jos verenvuoto alkaa taas - näin mun äiti ainakin toimi :)
Ap, olet saanut jo hyviä vastauksia.
Todella runsaan nenäverenvuodon takia, joka ei ala kylmähoidolla tyrehtyä, saa mennä toki heti päivystykseen. Se, mitä on mahdollista tehdä, on nenän ns tamponointi ja helposti vuotavan suonen "polttaminen". Mun esikoiselle tehtiin, kun kokeneet sh:tkin meinasivat säikähtää pahemman kerran... Verta vaan tuli ja tuli.
Todennäköisintä nyt kuitenkin on, että lapsesi nenän limakalvo on ärtynyt ja kuiva talvi-ilma sitä vieläkin ärryttää/kuivattaa. Kunnon kosteuttava tehokuuri on paikallaan huomisesta alkaen ja paras suoja. Eli a-vitamiini/öljytippoja (esim seesamöljy) ja sitten vaikka keittosuolaa. Voit jo kotona laittaa nenään ihan oliiviöljyä/rypsi/mitä teillä onkaan, jos lapsi vaan antaa. Keittosuolaa voi tehdä kotonakin. Apteekin tipat on toki käteviä annostella!