HELP, ONKO NORMAALIA? Kyseessä 9v tyttö,
ollut tosi rajussa flunssassa (terveysneuvonnassa arveltiin influenssaa oireiden perusteella), todella rajua nenäverenvuotoa ollut tänään kolmeen otteeseen :( Säikäytti sekä lapsen että kieltämättä minutkin, niin paljon sitä verta (kirkasta) tuli ihan holisemalla.. Onko ok? NYt ei tk vastannut kun koitin soittaa, jos ei muita oireita ole enää, voiko laittaa kouluun huomenna..?!
Kommentit (26)
Minusta ei aihetta huoleen, sillä itse kun olen saiastanut flunssaa ja olen niistellyt paljon neää niin limakalvot on niin herkillä ja saattaa yhtäkkiä niistämisenlomassa alkaa tulla kirkasta verta ihan kun hanasta kääntäisi. Loppuu vähän ajan päästä aina kun on tuppoa pidellyt.
En toki ole lääkäri, mutta voihan lääkärissä käyttää varmuuden vuoksi.
No et todellakaan pistä kouluun vaan viet huomenna tai tänään päivystykseen. Tuollainen nenäverenvuoto ei oo normaalia
Menkää päivystykseen. Ei kannata ottaa riskiä jos onkin jotain vakavaa
Apua, eikö? :(( Mistä se sitten voi kertoa? Tyttö itse ihan kauhuissaan verestä, oon rauhoitellut että on normaalia ja liittyy nyt vaan siihen kun oot niin heikkona kun sairastat... Rauhottui tolla vähän. m
lähti viesti kesken.. m = mutta nyt pelästyin itsekin , mitä voi olla? :(( Perusterve reipas tyttö
ap
Meillä tenavilla tulee monesti verta nenästä ja paljon. Mutta mitä tarkoitit holisemalla? Kuinka kauan sitä vuotoa kesti? Voi hyvinkin liittyä siihen flunssaan, toisilla saattaa herkästä vuotaa verta.
Minusta liittyy vaan rajuun niistämiseen ja yleiskunnon rajuun laskuun. Siis ei huolta. Ihmetyttää nämä vastaajat täällä jotka oikein lietsoo ap:n huolta, mutta sitten eivät kuitenkaan vastaa, miksi pitäisi sinn sairaalaan viedä kipinkapin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 21:54"]
Meillä tenavilla tulee monesti verta nenästä ja paljon. Mutta mitä tarkoitit holisemalla? Kuinka kauan sitä vuotoa kesti? Voi hyvinkin liittyä siihen flunssaan, toisilla saattaa herkästä vuotaa verta.
[/quote]
Esim. kun lapsi oli kylvyssä (laitoin pesulle kun muut flunnsan oireet jo hävinneet), yhtäkkiä sitä verta vaan alkoi tulla ja tulla, yhtäkkiä oli koko kylpyamme punasena, vaihdettiin vesi kahdesti j sitä vaan tuli, yritin tukkia kylmällä ja jääpussilla, ei auttanut, sitten lopulta tyrehtyi. Mutta pelästyin, ja oli kovan homman takana salata lapselta se omakin pelästys kun toinen vaan itki) AP
Se voi liittyä ihan vaan rajuun niistämiseen. Mulla on samaa vikaa. Sitä tulee ja kunnolla. Jos kallistan päätä taaksepäin mä meinaan suunnilleen hukkua siihen kun kurkku täyttyy verestä ja lavuaari on aivan punainen, mutta ei se ole vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 21:54"]
[/quote]
Esim. kun lapsi oli kylvyssä (laitoin pesulle kun muut flunnsan oireet jo hävinneet), yhtäkkiä sitä verta vaan alkoi tulla ja tulla, yhtäkkiä oli koko kylpyamme punasena, vaihdettiin vesi kahdesti j sitä vaan tuli, yritin tukkia kylmällä ja jääpussilla, ei auttanut, sitten lopulta tyrehtyi. Mutta pelästyin, ja oli kovan homman takana salata lapselta se omakin pelästys kun toinen vaan itki) AP
[/quote]
No vedessä pienikin tippa näyttää valtavalta määrältä. Yhtään en halua vähätellä, mutta jos tyttö oli kylvyssä niim se on hyvin todennäköisesti näyttänyt paljon pahemmalta, kuin oli.
Soita terveysneuvontaan, niin ei tarvitse arpoa ja stressata. Toi palvelu on pelastanut itseni monelta unettomalta yöltä.
Jos flunssassa ollut ja on paljon niistänyt tms. limakalvot nenästä päässeet kuivumaan ja vaurioitumaan, niin nenäverenvuoto on ihan tavallista. Nenässä menee verisuonia paljon limakalvojen pinnassa mitkä sitten rikkoutuu ja aiheuttaa vuodon. Ensiapuna painaa nenän yläosasta ja kallistaa päätä hieman taaksepäin. Makuulle ei kannata mennä, ettei veri valu nieluin. Voi alkaa oksettamaan.
En lähtisi tuossa vaiheessa vielä terveysasemalle, mutta jos sama alkaa toistumaan päivittäin tai kestää useita kymmeniä minuutteja, niin yhteys lääkäriin. Lapselle kannattaa kertoa, että vaikka verta tulisi paljonkin niin siitä ei kannata huolestua, sillä se ei ole vaarallista.
Soita päivystykseen heti tai vielä mieluummin menete sinne samontein. Jos ei ole vaarallista, se selviäää siellä. Jos joku on hätänä, sekin selviää siellä. Voi olla että polttavat/jäädyttävät jonkun suonen nenästä tms.
Ei kannata yöksi jäädä murehtimaan ja jännittämään milloin alkaa uudelleen.
Paljon niistetty nenä ja kosteuden vaihtelu saa nenän vuotamaan. Mulla aina kipeänä tulee ja etelässä ensimmäisinä päivinä.
Ei hätää. Kannattaa tyrehdyttää tekemällä vaikka nenäliinasta pieni tuppo ja laittamalla se siraimeen. Kun tupon ottaa pois/vaihtaa niin sieltä voi tulla isokin verinen hyytymä. Näyttää hurjalta.
Paljon juotavaa. Kannattaa käydä ostamassa apteekista a-vita tippoja. Sitä saa nenäsumutteena ja auttaa nenää korvaajaamaan verisuonia jotka ovat vaurioituneet niistämisestä ja limakalvojen kuivumiselta.
Jos sitä verta vielä tulee niin sano lapselle että ei panikoi (silloin verenvuoto kiihtyy kun pulssi nousee).
Kun verta on tullut kylpyveteen näyttää että sitä tulisi ihan hirmuisesti. Minulta tulee usein verta nenästä jos en ole käyttänyt noita a-vita tippoja, jos on pakkasta tai nuhaa.
Pidä jotain kylmää (esim. pakasteherneitä tms.) tytön niskan ja kallon rajakohdassa, sen pitäisi viilentää sen verran, että raju verenvuoto tyrehtyy.
Jos verenvuoto on loppunut niin ihan turhaa lähteä päivystykseen. Tosiaankin sitä verta tulee paljon nenästä ja vedessä se näyttää vieläkin runsaammalta. Nenään laitettavia A-vitamiini tippoja kannattaa hakea apteekista, meillä auttanut kuivuneeseen nenään tenavilla. Monesti yöllä tenavilla vuotanut ja tyyny on ollut ihan veressä. Älä murehdi!
Oletteko käyttäneet joitakin nuhatippoja? Meillä ei lapsen limakalvot kestä niitä, vaan jo toisen laittokerran jälkeen alkaa verta tulla ja voi tosiaan tulla jopa tunnin ajan ihan valumalla. Luultavasti jokin hiussuoni niin pinnassa ja nuhatipat ärsyttävät limakalvoa. Yleensä tällaisen jälkeen verta on tullut useampana päivänä ja sitten on loppunut.
Oli miten tahansa niin kouluun ei kyllä voi mennä mahdl. influenssaa tartuttamaan! Paranemisia!
UP