"laulusta puuttuu tunne" mitä tarkoittaa ja miten sitä saa
En ilmeisesti osaa tuoda tunnetta ääneen, kun palaute on monesti tätä. Mitä se edes tarkoittaa? Vinkkejä miten sitä saa? Ja tarviiko edes?
Kommentit (52)
Tarkoittaisiko sitä että melkein kaikki nuoret naislaulajat kuulostavat nykyään pikkuoravilta?
Siis missä esiinnyt ja keneltä saat tuollaista palautetta?
Mieti mitä laulun sanoma tarkoittaa ja eläydy siihen. Myös tekniikan varmistuminen tuo lauluun lisää sitä tunnetta.
Kiinalaisessa kalligrafiassa merkin sade merkitys muuttuu, kuinka märällä siveltimellä merkki maalataan.
Ajattele samoin äänen käytöstä. Laula ilman sanoja. Koita äänellä tuoda tunne lauluun. Rakkaus voi olla kipeä, intohimoinen, rauhallinen...Käytä ääntä kuvailemaan.
Eli usein kun laulussa on joku tarina, niin ajattele silleen että olet sen tarinan päähenkilö ja kerrot sen asian yleisölle ymmärrettävästi ja tunteita piilottelematta. Esim what a wonderful world, tyyppi fiilistelee siinä kuinka todellisuus on erityisen vahvantuntuisena hänellä edessä siinä. Se luo tulkintaan sellaisia nautiskelevia taukoja, kaikkia sanoja ei vaan vedetä yhteen vaan "ihmetellään" sitä miten hienolta ne kukat tuoksuu ja mitä kaikkea siinä on.
Koita laulaa hiukan epävireisesti jossain kohtaa, käsittääkseni tuo on coolia. Äänen vireydellä voit myös kuvailla tunteita.
Laula vain itsellesi merkityksellisiä biisejä niin eiköhän se tunne löydy. Niin ja lopeta kikkailu. Vähennä ainakin puoleen taitojen esittely niin kyllä se tunne sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Koita laulaa hiukan epävireisesti jossain kohtaa, käsittääkseni tuo on coolia. Äänen vireydellä voit myös kuvailla tunteita.
Kitaraa viritetään, päjö
Koita laulaa jonkin aikaa tosi väärin. Tehdä kaikki huonosti. Silloin ehkä tajuat mikä on hyvää.
Teknisesti olen hyvä ja itse lauluääntä kehutaan. Mutta "tunne puuttuu" lausetta jo inhoan. Myönnän kyllä että nautin itse täydellisesti sujuvasta laulannasta. Se miltä se kuulostaa, on itselleni tärkeää. Mielestäni monet laulajat kenestä sanotaan että on tunnetta, menevät välillä nuotin vierestä ja kuulostaa jopa kaamealle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitaraa viritetään, päjö
Se onkin jatkuvaa virittämistä.
Käytä sitten ei-länsimaisia mikrointervalleja.
Älä laula vaan "tulkitse", kuten muuan koko kansan rakastama näyttelijä.
Pidä taiteellisia pausseja niin, ettet laula samassa tahdissa kuin orkesteri soittaa, ikään kuin laahaat perässä.
Tunnepitoinen laulu voi olla ihan hyvin täysin vireistäkin. Keskity tarinaan ja sanoihin. Älä liikaa teknisyyteen. Paras esitys on tietysti näiden yhdistelmä vireinen laulu ja tunne.
Vierailija kirjoitti:
Teknisesti olen hyvä ja itse lauluääntä kehutaan. Mutta "tunne puuttuu" lausetta jo inhoan. Myönnän kyllä että nautin itse täydellisesti sujuvasta laulannasta. Se miltä se kuulostaa, on itselleni tärkeää. Mielestäni monet laulajat kenestä sanotaan että on tunnetta, menevät välillä nuotin vierestä ja kuulostaa jopa kaamealle. Ap
Usein sanotaan että ikä auttaa. Kun on itse kokenut, mitä laulaa--->>> tunne tulee siitä.
Vierailija kirjoitti:
Se kuulostaa minusta usein juuri oikealle. Taiteessa ei ole oikeaa tai väärää. Jostain asioista vain pitää suurempi osa ihmisiä.
No se tarkoittaa sitä, että laulussa ei ole tunnetta mukana. Hyvin yksinkertaista.
Kuvittele itsesi eri tiloihin. Suuressa tuskassa olet vaikka sukeltamassa jään alla ja olet tukehtumassa. Mitä ääntä saat aikaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi inhoat palautetta, jonka noteeraamalla voisit kehittyä paremmaksi laulajaksi. Tunnetta lisää niin laulu ei ole enää teknistä suorittamista, vaan tulkintaa. Tulee syvyyttä mukaan, kun ei harjoita täydellistä laulantaa, vaan eläytyy ja kertoo tarinaa laulun avulla. Tämä ei tietenkään tarkoita, että tekniikan pitäisi kärsiä. Mutta ennemmin vähän nuorin vierestä tunteella kuin täydellisen puhtaasti mutta kliinisesti ilman tunnetta.
Ei tunnetta eli Saara Aalto
Tunnetta mukana eli Diandra
Siinä pari esimerkkiä. Kumpikin teknisesti aikalailla yhtä taitava, mutta tuo tunnepuoli erottaa heidät ja tekee Diandrasta Saaraa paremman.
Ei sitä pysty tekemään, jos sitä ei itse tajua. Et vain ole laulaja.