Paljonko lapsi oikeasti maksaa?
Minkäverran lapsi maksaa oikeasti? Joskus jossaki ollu että 100 000 mutta miten ihmeessä jopa 10 hengen perheet elää pelkällä isän palkalla joka saa 3000€ kk ja on uusia omakotitaloja, äidit ei käy töissä. Jotenki tuo ei täsmää?
Kommentit (29)
Hmmm...ainakin mielenterveyden, yöunet, bileet, lapsettomat ystävät ..
Maksaahan se enemmän jos kaikki tavarat ja vaatteet hankkii uutena, eikä osta mitään kirpparilta. Perusmenoja tai pakollisia D-vitamiinit, vaipat, lapsen kasvaessa harrastukset.. Ja päibähoitomaksut..
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:16"]Minkäverran lapsi maksaa oikeasti? Joskus jossaki ollu että 100 000 mutta miten ihmeessä jopa 10 hengen perheet elää pelkällä isän palkalla joka saa 3000€ kk ja on uusia omakotitaloja, äidit ei käy töissä. Jotenki tuo ei täsmää?
[/quote]
Niillä lapsilla ei sitten ole mitään maksavia harrastuksia tai omia huoneita. Tuskin matkustelevatkaan.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:56"]
Mulla uppoaa pelkästään lapsen tarpeisiin n. 700-800e/kk
[/quote]
Huh huh! Mä itse jo elättäisin itseni tolla summalla. Tässä on jo riittävä syy mulle olla hankkimatta lapsia. Erityisesti näinä aikoina kun työpaikat Suomessa vaan vähenee vähenemistään. Ja oon akateemisesti koulutettu, ahkera ihminen, mutta eihän se nykypäivänä takaa mitään. Tosi iso riski toi lasten tekeminen, en ymmärrä miten ihmiset uskaltaa...
Esikoislapsi lisää kulutusmenoa keskimäärin 130 000 euroa. Seuraavat lapset voivat olla hieman edullisempia. Ansionmenetykset tulevat sitten päälle. Ne voivat olla hyvinkin toisen mokoman lisää. Lisääntyminen on todella kallista.
Kaverisi ihmetteli, miten meillä on varaa reissata koko ajan. Minä vastasin ihmettelemällä, miten heillä on varaa hankkia kaksi lasta. Ei kuulemma oikein olekaan.
Mitä lapsi maksaa?... Missä niitä on myynnissä?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:44"]Äidin (tai isän) ansionmenetys on minusta lapsesta johtuva kulu ja siksi otettava mukaan laskelmiin. Tämän vuoksi minulla vauvavuosi oli aina kaikkein kallein. Ero palkan ja äitiysrahan/kotihoidontuen välillä oli useita tuhansia euroja kuussa.[/quote]
Meillä myös. Elämme niin kitsaasti, etteivät lapset tule koskaan saamaan lähellekään niin paljolla ostotavaraa, kuin vaimoni 5 vuoden poissaolo hyväpalkkaisesta työstä maksoi.
[/quote]Ei harrastuksia, ei omaa huonetta, ei lomamatkoja? Pääkaupunkiseudulla oma huone maksaa korkoineen yli 40 000 euroa, vaatteisiin satanen kuussa on 24 000 lukion loppuun mennessä. Jne.
up